behandling af riffelkuffert skum

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
NKlausen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 16. sep 2019, 10:24
Interesser: Jagt, Flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 10 times

behandling af riffelkuffert skum

Indlæg af NKlausen » 27. apr 2020, 21:25

Hej.

jeg sad og browsede og fandt dette link: https://www.jaegerforbundet.dk/media/17 ... ldelse.pdf

og der så jeg til min overraskelse at det skum der bliver brugt i mange riffelkufferter kan danne syre, og det ser ud til det er et nogenlunde velkendt fenomen for polyurethan baseret skum som det meste af sådan er lavet af. pis! :mad:

men så huskede jeg at jeg har set folk spraye deres plukskum med plastidip, der er mange videoer af det på jewtube. plastidip kan fås herhjemme, men det er lidt dyrt. Men der findes også mange andre lignende sprays som kan erhverves billigere.

er der nogen der har erfaring med det? hvis man får ændret/lukket overfladen af skummet med en slags gummi, bør det vel også afhælpe til en eller anden grad syredannelse?

nu kunne jeg ikke selv finde på at opbevare våben i sådan en kuffert, men hvis det er noget der har en effekt, må det vel også have en effekt selvom det måske kun er en dag i kufferten, så det ville da være rart at prøve at undgå, hvis muligt.
Senest rettet af Lycon 27. apr 2020, 22:41, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Tråden er flyttet til Skydning & Våbenteknik

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: behandling af riffelkuffert skum

Indlæg af Raptor357 » 27. apr 2020, 21:33

Den har jeg lavet.
Jeg var på skydebanen, det var fugtigt og jeg var blevet rigtig syg. da jeg kom hjem lod jeg riflen være i tasken og gik på hovedet i seng.
Dagen efter havde jeg det lidt bedre og riflens pibe var ræve rød.
Så uanset hvor syg man er, riflen skal ud af kufferten.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

NKlausen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 16. sep 2019, 10:24
Interesser: Jagt, Flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 10 times

Re: behandling af riffelkuffert skum

Indlæg af NKlausen » 27. apr 2020, 22:22

det er sgu da ret alvorligt, ufatteligt der ikke bruges noget mindre korrosivt skum til våbenkufferter.

hvad skete der efterfølgende? var bruneringen fuldstændig ødelagt?

jeg læste på et norsk forum om en stakkels gut der havde opbevaret hans riffel i en kuffert næsten et år, og det resulterede i stærk gravrust, desværre viste han ikke billeder

jeg ved ikke om det ændrer noget, men jeg har tanker om at prøve noget plastidip lignende.

det kunne være interessant så at finde et våben der alligevel skal kasseres, men hvor brunering eventuelt er intakt på pibe, måske en haglbøsse eller lignende, og prøve at lave en test med lettere fugtig skum med/uden plastidip, og se påvirkningen

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: behandling af riffelkuffert skum

Indlæg af Raptor357 » 27. apr 2020, 22:34

Da jeg fjernede rusten så riflen egentligt ok ud, den fik dog grundigt olie.
Jeg har lært lektien. Olie olie og olie.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: behandling af riffelkuffert skum

Indlæg af Bjarne41 » 27. apr 2020, 22:37

Hmmm - jeg har transporteret min Browning x-bolt .223 rem i en kuffert med vaffelskum i 12 år. Gennemgået et sundheds tjek så sent som for 10 dage siden og fik at vide, jeg er sund og rask :neutral:
Men, der kan jo være undtagelser. Ikke sikkert, at det vaffelskum i min kuffert består af polyurethan baseret skum.
Men, hvordan testes det ? :???:

Besvar