Vil glatløbet pibe blive betragtet som en riflet pibe hvis man permament fastgøre en riflet choke?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Olifar
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 8. dec 2018, 15:33
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 2 times

Vil glatløbet pibe blive betragtet som en riflet pibe hvis man permament fastgøre en riflet choke?

Indlæg af Olifar » 2. jul 2020, 15:37

Hej,

Vil høre om en glatløbet pibe bliver betragtet som en riflet pibe hvis man permament fastgøre en riflet choke?

Og kan man få fræset riffelgang i en glatløbet pibe, hvis man nu havde den slags lyster? 😁

På forhånd mange tak 🤗
Senest rettet af Refraktorius 3. jul 2020, 08:49, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift skiftet til fremragende og præcis linje fra indlægget

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Fra glatløbet til riflet løb

Indlæg af Ras.Killing » 2. jul 2020, 16:23

Hvilken bøsse er det?

Man kan i nogen tilfælde skifte piben til et riflet løb.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Fra glatløbet til riflet løb

Indlæg af Bofhenator » 2. jul 2020, 16:48

Olifar skrev:
2. jul 2020, 15:37
Hej,

Vil høre om en glatløbet pibe bliver betragtet som en riflet pibe hvis man permament fastgøre en riflet choke?
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/923
§ 1. Følgende skydevåben må, når de er i forsvarlig stand, anvendes til jagt og til regulering efter reglerne i bekendtgørelse om vildtskader:
...
Stk. 7. Anvendelse af udskiftelige boringer med riffelgange i glatløbede haglgeværer medfører ikke, at geværet betragtes som et riflet våben.
Spørgsmålet er om en udskiftelig choke holder op med at blive betragtet som en choke hvis den bliver svejset fast?

Der er argumenter for både og, jeg har ikke set en riffeltilladelse på sådan en pibe, men måske det eksisterer?
Og kan man få fræset riffelgang i en glatløbet pibe, hvis man nu havde den slags lyster? 😁

På forhånd mange tak 🤗
Det er nok kun et spørgsmål om hvor mange penge man vil bruge på det.
Om det vil være brugbart er nok en helt anden snak, en bedre løsning (og langt langt langt billigere) er en ny riflet pibe og hvis det ikke kan skaffes til din haglbøsse, en ny haglbøsse hvor der kan skaffes en riflet pibe.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Fra glatløbet til riflet løb

Indlæg af Deepo » 2. jul 2020, 16:51

Olifar skrev:
2. jul 2020, 15:37
Hej,

Vil høre om en glatløbet pibe bliver betragtet som en riflet pibe hvis man permament fastgøre en riflet choke?

Og kan man få fræset riffelgang i en glatløbet pibe, hvis man nu havde den slags lyster? 😁

På forhånd mange tak 🤗
Er vægtykkelsen i løbet nok til at den kan holde til trykket, efter du har lavet riffelgange i den?

/Mogens

Olifar
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 8. dec 2018, 15:33
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 2 times

Re: Fra glatløbet til riflet løb

Indlæg af Olifar » 2. jul 2020, 16:57

Bofhenator skrev:
2. jul 2020, 16:48
Olifar skrev:
2. jul 2020, 15:37
Hej,

Vil høre om en glatløbet pibe bliver betragtet som en riflet pibe hvis man permament fastgøre en riflet choke?
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/923
§ 1. Følgende skydevåben må, når de er i forsvarlig stand, anvendes til jagt og til regulering efter reglerne i bekendtgørelse om vildtskader:
...
Stk. 7. Anvendelse af udskiftelige boringer med riffelgange i glatløbede haglgeværer medfører ikke, at geværet betragtes som et riflet våben.
Spørgsmålet er om en udskiftelig choke holder op med at blive betragtet som en choke hvis den bliver svejset fast?

Der er argumenter for både og, jeg har ikke set en riffeltilladelse på sådan en pibe, men måske det eksisterer?
Og kan man få fræset riffelgang i en glatløbet pibe, hvis man nu havde den slags lyster? 😁

På forhånd mange tak 🤗
Det er nok kun et spørgsmål om hvor mange penge man vil bruge på det.
Om det vil være brugbart er nok en helt anden snak, en bedre løsning (og langt langt langt billigere) er en ny riflet pibe og hvis det ikke kan skaffes til din haglbøsse, en ny haglbøsse hvor der kan skaffes en riflet pibe.
Tak for svar 🙂

Jeg vil ikke bruge særlig mange penge på det - men det kunne jo være at det havde været billigt og ligetil 🙂

Olifar
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 8. dec 2018, 15:33
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 2 times

Re: Fra glatløbet til riflet løb

Indlæg af Olifar » 2. jul 2020, 16:58

Deepo skrev:
2. jul 2020, 16:51
Olifar skrev:
2. jul 2020, 15:37
Hej,

Vil høre om en glatløbet pibe bliver betragtet som en riflet pibe hvis man permament fastgøre en riflet choke?

Og kan man få fræset riffelgang i en glatløbet pibe, hvis man nu havde den slags lyster? 😁

På forhånd mange tak 🤗
Er vægtykkelsen i løbet nok til at den kan holde til trykket, efter du har lavet riffelgange i den?

/Mogens
Godt spørgsmål - aner det ikke.
Det er Baikal 153 jeg havde i tanker at konvertere... og de er desværre ikke ligeså at finde løb til 🙄

Og tak for svaret 🤗

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Fra glatløbet til riflet løb

Indlæg af Rigsby » 2. jul 2020, 19:35

Olifar skrev:
2. jul 2020, 15:37
Hej,

Vil høre om en glatløbet pibe bliver betragtet som en riflet pibe hvis man permament fastgøre en riflet choke?

Og kan man få fræset riffelgang i en glatløbet pibe, hvis man nu havde den slags lyster? 😁

På forhånd mange tak 🤗
Om det kan accepteres af ordensmagten har jeg ingen pejling af, men et "Paradox-løb" er først glatløbet og så riflet i de sidste 2-3-4 tommer af løbet, så i teorien kan det sagtens lagde sig gøre.

Fræse riffelgang, nej, du mangler jo det gods som riffelgangen skal fræses i, riffelgangen skal vel være mindre i diameter end løbets nuværende diameter.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Fra glatløbet til riflet løb

Indlæg af T-REX » 2. jul 2020, 19:50

Det er vel bare et spørgsmål om, at få fat i den riflede Choke, og få den fastsvejset, hos en våbensmed, og derefter få registreret, som en riffel, inden man afhenter den.
Hvis du Gør Det Selv, så er du, indtil tilladelsen er i orden, i besiddelse af et ulovligt våben.

Man behøver vel ikke fortælle etaten, at det kun er 5-10cm, der er riflet.... :biggrin: :oops:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Fra glatløbet til riflet løb

Indlæg af Bjarne41 » 2. jul 2020, 21:56

JRexA skrev:
2. jul 2020, 19:50
Det er vel bare et spørgsmål om, at få fat i den riflede Choke, og få den fastsvejset, hos en våbensmed, og derefter få registreret, som en riffel, inden man afhenter den.
Hvis du Gør Det Selv, så er du, indtil tilladelsen er i orden, i besiddelse af et ulovligt våben.

Man behøver vel ikke fortælle etaten, at det kun er 5-10cm, der er riflet.... :biggrin: :oops:
Etaten læser med her på forum i stor stil .............................. De skal jo på en eller anden måde kunne udvide Deres horisont, ikke ? :popkorn:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Fra glatløbet til riflet løb

Indlæg af Ras.Killing » 2. jul 2020, 23:08

Er i sikker på at den med choken går?

Som Bof også citere
Stk. 7. Anvendelse af udskiftelige boringer med riffelgange i glatløbede haglgeværer medfører ikke, at geværet betragtes som et riflet våben.
Jeg er godt klar over, at den ikke længere er udskiftelig når den er svejset/loddet fast, men det ændre jo ikke på at det er en udskiftelig choke man har brugt til at starte med? Og som ikke medfører at geværet betragtes som et riflet våben.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Fra glatløbet til riflet løb

Indlæg af T-REX » 3. jul 2020, 04:08

Personligt ville jeg se, om Hunters House ikke kan skaffe en riflet pibe, til en Maverick 88, og købe det samlet.

Den bruger samme piber, som Mossberg 500
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Vil glatløbet pibe blive betragtet som en riflet pibe hvis man permament fastgøre en riflet choke?

Indlæg af Refraktorius » 3. jul 2020, 08:59

Det andet element der er i det, er at det ikke giver meget ide at rifle, medmindre man skyder med slugs eller lignende.

Og eftersom slugs mig bekendt kun kan besiddes lovligt som "riffelpatroner" herhjemme, så gør man klogt i at have en tilladelse på en riffel i kaliber "18,5X76" (eller tilsvarende).
Spørgsmålet er, om "medfører ikke at den betragtes som et riflet våben" skal læses som "så du kan fint bruge den som riffel uden riffeltilladelse" eller "vi æder dig levende hvis du bliver taget med slugs, thi dem har du ikke tilladelse til"?

En riflet choke er (igen mig bekendt) ikke tilladelseskrævende, så skyder man grise i Sverige, kan man tage choken med og købe slugs'ene derovre.


Jeg hører også til den fløj der bare ville anskaffe et riflet løb og så få tilladelse til våbnet som en riffel med vekselpiber.
(Og i mine unge dage begærede jeg en Valmet 412 af samme grund)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Vil glatløbet pibe blive betragtet som en riflet pibe hvis man permament fastgøre en riflet choke?

Indlæg af Langenge » 3. jul 2020, 10:11

Refraktorius skrev:
3. jul 2020, 08:59
Det andet element der er i det, er at det ikke giver meget ide at rifle, medmindre man skyder med slugs eller lignende.

Og eftersom slugs mig bekendt kun kan besiddes lovligt som "riffelpatroner" herhjemme, så gør man klogt i at have en tilladelse på en riffel i kaliber "18,5X76" (eller tilsvarende).
Spørgsmålet er, om "medfører ikke at den betragtes som et riflet våben" skal læses som "så du kan fint bruge den som riffel uden riffeltilladelse" eller "vi æder dig levende hvis du bliver taget med slugs, thi dem har du ikke tilladelse til"?

En riflet choke er (igen mig bekendt) ikke tilladelseskrævende, så skyder man grise i Sverige, kan man tage choken med og købe slugs'ene derovre.


Jeg hører også til den fløj der bare ville anskaffe et riflet løb og så få tilladelse til våbnet som en riffel med vekselpiber.
(Og i mine unge dage begærede jeg en Valmet 412 af samme grund)
Ja, en riflet choke giver ikke mening med hagl, kun med slug. Og derfor "vi æder dig levende hvis du bliver taget med slugs, thi dem har du ikke tilladelse til"
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3582
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Vil glatløbet pibe blive betragtet som en riflet pibe hvis man permament fastgøre en riflet choke?

Indlæg af Agamemnon » 3. jul 2020, 10:17

Jeg har selv lige haft denne snak med PAC, i forbindelse med at jeg har købt en riflet pibe til min Remington 870 pump.

Jeg var selv af dén opfattelse, at haglgeværer alene skulle anmeldes og at vekselsæt var afgiftsfri, hvorfor jeg ikke mente at der var omkostninger forbundet med denne manøvre.

PAC står dog stejlt på, at i dét øjeblik man registrerer vekselpiben, skal systemet (altså låsestol/baskule) registreres som riffel, hvilket er afgiftspligtigt.

Vekselpiben registreres herefter som afgiftsfrit vekselsæt til det afgiftspligtige system.

Gør man det ikke på denne måde er der en overvejende sandsynlighed for at man bringer røven i klaskehøjde.

Udfra egen erfaring og kommunikation med PAC, vil jeg på det kraftigste fraråde, at man forsøger at løbe om hjørner med dem og snige halve løsninger, af tvivlsom lovlighed igennem.

Hertil kommer at jeg har prøvet slugs (kuglepatron) i både glatløbede, riflede chokes (og nej det var ikke herhjemme) og i fuldt riflede piber og der er, efter min mening, ingen tvivl om at den sidste løsning er den bedste, hvis man agter at anvende slugs.

Præcisionen er markant bedre, så snart afstanden er > 20-25m.

Min anbefaling vil være at gå hele vejen og registrere en pibe, som nævnt ovenfor.
Alt andet vil give et dårligere resultat og kan meget vel være på kant med loven. Jeg ville ihvertfald ikke have mod på at agere prøveklud, i kløerne på anklagemyndigheden.

Når så dét er sagt, så er min 18,4mm riffel ét af de sjoveste våben jeg har. Det er billigt i anskaffelse og endnu billigere i drift. Det sparker som en hest og har en imponerende virkning i målet.

Det kan på det varmeste anbefales. :razz:
Vedhæftede filer
Screenshot_20200703-101541.jpg
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Vil glatløbet pibe blive betragtet som en riflet pibe hvis man permament fastgøre en riflet choke?

Indlæg af Langenge » 3. jul 2020, 10:21

Hvad kan man bruge sådan en til, rent jagtmæssigt, her i Danmark?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3582
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Vil glatløbet pibe blive betragtet som en riflet pibe hvis man permament fastgøre en riflet choke?

Indlæg af Agamemnon » 3. jul 2020, 10:26

Langenge skrev:
3. jul 2020, 10:21
Hvad kan man bruge sådan en til, rent jagtmæssigt, her i Danmark?
Alt tænker jeg.🤔
Kødspildet på en hare er måske lidt til den høje side.
Men alt herover skal såmænd nok lægge sig pænt.
Senest rettet af Agamemnon 3. jul 2020, 10:28, rettet i alt 1 gang.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Vil glatløbet pibe blive betragtet som en riflet pibe hvis man permament fastgøre en riflet choke?

Indlæg af Bofhenator » 3. jul 2020, 10:27

Langenge skrev:
3. jul 2020, 10:21
Hvad kan man bruge sådan en til, rent jagtmæssigt, her i Danmark?
En langsom tung kugle der ikke ødelægger ret meget kød og har energi nok til Kronvildt, jeg ville ikke have kvababbelser fra råvildt til kronvildt, hverken ift hvor meget kød der kommer med hjem i fryseren eller om man laver et ordentligt etisk forsvarligt drab.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Vil glatløbet pibe blive betragtet som en riflet pibe hvis man permament fastgøre en riflet choke?

Indlæg af Langenge » 3. jul 2020, 10:44

OK modtaget :smile:
Hvilke skydebaner er så godkendt, så man kan træne og skyde ind?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3582
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Vil glatløbet pibe blive betragtet som en riflet pibe hvis man permament fastgøre en riflet choke?

Indlæg af Agamemnon » 3. jul 2020, 11:02

Langenge skrev:
3. jul 2020, 10:44
OK modtaget :smile:
Hvilke skydebaner er så godkendt, så man kan træne og skyde ind?
Ikke ret mange.
Jeg tror at de fleste har en banegodkendelse, der tillader maks .458.
Men der er nogle stykker, hvor godkendelsen omfatter både røgsvagt og sortkrudt og hvor kaliberbegrænsningen er sat under hensyntagen til de noget større sortkrudt-kalibre.

Og så er der jo altid dén mulighed at man kan skyde med den, op til 5 gange, på en midlertidig skydeplads, uden skydebanegodkendense.☝️🤓
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: Vil glatløbet pibe blive betragtet som en riflet pibe hvis man permament fastgøre en riflet choke?

Indlæg af The Mad Viking » 3. jul 2020, 11:12

Agamemnon skrev:
3. jul 2020, 10:26
Langenge skrev:
3. jul 2020, 10:21
Hvad kan man bruge sådan en til, rent jagtmæssigt, her i Danmark?
Alt tænker jeg.🤔
Kødspildet på en hare er måske lidt til den høje side.
:rolf:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Vil glatløbet pibe blive betragtet som en riflet pibe hvis man permament fastgøre en riflet choke?

Indlæg af Refraktorius » 3. jul 2020, 14:43

Agamemnon skrev:
3. jul 2020, 10:26
Langenge skrev:
3. jul 2020, 10:21
Hvad kan man bruge sådan en til, rent jagtmæssigt, her i Danmark?
Alt tænker jeg.🤔
Kødspildet på en hare er måske lidt til den høje side.
Men alt herover skal såmænd nok lægge sig pænt.
Jeg har engang skudt en høne med en slug.
Den lukkede op som en bog, og der var også høne på min kammerat der stod bag mig.

(Hønen var absolut død i knaldet, lårene kunne nok godt have været brugt))
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3582
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Vil glatløbet pibe blive betragtet som en riflet pibe hvis man permament fastgøre en riflet choke?

Indlæg af Agamemnon » 3. jul 2020, 14:48

Refraktorius skrev:
3. jul 2020, 14:43
Jeg har engang skudt en høne med en slug.
Den lukkede op som en bog.
Stod der noget spændende i den? 🤔

Jeg mener..... Hvis man kan læse i stjerner, hænder og kaffegrums, hvorfor så ikke piv-åben høne?
☝️🤓
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Olifar
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 8. dec 2018, 15:33
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 2 times

Re: Vil glatløbet pibe blive betragtet som en riflet pibe hvis man permament fastgøre en riflet choke?

Indlæg af Olifar » 3. jul 2020, 15:03

Agamemnon skrev:
3. jul 2020, 10:17
Jeg har selv lige haft denne snak med PAC, i forbindelse med at jeg har købt en riflet pibe til min Remington 870 pump.

Jeg var selv af dén opfattelse, at haglgeværer alene skulle anmeldes og at vekselsæt var afgiftsfri, hvorfor jeg ikke mente at der var omkostninger forbundet med denne manøvre.

PAC står dog stejlt på, at i dét øjeblik man registrerer vekselpiben, skal systemet (altså låsestol/baskule) registreres som riffel, hvilket er afgiftspligtigt.

Vekselpiben registreres herefter som afgiftsfrit vekselsæt til det afgiftspligtige system.

Gør man det ikke på denne måde er der en overvejende sandsynlighed for at man bringer røven i klaskehøjde.

Udfra egen erfaring og kommunikation med PAC, vil jeg på det kraftigste fraråde, at man forsøger at løbe om hjørner med dem og snige halve løsninger, af tvivlsom lovlighed igennem.

Hertil kommer at jeg har prøvet slugs (kuglepatron) i både glatløbede, riflede chokes (og nej det var ikke herhjemme) og i fuldt riflede piber og der er, efter min mening, ingen tvivl om at den sidste løsning er den bedste, hvis man agter at anvende slugs.

Præcisionen er markant bedre, så snart afstanden er > 20-25m.

Min anbefaling vil være at gå hele vejen og registrere en pibe, som nævnt ovenfor.
Alt andet vil give et dårligere resultat og kan meget vel være på kant med loven. Jeg ville ihvertfald ikke have mod på at agere prøveklud, i kløerne på anklagemyndigheden.

Når så dét er sagt, så er min 18,4mm riffel ét af de sjoveste våben jeg har. Det er billigt i anskaffelse og endnu billigere i drift. Det sparker som en hest og har en imponerende virkning i målet.

Det kan på det varmeste anbefales. :razz:
Spændende læsning! 🤗

Hvor fik du fat i den riflede pibe?
Synes det danske markede for pumps og dele dertil er noget af et månelandskab...

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Vil glatløbet pibe blive betragtet som en riflet pibe hvis man permament fastgøre en riflet choke?

Indlæg af Refraktorius » 3. jul 2020, 15:12

Agamemnon skrev:
3. jul 2020, 14:48
Refraktorius skrev:
3. jul 2020, 14:43
Jeg har engang skudt en høne med en slug.
Den lukkede op som en bog.
Stod der noget spændende i den? 🤔

Jeg mener..... Hvis man kan læse i stjerner, hænder og kaffegrums, hvorfor så ikke piv-åben høne?
☝️🤓
Det kan man da.
Men det kræver at man har fået den certificerede uddannelse til haruspex:
In the religion of ancient Rome, a haruspex (plural haruspices; also called aruspex) was a person trained to practice a form of divination called haruspicy (haruspicina), the inspection of the entrails (exta—hence also extispicy (extispicium)) of sacrificed animals, especially the livers of sacrificed sheep and poultry. The reading of omens specifically from the liver is also known by the Greek term hepatoscopy
:offtopic:
Sorry!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar