Dårligt anslag i enkelte 9 mm. patroner

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Dårligt anslag i enkelte 9 mm. patroner

Indlæg af Nielshm » 15. feb 2021, 07:39

Jeg får alle mine 9 mm. fra Sonos. God kvalitet generelt til fornuftig penge.
Men 1 patron ud af omtrent 50 får kun et dårligt anslag fra slagstiften, og går ikke af. Ligegyldigt til træning, pisse træls til konkurrencer.

Pistolen er en Shadow 2, og bruger optimerede fjedre. De andre 49 patroner har betydeligt bedre anslag end nr. 50, så det er mere end usynlige marginaler der adskiller.
Er det en anden type fænghætte som har sneget sig ind, kan fænghætten sidde "dybere" så slagstiften ikke kommer så langt? Er det er periodisk svigt i pistolen, hvor tingene på uforklarligvis fungerer anderledes en enkelt uheldig gang?
Det er ikke en katastrofe, men jeg har svært ved at fejlfinde.
Jeg trænede i går udendørs i -2°, det var først efter 100 skud at fejlen kom, så temperatur betyder åbenbart ikke noget.

Har I også de her "hovsa" patroner?

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Dårligt anslag i enkelte 9 mm. patroner

Indlæg af Greyberd63 » 15. feb 2021, 08:30

Nielshm skrev:
15. feb 2021, 07:39
Jeg får alle mine 9 mm. fra Sonos. God kvalitet generelt til fornuftig penge.
Men 1 patron ud af omtrent 50 får kun et dårligt anslag fra slagstiften, og går ikke af. Ligegyldigt til træning, pisse træls til konkurrencer.

Pistolen er en Shadow 2, og bruger optimerede fjedre. De andre 49 patroner har betydeligt bedre anslag end nr. 50, så det er mere end usynlige marginaler der adskiller.
Er det en anden type fænghætte som har sneget sig ind, kan fænghætten sidde "dybere" så slagstiften ikke kommer så langt? Er det er periodisk svigt i pistolen, hvor tingene på uforklarligvis fungerer anderledes en enkelt uheldig gang?
Det er ikke en katastrofe, men jeg har svært ved at fejlfinde.
Jeg trænede i går udendørs i -2°, det var først efter 100 skud at fejlen kom, så temperatur betyder åbenbart ikke noget.

Har I også de her "hovsa" patroner?
optimerede fjedre betyder det at den er svagere, altså så slagstiften slår mindre hårdt ??

Jeg har reduceret fjeder på mine revolvere, så kan kun bruge Federal fænghætter, en af mine venner ønskede lettere double action aftræk på sin
S&W 9 mm revolver, så han må nu også bruge Federal fænghætter

For os begge kan vi godt bruge feks magtech, men for mange klikkerer.

Mvh
Grey

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Dårligt anslag i enkelte 9 mm. patroner

Indlæg af Grendel » 15. feb 2021, 08:37

Har cz en forlænget slagstift til deres pistoler? Der ville jeg sætte ind, når du bruger reduceret fjeder. :smile:
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Re: Dårligt anslag i enkelte 9 mm. patroner

Indlæg af Nielshm » 15. feb 2021, 08:56

Grendel skrev:
15. feb 2021, 08:37
Har cz en forlænget slagstift til deres pistoler? Der ville jeg sætte ind, når du bruger reduceret fjeder. :smile:
Det har jeg allerede gjort. Der er også fornuftigt anslag i de første 49 hylstre, men ikke i nr. 50.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Dårligt anslag i enkelte 9 mm. patroner

Indlæg af Bofhenator » 15. feb 2021, 08:59

Hvis du har lettet fjedrene og oplever problemer i koldt vejr, så kan de være olie i fænghætte kanalen der bliver hård i kulden.
(Det kan det naturligvis også med standard fjedrene, der skal der bare mere til).

Prøv med en grundig rengøring.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Høker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 10. jan 2010, 22:10
Interesser: Pistol / IPSC
Geografisk sted: Stoholm Jyll. Dk.
Has thanked: 41 times
Been thanked: 19 times

Re: Dårligt anslag i enkelte 9 mm. patroner

Indlæg af Høker » 15. feb 2021, 09:00

Nielshm skrev:
15. feb 2021, 08:56
Grendel skrev:
15. feb 2021, 08:37
Har cz en forlænget slagstift til deres pistoler? Der ville jeg sætte ind, når du bruger reduceret fjeder. :smile:
Det har jeg allerede gjort. Der er også fornuftigt anslag i de første 49 hylstre, men ikke i nr. 50.
Jeg har oplevet det samme, jeg genlader på s&b 9mm hylstre og mit indtryk er at der ind i mellem er et hylster med en temmelig dyb fænghætte lomme og der af lavt siddende fænghætte.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Dårligt anslag i enkelte 9 mm. patroner

Indlæg af PSindrup » 15. feb 2021, 09:12

Nielshm skrev:
15. feb 2021, 07:39
Jeg får alle mine 9 mm. fra Sonos. God kvalitet generelt til fornuftig penge.
Men 1 patron ud af omtrent 50 får kun et dårligt anslag fra slagstiften, og går ikke af. Ligegyldigt til træning, pisse træls til konkurrencer.

Pistolen er en Shadow 2, og bruger optimerede fjedre. De andre 49 patroner har betydeligt bedre anslag end nr. 50, så det er mere end usynlige marginaler der adskiller.
Er det en anden type fænghætte som har sneget sig ind, kan fænghætten sidde "dybere" så slagstiften ikke kommer så langt? Er det er periodisk svigt i pistolen, hvor tingene på uforklarligvis fungerer anderledes en enkelt uheldig gang?
Det er ikke en katastrofe, men jeg har svært ved at fejlfinde.
Jeg trænede i går udendørs i -2°, det var først efter 100 skud at fejlen kom, så temperatur betyder åbenbart ikke noget.

Har I også de her "hovsa" patroner?
:photo:

Det ville være umådeligt meget nemmere at vurderer hvad der er galt hvis du viser os et billede af et hylster med korrekt anslag og en "klikker"

Peter

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Dårligt anslag i enkelte 9 mm. patroner

Indlæg af Fast Fumble » 15. feb 2021, 11:08

Høker skrev:
15. feb 2021, 09:00
Nielshm skrev:
15. feb 2021, 08:56
Grendel skrev:
15. feb 2021, 08:37
Har cz en forlænget slagstift til deres pistoler? Der ville jeg sætte ind, når du bruger reduceret fjeder. :smile:
Det har jeg allerede gjort. Der er også fornuftigt anslag i de første 49 hylstre, men ikke i nr. 50.
Jeg har oplevet det samme, jeg genlader på s&b 9mm hylstre og mit indtryk er at der ind i mellem er et hylster med en temmelig dyb fænghætte lomme og der af lavt siddende fænghætte.
Jeg tror ikke det er det I oplever. Jeg tror det mere handler om at fænghætten ikke er seated helt ned i fænghætte lommen. Det der så sker, når der kommer en der ikke er seated ordentligt, er at slagstiften dels skal tænde fænghætten, men også lige sætter den den sidste halve mm ned i fænghættelommen, derfor ser det ud som om der har været for lidt anslag.
Jeg kan selvfølgelig ikke være sikker, men test det efter ved at løbe fingrene over patronerne i æsken inden brug. Er der fænghætter der fæles "høje", så sorter de patroner fra, og når der er nok af dem, så fyr dem af, og hold øje med om problemet er værre med dem, end med de andre patroner.

Lige S&B hylstre har en lidt smallere fænghætte lomme end normalt (4,4mm i forhold til næsten alle andres 4,5mm), og de er derfor lidt sværere at seate korrekt.

Ellers kan en møgbeskidt slagstift kanal også være synderen, det har jeg da haft en enkelt gang :smile:
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Dårligt anslag i enkelte 9 mm. patroner

Indlæg af Ras.Killing » 15. feb 2021, 12:20

Du kan ikke sammenligne anslaget på en anslået fænghætte og en afskudt.

Trykket når patronen går af, og som presser hætten op imod stiften, vil efterlade et markant dybere aftryk end slaget fra fænghætten alene.

Vi kan virkelig snakke marginaler når det kommer til hvornår en fænghætte går af og ikke går af.

Det er uden tvivl de lettere fjedre der er synderen - hvis ellers hætterne er sat korrekt (men det plejer Sonos nu at have styr på).

Du kan afhjælpe det ved:

- en lidt kraftigere fjeder
- en lidt længere slagstift
- spidse slagstiften en smule til, så det areal den trykker på bliver mindre, men samtidig kraftigere.

Til spidstnævnte er det vigtigt at slagstiften reelt ikke bliver spids, for så punktere du dine fænghætter i stedet... og det sviner frygteligt inde i pistolen.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Dårligt anslag i enkelte 9 mm. patroner

Indlæg af Fast Fumble » 15. feb 2021, 14:50

Ras.Killing skrev:
15. feb 2021, 12:20
- spidse slagstiften en smule til, så det areal den trykker på bliver mindre, men samtidig kraftigere.

Til spidstnævnte er det vigtigt at slagstiften reelt ikke bliver spids, for så punktere du dine fænghætter i stedet... og det sviner frygteligt inde i pistolen.
...og i ansigtet.



Og i øvrigt er jeg enig med Ras, det er nu mest sandsynligt at det er din mainspring der er blevet FOR svag.

Jeg har tunet min STI Edge med en svagere mainspring, men med i processen var udskiftning af hammer og hammer strut til en ultra-let hammer og titanium hammerstrut, for at den masse fjederen skal flytte, samtidig bliver lavere. Og så selvfølgelig en længere slagstift.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Re: Dårligt anslag i enkelte 9 mm. patroner

Indlæg af Nielshm » 15. feb 2021, 15:02

Fast Fumble skrev:
15. feb 2021, 14:50
Ras.Killing skrev:
15. feb 2021, 12:20
- spidse slagstiften en smule til, så det areal den trykker på bliver mindre, men samtidig kraftigere.

Til spidstnævnte er det vigtigt at slagstiften reelt ikke bliver spids, for så punktere du dine fænghætter i stedet... og det sviner frygteligt inde i pistolen.
...og i ansigtet.



Og i øvrigt er jeg enig med Ras, det er nu mest sandsynligt at det er din mainspring der er blevet FOR svag.

Jeg har tunet min STI Edge med en svagere mainspring, men med i processen var udskiftning af hammer og hammer strut til en ultra-let hammer og titanium hammerstrut, for at den masse fjederen skal flytte, samtidig bliver lavere. Og så selvfølgelig en længere slagstift.
Måske et dumt spørgsmål, men en ultralet hammer, slår den ikke mindre hårdt?

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Dårligt anslag i enkelte 9 mm. patroner

Indlæg af PSindrup » 15. feb 2021, 15:06

Fast Fumble skrev:
15. feb 2021, 14:50
Ras.Killing skrev:
15. feb 2021, 12:20
- spidse slagstiften en smule til, så det areal den trykker på bliver mindre, men samtidig kraftigere.

Til spidstnævnte er det vigtigt at slagstiften reelt ikke bliver spids, for så punktere du dine fænghætter i stedet... og det sviner frygteligt inde i pistolen.
...og i ansigtet.



Og i øvrigt er jeg enig med Ras, det er nu mest sandsynligt at det er din mainspring der er blevet FOR svag.

Jeg har tunet min STI Edge med en svagere mainspring, men med i processen var udskiftning af hammer og hammer strut til en ultra-let hammer og titanium hammerstrut, for at den masse fjederen skal flytte, samtidig bliver lavere. Og så selvfølgelig en længere slagstift.
Hvis pistolen er "tunet" med en anden fjeder, er det så ikke bare at skifte tilbage til den originale, og prøve igen?

Peter

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Dårligt anslag i enkelte 9 mm. patroner

Indlæg af Ras.Killing » 15. feb 2021, 16:58

Nielshm skrev:
15. feb 2021, 15:02
Fast Fumble skrev:
15. feb 2021, 14:50
Ras.Killing skrev:
15. feb 2021, 12:20
- spidse slagstiften en smule til, så det areal den trykker på bliver mindre, men samtidig kraftigere.

Til spidstnævnte er det vigtigt at slagstiften reelt ikke bliver spids, for så punktere du dine fænghætter i stedet... og det sviner frygteligt inde i pistolen.
...og i ansigtet.



Og i øvrigt er jeg enig med Ras, det er nu mest sandsynligt at det er din mainspring der er blevet FOR svag.

Jeg har tunet min STI Edge med en svagere mainspring, men med i processen var udskiftning af hammer og hammer strut til en ultra-let hammer og titanium hammerstrut, for at den masse fjederen skal flytte, samtidig bliver lavere. Og så selvfølgelig en længere slagstift.
Måske et dumt spørgsmål, men en ultralet hammer, slår den ikke mindre hårdt?
En lettere hammer kommer højere op i fart, og rammer derfor slagstiften hårdere. Du kan med andre ord opnå samme slagkraft med en lettere hammer og fjeder, end tung hammer og kraftig fjeder.

Gå du ned i fjederkraft med en standard hammer, så risikere du netop at hammeren ikke får nok fart på til at klaske fænghætten.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Dårligt anslag i enkelte 9 mm. patroner

Indlæg af Ras.Killing » 15. feb 2021, 16:59

Fast Fumble skrev:
15. feb 2021, 14:50
Ras.Killing skrev:
15. feb 2021, 12:20
- spidse slagstiften en smule til, så det areal den trykker på bliver mindre, men samtidig kraftigere.

Til spidstnævnte er det vigtigt at slagstiften reelt ikke bliver spids, for så punktere du dine fænghætter i stedet... og det sviner frygteligt inde i pistolen.
...og i ansigtet.
Det har jeg nu aldrig oplevet :smile: men det sviner gevaldigt inde i våbnet.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar