Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Bobo » 21. jan 2021, 13:28

Jeg er ikke skytte, men kun jæger, og derfor dette spørgsmål.
Når jeg skyder fritstående med riffel anvender jeg en teknik der lidt ligner haglbøsseskydning til stillestående mål, f.eks. en anskudt and på vandet.
Trækker op på målet og straks den er placeret skydes der.
Når jeg ser skytter stå og skyde fritstående står de i en lidt underlig positur, men kan stå stille ret længe. Jeg kan ikke stå og sigte ret mange sekunder før det begynder at blive lidt usikkert og ustabilt.
Min skydestil begrænser selvsagt den afstand jeg forsvarligt kan skyde på (mentalt) , men jeg ved ikke om det kan ændres, da jeg mest har brugt de hurtige skud, og i min alder kan det være svært at træne noget nyt.

Nogen ideer ?
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Caspian1911 » 21. jan 2021, 13:50

Hvilken skydestilling der er den rigtige, er svært at svare på. Det afhænger rigtig meget af kroppens træning, smidighed samt facon. Noget der ligner denne her, bruger jeg selv til stillestående skive/vildt. Billede fundet på google.
Stående skydestilling jagtriffel.jpg
Konkurrenceskytter skyder hoften meget langt frem og står med stor afstand mellem fødderne, men det kræver smidighed og meget træning.

Du har max 10 sekunder til at afgive skudet, når du hæver riflen. Derefter bliver krop og øje træt. Ned igen og forfra. Tørtræning til stående skydestilling er fantastisk - men ufattelig kedeligt.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af C-X » 21. jan 2021, 14:00

Jeg er ingenlunde ekspert, men min foretrukne træning er med et tungt luftgevær. Weihrauch HW 97 k med optik, vejer omtrent det samme som en normal jagtriffel, hvis ikke mere. Samtidig er det hold-følsomt ad pokker til :giggle:

Rammer noget bedre i slutningen af råge sæsonen, end i starten. Så det virker åbenbart at skyde ofte.

Det er en god måde at få noget målbar træning, at skyde til måls med luftgevær, uden at man behøver gøre sig til grin på skydebanen, have en masse omkostninger og transport.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Peter » 21. jan 2021, 14:13

Eller se på skiskytterne, når de skyder stående.

Med høj puls, skal de skyde 5 skud på 50 meter på et mål på 115 mm i diameter - helst i en fart og ramme, bare for at gøre det lidt sværere...

Når jeg holder længe på et mål fritstående synes jeg, at kroppens positur faktisk falder meget naturligt a la skiskytterne (sikkert ikke lige så elegant). Dog kigger jeg "henover" kikkerten indtil det rette moment opstår, for at undgå at blive "træt" i øjet. Men jeg benytter nu også samme teknik som Bobo beskriver, når det kan lade sig gøre.
Vedhæftede filer
tmp862276313237422081.jpg

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Flugteren » 21. jan 2021, 14:28

Jeg bruger også en skydestilling, som ligner den, der er afbilledet af Caspian - dog kun på banen. Den skydestilling, som vises i billedet, er upraktisk til den slags jagt, jeg som oftest bedriver med riffel. På jagt lægger jeg først riflen til skulderen, når jeg har et stykke vildt i min syn og så skuldrer jeg med venstre hånd placeret om riflen i et C-clamp, hvor tommelfingeren placeres oven på piben og resten af fingrene understøtter forskæftet. For mig giver det en god stabilitet.

For mig er det en regel, at jeg aldrig skyder til vildt fra fritstående stilling, hvis det er mere end 100 meter væk, og allerhelst indenfor 75 m. Min egenspredning fra fritstående stilling, kombineret med bukkefeber og adrenalin gør, at jeg ikke vil føle mig tryg (endnu - i alt fald) ved at afgive skud ved større afstande.

Jeg er altid lidt ambivalent med fritstående skydestillinger, for det er nemt at se en masse amerikanere ramme fornuftigt fra fritstående skydestilling, selv på lange afstande, men det er så også vigtigt at tage i mente, at mange af dem kan træne hverdag i baghaven, hvorimod os andre civile skytter og jægere sjældent kommer på banen med så kort interval, som vi ønsker :oops:

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af HR » 21. jan 2021, 14:45

Jeg har aldrig fintunet nogen skydebanestil, men jeg forestiller mig ikke at skiskydningsstilen er særlig god med en 30-06. Jeg mindes en pige der havde voldsomme problemer med isbjørneprøven på Svalbard (Ruger Hawkeye 308 eller 30-06 med kærv og korn, startstilling med ladt magasin og tomt kammer, 50 meter, frit stående, 5 skud,10 sekunder med krav om 3 træf). Det viste sig at hun var en kompetent konkuranceskytte på kal22 og som udgangspunkt skød langt bedre end mig. Men hun kunne ikke overføre stilen til en jagtriffel hvor dimensioner og rekyl er helt anderledes (hun kunne fks ikke gå øjet til at flugte med sigtemidlerne). Men prøv at tage på en foreningsdrevet skydebane og tag imod den hjælp der bliver tilbudt. På den rigtige bane vil der være jagtfeltskyter blandt instruktørerne og de vil gerne hjælpe. Og prøv at bruge remstøtte. Det virker rigtig godt for mig i en skydestilling der har vægten noget længere fremme end Caspians eksempel.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Bobo » 21. jan 2021, 15:17

Caspian1911 skrev:
21. jan 2021, 13:50


Du har max 10 sekunder til at afgive skudet, når du hæver riflen. Derefter bliver krop og øje træt. Ned igen og forfra. Tørtræning til stående skydestilling er fantastisk - men ufattelig kedeligt.
Det er lige det der med max 10 sek. jeg har kun 3 :oops:

men ellers har du en god pointe :thumbup:
Bobo ------ Igen uden billeder

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Flugteren » 21. jan 2021, 15:20

Bobo skrev:
21. jan 2021, 15:17
Caspian1911 skrev:
21. jan 2021, 13:50


Du har max 10 sekunder til at afgive skudet, når du hæver riflen. Derefter bliver krop og øje træt. Ned igen og forfra. Tørtræning til stående skydestilling er fantastisk - men ufattelig kedeligt.
Det er lige det der med max 10 sek. jeg har kun 3 :oops:

men ellers har du en god pointe :thumbup:
Ned i fitnesscenteret! :biggrin:

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Bobo » 21. jan 2021, 15:25

Peter skrev:
21. jan 2021, 14:13
Eller se på skiskytterne, når de skyder stående.

Med høj puls, skal de skyde 5 skud på 50 meter på et mål på 115 mm i diameter - helst i en fart og ramme, bare for at gøre det lidt sværere...

Når jeg holder længe på et mål fritstående synes jeg, at kroppens positur faktisk falder meget naturligt a la skiskytterne (sikkert ikke lige så elegant). Dog kigger jeg "henover" kikkerten indtil det rette moment opstår, for at undgå at blive "træt" i øjet. Men jeg benytter nu også samme teknik som Bobo beskriver, når det kan lade sig gøre.
Jeg har altid været imponeret over skiskydning og det kan vi jo godt overføre til jagt, men de træner nok mere end mig og er i bedre kondition.
Ham der nr. 6 skal min kone i hvert fald ikke se, for han er da meget elegant :giggle:
Bobo ------ Igen uden billeder

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af C-X » 21. jan 2021, 15:30

Rolig nu, det er bare en lyddæmper... :giggle:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Ras.Killing » 21. jan 2021, 15:36

IMO bør fritstående skydning også kun bruges til de hurtige og umiddelbare skud - f.eks. hvor bukken træder ud foran dig under pürschen.

I en jagtsituation hvor man har lidt mere betænkningstid, der ville jeg alle dage vælge at finde noget støtte (træ, gren, skydestok osv.), eller sætte mig på huk og støtte imod knæet.

Jeg betragter mig selv som en god skytte, men jeg ville aldrig tage et fristående skud på meget mere en 30-40 meter.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Bobo » 21. jan 2021, 15:46

Flugteren skrev:
21. jan 2021, 14:28
Jeg bruger også en skydestilling, som ligner den, der er afbilledet af Caspian - dog kun på banen. Den skydestilling, som vises i billedet, er upraktisk til den slags jagt, jeg som oftest bedriver med riffel. På jagt lægger jeg først riflen til skulderen, når jeg har et stykke vildt i min syn og så skuldrer jeg med venstre hånd placeret om riflen i et C-clamp, hvor tommelfingeren placeres oven på piben og resten af fingrene understøtter forskæftet. For mig giver det en god stabilitet.

For mig er det en regel, at jeg aldrig skyder til vildt fra fritstående stilling, hvis det er mere end 100 meter væk, og allerhelst indenfor 75 m. Min egenspredning fra fritstående stilling, kombineret med bukkefeber og adrenalin gør, at jeg ikke vil føle mig tryg (endnu - i alt fald) ved at afgive skud ved større afstande.

Jeg er altid lidt ambivalent med fritstående skydestillinger, for det er nemt at se en masse amerikanere ramme fornuftigt fra fritstående skydestilling, selv på lange afstande, men det er så også vigtigt at tage i mente, at mange af dem kan træne hverdag i baghaven, hvorimod os andre civile skytter og jægere sjældent kommer på banen med så kort interval, som vi ønsker :oops:
Bukkefeber er ikke et issue - men jeg er slet ikke oppe på 100 meter i fritstående skud til hjortevildt, det er jeg helt klar over mine evner ikke rækker til, det er mere det der pursh hvor den stå 30 meter væk- men lige mangler at gå fri af et træ før jeg kan skyde - og så går mine spagetti arme bare i rotation efter kort tid
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Caspian1911 » 21. jan 2021, 15:50

Ras.Killing skrev:
21. jan 2021, 15:36
IMO bør fritstående skydning også kun bruges til de hurtige og umiddelbare skud - f.eks. hvor bukken træder ud foran dig under pürschen.

I en jagtsituation hvor man har lidt mere betænkningstid, der ville jeg alle dage vælge at finde noget støtte (træ, gren, skydestok osv.), eller sætte mig på huk og støtte imod knæet.

Jeg betragter mig selv som en god skytte, men jeg ville aldrig tage et fristående skud på meget mere en 30-40 meter.
Stående skydning er altid med en vis risiko. Det kræver træning, træning og træning. Dog gælder altid den faste regel: Står korset ikke nogenlunde stille, der hvor man vil ramme, så trykker man ikke på aftrækkeren.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Bobo » 21. jan 2021, 15:51

Ras.Killing skrev:
21. jan 2021, 15:36
IMO bør fritstående skydning også kun bruges til de hurtige og umiddelbare skud - f.eks. hvor bukken træder ud foran dig under pürschen.

I en jagtsituation hvor man har lidt mere betænkningstid, der ville jeg alle dage vælge at finde noget støtte (træ, gren, skydestok osv.), eller sætte mig på huk og støtte imod knæet.

Jeg betragter mig selv som en god skytte, men jeg ville aldrig tage et fristående skud på meget mere en 30-40 meter.
Ja lige præcis - det er det jeg gerne vil træne lidt mere :thumbup:
Bobo ------ Igen uden billeder

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Flugteren » 21. jan 2021, 15:59

Nu tænker jeg bare højt, og siden det altid er vigtigt med mere grej, så er løsningen jo ligefrem: Du skal have dig en IWI Tavor 7 i .308Win med lyddæmper! Bullpup-riffel med det meste af vægten placeret inde ved skulderen, så selv med dæmper er balancen god.
suppressed-tavor-7.jpg

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af C-X » 21. jan 2021, 16:04

Den ser også dejligt praktisk ud, til liggende skydning, og hviler sikkert stabilt i skydestokken. :hmm:

Bobo, har du et godt fjedergevær, eller kan du låne et, indtil du finder en ud af at du mangler et? Du får også gummiarme af at lade det, hvilket er super lækkert til at udtrætte det utrænede legeme :biggrin:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Ras.Killing » 21. jan 2021, 16:07

Bobo skrev:
21. jan 2021, 15:51
Ras.Killing skrev:
21. jan 2021, 15:36
IMO bør fritstående skydning også kun bruges til de hurtige og umiddelbare skud - f.eks. hvor bukken træder ud foran dig under pürschen.

I en jagtsituation hvor man har lidt mere betænkningstid, der ville jeg alle dage vælge at finde noget støtte (træ, gren, skydestok osv.), eller sætte mig på huk og støtte imod knæet.

Jeg betragter mig selv som en god skytte, men jeg ville aldrig tage et fristående skud på meget mere en 30-40 meter.
Ja lige præcis - det er det jeg gerne vil træne lidt mere :thumbup:
I så fald er det “bare” at træne det. Den stilling der er vist på billederne er god og stabil - men i en praktisk jagtsituation er det ikke sikkert det er muligt at indtage en bestemt skydestilling. Den type situationer opstår typisk fra det ene øjeblik til det andet.

Jeg ville træne en mere normal skydestilling og på den afstand der er relevant.

Og så handler det i situationen om, ikke at skuldre riflen længere tid en højst nødvendigt. Vent til dyret står som det skal, op med riflen, find dit sigtebillede og afgiv skuddet.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Flugteren » 21. jan 2021, 17:12

C-X skrev:
21. jan 2021, 16:04
Den ser også dejligt praktisk ud, til liggende skydning, og hviler sikkert stabilt i skydestokken. :hmm:
Hey, nu tales der jo om fritstående skydning, ikke liggende eller på anden vis understøttet skydning. :blink: Så må Bobo jo bare ud og investere i flere våben :thumbup:

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af 1900 » 21. jan 2021, 17:37

jeg er ikke vild med baneskydestillinger med kort arm.mener ikke den er jagtrelevant.
foretrækker så langt en oprejst skydestilling med et skæfte der passer skytten evt med en høj kindpude for at få hovedet til at flugte med kikkerten, op i 90 grader med den korte arm og en behagelig vinkel på den lange.
acceptere en vis bevægelse med korset på skiven og koncentrere sig om et roligt aftræk. og som den gode Caspian skriver: hvis skuddet ikke går på en fornuftig tid - de ca 10 sec - så sæt af og prøv igen efter et par vejrtrækninger

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af C-X » 21. jan 2021, 17:45

Flugteren skrev:
21. jan 2021, 17:12
C-X skrev:
21. jan 2021, 16:04
Den ser også dejligt praktisk ud, til liggende skydning, og hviler sikkert stabilt i skydestokken. :hmm:
Hey, nu tales der jo om fritstående skydning, ikke liggende eller på anden vis understøttet skydning. :blink: Så må Bobo jo bare ud og investere i flere våben :thumbup:
Det er lidt upraktisk, når man forventer en all round performance, af en almindelig jagtriffel.
Selvfølgelig kan den tingest bruges til jagt, men det er næppe hvad trådstarter har brug for, når han en gang imellem har behov for at skyde stående, uden støtte.
Jeg har i reglen kun én skyder med pr jagt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af FBN » 21. jan 2021, 18:08

Min stående skydning er meget lig dette
Silhuet billede, jeg er en smule mere frem over
bøjet men ikke meget.

Desuden havde jeg almindelig bære rem på
riflen, den er armen stukket ind igennem fra
Venstre side, som farve foto.

Faktisk samme måde jeg havde lærte at skyde
kampskydning på, der skulle man så lige huske
ikke at rykke alt for meget i remmen, da det kunne
ændre på træfning.

405DD05F-8BC0-494F-AEE4-7A86C7CDAF18.png
405DD05F-8BC0-494F-AEE4-7A86C7CDAF18.png (68.71 KiB) Vist 3508 gange
9C3ECBF6-13B1-47F8-9CA8-DE4CD96CEC09.jpeg
9C3ECBF6-13B1-47F8-9CA8-DE4CD96CEC09.jpeg (163.97 KiB) Vist 3508 gange
Senest rettet af FBN 21. jan 2021, 18:37, rettet i alt 1 gang.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Halvautomat » 21. jan 2021, 18:29

@Bobo
Træning har mange gode effekter.
Når Coronahelvede er overstået, så meld dig ind i en skytte forening, og skyd vinteren over på 10m fritstående. Til det følgende forår træner du fritstående med jagtriffel, og slutter af med bukkeskiven, og skylder guld med egeløv...
Så nemt er det

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af 1900 » 21. jan 2021, 21:47

FBN skrev:
21. jan 2021, 18:08
Min stående skydning er meget lig dette
Silhuet billede, jeg er en smule mere frem over
bøjet men ikke meget.

Desuden havde jeg almindelig bære rem på
riflen, den er armen stukket ind igennem fra
Venstre side, som farve foto.

Faktisk samme måde jeg havde lærte at skyde
kampskydning på, der skulle man så lige huske
ikke at rykke alt for meget i remmen, da det kunne
ændre på træfning.


405DD05F-8BC0-494F-AEE4-7A86C7CDAF18.png

9C3ECBF6-13B1-47F8-9CA8-DE4CD96CEC09.jpeg
må tilstå, at hvis det var en skytte der bad om vejledning ville bedt om at skytten på tegningen ville løfte sin højre albue til vandret + rette sig lidt op.
Skytten på fotoet, synes jeg, krøller sig ned over riflen: jeg ville gerne have riflen højere op på skulderen og løftet hovedet

men heldigvis er der i skydning ingen faste regler for skydestillingen, bare man selv trives med den :smile:

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af HR » 21. jan 2021, 22:05

Tegningen er et godt eksempel på en stilling der er velegnet til en specifik konkurrence (hurtige skift mellem mål), men nok mindre anvendelig til jagt. Lidt lige som jagtskydning med hagl godt må være lidt "højere" i opstillingen end flugtskydning. Så jeg vil give 1900 ret i at han skal rette sig lidt op og lade være med at stå med så bukkede knæ.

Ham på billedet er helt perfekt. Billedet er bare taget 0.25 sekund efter skuddet er gået og han er foldet lidt sammen af rekyl :twisted:
I øvrigt har han remstøtte på samme måde som jeg bruger.

/HR
Senest rettet af HR 21. jan 2021, 22:11, rettet i alt 1 gang.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af FBN » 21. jan 2021, 22:08

1900 skrev:
21. jan 2021, 21:47
FBN skrev:
21. jan 2021, 18:08
Min stående skydning er meget lig dette
Silhuet billede, jeg er en smule mere frem over
bøjet men ikke meget.

Desuden havde jeg almindelig bære rem på
riflen, den er armen stukket ind igennem fra
Venstre side, som farve foto.

Faktisk samme måde jeg havde lærte at skyde
kampskydning på, der skulle man så lige huske
ikke at rykke alt for meget i remmen, da det kunne
ændre på træfning.


405DD05F-8BC0-494F-AEE4-7A86C7CDAF18.png

9C3ECBF6-13B1-47F8-9CA8-DE4CD96CEC09.jpeg
må tilstå, at hvis det var en skytte der bad om vejledning ville bedt om at skytten på tegningen ville løfte sin højre albue til vandret + rette sig lidt op.
Skytten på fotoet, synes jeg, krøller sig ned over riflen: jeg ville gerne have riflen højere op på skulderen og løftet hovedet

men heldigvis er der i skydning ingen faste regler for skydestillingen, bare man selv trives med den :smile:
Skytten på tegning står faktisk rimelig perfekt
i kampskydestilling, der står man frem overbøjet
da du normalt skyder flere skud, har jeg selv lært og
og også lært andre, jeg var skydelære uddannet...

Du optager mere rekyl når du står i kamp stilling,
istedet for den imø oprette stilling de lære i
skytte forening som kun skyldes den robot jakke
de bruger :giggle: fordi de ikke kan holde en
riffel selv :blink:

Den nederste skytte på foto står bare generelt dårlig,
bortset for hans venstre arm og rem omkring denne, og
luge pludselig kysser kikkert hans øjenbryn og så kan han
slet ikke ramme.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Besvar