Dreng skyder anden dreng - hvad tænker I, der kan være sket?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Dreng skyder anden dreng - hvad tænker I, der kan være sket?

Indlæg af Kode1303 » 14. sep 2020, 18:19

Jeg læste om den triste sag, hvor en dreng leger (?) med en pistol og skyder en anden dreng i brystet. Hans forklaring lyder:
Drengen der skød skrev:Jeg trækker kammeret tilbage, hvorefter en kugle falder ud på min seng. Da jeg slipper kammeret igen, går pistolen af.
Men en våbenekspert udtaler:
Våbeneksperten skrev:[...] det kræver en bevidst handling af affyre pistolen. Der skal trykkes på aftrækkeren med en kraft på mindst 2,3 kilo, for at der kan skydes med pistolen, og derfor skal man bevidst trykke på aftrækkeren, forklarede våbeneksperten i retten.
Jeg kom så til at tænke på, hvad der mon kan være sket ud fra de to udtalelser. Hvad kan der ske rent våbenteknisk, hvis man holder aftrækkeren inde, mens man tager ladegreb? Kunne hammeren i visse våben falde i takt med at slæden kører frem, således at fænghætten i den kamrede patron kunne anslås kraftigt nok til, at skuddet går? Eller skal man i alle våben lette fingeren fra aftrækkeren og tage aftræk igen, før hammeren falder?
Hvad kan der ellers tænkes at være sket?
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Dreng skyder anden dreng - hvad tænker I, der kan være sket?

Indlæg af Raptor357 » 14. sep 2020, 18:45

Kode1303 skrev:
14. sep 2020, 18:19
Jeg læste om den triste sag, hvor en dreng leger (?) med en pistol og skyder en anden dreng i brystet. Hans forklaring lyder:
Drengen der skød skrev:Jeg trækker kammeret tilbage, hvorefter en kugle falder ud på min seng. Da jeg slipper kammeret igen, går pistolen af.
Men en våbenekspert udtaler:
Våbeneksperten skrev:[...] det kræver en bevidst handling af affyre pistolen. Der skal trykkes på aftrækkeren med en kraft på mindst 2,3 kilo, for at der kan skydes med pistolen, og derfor skal man bevidst trykke på aftrækkeren, forklarede våbeneksperten i retten.
Jeg kom så til at tænke på, hvad der mon kan være sket ud fra de to udtalelser. Hvad kan der ske rent våbenteknisk, hvis man holder aftrækkeren inde, mens man tager ladegreb? Kunne hammeren i visse våben falde i takt med at slæden kører frem, således at fænghætten i den kamrede patron kunne anslås kraftigt nok til, at skuddet går? Eller skal man i alle våben lette fingeren fra aftrækkeren og tage aftræk igen, før hammeren falder?
Hvad kan der ellers tænkes at være sket?
Hammeren kan mig bekendt kun falde på et våben, når aftrækkeren holdes inde hvis våbnet er beregnet til fuldautomatisk ild.
Det er også set ved fejl i aftrækkermekanismen eller ved meget og uheldigt snavs.
Jeg tror mere på at man trækker slæden tilbage støttes pistolen mod hånd ballen og når den slippes skal man holde den fast mellem håndballe og fingrene. og hvad er mere naturligt end at mase alle sine fingre sammen om håndtaget og aftrækkeren ?
Derfor skal man holder fingeren ude af aftrækkerbøjlen til IPSC når man genlader. uheld sker.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Dreng skyder anden dreng - hvad tænker I, der kan være sket?

Indlæg af Deepo » 14. sep 2020, 20:02

Hvis slagstiften sidder helt løst i slæden (ingen fjeder), så vil den måske kunne gøre det.
For når slæden så gær frem, så glider slagstiften bagud i slæden, og når slæden så går i indgreb med resten af pistolen, så kommer slagstiften farende bagfra.

Men hvis fjedren er der, så stikker slagstiften vel ud af slæden, og så ved jeg ikke om fjedren er så stram at det er skuddet der går, frem for at slagstiften bliver skubbet tilbage af fænghætten.
Altså på den type pistoler, hvor hylsteret ikke føres af slæden. Der er jo nogen typer, hvor udtrækkeren skal hen over kanten af hylsteret, når slæden går i indgreb med resten af pistolen.

Og så findes der jo den type, hvor hylsteret skal være mellem udtrækkeren og slæden ved fremførsel. Hvis slagstiften stikker frem på den type, så kan hylsteret vel ikke finde på plads?

/Mogens

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Dreng skyder anden dreng - hvad tænker I, der kan være sket?

Indlæg af T-REX » 14. sep 2020, 20:11

Hvis fjederen er der, så stikker slagstiften netop IKKE frem. Da fjederens formål er, at holde slagstiften tilbage.

Hvis Pistolen er decideret misligeholdt, så kan det vel ske, men så var det også sket, med den FØRSTE patron.

Men antager, at våbeneksperten har checket pistolens funktion, herunder at den er samlet korrekt, og at slagstiften opfører sig, som den skal.
Så når han melder, at der skal trykkes med 2,3kg, før den skyder, så er dette en korrekt ekspertvurdering.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Dreng skyder anden dreng - hvad tænker I, der kan være sket?

Indlæg af Cp-Medic » 14. sep 2020, 20:22

jeg har oplevet uhensigtsmæssige farligheder med nok skydere til at jeg vil sige at det kan vi simpelthen ikke udtale os 100procent om. ved vi overhovedet hvilken pistol det er?

70er drengen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 141
Tilmeldt: 30. nov 2014, 01:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 166 times
Been thanked: 33 times

Re: Dreng skyder anden dreng - hvad tænker I, der kan være sket?

Indlæg af 70er drengen » 14. sep 2020, 20:34

Det er også muligt at drengen simpelthen bare lyver fordi han ved at han har kvajet sig? Det ville ikke være første gang det skete.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Dreng skyder anden dreng - hvad tænker I, der kan være sket?

Indlæg af ReneKJ » 14. sep 2020, 20:40

Jeg har selv oplevet en pistol hvor skuddet en gang imellem gik når man slap aftrækkeren.
Det var "ufedt".

Så det afhænger af om eksperten har undersøgt det konkrete våben og tjekket det for funktionsfejl.

For hvis det er et eller andet gammel lort der der er gået fra hånd til hånd på det sorte marked i årevis så kan man nok ikke udelukke at der kan ske sære ting.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Dreng skyder anden dreng - hvad tænker I, der kan være sket?

Indlæg af Ras.Killing » 14. sep 2020, 23:24

En singleaction pistol kan godt finde på at lave et hammer drop hvis kontaktfladerne imellem sear og hammer er slidt op, “over tunet” ell. lign.

Den vil i så fald kunne lave en slam-fire hvis slæden knaldes i og hammeren falder, ligsom at de kan finde på at gå full auto. Det er set før.

Men hvis pistolen reelt har et aftræk på 2.3kg, så er det dog næppe ikke tilfældet! :???:

Jeg tænker mere, at vedkommende har haft fingeren på aftrækkeren, da han har knaldet slæden i. Holder han den inde bør der ikke ske noget, men har han haft fingeren lige omkring reset punktet, så vil jeg tro at man godt kan lave et ubevidst bump-fire når slæden lukker.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

Re: Dreng skyder anden dreng - hvad tænker I, der kan være sket?

Indlæg af NSander » 15. sep 2020, 17:06


youtu.be/2fn6GFSwTEw

1:10, går pistolen af ved at han slipper slæden


youtu.be/fk1EjQMq16Q

Der findes masser af pistoler man ikke skal fumle ret meget med :)

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 483
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 105 times
Been thanked: 65 times

Re: Dreng skyder anden dreng - hvad tænker I, der kan være sket?

Indlæg af LHL » 16. sep 2020, 20:02

den lille gangster har nok nydt følesen af at være herre over liv og død.han glemte så hvor lidt 2,3kilo er.fængselsdommen bliver næppe hans sidste.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Dreng skyder anden dreng - hvad tænker I, der kan være sket?

Indlæg af LJ » 16. sep 2020, 21:12

Han havde nok været træls igennem en længere periode...

Jeg finder selv ud.. :getout:

Besvar