Ballistisk model for haglsværm?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2784
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Ballistisk model for haglsværm?

Indlæg af Krung » 12. nov 2020, 08:27

Jeg kunne godt tænke mig at rode lidt med beregninger af over/under/foranhold i forbindelse med haglgeværskydning. Er der en udbredt model, som kan bruges til noget?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Ballistisk model for haglsværm?

Indlæg af HR » 12. nov 2020, 12:07

Det er et underholdende emne at sidde og nørde i :inspect:. En dag med lommeregneren, og så forstår man hvad der betyder noget og hvad der ikke gør (fks er hurtige vs langsomme haglpatroner ret ligegyldige og drop betyder ikke noget på jagtrelevante afstande). Prøv google på engelsk. Jeg fandt den her på 3 sekunder. Det er for bly, men hvis man brugen nogle få minutter kommer der sikkert noget med stål. Søgeord: [ballistics of a shotgun shot].

https://rangeservices.nra.org/media/407 ... istics.pdf

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2784
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Ballistisk model for haglsværm?

Indlæg af Krung » 12. nov 2020, 12:17

HR skrev:
12. nov 2020, 12:07
Det er et underholdende emne at sidde og nørde i :inspect:. En dag med lommeregneren, og så forstår man hvad der betyder noget og hvad der ikke gør (fks er hurtige vs langsomme haglpatroner ret ligegyldige og drop betyder ikke noget på jagtrelevante afstande). Prøv google på engelsk. Jeg fandt den her på 3 sekunder. Det er for bly, men hvis man brugen nogle få minutter kommer der sikkert noget med stål. Søgeord: [ballistics of a shotgun shot].

https://rangeservices.nra.org/media/407 ... istics.pdf

/HR
Den har jeg allerede kigget igennem. Den beskriver nogle resultater, så lerduebaner får en ide om hvor langt haglene når, men den beskriver ikke modellen. Programmet, der er brugt, er interessant, men det er ikke det der beskrives.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7718
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Ballistisk model for haglsværm?

Indlæg af T-REX » 12. nov 2020, 12:27

Du har vel også fundet denne: http://www.ctmuzzleloaders.com/ctml_exp ... stics.html

Som han skriver, han tager udgangspunkt i ballistikken, fra en rund enkeltkugle, affyrret af en glatløbet sortkrudtbøsse

Han har lavet en Web App, hvor du bl.a. kan vælge haglstørrelse og materiale
shot-ballistics.jpg
shot-ballistics.jpg (39.1 KiB) Vist 2248 gange
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Ballistisk model for haglsværm?

Indlæg af HR » 12. nov 2020, 12:51

Krung skrev:
12. nov 2020, 12:17
HR skrev:
12. nov 2020, 12:07
Det er et underholdende emne at sidde og nørde i :inspect:. En dag med lommeregneren, og så forstår man hvad der betyder noget og hvad der ikke gør (fks er hurtige vs langsomme haglpatroner ret ligegyldige og drop betyder ikke noget på jagtrelevante afstande). Prøv google på engelsk. Jeg fandt den her på 3 sekunder. Det er for bly, men hvis man brugen nogle få minutter kommer der sikkert noget med stål. Søgeord: [ballistics of a shotgun shot].

https://rangeservices.nra.org/media/407 ... istics.pdf

/HR
Den har jeg allerede kigget igennem. Den beskriver nogle resultater, så lerduebaner får en ide om hvor langt haglene når, men den beskriver ikke modellen. Programmet, der er brugt, er interessant, men det er ikke det der beskrives.
Hvis du vil nørde i fysikken, i model og i god matematik, så skal du have fat i en generel model for runde kugler.

Hvis du "bare" er interesseret i hvad det betyder for et haglskud kan du lave din egen empiriske model ud fra en tabel som dem i filen (en for stål formodentligt). Du plotter bare hastigheden som funktion af tid og fitter et passende polynomium til data (3-4-5 grader kan fint gøre det og det laves med 3 klick i excel). Ud fra den funktion kan du så integrere dig frem til afstande og time of flight (numerisk eller analytisk alt efter temperament).

Jeg har selv brugt den tilgang til at lave en hold-over model til skud stejlt opad med salonriffel (tænk rågejagt). De programmer jeg kunne finde gav alle hold over i det lodrette plan. Men det er ikke det man ser i kikkerten når man skyder 80 grader opad. Modellen blev brugt til at finde den optimale indskydning, finde ud af hvor grænserne for indskydningen går, og finde ud af hvordan der skal skydes ind vandret for at få den rette indskydning til skyd mellem 75 og 90 grader. Formålet var et andet end det du vil, men modellen er stort set den samme.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2784
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Ballistisk model for haglsværm?

Indlæg af Krung » 12. nov 2020, 15:09

JRexA skrev:
12. nov 2020, 12:27
Du har vel også fundet denne: http://www.ctmuzzleloaders.com/ctml_exp ... stics.html

Som han skriver, han tager udgangspunkt i ballistikken, fra en rund enkeltkugle, affyrret af en glatløbet sortkrudtbøsse

Han har lavet en Web App, hvor du bl.a. kan vælge haglstørrelse og materiale

shot-ballistics.jpg
Jeg har set beregningerne fra det, men ikke selv fundet programmet. Han tilbyder kildekoden til dem, der er interesserede, så jeg vil prøve at kigge på det. Han bruger en fudge factor:
but for our purposes, a round ball is close enough that we can use this British data with a proper 'fudge factor'. I performed a number of real-world measurements to come up with this factor, and the output of this simulator is reasonably accurate.
Jeg er lidt spændt på hvad han mener er godt nok.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2784
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Ballistisk model for haglsværm?

Indlæg af Krung » 12. nov 2020, 15:21

HR skrev:
12. nov 2020, 12:51
Hvis du vil nørde i fysikken, i model og i god matematik, så skal du have fat i en generel model for runde kugler.

Hvis du "bare" er interesseret i hvad det betyder for et haglskud kan du lave din egen empiriske model ud fra en tabel som dem i filen (en for stål formodentligt). Du plotter bare hastigheden som funktion af tid og fitter et passende polynomium til data (3-4-5 grader kan fint gøre det og det laves med 3 klick i excel). Ud fra den funktion kan du så integrere dig frem til afstande og time of flight (numerisk eller analytisk alt efter temperament).

Jeg har selv brugt den tilgang til at lave en hold-over model til skud stejlt opad med salonriffel (tænk rågejagt). De programmer jeg kunne finde gav alle hold over i det lodrette plan. Men det er ikke det man ser i kikkerten når man skyder 80 grader opad. Modellen blev brugt til at finde den optimale indskydning, finde ud af hvor grænserne for indskydningen går, og finde ud af hvordan der skal skydes ind vandret for at få den rette indskydning til skyd mellem 75 og 90 grader. Formålet var et andet end det du vil, men modellen er stort set den samme.

/HR
Jeg har lavet min egen point mass solver med BC, g1 og g7 for netop at kunne lave lidt anderledes skud. Specielt for at finde terminalfart når projektiler falder ned fra himlen.

Men der må være mere i en god model for haglsværme, da dem i midten ikke har samme vindmodstand, og der i en kuglebaseret point mass solver ikke tages højde for hvor lang og bred en sværm er.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Ballistisk model for haglsværm?

Indlæg af HR » 12. nov 2020, 18:24

Længden på haglsværmen kan implementeres ved at lade udgangshastigheden variere stokastisk som en normalfordeling. Der er gode data på hvor lang en haglsværm er. Og der er masser af skrøner om hvordan duerne flyver gennem “strålen”. Og det er lige netop hvad det er, skrøner. En haglsværm der på 6 meter passerer et punkt på 0.02 sekund. På den tid bevæger en lerdue sig mindre end 30 cm, hvilket er under halvdelen af bredden på kerneskudet. Men i øvrigt er det primært randhaglene der er bagefter, så i praksis passerer kerneskudet målet momentant. Når duerne ikke knuses men knækker, så er det fordi træffet er marginalt.

Størrelsen på kerneskudet kan man styre ved at lade udgangsvinklen variere stokastisk. Men det påvirker ikke foranhold og drop.

Nu jeg tænker over det, så har jeg da vist lavet en simulator af haglskud for et par år siden.... Hvis jeg husker rigtigt skrev jeg det i Matlab.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Ballistisk model for haglsværm?

Indlæg af Slettes3 » 13. nov 2020, 18:24

Der er en del bøger selv tilbage fra 1860erne og frem der viser ballistiske grafer for haglsværmen.

Den Lille Tykke
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 49
Tilmeldt: 3. feb 2014, 10:00
Interesser: Jagt, natur,skydning
Geografisk sted: Odense
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times

Re: Ballistisk model for haglsværm?

Indlæg af Den Lille Tykke » 15. nov 2020, 14:11

Krung skrev:
12. nov 2020, 08:27
Jeg kunne godt tænke mig at rode lidt med beregninger af over/under/foranhold i forbindelse med haglgeværskydning. Er der en udbredt model, som kan bruges til noget?
Køb bogen" shotgunning the art and sience "skrevet af Bob Brister.
Det er 300 sider med nørderi og over 30.000 skud på papir stillestående og påklistret en trailer trukket efter en bil med hans hustru bag rettet... det meste er dog erfaringer med bly og det der er om stål er meget begrænset.
bogen er merer tør end sand i Sahara med mindre du virkelig er nørdet. Jeg skimmede lidt og nærlæste andet. Super interessant er dog påvirkningen af chokes og andet

Besvar