Ruger mark III samling og vanvidets rand

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
NBHE
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 3. jan 2014, 14:04
Interesser: buschraft
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Ruger mark III samling og vanvidets rand

Indlæg af NBHE » 24. okt 2020, 13:31

Jeg har en helt ny Ruger Mark III standart.
Den skyder rigtigt godt og er sjov at skyde med.

Jeg er klar over den Ruger 22lr serie har ry for at være meget vanskelige at adskille og især samle op til mark IV modellen.
Men da jeg gennem tiden adskilt og samlet Garand, lmg, tmg, Neuhausen, m75, m95, us carabin, salonrifler og meget andet, tænkte jeg det går nok.

Jeg adskilte og samlede den nogenlunde smertefrit, jeg tog dog ikke rammen med løbet af, den sad meget stramt fast og jeg har ikke en nylonhammer, så jeg tænkte det er som sådan ikke så vigtigt, meget kan rengøres med rammen på.

Et par dage efter ville jeg adskille det en gang til for at få rutinen, jeg fulgte manualen igen. Styreramme blev fortsat på.

Siden da har jeg nærmet mig vanvidets rand, jeg kan adskille og samle den, der er fjederspænding når fjederhuset svinge ind i skæftet, jeg er 100% sikker på armen til hammeren lander hvor den skal i fjederhuset når det svinges ind.

Jeg kan tage ladegreb og trække låsen tilbage og frem som den skal, men når jeg trykker på aftrækkeren kan jeg trykke aftrækkeren i bund, men der kommer ikke noget klik fra hammeren. Magasinet er i når jeg prøver tøraftræk.

Hvis jeg ryster pistolen lyder der en svag raslen, måske som om armen til hammeren ikke er i spænd alligevel, eller er det noget med aftrækkersystemet?

Jeg har støvsuget Rugers side, Youtube og googel for råd, uden at finde en løsning.

Nogle som har et bud på hvad jeg gør forkert eller hvad der kan løse problemet.

:help:
Venlig hilsen

Niels

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9710
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1727 times
Been thanked: 2159 times
Kontakt:

Re: Ruger mark III samling og vanvidets rand

Indlæg af Bofhenator » 24. okt 2020, 17:16

Jeg har en mkIII også.

Jeg har ikke oplevet at kunne tage ladegreb når den ikke er samlet korrekt.

Hvis rammen er taget af grebet kan man påvirke hammeren med fingeren når man tager aftræk og se om den del af mekanismen arter sig, kan du prøve om noget tilsvarende kan lade sig høre med rammen på, så du kan komme nærmere om det er aftrækket eller fjeder der kikser?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
NBHE
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 3. jan 2014, 14:04
Interesser: buschraft
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Ruger mark III samling og vanvidets rand

Indlæg af NBHE » 27. okt 2020, 18:08

Jeg har fulgt op på forslaget fra #Bofhenator om, at se på om hammeren holdes tilbage, det gør den ikke.

Jeg har fundet ud af det er den lille "dims" som har nr. 42 på vedhæftede tegning der ikke drejer op og låser hammeren når den spændes, fordi den fjederbelastning den skal have ikke er der, og det er den som derfor kan rasle.

Fjereden der har nr 41 på tegningen kan jeg se enden af og jeg har en mistanke om den er knækket eller ude af rette position.

Jeg tog mod til mig og fik løsnet styreramme af efter nogle meget kraftige slag på en træklods på rammen.

Jeg har filet en metriske unbrakonøgle ned så den passer i unbrakoskruerne på grebsskallerne, de er i en eller brøk af en tomme.
Næste step bliver af afskille delene omkring hammeren, så jeg kan komme ind til den lille fjeder, men først skal nogle youtube videoer studeres.
Vedhæftede filer
IMG_20201027_174220.jpg
IMG_20201027_165825.jpg
Venlig hilsen

Niels

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9710
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1727 times
Been thanked: 2159 times
Kontakt:

Re: Ruger mark III samling og vanvidets rand

Indlæg af Bofhenator » 27. okt 2020, 21:10

NBHE skrev:
27. okt 2020, 18:08
Jeg har fulgt op på forslaget fra #Bofhenator om, at se på om hammeren holdes tilbage, det gør den ikke.

Jeg har fundet ud af det er den lille "dims" som har nr. 42 på vedhæftede tegning der ikke drejer op og låser hammeren når den spændes, fordi den fjederbelastning den skal have ikke er der, og det er den som derfor kan rasle.
Det er din sear (fangro).
Fjereden der har nr 41 på tegningen kan jeg se enden af og jeg har en mistanke om den er knækket eller ude af rette position.

Jeg tog mod til mig og fik løsnet styreramme af efter nogle meget kraftige slag på en træklods på rammen.

Jeg har filet en metriske unbrakonøgle ned så den passer i unbrakoskruerne på grebsskallerne, de er i en eller brøk af en tomme.
Næste step bliver af afskille delene omkring hammeren, så jeg kan komme ind til den lille fjeder, men først skal nogle youtube videoer studeres.
Du kan evt kigge billedserier også.

Det her er en af de bedste synes jeg:
https://guntalk-online.com/detailstrip.htm
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Jesper Å
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 59
Tilmeldt: 15. aug 2016, 13:31
Interesser: Skydning, historiske våben
Geografisk sted: Trekantområdet
Been thanked: 9 times

Re: Ruger mark III samling og vanvidets rand

Indlæg af Jesper Å » 28. okt 2020, 00:06

Har også en, den kan drille frygteligt at samle, men har ikke lige haft det problem, der sidder en unbrako skrue på aftrækkeren der kan justere overtravel, den skal man passe på ikke at spænde for meget, spørg ikke hvofor jeg ved det, men man kan ikke tage aftræk så, og så kan skyderen ikke adskilles. Var lidt presset der :biggrin:

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Ruger mark III samling og vanvidets rand

Indlæg af Lycon » 28. okt 2020, 00:37

NBHE skrev:
24. okt 2020, 13:31
Nogle som har et bud på hvad jeg gør forkert eller hvad der kan løse problemet.
:help:
Problemet drev mig til vanvid med min Ruger Mk.II så jeg investerede i dette sæt: Speed Strip For Ruger Mk. I, II, III & 22/45

Det løser alle dine problemer. Da jeg købte min Ruger Mk.IV, solgte jeg sættet til en her fra NVF. Måske han kan fortælle hvordan det virker for ham.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9710
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1727 times
Been thanked: 2159 times
Kontakt:

Re: Ruger mark III samling og vanvidets rand

Indlæg af Bofhenator » 28. okt 2020, 07:02

Jesper Å skrev:
28. okt 2020, 00:06
Har også en, den kan drille frygteligt at samle, men har ikke lige haft det problem, der sidder en unbrako skrue på aftrækkeren der kan justere overtravel, den skal man passe på ikke at spænde for meget, spørg ikke hvofor jeg ved det, men man kan ikke tage aftræk så, og så kan skyderen ikke adskilles. Var lidt presset der :biggrin:
Der kan ikke justeres overtravel på standard aftrækkeren.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9710
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1727 times
Been thanked: 2159 times
Kontakt:

Re: Ruger mark III samling og vanvidets rand

Indlæg af Bofhenator » 28. okt 2020, 07:07

Jeg har haft skilt min ad i atomer, mange gange, dels fordi jeg har leget meget original aftrækkeren, dels fordi jeg har skiftet aftrækker, sear og hammer (og magasin-blokeringen). Og ikke mindst fordi jeg har leget med rust-blånering på våbnet.

Fjederen til sear er en satan, men den billedserie jeg har postet oppe over beskriver det ret godt. Man mangler bare en hånd.

Hvis din sear fjeder er død så sig til, jeg tror jeg har en ekstra.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
NBHE
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 3. jan 2014, 14:04
Interesser: buschraft
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Ruger mark III samling og vanvidets rand

Indlæg af NBHE » 28. okt 2020, 07:35

Problemet er løst, den ene ende på fjederen var hopper forbi en del af sikringen som fjederen skal ligge op imod for at den er spændt, og dermed kan holde sear til hammeren på plads.
Jeg fik trukket fjederarmen på plads med et lille stykke bøjet ståltråd som kunne nå derind.

Hvordan den er smuttet forbi ved jeg ikke, men nu ser det ud til den virker, har ikke kunne testskyde pt.

Bortset fra dette, så er den egentlig ikke så vanskeligt at adskille blot alle step i processen følges. Dog undtagen styrerammen som sidder ubehageligt stramt fast på rammen med pistolgrebet. Der skulle bankes meget hårdt for at løsne den.

Tak for gode råd og tips
:DancingBanana:
Venlig hilsen

Niels

Besvar