Tikka T3 åbne boltface til magnum

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Niels306
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 57
Tilmeldt: 13. jun 2016, 11:08
Interesser: Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: SydFyn
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Tikka T3 åbne boltface til magnum

Indlæg af Niels306 » 31. dec 2019, 09:41

Goddag NVF,

Jeg er igang med at købe en Tikka T3 i 22-250 da det er planen den skal bruges som donor riffel til et projekt. Planen er få bygget en 7mm SAUM, men det er som bekendt en magnum kaliber og derfor skal boltfaced på bundstykket åbnes op.

Jeg har dog ikke været i stand til at finde super mange informationer på nettet om det overhovedet kan lade sig gøre på T3, eller der skal købes et helt nyt bundstykke. Er der nogle der kan hjælpe mig med disse informationer inden jeg køber donor riflen?

Venlig hilsen
Niels Lauritsen

AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Tikka T3 åbne boltface til magnum

Indlæg af AI » 31. dec 2019, 14:44

Det kan lade sig gøre på M590/M595 og M690/M695 modellerne.
Du bliver nok nødtil at måle med et skydelære om der er nok gods.
Mon ikke T3 standart og magnum har samme udv. mål!!

Slettet bruger

Re: Tikka T3 åbne boltface til magnum

Indlæg af Slettet bruger » 31. dec 2019, 16:36

Spørg en kompetent våbenmekker - Hatting - GT ( hvis DU kan komme i kontakt med ham), Ejner Kildegård m fl, de vil kunne præcist.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Tikka T3 åbne boltface til magnum

Indlæg af Kortmentyk » 31. dec 2019, 23:52

Det er nok et dumt spørgsmål det her, men har T3 ikke kun en længde på låsen ? Og så med forskellige "boltstop" selvfølgelig. Hvis det forholder sig sådan Hvad er så fordelen ved 7 mm saum i forhold til 7 mm rem.mag i T3 låsen ?

AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Tikka T3 åbne boltface til magnum

Indlæg af AI » 1. jan 2020, 21:39

Måske fordi der ikke er så mange der har denne lille tyksak, eller (på fluekn......niveau) er mere præcisions potentiale i den!! :blink:

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Tikka T3 åbne boltface til magnum

Indlæg af Kortmentyk » 1. jan 2020, 21:50

Ok. Hvis det er præcision man jagter er det så ikke også en fordel med en kortere og stivere lås end T3?
F.eks. en tikka m590 ?

Niels306
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 57
Tilmeldt: 13. jun 2016, 11:08
Interesser: Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: SydFyn
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: Tikka T3 åbne boltface til magnum

Indlæg af Niels306 » 2. jan 2020, 09:42

AI skrev:
31. dec 2019, 14:44
Det kan lade sig gøre på M590/M595 og M690/M695 modellerne.
Du bliver nok nødtil at måle med et skydelære om der er nok gods.
Mon ikke T3 standart og magnum har samme udv. mål!!
Efter at have søgt nettet tyndt og fundet nogle der har haft det samme i tankerne. Er konklusionen at det sagtens kan lade sig gøre, der er nok godt i bundstykket så det er ikke noget problem. Men, der kan dog blive problemer med udtrækkeren da sporet på de små kalibre kontra magnum er dybere. Der skal altså laves noget ved udtrækkeren, så den ikke "falder" så langt ned :smile:
Det har dog ikke været muligt at få fat i en våbensmed, da de alle sammen holder ferie. Hvilket er utroligt irreterende når man desperat sidder og drømmer om en ny riffel :biggrin:
Kortmentyk skrev:
1. jan 2020, 21:50
Ok. Hvis det er præcision man jagter er det så ikke også en fordel med en kortere og stivere lås end T3?
F.eks. en tikka m590 ?
Havde faktisk også M590-M690 i tankerne, men grundet det begrænset udvalg i skæfter, bundmetal og diverse tilbehør blev det udelukket. Tikka T3 er den nye Remington 700, så der er massere af skæfter og andet lækkert tilbehør. Ja låsen er måske ikke så stiv som en M590, men kender flere inklusiv mig selv der har fået sat en ny pipe på en Tikka T3 og de skyder fremragende!
Kortmentyk skrev:
31. dec 2019, 23:52
Det er nok et dumt spørgsmål det her, men har T3 ikke kun en længde på låsen ? Og så med forskellige "boltstop" selvfølgelig. Hvis det forholder sig sådan Hvad er så fordelen ved 7 mm saum i forhold til 7 mm rem.mag i T3 låsen ?
AI skrev:
1. jan 2020, 21:39
Måske fordi der ikke er så mange der har denne lille tyksak, eller (på fluekn......niveau) er mere præcisions potentiale i den!! :blink:
Korrekt Tikka T3 findes kun med en låselængde, og det er "boltstoppet" der afgøre hvor langt bundstykket flyttes tilbage. Og dette skulle efter sigende være ret nemt at modifere fra kort låsegang til lang låsegang.

Men som AI siger, så er det fordi den er lille, kort og tyk :blink: Og du opnår stortset samme performance som 7mm rem, med 10 grain mindre krudt. Og du slipper for magnum beltet, som jo er en gammel opfindelse der eftersigende ikke ligefrem skulle øge præcisionen. Men det trækker selvfølgelig også lidt ekstra at der ikke er særligt mange der har en, altid lidt cool factor at dukke op på banen med en ny kaliber :biggrin:

AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Tikka T3 åbne boltface til magnum

Indlæg af AI » 2. jan 2020, 11:33

Niels306 skrev:
2. jan 2020, 09:42
AI skrev:
31. dec 2019, 14:44
Det kan lade sig gøre på M590/M595 og M690/M695 modellerne.
Du bliver nok nødtil at måle med et skydelære om der er nok gods.
Mon ikke T3 standart og magnum har samme udv. mål!!
Efter at have søgt nettet tyndt og fundet nogle der har haft det samme i tankerne. Er konklusionen at det sagtens kan lade sig gøre, der er nok godt i bundstykket så det er ikke noget problem. Men, der kan dog blive problemer med udtrækkeren da sporet på de små kalibre kontra magnum er dybere. Der skal altså laves noget ved udtrækkeren, så den ikke "falder" så langt ned :smile:
Det har dog ikke været muligt at få fat i en våbensmed, da de alle sammen holder ferie. Hvilket er utroligt irreterende når man desperat sidder og drømmer om en ny riffel :biggrin:
Kortmentyk skrev:
1. jan 2020, 21:50
Ok. Hvis det er præcision man jagter er det så ikke også en fordel med en kortere og stivere lås end T3?
F.eks. en tikka m590 ?
Havde faktisk også M590-M690 i tankerne, men grundet det begrænset udvalg i skæfter, bundmetal og diverse tilbehør blev det udelukket. Tikka T3 er den nye Remington 700, så der er massere af skæfter og andet lækkert tilbehør. Ja låsen er måske ikke så stiv som en M590, men kender flere inklusiv mig selv der har fået sat en ny pipe på en Tikka T3 og de skyder fremragende!
Kortmentyk skrev:
31. dec 2019, 23:52
Det er nok et dumt spørgsmål det her, men har T3 ikke kun en længde på låsen ? Og så med forskellige "boltstop" selvfølgelig. Hvis det forholder sig sådan Hvad er så fordelen ved 7 mm saum i forhold til 7 mm rem.mag i T3 låsen ?
AI skrev:
1. jan 2020, 21:39
Måske fordi der ikke er så mange der har denne lille tyksak, eller (på fluekn......niveau) er mere præcisions potentiale i den!! :blink:
Korrekt Tikka T3 findes kun med en låselængde, og det er "boltstoppet" der afgøre hvor langt bundstykket flyttes tilbage. Og dette skulle efter sigende være ret nemt at modifere fra kort låsegang til lang låsegang.

Men som AI siger, så er det fordi den er lille, kort og tyk :blink: Og du opnår stortset samme performance som 7mm rem, med 10 grain mindre krudt. Og du slipper for magnum beltet, som jo er en gammel opfindelse der eftersigende ikke ligefrem skulle øge præcisionen. Men det trækker selvfølgelig også lidt ekstra at der ikke er særligt mange der har en, altid lidt cool factor at dukke op på banen med en ny kaliber :biggrin:
Ja det store "reklamegig" ved WSM og SAUM har været at man ville få samme ydelse ved mindre krudt. Den holder kun så længe man ikke presser
citronen. Ved godt at argumenterne om bedre forbrænding ved korte tykke hylstre er berettiget, men ikke så meget.Større hylstervolumen større ydelse basta.
1000 yrds skytterne sværger til 300WSM med 200-220 gr projektiler. SAUMen har maginalt mindre volumen end WSMeren, så ideen om dit 7mm projekt kan måske nå uanede højder :blink:
Ved ex model M590 kan man nøjes med at øge fanget på udtrækkeren,åbne udkaster porten og som før nævnt stødbunden.
Som Kortmentyk skriver så er de korte modeller mere ultimative :rock:

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Tikka T3 åbne boltface til magnum

Indlæg af Kortmentyk » 2. jan 2020, 12:33

Jeg kommer til at tænke på om den lille tyksak kan være i magasinet ?

Tralle
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 9. jan 2009, 19:37
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Ribe
Has thanked: 9 times
Been thanked: 14 times

Re: Tikka T3 åbne boltface til magnum

Indlæg af Tralle » 2. jan 2020, 13:08

Hvis du har tænkt dig at skyde tunge lange kugler i din saum er lang lås vejen frem ellers tager projektilet meget af hylstervolumen. Hvis du bruger lang lås og magasiner bør du overveje at få throaten forlænget. Standard SAAMI kammer er designet til kort lås.

Standard Long action magasiner til t3eren skal åbnes ca 0.5 mm i væggene. Men så føder den uden problemer. Kan klares med lidt nålefile hvis ikke du har adgang til fræser eller lign.

Du når nok ikke 7km rem mag hastigheder, men lidt under. Jeg har 6 affyringer på mine Norma hylstre og de har endnu ikke skulle trimmes, om man kunne det på 7km rem ved jeg ikke.

AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Tikka T3 åbne boltface til magnum

Indlæg af AI » 2. jan 2020, 15:35

Kortmentyk skrev:
2. jan 2020, 12:33
Jeg kommer til at tænke på om den lille tyksak kan være i magasinet ?
Det kan de, men det skal være 5-skuds. (M590-695)
Tralle skrev:
2. jan 2020, 13:08
Hvis du har tænkt dig at skyde tunge lange kugler i din saum er lang lås vejen frem ellers tager projektilet meget af hylstervolumen. Hvis du bruger lang lås og magasiner bør du overveje at få throaten forlænget. Standard SAAMI kammer er designet til kort lås.
Helt rigtigt, og det burde været ok for T3 .
Mener M590/595 har max magasinlængde på 76mm (5-skuds)

Niels306
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 57
Tilmeldt: 13. jun 2016, 11:08
Interesser: Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: SydFyn
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: Tikka T3 åbne boltface til magnum

Indlæg af Niels306 » 2. jan 2020, 17:12

Tralle skrev:
2. jan 2020, 13:08
Hvis du har tænkt dig at skyde tunge lange kugler i din saum er lang lås vejen frem ellers tager projektilet meget af hylstervolumen. Hvis du bruger lang lås og magasiner bør du overveje at få throaten forlænget. Standard SAAMI kammer er designet til kort lås.

Standard Long action magasiner til t3eren skal åbnes ca 0.5 mm i væggene. Men så føder den uden problemer. Kan klares med lidt nålefile hvis ikke du har adgang til fræser eller lign.

Du når nok ikke 7km rem mag hastigheder, men lidt under. Jeg har 6 affyringer på mine Norma hylstre og de har endnu ikke skulle trimmes, om man kunne det på 7km rem ved jeg ikke.
Tikka T3 er jo en medium lås, så jeg har mulighed for at bruge LA AICS magasiner som burde give rimelig hylstre længde.

Men af hvad jeg lige kan tyde ud af din besked, så har du også en 7mm SAUM. Må man spørge hvem der har kammeret den? og har du en længere throat end standard?

Tralle
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 9. jan 2009, 19:37
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Ribe
Has thanked: 9 times
Been thanked: 14 times

Re: Tikka T3 åbne boltface til magnum

Indlæg af Tralle » 2. jan 2020, 19:11

AH Larsen har kamret den.
Throaten er ikke forlænget på den, men jeg har været noget begrænset på sættedybden med lange projektiler. Specielt da jeg ikke har fundet god præcision tæt på bommene.

Besvar