Jeg søger Hjælp til at øge Min præcision med riffel:

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
aurc1980
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 45
Tilmeldt: 5. maj 2019, 09:29
Interesser: Jagt og Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 65 times
Been thanked: 5 times

Jeg søger Hjælp til at øge Min præcision med riffel:

Indlæg af aurc1980 » 14. sep 2020, 21:13

Jeg har været en del tråde igennem under gruppen her, men poster alligevel dette, da jeg tror jeg skal have nogle lidt mere basale vinkler til præcisionen end de garvede skytter her i tråden generelt diskuterer :oops:

Jeg synes jeg burde kunne samle mine skud mere end jeg gør. Jeg ved godt at jeg principielt har skudt bambi “godt nok” med skuddene nedenfor, men synes ikke selv det er tilfredsstillende. Jeg skød ihvertfald bedre med min remmington træningsammo. Gode råd søges - både hvad gælder min teknik, ammo, hardware mv.

The facts:

Skyder med Winchester XPR .308
Kikkert: Hawke Vantage 3-12/50
Ammo: Lapua mega 9,7 g
Distance: 100 m
Den røde skydeskive-cirkel er 15 cm
Alle skud er skudt fra skydebænk på et bord (den røde, I ved)
Til info: skyder med jagtammunition, da formålet (når præcisionen er god nok) er jagt.
Vedhæftede filer
9A94E981-BAB9-434A-97E8-EAD060A2B62B.jpeg
Første skudserie
21BEA6D7-51A2-4658-B671-1FD5F86D67BD.jpeg
Anden skudserie
0E8CBE78-756D-4A3E-BCEC-22AF5BAA2A2F.jpeg
Her på sidste skudserie satte jeg så kikkerten 3 klik ned (3x1/4 MOA) hvorefter jeg skød den serie der er grønne cirkler om. Derefter klikkede jeg kikkerten 3 klik til venstre (3x1/4 MOA) hvorefter de sidste 3 skud (uden cirkler fremkom) Ved ikke hvad der skete med de 3 sidste skud - forvirrede mig totalt! -men havde ikke flere patroner, så måtte stoppe der☹️☹️☹️
Senest rettet af Refraktorius 10. okt 2020, 08:09, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Præcisionen i overskriften øget...

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hjælp til at øge præcision

Indlæg af Raptor357 » 14. sep 2020, 21:20

Det er underligt, mega plejer at gå godt i "alt"
Hvad er vægten på din trænings ammo?
Kan et tykt stykke papir passere mellem pibe og skæfte?
Er skæftet blødt så du får trykket det for tæt på piben?
Rører du piben?

Det ksn også være at riflen bare ikke kan lide projektilet/ladningen. Prøv en anden patron. Køb eventuelt bare 5-10 stk af en medjæger.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

FraBjerget
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 12. mar 2016, 20:32
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 67 times
Been thanked: 170 times

Re: Hjælp til at øge præcision

Indlæg af FraBjerget » 14. sep 2020, 21:41

Hvor meget har du skudt med riflen og evt. andre
Og er det købt brugt Samlet, eller har du selv sat delene sammen
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hjælp til at øge præcision

Indlæg af Flugteren » 14. sep 2020, 21:56

Hvis du skød godt med Remington-ammo, så prøv med noget Remington jagtammunition, f.eks. Core-Lokt. Selvom det er usandsynligt, at din riffel ikke bryder sig om Lapua Mega, så er det jo ikke umuligt.

Jeg ville dog lige lade en skydeinstruktør prøve riflen af med Lapua i samme opsætning, hvis resultatet er det samme ville jeg prøve noget andet ammo.

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1390
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 195 times

Re: Hjælp til at øge præcision

Indlæg af F U B A R » 14. sep 2020, 22:16

du 100 mtr!?
Fik osse
Den sammensætning virker ikke ret godt sammen :getout:
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Brugeravatar
Saze
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 555
Tilmeldt: 13. feb 2010, 00:59
Interesser: Jagt, Lang distance skydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 100 times
Been thanked: 130 times

Re: Hjælp til at øge præcision

Indlæg af Saze » 14. sep 2020, 22:21

Var du derude i dag? Kan kende skiverne da jeg har sat nogle af dem op.

Sig til når du er der igen så vil jeg gerne hjælpe dig med at fejl søge.

aurc1980 skrev:
14. sep 2020, 21:13
Jeg har været en del tråde igennem under gruppen her, men poster alligevel dette, da jeg tror jeg skal have nogle lidt mere basale vinkler til præcisionen end de garvede skytter her i tråden generelt diskuterer :oops:

Jeg synes jeg burde kunne samle mine skud mere end jeg gør. Jeg ved godt at jeg principielt har skudt bambi “godt nok” med skuddene nedenfor, men synes ikke selv det er tilfredsstillende. Jeg skød ihvertfald bedre med min remmington træningsammo. Gode råd søges - både hvad gælder min teknik, ammo, hardware mv.

The facts:

Skyder med Winchester XPR .308
Kikkert: Hawke Vantage 3-12/50
Ammo: Lapua mega 9,7 g
Distance: 100 m
Den røde skydeskive-cirkel er 15 cm
Alle skud er skudt fra skydebænk på et bord (den røde, I ved)
Til info: skyder med jagtammunition, da formålet (når præcisionen er god nok) er jagt.
Living to enjoy life!

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1390
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 195 times

Re: Hjælp til at øge præcision

Indlæg af F U B A R » 14. sep 2020, 22:37

Og saze er bare manden at gå til ang riffel skydning
Direkte ubehageligt at overvære hvor minus fejl skytte han er :smile:
For aurc newbie!
Den gruppering på 100 meter
Burde være meget bedre selv med korn og kærv
Har gammel k98 cal 8:57 der gør det bedre så hægt dig på saze :smile:
Mbh
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Hjælp til at øge præcision

Indlæg af Sila0079 » 14. sep 2020, 22:53

Lapua mega er ikke i sig selv garanti for god præcision. Prøv en anden kuglevægt, og se om det skulle være andeledes.
Basale ting at tjekke:
- er dine action screws spændt godt nok?
- er mundingen ad riflen nogenlunde ren?
- er alle skruer ved kikkert-montage stramme? (Altså ikke rystet løs)
- placerer du dit øje ens ift kikkertsigtet hver gang (paralakse fejl - kan ikke huske hvor meget det kan have af betydning på den afstand, men kommer selvfølgelig også helt an på hvad dit kikkertsigtes paralakse er sat til af afstand, hvis den da ikke er justerbar.
- Holder du riflen lige hårdt i skuldreren hver gang?

Prøv evt at tage 5 skud i relativt hurtig rækkefølge, hvor du bliver siddende med øjet bag sigtet igennem hele serien, og kun bevæger dig det nødvendige for at tage ladegreb. Så kan de godt være du fik sat dig lidt dårligt, men hvis du sidder lige dårligt igennem alle skud, bør de jo også sidde nogenlunde samlet, om det så er lidt højt/lavt/højre eller venstre.. Hvis samlingen på sådan en gruppe er fornuftig, er det en indikation om at måden du kommer bag riflen er for inkonsistent; øje placering, mængde af tryk imellem kolbe og skulder, hvilke muskler spænder for at holde stillingen fra skud til skud..

Og så er der selvfølgelig altid "skyttens selvkontrol 1 og 2", samt ubevidst aktræk at arbejde med..
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp til at øge præcision

Indlæg af T-REX » 15. sep 2020, 01:20

Hawke Vantage 4-12x50 har enten fast parallaxe, og denne er nok på 100 yards, eller justerbar Parralaxe.
Der findes en del modeller, med/uden AO/SF

Hvis det er udgaven med AO/SF, hvad står Parallaxe så på?

Hvis den er med 100 yard Parallaxe, så har hovedets placering, på 100 meter, ikke nogen stor betydning. (mm, ikke cm)

Men som flere andre har skrevet, har du muligheden for at få hjælp, af saze, så slå til.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

aurc1980
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 45
Tilmeldt: 5. maj 2019, 09:29
Interesser: Jagt og Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 65 times
Been thanked: 5 times

Re: Hjælp til at øge præcision

Indlæg af aurc1980 » 15. sep 2020, 12:32

Tak for alle de gode vinkler!

Ja, pt er det ret frusterende ikke at vide hvad der er los. Men for at besvare nogle af de gode vinkler på problemet ovenfor så kan jeg sige:

- min træningsammo var Remington UMC 150 gr. (.308)
- to stykker papir kan passere mellem skæfte og pibe
- Jeg rører ikke piben med skæfte eller hånd når jeg skyder
- jeg har prøvet 5 skud med DK bullet's standard og DK bullet's "sonic", men dette forværrer præcisionen
- Riflen har skudt under 100 skud - og er købt samlet
- en af mine action screws har været så løse at de simpelthen faldt ud, men jeg har spændt dem begge godt for 3 uger siden, og tjekkede at de var godt spændt før skydningen på billederne ovenfor.
-riflen er rengjort for ca 40 skud siden
- skruerne i kikkertmotagen er solidt skruet fast alle steder. Har lige tjekket.
-jeg synes jeg arbejder ok med det ubevidste aftræk (dette har jeg fået at vide fra folk der har set mig skyde)

Af ting I nævner jeg har til gode at afprøve er:

- jeg har ikke tænkt over hvor identisk min skydestilling er fra gang til gang, og hvor hårdt jeg holder riflen ind til skulderen, men kunne forestille mig begge dele varierer lidt. Kan dette være en del af forklaringen? Jeg har heller ikke afprøvet liggende skydestilling med jagtammo. Det var fra liggende skydestilling (med en taske som underlag) at jeg skød præcist med træningsammonitionen.

- Min kikkert har ikke justerbart parrallax - men hvor tjekker jeg hvad parralaxen står på? (og rettelse: min kikkert er en "Hawke Vantage 30 IR 3-12X56 L4A Dot" (Ses her: https://www.korsholm.dk/hawke-vantage-3 ... 12x56.html)

- Da det virker som om at det er Laupa mega der trods alt går bedst i riflen, kunne der måske være en ide i at gå fra 9,7 g og op i 12 g udgaven - eller?

- Hvad er "skyttens selvkontrol 1 og 2" :help:

Og ja, jeg har skrevet til Saze. Kunne være godt med noget "live" hjælp :biggrin:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Hjælp til at øge præcision

Indlæg af FrederikF » 15. sep 2020, 12:34

Hvordan ser dine bedste grupper ud, når du skyder med andre rifler?
Mvh Frederik

aurc1980
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 45
Tilmeldt: 5. maj 2019, 09:29
Interesser: Jagt og Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 65 times
Been thanked: 5 times

Re: Hjælp til at øge præcision

Indlæg af aurc1980 » 15. sep 2020, 13:38

FrederikF skrev:
15. sep 2020, 12:34
Hvordan ser dine bedste grupper ud, når du skyder med andre rifler?
Mvh Frederik
Dette er den eneste riffel jeg har skudt med hidtil.

Mvh

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp til at øge præcision

Indlæg af T-REX » 15. sep 2020, 14:27

For xxxx Skyld: Prøv liggende, med underlag, med jagtammoen.
Liggende med underlag, giver normalt de bedste skudgrupper, med mindre du skyder fra skydebænk, med underlag, både under forskæfte og bagskæfte.

Evt både med underlag under forskæftet og kolben, så du holder riflen så roligt, som muligt.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hjælp til at øge præcision

Indlæg af PSindrup » 15. sep 2020, 14:36

Og prøv med endnu en ammunition - og måske endnu en, hvis det ikke hjælper.

Prøv at lade en anden skyde med din riffel, eller prøv at låne en anden riffel som du selv kan skyde med, for at se om det er riffel eller skytte der er "noget I vejen med"

Peter

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hjælp til at øge præcision

Indlæg af Kleth » 15. sep 2020, 15:58

Kunne du evt. når du kommer på skydebanen, poste nogle billeder med træningsammo?
Og brug så en sandsæk, rispose eller et dødt anlæg - Skydebænke er IMHO ikke egnet til andet end optisk indskydning og grovindskydning!

Vores metalskydebænk/lead sled skydebænk har i hvert fald ikke samme samling og POI som når skytterne anvender et mere dødt anlæg - Grupperne bliver oftere pænere når der er kød bag og under.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Hjælp til at øge præcision

Indlæg af Sila0079 » 15. sep 2020, 16:28

"Skyttens selvkontrol handler kort fortalt om at korrigere din skydestilling, indtil dit "natural point of aim", altså der hvor dit trådkors naturligt vil placere sig, hvis du slapper helt af i stillingen, og det du gerne vil ramme - liner up. Dette kontrolleres bl.a. ved at lukke den rette mængde luft ud, til højden af trådkorset passer med målet (knap så relevant hvis du har kolbestøtte), lukke øjnene i et par sekunder, og se om trådkorset stadig står det ønskede sted når du åbner dem igen..
Prøv at youtube "natural point of aim"..
Det er for at sikre at du ikke tvinger trådkorset det rigtige sted hen, ved at ligge og spænde hist og her - spændinger der kan forsvinde/variere i skudøjeblikket, og være forskellige fra skud til skud..
Som udgangpunkt flytter man rundt på hele kroppen, nede fra ben og hofterne af, indtil trådkorset naturligt står på målet.
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hjælp til at øge præcision

Indlæg af Kleth » 15. sep 2020, 18:27

Og BTW - Hvilken forstørrelse skyder du på?
Hvis du får sorte kanter eller “skygger” i kikkerten, så skru den ned på f.eks. 9 eller 6. Det giver ofte pænere grupper.

Skift een parameter ad gangen :giggle:
Som allerede foreslået, skyd liggende med et dødt anlæg og gerne med en hånd mellem anlæg og forskæfte.
Som Sila0079 foreslår, så find dit nulpunkt, hvor en afslappet skydestilling naturligt holder riflen på centrum af skiven; luk øjnene tæl 5-10 vejrtrækninger og åben øjnene igen og hvis sigtet ikke er lige på centrum af skiven, så flyt hele kroppen og/eller spænd af i modsatte side af hvor sigtet peger.
Prøv at skrue forstærkningen/zoom ned og prøv igen.

IMHO er vores bedste anlæg en stof-indkøbspose fyldt med ris; den er et fantastisk anlæg, jeg langt foretrækker over trefod og skydebænk.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Hjælp til at øge præcision

Indlæg af FrederikF » 15. sep 2020, 19:53

Hvis det er trådstarters første erfaringer med skydning.
Så kan det jo handle om noget så basalt som at lære at skyde.
Inden du køber dig fattig i patroner, så lad en anden erfaren skytte prøve riflen. Hvis skuddene sidder som de skal, så brug nogle timer med en instruktør, eller køb et luftgevær og skyd 1000 skud i baghaven med skydestok og liggende Og de stillinger du har tænkt dig at bruge på jagt.
Hvis det “bare” er træning der skal til, så har du mange fornøjelige timer foran dig.
Held og lykke
Mvh Frederik

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hjælp til at øge præcision

Indlæg af Flugteren » 15. sep 2020, 20:03

Forresten, OP, kan det simpelthen være den højere rekyl forårsaget af jagtammunition, som får dig til at skyde mindre præcist?

Jagtammo er jo typisk ladet hårdere og med tungere projektiler end træningsammo er.

Pebr
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 5. dec 2016, 07:42
Interesser: Ammuniton
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Hjælp til at øge præcision

Indlæg af Pebr » 15. sep 2020, 20:05

Hvor bor du henne ?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hjælp til at øge præcision

Indlæg af Raptor357 » 15. sep 2020, 22:51

aurc1980 skrev:
15. sep 2020, 12:32
Snip
- min træningsammo var Remington UMC 150 gr. (.308)
- to stykker papir kan passere mellem skæfte og pibe
- Jeg rører ikke piben med skæfte eller hånd når jeg skyder
- jeg har prøvet 5 skud med DK bullet's standard og DK bullet's "sonic", men dette forværrer præcisionen
- Riflen har skudt under 100 skud - og er købt samlet
- en af mine action screws har været så løse at de simpelthen faldt ud, men jeg har spændt dem begge godt for 3 uger siden, og tjekkede at de var godt spændt før skydningen på billederne ovenfor.
-riflen er rengjort for ca 40 skud siden
- skruerne i kikkertmotagen er solidt skruet fast alle steder. Har lige tjekket.
-jeg synes jeg arbejder ok med det ubevidste aftræk (dette har jeg fået at vide fra folk der har set mig skyde)
Snip
Og ja, jeg har skrevet til Saze. Kunne være godt med noget "live" hjælp :biggrin:
Kuglevægten er den samme som trænings ammunitionen, det er godt.
Din mega går afsted med ca 850m/s ifølge Lapua Remington UMC går 860m/s ifølge Remington, så rekyl og skudfølelse burde være ens, men der kan være forskel på piben de har målt hastigheden i.
Men de burde være meget ens. så pibesvingningerne burde også være relativt ens.
Papiret der kan passere imellem er fint, og skæftet er ikke blødt og der er ikke en finger på piben, tjek.
Så er der grebet på forskæftet, har man et blødt greb går det ud over præcisionen, har jeg erfaret. det er ikke noget jeg har oplevet med meget tunge rifler, kun jagt rifler. man skal have et fast greb, men ikke et hårdt greb.

skruer til skæftet skal være spændt, og de skal være spændt til rette moment og i den rigtige rækkefølge, det lyder åndssvagt, men en riffel som min weatherby mark V er uhyre følsom over for dette.
Igen skruerne til kikkert og montage skal gerne være moment spændt, en på gefuhl er ikke altid godt nok.


Nu da den er købt samlet og du oplever problemer, så tag ned og snak med dem, få dem til at kontrollere den med jagt ammo, det bør de gøre i kraft af at en skrue er raslet ud. Så sparer du ærgrelserne ved ringe træfning, usikkerheden omkring riflen og udgiften til ammo. Det er blevet DYRT.
Den service er noget af det man betaler for når man køber en samlet pakke.

Men start med at lægge dig ned og skyde, du kan ikke sammenligne en gruppe liggende og en stående, der skal være skudt under samme forudsætninger.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hjælp til at øge præcision

Indlæg af PSindrup » 16. sep 2020, 08:00

Kan du lave nogle fornuftige grupper med luftgevær eller salonriffel?

Igen, få en erfaren skytte til at teste din riffel, og/eller prøv at låne en anden riffel. Det er vigtigt at få fundet ud af om det er riflen eller skytten der er noget i vejen med. :biggrin:

Peter

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 483
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 105 times
Been thanked: 65 times

Re: Hjælp til at øge præcision

Indlæg af LHL » 16. sep 2020, 19:55

måske kunne en bedding være vejen frem.

aurc1980
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 45
Tilmeldt: 5. maj 2019, 09:29
Interesser: Jagt og Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 65 times
Been thanked: 5 times

Re: Hjælp til at øge præcision

Indlæg af aurc1980 » 16. sep 2020, 23:34

Igen, nogle virkeligt gode vinkler - og gode tips til noget der kan prøves af. Tak!

Så planen er at teste et par sager af på skydebanen inden så længe:


Jeg skyder liggende med dødt anlæg (jeg ved at de der risposer kan benyttes der hvor jeg skyder) og med hånd mellem anlæg og forskæfte
Jeg tager træningsammo med, og får dette testet af
Jeg får en anden (erfaren) skytte til at tage et par skud
Jeg har altid skudt på fuld forstørrelse (12) - måske skulle jeg netop tage den ned til 9...


Ang greb på riflen og skuldring - nogle der der nogle gode råd? (Og tak til Raptor for vinklen med forskæftet)

Billeder følger...

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hjælp til at øge præcision

Indlæg af Flugteren » 16. sep 2020, 23:42

aurc1980 skrev:
16. sep 2020, 23:34
Igen, nogle virkeligt gode vinkler - og gode tips til noget der kan prøves af. Tak!

Så planen er at teste et par sager af på skydebanen inden så længe:


Jeg skyder liggende med dødt anlæg (jeg ved at de der risposer kan benyttes der hvor jeg skyder) og med hånd mellem anlæg og forskæfte
Jeg tager træningsammo med, og får dette testet af
Jeg får en anden (erfaren) skytte til at tage et par skud
Jeg har altid skudt på fuld forstørrelse (12) - måske skulle jeg netop tage den ned til 9...


Ang greb på riflen og skuldring - nogle der der nogle gode råd? (Og tak til Raptor for vinklen med forskæftet)

Billeder følger...
Prøv gerne at tage forstørrelsen ned på en 5-6 stykker på 100 meter. Dit skudbillede bliver langt mere roligt. I stedet for at prøve at spotte grupperne gennem din kikkert, så koncentrer dig om konsistent skydeposition - og tjek grupperne bagefter.

Besvar