Ny skytte..22 / 9mm ?...

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Stockton
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23. jan 2021, 22:34
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 6 times

Ny skytte..22 / 9mm ?...

Indlæg af Stockton » 23. jan 2021, 23:15

Hey, helt ny i sporten pistol skydning.

Tænker at terræn, duel, steel, eller noget i den retning er det der tænder mig mest uden dog rigtig at have prøvet det af, grundet corona er jeg ikke kommet rigtig igang, men kigger våben og videoer om det hele. Det spørgsmål der fylder er: skal man skyde med kaliber 22 eller 9 mm eller begge dele, det er jo lidt dyrt at komme igang og man har jo lyst til at købe det hele. Jeg forstiller mig ikke at jeg skal ud i det store konkurrence ræs, men blot more mig med skydning.
Umildbart vil jeg hellere have 3 pistoler til 6-7000 stykket end en til 20.000. Eller kommer man til at fortryde det når man kommer bagud på præcision....eller?? Giver det mening? Lad mig høre om nogle erfarne skytter har gode råd eller hvad i har startet med :smile:

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ny skytte..22 / 9mm ?...

Indlæg af ReneKJ » 24. jan 2021, 00:14

Altså, du kan jo ikke købe våben og tage dem med hjem før du har været aktiv i mindst to år, så der er lidt tid endnu til at tænke over tingene. :smile:

Måske vil din klub tillade at du køber våben tidligere som ligger i klubben, men de vil nok stadigt gerne se dig an i et stykke tid først.

Selv lærte jeg at skyde nogenlunde med en .22 først, gik derefter videre til klubbens grovvåben og købte til sidst selv et brugt grovvåben billigt gennem klubben.

Det har fungeret fint for mig som heller ikke er specielt konkurrence fikseret :smile:

Noget andet er .22 er væsenligt billigere at skyde med end grov kaliber, det er også værd at tænke over.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Ny skytte..22 / 9mm ?...

Indlæg af T-REX » 24. jan 2021, 01:24

Start med klubbens våben
Og start med .22'erne Du kan skyde 3-5 gange så meget med en .22 for samme pris, som en 9mm eller større

Når du har styr på det grundlæggende, så prøv grovpistol, og så mange forskellige pistoler, som du kan låne dig frem til, både af grov og .22.

Prøv også f.eks. terrænskydning og sekundskydning.
Og lad være med at lade dig gå på af, at du er en relativt ny skytte, du skal nok få hjælp, når først du står, på standpladsen.

Jeg skød selv min første terrænskydning, på Kalvebod, uden at nogen fra min egen forening, var med. Havde ventet 3 skydninger, hvor ingen af vennerne havde tid, og så tog jeg alene til Kalvebod, selvom det var sjællandsmesterskaberne.

Men det var en super oplevelse, og da jeg fortalte dem jeg gik med, at det var min første terrænskydning, så fik jeg masser af hjælp. :numberone: :respekt:

Jeg endte selv med en Feinwerkbau AW-93 (.22'er) og en Pardini GT9 (9mm) Men fik aldrig gang i IPSC.
Desværre måtte de sælges, da jeg flyttede, til Grønland.
Senest rettet af T-REX 24. jan 2021, 01:27, rettet i alt 1 gang.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Ny skytte..22 / 9mm ?...

Indlæg af Raptor357 » 24. jan 2021, 01:25

.22 er god at starte med.
det er billigt i ammunition sammenlignet med de andre.
Udvalget af pistoler i match kvalitet er kæmpe stort.
Pistolerne er billige brugt.

En brugt GSP til 2000-3500kr har en langt bedre præcision end en 9mm pistol til 30.000kr, aftrækket er formentligt, lige godt hvis det er en nyere GSP, er det med det gamle "underlige" aftræk og man har en der kan justere det, så er det bedre, ellers undgå det :giggle:

Jeg kan anbefale en revolver hvis du vil have noget der laver store huller og kommer med et stort brag.

og velkommen til.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Ny skytte..22 / 9mm ?...

Indlæg af Fast Fumble » 24. jan 2021, 01:40

Stockton skrev:
23. jan 2021, 23:15
Hey, helt ny i sporten pistol skydning.

Tænker at terræn, duel, steel, eller noget i den retning er det der tænder mig mest uden dog rigtig at have prøvet det af, grundet corona er jeg ikke kommet rigtig igang, men kigger våben og videoer om det hele. Det spørgsmål der fylder er: skal man skyde med kaliber 22 eller 9 mm eller begge dele, det er jo lidt dyrt at komme igang og man har jo lyst til at købe det hele. Jeg forstiller mig ikke at jeg skal ud i det store konkurrence ræs, men blot more mig med skydning.
Umildbart vil jeg hellere have 3 pistoler til 6-7000 stykket end en til 20.000. Eller kommer man til at fortryde det når man kommer bagud på præcision....eller?? Giver det mening? Lad mig høre om nogle erfarne skytter har gode råd eller hvad i har startet med :smile:
Du skal helt klart starte med kaliber .22, og du skal helt klart IKKE købe din egen pistol med det samme (eller - det kunne du jo godt, når din klub tillader det, som ReneKJ siger). Brug dit første år i klubben på at:
1. Lære at skyde. Det tager længere tid end du regner med
2. Prøve en masse forskellige våben. Din klub råder sikkert over en del

Konkurrencer eller ej, det er sjovest at skyde, når man kan ramme. Og selvom din første pistol måske ikke koster alverden (min første kostede 400kr), så skal du finde ud af hvilke våben der passer dig, og det er altså KLART lettest, ved at prøve nogle forskellige af.

Du kan først købe din egen pistol efter 2 år som aktiv skytte, så der er god tid til at lære at skyde. Nogle klubber tillader dig at købe en klub-skyder som så skal ligge i klubben. Der er lidt forskel på hvornår du kan det, men i min klub skal du skyde i hvert fald et år, og "være et kendt ansigt", dvs kendt for at bruge tid på et lære at skyde, og kendt for at tage sikkerhed alvorligt, at opføre sig ordentligt og være til at stole på.

Og hvorfor 22 først? Fordi det er sådan man lærer at skyde. Ligesom hvis du vil lære at køre motorcykel. Så skal du først starte på en lille, og når du har rutine på den, kan du køre de store. Da jeg var ung, var der ikke kørekort kategorier på motorcykel. Jeg har kendt mange der startede på 750cc cykler, datidens superbikes. Det tog dem alle sammen uendelig lang tid at lære at køre, fordi den var alt for voldsom til dem. Sådan er det også med pistoler. Man lærer på en trehjulet cykel, fordi det er meget lettere end på en racer-cykel. Derfor lærer man det meget hurtigere.

Grundtrinene: Sigte, aftræk, stilling, åndedræt - det er med 22'eren man kommer hurtigt frem i bussen. Hop på en 9mm i en fart, og din indlæring bliver meget, meget langsom. Faktisk, når du kaster dig over grovkalibre, så er det smart at starte med revolver. Revolveren er ofte lang og tung, og har ingen slæde til at lave "muzzle flip" (opspring), så den er meget lettere at ramme med end en grovpistol. Så kan du i ro og mag vænne dig til den større rekyl. 9mm er noget af det sværeste at ramme med, kun overgået af .40S&W.

Og når du kommer så langt, så holder DGI Nordjylland hammer gode kurser i Grovpistol temposkydning (med mig som underviser).

Så i gang med 22'eren! Start gerne ud med en match pistol (de der lange, med ortopædisk skæfte), de har lang sigtelinje (lettere at lave et roligt sigte), er næsetunge (dæmper rekyl, og gør pistolen rolig at sigte med) og gode aftræk (som gør ... ja). Og så er de ofte ret justerbare, så de kan tilpasses din hånd.
Det er det der sker lige EFTER du har trykket på aftrækkeren, der får dig til at lave fejl lige FØR du trykker på aftrækkeren.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Stockton
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23. jan 2021, 22:34
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 6 times

Re: Ny skytte..22 / 9mm ?...

Indlæg af Stockton » 24. jan 2021, 08:51

Tak for alle de gode svar og råd, kan godt mærke utålmodigheden :getout: jeg er med på reglerne omkring køb af våben og tænker min nye klub er åben for klubkøb efter et halvt års tid, synes jeg det lød til :smile: så skal jeg nok bare beherske mig lidt og så finde ud af hvor og hvad det er jeg skal være i det hele.
Kunne helt klart godt tænke mig nogle kursuser på et tidspunkt :respekt:

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ny skytte..22 / 9mm ?...

Indlæg af ReneKJ » 24. jan 2021, 09:02

Stockton skrev:
24. jan 2021, 08:51
Tak for alle de gode svar og råd, kan godt mærke utålmodigheden :getout:
Hvis du har muligheden derhjemme så kunne du starte med en luftpistol indtil klubben åbner.

Stockton
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23. jan 2021, 22:34
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 6 times

Re: Ny skytte..22 / 9mm ?...

Indlæg af Stockton » 24. jan 2021, 14:38

ReneKJ skrev:
24. jan 2021, 09:02
Stockton skrev:
24. jan 2021, 08:51
Tak for alle de gode svar og råd, kan godt mærke utålmodigheden :getout:
Hvis du har muligheden derhjemme så kunne du starte med en luftpistol indtil klubben åbner.
Ja det kunne man da godt, men min have er ikke rigtig til det, har skudt en del med luftpistol og luftgevær som knægt, jeg tror bare jeg skal væbne mig med tålmodighed :wall:

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Ny skytte..22 / 9mm ?...

Indlæg af T-REX » 24. jan 2021, 16:59

Stockton skrev:
24. jan 2021, 14:38
Ja det kunne man da godt, men min have er ikke rigtig til det, har skudt en del med luftpistol og luftgevær som knægt, jeg tror bare jeg skal væbne mig med tålmodighed :wall:
Har klubben ikke, en 15m bane?

Nå nej. Corona restriktioner. :mob:
De vil nok også være en udfordring, indtil alle er vaccineret.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Re: Ny skytte..22 / 9mm ?...

Indlæg af Nielshm » 15. feb 2021, 06:49

Jeg har været turen igennem med 22 i mange år. Der var ingen som skød grov i klubben, så det kom først langt senere.
Jeg fik så en Taurus revolver 38/357, den var meget præcis, men jeg blev aldrig gode venner med at skyde hurtigt, trække hanen, sigte, skyde x5 på 10 sek.
Den blev byttet for min CZ Shadow 2, den er jeg meget glad for.

Jeg skiftede så klub, og tog 9 mm. i klubben. Der var så relativt nye skytter som fik blod på tanden, og så fik de også grovpistoler. Problemet er bare, at de kan ikke ramme en ladeport. De skyder ikke alt for godt med 22, men de rammer overhovedet intet med 9 mm.
De træner så heller ikke med 9 mm. Det koster penge, der er langt at køre og bla bla bla...

Så altså. Du skal nok blive god, du har viljen til det. Men accepter at en dags god træning koster 200 kr i krudt med 9 mm. En runde på terræn koster 160 kr inkl indskud.
Og skal du købe skyder, så lad være med at kigge blindt på en billig pris. Det skal ikke føles som dag og nat mellem 22 og 9 mm.. Hvis du skyder med en kvalitets 22, f.eks Feinwerkbau, så skal du ikke have en 9 mm i plastic.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Ny skytte..22 / 9mm ?...

Indlæg af Flugteren » 15. feb 2021, 10:05

Nielshm skrev:
15. feb 2021, 06:49
Men accepter at en dags god træning koster 200 kr i krudt med 9 mm. En runde på terræn koster 160 kr inkl indskud.
Ak ja, hvis blot en god dags træning med centraltændte riffelkalibre kostede så lidt :giggle:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Ny skytte..22 / 9mm ?...

Indlæg af PSindrup » 15. feb 2021, 10:29

Flugteren skrev:
15. feb 2021, 10:05
Nielshm skrev:
15. feb 2021, 06:49
Men accepter at en dags god træning koster 200 kr i krudt med 9 mm. En runde på terræn koster 160 kr inkl indskud.
Ak ja, hvis blot en god dags træning med centraltændte riffelkalibre kostede så lidt :giggle:
Jeg vil sige at .22LR giver god mening både i rifler og pistoler :giggle:

Hvor mange skud brænder du normalt af på skydebanen med din riffel?

Peter

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Ny skytte..22 / 9mm ?...

Indlæg af Flugteren » 15. feb 2021, 10:49

PSindrup skrev:
15. feb 2021, 10:29
Flugteren skrev:
15. feb 2021, 10:05
Nielshm skrev:
15. feb 2021, 06:49
Men accepter at en dags god træning koster 200 kr i krudt med 9 mm. En runde på terræn koster 160 kr inkl indskud.
Ak ja, hvis blot en god dags træning med centraltændte riffelkalibre kostede så lidt :giggle:
Jeg vil sige at .22LR giver god mening både i rifler og pistoler :giggle:

Hvor mange skud brænder du normalt af på skydebanen med din riffel?

Peter
Jeg forsøger at træne så meget som muligt, når jeg endelig er på skydebanen. Så jeg skyder ofte 150-200 skud i en blanding af 6.5x55 og .308 Win. Mine våben skyder godt med Norma Jaktmatch, Sako Range og Lapua FMJ, men det koster selvfølgelig også en del. Jeg prøver at købe træningsammunition i Sverige, når jeg er derovre (med importtilladelse, naturligvis). Det reducerer udgiften en smule i forhold til danske priser.

En træningsdag på banen koster vel i omegnen af 1200 kr +/-. Det er ca. en gang om måneden.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Ny skytte..22 / 9mm ?...

Indlæg af Fast Fumble » 15. feb 2021, 11:00

Nielshm skrev:
15. feb 2021, 06:49
Jeg fik så en Taurus revolver 38/357, den var meget præcis, men jeg blev aldrig gode venner med at skyde hurtigt, trække hanen, sigte, skyde x5 på 10 sek.
Jeg underviser bl.a. på kurser i Grovpistol tempo-skydning.
Måden at lære at skyde med revolver, når man er rutineret med kaliber 22, kan godt være at trække hanen, sigte og skyde. Men kun hvis der er god tid.
Skal der tempo på, så skal man skyde revolver med Double Action, altså ved at spænde hanen med aftrækkeren.
Det kræver lidt at det er en kvalitets revolver, da DA aftræk godt kan være tungt på mange billigere revolvere, og mange vælger også at få tunet deres aftræk, så det bliver markant lettere, for det gør en ret stor forskel. Men vælger man den metode, så bliver revolveren hurtigt ret nem at ramme med - langt lettere end en 9mm. Dermed kan man oparbejde rutine med en lidt kraftigere rekyl, uden samtidig at skulle kæmpe med det opspring slæden genererer på grovpistoler.
Det er svært at forklare på skrift, det er uendeligt meget lettere at demonstrere med en revolver i hånden, men det man skal øve, er:
1. Find målet mens du tager det lange aftræk der spænder hanen
2. Det lange aftræk stopper lige før aftrækket "breaker"
3. Sigt, mens den sidste del af aftrækket tages, helt som du ville gøre med en kaliber 22 pistol

Fordelen ved DA metoden kan du se, hvis du prøver den af med en uladt revolver. At spænde hanen med en tommelfinger, får piben til at hoppe op og ned, og bevæge sig væk fra målet. Spænder du hanen DA i stedet, flytter sigtet sig ikke ret meget fra målet. I starten vil det være svært at stoppe det lange aftræk i tide, så et skud vil gå "for tidligt" af og til - her vil du opleve at sigtet flytter sig så lidt, at disse for tidlige skud ofte rammer nogenlunde rimeligt, selvom du egentlig ikke helt er nået til at sigte endnu.
Fordelen ved DA metoden er, at du får væsentlig mere tid til at sigte, og ikke nogen særlige problemer med at nå dine skud, fx under en terrænskydning. Ulempen er, at det koster noget træning, før metoden virker hver gang (ingen "tidlige skud"). Det kan tør-trænes, og det er faktisk helt oplagt til tør-træning hjemme foran flimmer-kassen. Det kan gøre nyheds udsendelser og Corona-pressemøder LANGT mere interessante!
Nielshm skrev:
15. feb 2021, 06:49
Jeg skiftede så klub, og tog 9 mm. i klubben. Der var så relativt nye skytter som fik blod på tanden, og så fik de også grovpistoler. Problemet er bare, at de kan ikke ramme en ladeport. De skyder ikke alt for godt med 22, men de rammer overhovedet intet med 9 mm.
De træner så heller ikke med 9 mm. Det koster penge, der er langt at køre og bla bla bla...
Tjah. At skifte til 9mm, før man er rigtig god og rutineret med en 22'er, giver næsten altid et kraftigt tilbageskridt i læringsprocessen. Udover .40S&W så er 9mm nok det sværeste at ramme med. Pistolerne er ofte kortere end 22'eren, og meget mindre næsetunge, til gengæld har de en stor tung slæde, der laver et kraftigt "muzzle-flip" når slæden rammer endestop.
Masser af træning og rutine med .22 hjælper altså rigtig meget, hvis man vil kunne ramme med grovkalibre!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Re: Ny skytte..22 / 9mm ?...

Indlæg af Nielshm » 15. feb 2021, 11:16

Fast Fumble skrev:
15. feb 2021, 11:00
Tjah. At skifte til 9mm, før man er rigtig god og rutineret med en 22'er, giver næsten altid et kraftigt tilbageskridt i læringsprocessen. Udover .40S&W så er 9mm nok det sværeste at ramme med. Pistolerne er ofte kortere end 22'eren, og meget mindre næsetunge, til gengæld har de en stor tung slæde, der laver et kraftigt "muzzle-flip" når slæden rammer endestop.
Masser af træning og rutine med .22 hjælper altså rigtig meget, hvis man vil kunne ramme med grovkalibre!
Jeg har prøvet nogle af de andre medlemmers 9 mm.
Laaang vandring i aftrækkeren + urimeligt hårdt aftræk, 2.000 gr tænker jeg?
Så udover man kan sige at "jeg har en 9 mm", så er resten lidt op af bakke.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ny skytte..22 / 9mm ?...

Indlæg af ReneKJ » 15. feb 2021, 17:19

Nu er jeg slet slet ikke så erfaren en skytte som andre her i tråden, det er ren hobby for mig.

Men angående aftræksvægten, så er min personlige erfaringer dette:

Da jeg startede med at skyde så forsøgte jeg altid at finde trykpunktet på aftrækket, finde målet med sigtet og så udløse det sidste aftræk.
Det var lidt af en balancekunst at få sigte og aftræk til at gå op i en større enhed.

Men på et tidspunkt så blev jeg introduceret til "Det ubevidste aftræk" hvor man ikke for søger at kontrollere tidspunktet for skuddet ned til mikroosekundet, men i stedet øger trykket "blødt" indtil skuddet går mens man hele tiden har målet i sigtet.
For mig gjorde det en forskel, og jeg syntes faktisk ikke min præcision med DA er væsentligt ringere end med SA når jeg bruger den metode.
Det betyder ikke så meget hvor tungt aftrækket er når bare det er konsistent, og det er heller ikke så vanskeligt at skifte mellem våben da man ikke behøver have muskelhukommelse for hvor aftrækspunktet ligger
Dog skal siges at jeg næsten altid skyder med tohåndsfatning.

Så min pointe er nok at i hvert fald som begynder behøver man måske ikke at gå efter de mest fintunede grovvåben med hårfine aftræk :smile:

Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Re: Ny skytte..22 / 9mm ?...

Indlæg af Nielshm » 15. feb 2021, 18:43

Hvis man først står og tænker "SKYD SÅ for pokker", så er der alt for meget vægt på.
Jeg har faktisk prøvet at tage en pistol ned på bordet, fordi jeg ikke troede at der var taget ladegreb. Det var der, jeg skulle bare trykke endnu hårdere.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ny skytte..22 / 9mm ?...

Indlæg af ReneKJ » 15. feb 2021, 18:55

Nielshm skrev:
15. feb 2021, 18:43
Hvis man først står og tænker "SKYD SÅ for pokker", så er der alt for meget vægt på.
Jeg har faktisk prøvet at tage en pistol ned på bordet, fordi jeg ikke troede at der var taget ladegreb. Det var der, jeg skulle bare trykke endnu hårdere.
Alt med måde, det skal selvfølgeligt ikke føles som en Double Action armbrøst :fun:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Ny skytte..22 / 9mm ?...

Indlæg af Fast Fumble » 15. feb 2021, 19:50

ReneKJ skrev:
15. feb 2021, 18:55
Nielshm skrev:
15. feb 2021, 18:43
Hvis man først står og tænker "SKYD SÅ for pokker", så er der alt for meget vægt på.
Jeg har faktisk prøvet at tage en pistol ned på bordet, fordi jeg ikke troede at der var taget ladegreb. Det var der, jeg skulle bare trykke endnu hårdere.
Alt med måde, det skal selvfølgeligt ikke føles som en Double Action armbrøst :fun:
Der er ret stor forskel på et godt og et billigt revolver aftræk. Selv en brgynder mærker hurtigt at det er meget nemmere at finde ind til det sidste aftræk, med et blødt kvalitets-aftræk. Om vægten er 2,5kg eller 3 kg er ikke det vigtigste, men det skal være smooth og uden hakker, og det er tit der de billigere revolvere har lidt shortcomings. Men de hakker mærker man ikke når aftrækket er 3,5 - 4 kg, så man lægger tit ikke mærke til hvad der er galt, man konstaterer bare, at det der DA aftræk er meget svært at styre.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Stockton
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23. jan 2021, 22:34
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 6 times

Re: Ny skytte..22 / 9mm ?...

Indlæg af Stockton » 16. apr 2021, 22:58

Nice med alle de input :smile:
Jeg er nu kommet igang og det er super fedt....

Jeg kigge lige nu meget på sw22 victory, nogen der har erfaringer med den?

Og tænker man med mundingsbremse osv eller starte med basic?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Ny skytte..22 / 9mm ?...

Indlæg af Ras.Killing » 16. apr 2021, 23:12

Stockton skrev:
16. apr 2021, 22:58
Nice med alle de input :smile:
Jeg er nu kommet igang og det er super fedt....

Jeg kigge lige nu meget på sw22 victory, nogen der har erfaringer med den?

Og tænker man med mundingsbremse osv eller starte med basic?
SW22 er en rigtig fin pistol. Det er ikke en matchpistol som f.eks. Pardini, Feinwerkbau osv., men det er et rigtig godt bud på en allround 22.LR pistol. God præcision, nogenlunde aftræk og masser af muligheder for gøgl og opgraderinger.

Jeg har selv SW22 PC modellen, den med carbon ''pibe''. Hold kæææææft jeg syntes den skyder godt. Min er så sat op med rødpunkt, compensater osv. til 22fri/open rimfire klasserne.

Som udgangspunkt vil jeg ikke sige du kan bruge compensatoren til noget. Jeg kan godt mærke forskel med og uden compensater (hvor meget dotten hopper i rødpunktet), men det er kun når der skal skydes virkelig hurtigt, at det betyder noget. Hvis du vælger en med gevind i piben, så kan du altid tilkøbe det, hvis det er.

En andet godt bud i samme klasse er Ruger 22/45 eller Browning Buckmark.

Det er alle sammen gode allround pistoler, som kan give en de færdigheder man skal bruge til en grovpistol :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar