Rensning (og efterfølgende smøring) af .22LR halvautomat?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Rensning (og efterfølgende smøring) af .22LR halvautomat?

Indlæg af PSindrup » 24. feb 2021, 11:38

Hej alle

Jeg har set flere fine videoer om adskillelse og rensning af en Ruger 10/22 halvautomat, men der er ikke enighed om den skal smøres efter rensning.

Nogle samler den helt "tør" for at den ikke skal samle krudtslam/støv op medens andre giver den et tyndt lag olie for både at smøre og rustbeskytte.

Hvad siger jeres erfaringer jer?

Peter

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 840
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 471 times
Been thanked: 217 times

Re: Rensning (og efterfølgende smøring) af .22LR halvautomat?

Indlæg af The Mad Viking » 24. feb 2021, 12:48

Nu har jeg endnu ikke den store erfaring med mekanik og metal, da jeg kun er 41 og har levet af at arbejde med det siden jeg var 15 (Værktøjsmager) :fun: , men jeg tillader mig alligevel at give mit besyv med.

Smør du bare løs, det med ikke at smøre har kun relevans, hvis man skal bruge våbnet som carry-våben eller i ørkener eller lignende.

Jeg har en skyttekammerat (Maskinarbejder) sidst i 50’erne med væsentlig mere livserfaring.
Han ynder tørt og lakonisk at udtale, at han har arbejdet med det i noget over 30 år, og han har set meget få ting, som blev smurt ihjel, men rigtig mange ting som afgik ved døden ved IKKE at blive smurt... :biggrin: :rolf:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rensning (og efterfølgende smøring) af .22LR halvautomat?

Indlæg af PSindrup » 24. feb 2021, 13:04

The Mad Viking skrev:
24. feb 2021, 12:48
Nu har jeg endnu ikke den store erfaring med mekanik og metal, da jeg kun er 41 og har levet af at arbejde med det siden jeg var 15 (Værktøjsmager) :fun: , men jeg tillader mig alligevel at give mit besyv med.

Smør du bare løs, det med ikke at smøre har kun relevans, hvis man skal bruge våbnet som carry-våben eller i ørkener eller lignende.

Jeg har en skyttekammerat (Maskinarbejder) sidst i 50’erne med væsentlig mere livserfaring.
Han ynder tørt og lakonisk at udtale, at han har arbejdet med det i noget over 30 år, og han har set meget få ting, som blev smurt ihjel, men rigtig mange ting som afgik ved døden ved IKKE at blive smurt... :biggrin: :rolf:
Jeg :bowdown: mig altid for fagkundskaben :rock:

Så vidt jeg husker så var min Ruger 10/22 "tør" da jeg købte den fra ny, og argumentet om at den skulle samle mere støv og krudtrester hvis den bliver smurt kan jeg godt følge.

Jeg har noget "dry lube". Ville det være en ide at give den et par pift af det, eller skal jeg hellere bruge regulær våbenolie?

Peter

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Rensning (og efterfølgende smøring) af .22LR halvautomat?

Indlæg af Epae » 24. feb 2021, 13:25

PSindrup skrev:
24. feb 2021, 13:04
The Mad Viking skrev:
24. feb 2021, 12:48
Nu har jeg endnu ikke den store erfaring med mekanik og metal, da jeg kun er 41 og har levet af at arbejde med det siden jeg var 15 (Værktøjsmager) :fun: , men jeg tillader mig alligevel at give mit besyv med.

Smør du bare løs, det med ikke at smøre har kun relevans, hvis man skal bruge våbnet som carry-våben eller i ørkener eller lignende.

Jeg har en skyttekammerat (Maskinarbejder) sidst i 50’erne med væsentlig mere livserfaring.
Han ynder tørt og lakonisk at udtale, at han har arbejdet med det i noget over 30 år, og han har set meget få ting, som blev smurt ihjel, men rigtig mange ting som afgik ved døden ved IKKE at blive smurt... :biggrin: :rolf:
Jeg :bowdown: mig altid for fagkundskaben :rock:

Så vidt jeg husker så var min Ruger 10/22 "tør" da jeg købte den fra ny, og argumentet om at den skulle samle mere støv og krudtrester hvis den bliver smurt kan jeg godt følge.

Jeg har noget "dry lube". Ville det være en ide at give den et par pift af det, eller skal jeg hellere bruge regulær våbenolie?

Peter
Jeg bruger drylube til visse dele på min hahal-auto haglbøsse og det virker, men noget af det sviner forfærdeligt og misfarver til et punkt hvor det kræver ultralyd at få lortet af igen - det er betydeligt nemmere bare at give det noget våbenolie lidt oftere med mindre der specifikt står at der ikke må komme olie på delen.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Rensning (og efterfølgende smøring) af .22LR halvautomat?

Indlæg af LJ » 24. feb 2021, 13:50

Smøring af våben helt generelt: Hellere ofte og lidt end sjældent og meget.

Jeg anvender meget få produkter på spray, når det drejer sig om våben. Nåleflasker med en god våbenolie fungerer bedst for mig.
Ofte er det rigeligt at lægge et par dråber på et emne og fordele det med en finger, så der er en fin film på overfladen. Brunox dufter godt og smører fint.

På en 10/22 er der kun brug for dråber på bundstykke, aftrækker og enkelte andres steder.
Piben kan du rense med f.eks. Hoppes solvent.

Marinerevolver
This member is
This member is
Indlæg: 539
Tilmeldt: 29. jul 2008, 16:58
Interesser: Danske Marinevåben+tilbehør
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 90 times
Been thanked: 176 times

Re: Rensning (og efterfølgende smøring) af .22LR halvautomat?

Indlæg af Marinerevolver » 24. feb 2021, 14:10

Hej Peter
Hvad gjorde du med dit våben da du lejede soldat ??? :smile:
Mvh.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rensning (og efterfølgende smøring) af .22LR halvautomat?

Indlæg af PSindrup » 24. feb 2021, 14:23

Marinerevolver skrev:
24. feb 2021, 14:10
Hej Peter
Hvad gjorde du med dit våben da du lejede soldat ??? :smile:
Mvh.
Forventer du at jeg kan huske noget der fandt sted for 45 år siden? :twisted: :giggle:

Jeg kan huske at vi rensede det i bund - og at jeg var god til det - men jeg kan faktisk ikke huske om vi også smurte det gode gamle Garand-gevær igen efter endt rengøring. Det tror jeg faktisk ikke at vi gjorde ...

Men jeg husker at jeg elskede turene på skydebanen - noget som mange af de andre elektronikmekanikerlærlinge ikke gjorde. :rock:

Peter

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2788
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Rensning (og efterfølgende smøring) af .22LR halvautomat?

Indlæg af Krung » 24. feb 2021, 14:27

I svigerfamiliens omgangskreds blev "den gamle hanræv" kaldt en "smørrepik" af våbensmeden :fun:

Mit halvautomatiske haglgevær havde meget sværere ved genlade i frosten.

Smørring er godt, men man skal vælge det rigtige. Specielt i halvautomatiske haglgeværer synes jeg krudtflagerne bliver siddende i tynd olie. På den anden side er fedt for tykt i frosten.

Mit tidligere semi 22lr blev smurt med tynd olie, så kunne den godt lide subsoniske. Efter den var skudt beskidt ville den helst have supersonisk 22ere :impatient:

Mit bud er at du må finde ud af hvad der passer bedst selv.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rensning (og efterfølgende smøring) af .22LR halvautomat?

Indlæg af PSindrup » 24. feb 2021, 14:38

Krung skrev:
24. feb 2021, 14:27
I svigerfamiliens omgangskreds blev "den gamle hanræv" kaldt en "smørrepik" af våbensmeden :fun:

Mit halvautomatiske haglgevær havde meget sværere ved genlade i frosten.

Smørring er godt, men man skal vælge det rigtige. Specielt i halvautomatiske haglgeværer synes jeg krudtflagerne bliver siddende i tynd olie. På den anden side er fedt for tykt i frosten.

Mit tidligere semi 22LR blev smurt med tynd olie, så kunne den godt lide subsoniske. Efter den var skudt beskidt ville den helst have supersonisk 22ere :impatient:

Mit bud er at du må finde ud af hvad der passer bedst selv.
Tak.

Jeg har skudt ca. 5000 skud med min Ruger 10/22 uden at have været renset i bund en eneste gang, og det er først nu jeg begynder at opleve funktionsfejl med den.
(Det må være Karma eller Jinx, for det er ikke 14 dage siden at jeg kækt fortalte Refraktorius at jeg stort set aldrig rensede min 10/22) :oops:

Peter

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Rensning (og efterfølgende smøring) af .22LR halvautomat?

Indlæg af Epae » 24. feb 2021, 14:43

jeg har brugt castrol molub-alloy TF spray på visse dele af min halal-auto. nu arbejder jeg indenfor området så kunne få fat i det til indkøbspris.
men det virker og krudtrester osv bliver ikke siddende som med alm olie eller fedt. Bruges normalt til smøring af maskindele og kan tåle meget høje temperaturer.
Eneste er at det virkelig sviner - skulle tro det var spraymaling.
man kan tilmed tørre delen af kort tid efter så det ikke bliver synligt siddende, men et usynligt tyndt beskyttende lag bliver stadigvæk liggende.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Marinerevolver
This member is
This member is
Indlæg: 539
Tilmeldt: 29. jul 2008, 16:58
Interesser: Danske Marinevåben+tilbehør
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 90 times
Been thanked: 176 times

Re: Rensning (og efterfølgende smøring) af .22LR halvautomat?

Indlæg af Marinerevolver » 24. feb 2021, 20:32

Hej Peter
Her er kommet 8-9 svar på dit spørgsmål det må da være nok eller hvad.
Senest rettet af Marinerevolver 25. feb 2021, 04:36, rettet i alt 1 gang.

Marinerevolver
This member is
This member is
Indlæg: 539
Tilmeldt: 29. jul 2008, 16:58
Interesser: Danske Marinevåben+tilbehør
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 90 times
Been thanked: 176 times

Re: Rensning (og efterfølgende smøring) af .22LR halvautomat?

Indlæg af Marinerevolver » 24. feb 2021, 20:40

Eller måske min gamle folkevogn hvor olielampen begyndte og lyse,
hr. mekanikker er det muligt og få en oliepind som kan nå ned til olien?

Besvar