Skyd en krage

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Skyd en krage

Indlæg af C-X » 6. mar 2021, 11:55

Lidt pudsigt, men når "målet" er en rotte, er der ingen der bekymrer sig om kræets velbefindende eller det etiske udi jagten, reguleringen eller bekæmpelsen :what:

Nogle steder er krager "rotter", mens de andre steder er ærefuldt vildt. Sad der en krage og prikkede øjnene ud på mine (fiktive) husdyr, så ville kragens pludselige mangel på næb eller fødder være min mindste bekymring. Man er simpelthen nødt til, at sætte tingene i rette kontekst, inden man springer i med begge ben, og prædiker sine overlegne etiske betragtninger, overfor den uvidende menighed af indavlede landsbytosser.

Jeg dummede mig selv, gevaldigt, da jeg lod mig rive med af forargelsen over nogle blishønejagter, hvor man drev hønsene fra enden af en sø/fjord, ned mod et bælte af skytter, der så skød flest muligt. Hvad jeg ikke umiddelbart fattede var, at det var en enkelt eller to gange, om året man overhovedet bedrev organiseret jagt på fuglene.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Skyd en krage

Indlæg af Thors24 » 6. mar 2021, 12:11

Marius skrev:
6. mar 2021, 11:17
Thors24 skrev:
6. mar 2021, 11:07
Det kan godt være, at vi ikke har behov for at gå på jagt for at skaffe føde, men jagt er ......... ikke hverken hobby eller sport. Så meld jer ind i en hobbyforening eller en skydeklub. Jagt er ikke noget man går til, jæger er noget man er....
Det er den slags udtalelser der forklarer hvorfor det er umuligt at organisere våbenejere i Danmark.

Du må for min skyld føle respekt og lege indianer alt det du vil - det får mig ikke til at mene at du skal gå til rollespil og psykolog, men spar mig for den naivistiske moralprædiken. Jægere startede med at drive mammutter i kløfter, ellers var de døde af sult, ligesom fælder og alle mulige andre inhumane metoder er anvendt.
Fint at man vil romantisere eller leve i en forestilling om at man er naturmenneske, men hvorfor skal det eksludere andres forhold til jagt?
Lege indianer; naivistiske moralprædiken; må jeg være fri.
Hvis det handler om, om man kan ramme en krage på en given afstand, så er krage reduceret til et skydemål. Skydemål hører til på skydebanen. Når formålet med at skyde kragen handler om afstand, så er det lige jo lige gyldigt hvilken rolle kragen har i naturen og dermed er det jagtlige element fraværende.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Skyd en krage

Indlæg af C-X » 6. mar 2021, 12:19

Igen forudsætter du, at det skal være en jagtlig situation. Det kan det meget vel være, men ikke nødvendigvis, som redegjort for tidligere.

Har man et problem med langdistance skydning, mod krager, kan man jo stille de relevante spørgsmål, inden man farer op og prædiker. Herefter er det noget mere sagligt, at føre en debat om emnet, som jo absolut er relevant at debattere.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Skyd en krage

Indlæg af Sila0079 » 6. mar 2021, 13:27

C-X skrev:
6. mar 2021, 09:40
Målskydning efter levende dyr og jagt som sport, har vi som jægere praktiseret lige siden, at vi havde alternativer til at jage.

"Skyd haren i springet, aldrig i sædet!" (hvorved hovedparten af kødet skydes i stykker, med risiko for anskydninger)

"Skyd aldrig fuglen på grenen!" (som er lettere at ramme)

Ekstra point for de ekstra "høje fasaner", altså dem ude på +40 meter...

Ekstra point for den største og mest avlsduelige seksender råbuk, skudt inden brunsten...

Ekstra point for flest stykker skudt vildt, i samme rotte svin...

... og sådan kan vi blive ved...

At trådstarter får sig formuleret lidt kluntet er én ting, men at hele internet politiet efterfølgende får behov for, at ytre sig negativt, om hans form for jagt, er mig en smule trættende, mildt sagt. :impatient:

Jeg finder personligt de sorte fugle ganske fornøjelige og imponerende, men sætter også en ære i at efterstræbe dem, hvor muligt. Jaja, det er da levende og sanselige væsener, hvis vi skal finde hele den kampveganske klynkesang frem, men faktum er, at hvis vi alle forsøgte at efterstræbe dem hårdest muligt, indenfor lovens rammer, ville vinderen være biodiversiteten, for disse fugle er de mest tilpasningsdygtige, overfor kulturlandskabet, på bekostning af andre arter, og deres afkom.

Om et par måneder, håber jeg, igen i år, at kunne deltage i den stærkt uetiske form for jagt, hvor man bortskyder ikke færdigt udviklede og uskyldige fuglebørn, lige ved siden af rederne, mens man kan høre klagesangen fra de fortvivlede forældre, der ikke kunne beskytte deres afkom. Nogle kalder det regulering, men udfaldet er det samme, og det føles som jagt.

Havde jeg haft mulighederne, ville jeg have deltaget i langdistanceskydningen af sorte fugle. Normalt interesserer jeg mig ikke for jagt, på distancer over 200 meter, bare fordi det ikke tænder mig, men her er en undtagelse. Knæk og bræk! :sniper:
Kunne vitterligt ikke være mere enig. Og det gælder og de resterende indlæg fra C-X, og Bemoni1 i øvrigt..

Kunne godt se at det måske LIDT kluntede oplæg fra trådsstarter, nok ville dele vandene, men hvor er det alligevel en skam, at tråden bliver fuldstændig hijacked, til stort set kun at omhandle jagtetik. Når nu trådsstarter trods alt kun opfordrer til en afslappet konkurrence, og måske i virkeligheden lige så meget; en snak/historie-deling, ud fra en specifik jagt/-regulerings setting - hvilket alt sammen er inden for lovens grænser - kunne admins så ikke flytte smagsdommeriet over i en separat tråd?

For jeg finder trådens tiltænkte emne rigtig interessant, og det ligger op af jagt- såvel som sports situationer, som interesserer mig rigtig meget. Og kan det, ved at splitte tråden op i to undgås, at alle indlæg vedrørende trådens egentlige emne, drukner i moralisering, så har jeg personligt også til hensigt at byde ind, nu og mange gange i fremtiden.

Ift. moraliserings-delen helt kort: så er anskydninger, efter min vurdering, langt mere prevalente ved hagljagt, end ved riffelskydning efter småvildt, uafhængigt af afstand.
Helt logisk, hvad er lige mest risikabelt;
1. Et skud med et haglgevær, til et (i forhold til mængden af energi pr patron/enhelte hagl) stort dyr som et rådyr, typisk i bevægelse, uden nøjagtigt kendt afstand.
2. Et skud med f.eks. en 6,5x55, til en krage, på en nøjagtigt kendt afstand, og alle ballistiske variable taget med i beregningen.
Ift sidste scenarie: Rammer du ved siden af, sidder der ingen hagl i dyret. Rammer du, er det med al sandsynlighed dødeligt. Og at man kun tager et skud, som man forventer at kunne ramme dødeligt med, er givent, i det det er voksne mennesker med jagttegn, vi snakker om. Skud med hagl foregår nærmest pr refleks, og der er det alt andet lige, væsentlig sværere at nå at vurdere om et skud er godt nok, før man trykker på aftrækkeren? Eller rammer i måske med 90% af skuddene?

Som jeg lige husker det, har jeg vidst kun et par krager på ca 75 meter på hukommelsen, med 17HMR, indtil videre..
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Skyd en krage

Indlæg af C-X » 6. mar 2021, 13:43

Det er nu ikke helt korrekt; en strejfer med riffelkugle, behøver ikke være dødelig, momentant.

Derudover er jeg enig i, at vil man deltage i en "konkurrence" om at skyde krager på distancen, så må man jo deltage som man nu lyster - altså ud fra ens egen etisk og formåen, da vi jo netop er voksne mennesker.

Jagt er jagt, og derfor findes der ikke 100 % succes, heller ikke i skud.

Tråden har forlængst passeret point of no return mhp. adskillelse, men måske kan det tjene som en opfordring, næste gang der kommer noget jagtligt/sportsligt, man ikke bryder sig om, selv: lad dog for pokker være med at kommentere, eller spørg i det mindste :impatient:

Jeg er så hamrende træt af internetpolitiet, der konstant skal være på nakken af andre, der gør ting anderledes. Loven skal overholdes, naturligvis, man skal ikke give andre dårlige råd eller fremture med usandheder, men giv dog andre friheden til selv at handle. At vores jægerforbund blev woke var forventeligt, men at NVF også blev det, er skammeligt.

Rent historisk, så har "varminting" bragt os de præcisions jagtrifler vi har i dag, med patroner osv., sammen med grundstenen til mange moderne snig- og finskytterifler. Altså skud efter skadevoldende vildt, på distancen. Det har altid været cutting edge, wild cat kalibre, forbedre optikker og trådkors, ballistiske beregnere mm. I dag er det i høj grad disse systemer, som konkurrenceskydning, såsom LR og PRS bygger videre på og nu kommer udviklingen herfra, og ind i det jagtlige segment.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Skyd en krage

Indlæg af Sortseer » 6. mar 2021, 13:51

Jeg kan heller ikke forarges, og ser intet i trådstarters post, der indikerer uetisk eller uforsvarlig jagt.

For mig er regulering og jagt to alen af samme stykke, og i meget høj grad sportsbetonet omend drevet af urmenneskelige drifter, der åbenbart ligger dybt i min sjæl. At regulering så ofte er til åbenlys gavn for den omkringliggende fauna, tilfører kun den del af jagten en ekstra dimension.

Med hensyn til krager lægger jeg gerne ud. Skudt på 220 m med 223 Rem ladet med 40 grains V-max - og skulle nogen være i tvivl, var den død i knaldet :blink:
Screenshot_20210306-132945.jpg

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Skyd en krage

Indlæg af Thors24 » 6. mar 2021, 14:04

C-X skrev:
6. mar 2021, 12:19
Igen forudsætter du, at det skal være en jagtlig situation. Det kan det meget vel være, men ikke nødvendigvis, som redegjort for tidligere.

Har man et problem med langdistance skydning, mod krager, kan man jo stille de relevante spørgsmål, inden man farer op og prædiker. Herefter er det noget mere sagligt, at føre en debat om emnet, som jo absolut er relevant at debattere.
Hvad er det for svar, der retfærdigør målskydning på krager og andre dyr?
Regulering af krager her i marts og april handler netop om naturforvaltning.
Det er regulering, men det føles som jagt, læste jeg et andet sted her på NVF.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Skyd en krage

Indlæg af C-X » 6. mar 2021, 14:08

Thors24 skrev:
6. mar 2021, 14:04
C-X skrev:
6. mar 2021, 12:19
Igen forudsætter du, at det skal være en jagtlig situation. Det kan det meget vel være, men ikke nødvendigvis, som redegjort for tidligere.

Har man et problem med langdistance skydning, mod krager, kan man jo stille de relevante spørgsmål, inden man farer op og prædiker. Herefter er det noget mere sagligt, at føre en debat om emnet, som jo absolut er relevant at debattere.
Hvad er det for svar, der retfærdigør målskydning på krager og andre dyr?
Regulering af krager her i marts og april handler netop om naturforvaltning.
Det er regulering, men det føles som jagt, læste jeg et andet sted her på NVF.
Det kunne også være skadedyrsbekæmpelse, men den mulighed hoppede du let og elegant hen over.

At du kalder det målskydning, viser jo blot dit eget snæversyn.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Schmidt Vest
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 26. feb 2021, 21:41
Interesser: Riffel skydning
Geografisk sted: Videbæk
Been thanked: 7 times

Re: Skyd en krage

Indlæg af Schmidt Vest » 6. mar 2021, 14:56

HenrikMT skrev:
5. mar 2021, 22:18
Schmidt Vest skrev:
5. mar 2021, 22:08
Der er vel ingen som spiser krage - men hver sin lyst
Jeg spiser tit krage.
Smager fantastisk, super kød, som langt overstiger f. eks. duer.

Kragen er super intelligent, og et svært mål, når man har afstanden som parameter.
Prøv at gå efter hvor tæt I kan komme på kragen, det er der sport i. :rock:
Har skudt mange krager fra skjul, og er man ok til at bygge skjulet, så kan man få dem til at lande blandt lokkerne.
Min tættwst på, landede 5 meter fra skjulet. :blink:
Pürch-tætteste er ca. 15 meter....
Det lyder spændninger - vil du ikke prøve at smide en lille - opskrift i foder tønden - så vil jeg lave en fest middag næste gang jeg få en krage
Naturligvis er det et problem nå den blive skudt med riffel - der normalt ikke meget tilbage af den - men prøves det skal det

70er drengen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 141
Tilmeldt: 30. nov 2014, 01:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 166 times
Been thanked: 33 times

Re: Skyd en krage

Indlæg af 70er drengen » 6. mar 2021, 15:16

C-X skrev:
6. mar 2021, 13:43
Jeg er så hamrende træt af internetpolitiet, der konstant skal være på nakken af andre, der gør ting anderledes. Loven skal overholdes, naturligvis, man skal ikke give andre dårlige råd eller fremture med usandheder, men giv dog andre friheden til selv at handle. At vores jægerforbund blev woke var forventeligt, men at NVF også blev det, er skammeligt.
Den samme gamle klagesang om internetpoliti og smagsdommeri... Hvis man ikke kan håndtere at andre har en anden mening end en selv, så er jeg ikke sikker på at et debatforum på internettet er det rette sted at være :razz:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Skyd en krage

Indlæg af C-X » 6. mar 2021, 15:32

Vi kan da selvfølgelig også kvæle alt nyt indhold og debat, i en omgang moralsk og etisk pladder, samt udskamning af afvigere, indtil det kun er de ypperligste holdninger, der er valide. :razz:

@ Sortseer, flot kragedrab :numberone:

Her er et forummedlems dokumentation:


youtu.be/JTfX1sE9yLI
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Lotus
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 256
Tilmeldt: 16. mar 2009, 20:59
Interesser: Ting der siger bang
Geografisk sted: Syddjurs
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Re: Skyd en krage

Indlæg af Lotus » 6. mar 2021, 16:35

Er kuglefanget helt i orden her?
Der er meget fladt og vinklen til bebyggelsen virker ikke stor, selv hvis det er ubeboet så ser det lidt kritisk ud efter min mening.
krage.JPG
krage.JPG (55.12 KiB) Vist 2581 gange

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Skyd en krage

Indlæg af Lycon » 6. mar 2021, 16:39

C-X skrev:
6. mar 2021, 15:32
Vi kan da selvfølgelig også kvæle alt nyt indhold og debat, i en omgang moralsk og etisk pladder, samt udskamning af afvigere, indtil det kun er de ypperligste holdninger, der er valide. :razz:

@ Sortseer, flot kragedrab :numberone:

Her er et forummedlems dokumentation:
Fed video, nu venter jeg så på nogle der skal kloge sig på kuglefanget.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Skyd en krage

Indlæg af FrederikF » 6. mar 2021, 17:04

En v-max kugle i pløjejord.
Det er sikkert ikke efter bogen i skydebanemanualen ift kuglefang. Men i praksis vil den type projektil nærmest forstøve ved træf i jorden (også ved træf i kragen for den sags skyld). De fragmenter der måtte være tilbage, som kan ramme en stor flad sten, vil være så små at meget begrænset energi vil kunne flytte sig ret langt.

Er det ok skud med en 45/70 - nej, det ville jeg ikke gøre.

Er det lige så godt som det det sker ved en typisk jagtsituation fra et tårn (der reelt ikke yder nogen øget sikkerhed ved skudafstande længere end 80m) - væsentligt bedre.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Skyd en krage

Indlæg af PSindrup » 6. mar 2021, 17:19

C-X skrev:
6. mar 2021, 15:32
Vi kan da selvfølgelig også kvæle alt nyt indhold og debat, i en omgang moralsk og etisk pladder, samt udskamning af afvigere, indtil det kun er de ypperligste holdninger, der er valide. :razz:
Men pas nu på at du ikke forfalder til præcis det samme, nemlig at det kun er DIN etik og moral der er den rigtige. Accepter at andre har andre (lavere) grænser for hvad der er etisk og moralsk ansvarligt uden at udskamme dem.
Det har INTET med internetpoliti at gøre at vi er uenige her på NVF. Var vi alle enige var der jo ingen debat.

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Skyd en krage

Indlæg af PSindrup » 6. mar 2021, 17:29

Lycon skrev:
6. mar 2021, 16:39
C-X skrev:
6. mar 2021, 15:32
Vi kan da selvfølgelig også kvæle alt nyt indhold og debat, i en omgang moralsk og etisk pladder, samt udskamning af afvigere, indtil det kun er de ypperligste holdninger, der er valide. :razz:

@ Sortseer, flot kragedrab :numberone:

Her er et forummedlems dokumentation:
Fed video, nu venter jeg så på nogle der skal kloge sig på kuglefanget.
Syntes DU at kuglefanget er i orden?
Ville du føle dig tryg hvis du boede på ejendommen i “skudretningen” som man kan se i videoen?

Peter

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Skyd en krage

Indlæg af Sila0079 » 6. mar 2021, 19:17

Super fed video. Vidste faktisk ikke at lokkere var effektive til riffel jagt på krage - det skal klart prøves! :)
Ift. det omdiskuterede skud, havde jeg ikke taget det med min 6,5x55, men min .22 hornet, eller .17HMR på en vindstille dag, kunne det godt være..
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

HenrikMT
This member is
This member is
Indlæg: 184
Tilmeldt: 9. maj 2018, 12:52
Interesser: Jagt og Jagtfeltskydning
Geografisk sted: Herlufmagle
Has thanked: 67 times
Been thanked: 62 times

Re: Skyd en krage

Indlæg af HenrikMT » 6. mar 2021, 22:29

Schmidt Vest skrev:
6. mar 2021, 14:56
HenrikMT skrev:
5. mar 2021, 22:18
Schmidt Vest skrev:
5. mar 2021, 22:08
Der er vel ingen som spiser krage - men hver sin lyst
Jeg spiser tit krage.
Smager fantastisk, super kød, som langt overstiger f. eks. duer.

Kragen er super intelligent, og et svært mål, når man har afstanden som parameter.
Prøv at gå efter hvor tæt I kan komme på kragen, det er der sport i. :rock:
Har skudt mange krager fra skjul, og er man ok til at bygge skjulet, så kan man få dem til at lande blandt lokkerne.
Min tættwst på, landede 5 meter fra skjulet. :blink:
Pürch-tætteste er ca. 15 meter....
Det lyder spændninger - vil du ikke prøve at smide en lille - opskrift i foder tønden - så vil jeg lave en fest middag næste gang jeg få en krage
Naturligvis er det et problem nå den blive skudt med riffel - der normalt ikke meget tilbage af den - men prøves det skal det
Done!
Nordisk Våbenforum aka Heste-nettet for voksne mennesker.

Jagt og skydning er ikke en hobby - det er meningen med livet!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Skyd en krage

Indlæg af Lycon » 7. mar 2021, 02:58

PSindrup skrev:
6. mar 2021, 17:29
Lycon skrev:
6. mar 2021, 16:39
C-X skrev:
6. mar 2021, 15:32
Vi kan da selvfølgelig også kvæle alt nyt indhold og debat, i en omgang moralsk og etisk pladder, samt udskamning af afvigere, indtil det kun er de ypperligste holdninger, der er valide. :razz:

@ Sortseer, flot kragedrab :numberone:

Her er et forummedlems dokumentation:
Fed video, nu venter jeg så på nogle der skal kloge sig på kuglefanget.
Syntes DU at kuglefanget er i orden?
Ville du føle dig tryg hvis du boede på ejendommen i “skudretningen” som man kan se i videoen?

Peter
Ja det syntes jeg, kuglen og kaliberet taget i betragtning. Desuden ved jeg ikke om det er skyttens landsted der er i baggrunden, eller en nedlagt tom ejendom. Og det er i virkeligheden ligegyldigt, for det er ikke det tråden her handler om. Jeg sidder jo heller ikke og spekulerer i om skytten nu også har våbentilladelse til den pågældende riffel, eller om han har jagttegn for den sagsskyld. Det formoder jeg han har, ligesom jeg formoder at han har styr på sit kuglefang. Som C-X skrev:
C-X skrev:Vi kan da selvfølgelig også kvæle alt nyt indhold og debat, i en omgang moralsk og etisk pladder, samt udskamning af afvigere, indtil det kun er de ypperligste holdninger, der er valide.

Personlig er jeg træt af Internetpolitiet og folk på deres høje heste. Det vil netop føre til at folk ikke tør poste noget som helst, da de bliver målt og vejet, og efterfølgende skal stå på mål for det.

Hvis OP havde spurgt: Hvad mener I om det her kuglefang?
Ja så er det helt naturlig at man byder ind med sin mening, men da det ikke er emnet her, bør man holde sig for god til at stille sig som domsmand over kuglefang, samt det etiske i reguleringsformen. Hvis det er noget der ligger en på sinde, står det vedkommende frit for at oprette en tråd til emnet. Lad være med at forplumre og mudre andre brugeres tråde hvor der begejstret fortælles eller vises om dette og hint.

Som udgangspunkt skal brugerne her på NVF tage for givet at alt er lovligt og i orden. Mener man noget andet er der mulighed for at Rapportere indlægget ved at klikke på udråbstegnet (!) øverst i højre hjørne af indlægsboksen, og en Moderator vil tage hånd om sagen. Lad være med at konfrontere brugeren i tråden, da det lynhurtigt fører til en afsporing af tråden.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

70er drengen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 141
Tilmeldt: 30. nov 2014, 01:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 166 times
Been thanked: 33 times

Re: Skyd en krage

Indlæg af 70er drengen » 7. mar 2021, 05:00

Lycon skrev:
7. mar 2021, 02:58
PSindrup skrev:
6. mar 2021, 17:29
Lycon skrev:
6. mar 2021, 16:39
C-X skrev:
6. mar 2021, 15:32
Vi kan da selvfølgelig også kvæle alt nyt indhold og debat, i en omgang moralsk og etisk pladder, samt udskamning af afvigere, indtil det kun er de ypperligste holdninger, der er valide. :razz:

@ Sortseer, flot kragedrab :numberone:

Her er et forummedlems dokumentation:
Fed video, nu venter jeg så på nogle der skal kloge sig på kuglefanget.
Syntes DU at kuglefanget er i orden?
Ville du føle dig tryg hvis du boede på ejendommen i “skudretningen” som man kan se i videoen?

Peter
Ja det syntes jeg, kuglen og kaliberet taget i betragtning. Desuden ved jeg ikke om det er skyttens landsted der er i baggrunden, eller en nedlagt tom ejendom. Og det er i virkeligheden ligegyldigt, for det er ikke det tråden her handler om. Jeg sidder jo heller ikke og spekulerer i om skytten nu også har våbentilladelse til den pågældende riffel, eller om han har jagttegn for den sagsskyld. Det formoder jeg han har, ligesom jeg formoder at han har styr på sit kuglefang. Som C-X skrev:
C-X skrev:Vi kan da selvfølgelig også kvæle alt nyt indhold og debat, i en omgang moralsk og etisk pladder, samt udskamning af afvigere, indtil det kun er de ypperligste holdninger, der er valide.

Personlig er jeg træt af Internetpolitiet og folk på deres høje heste. Det vil netop føre til at folk ikke tør poste noget som helst, da de bliver målt og vejet, og efterfølgende skal stå på mål for det.

Hvis OP havde spurgt: Hvad mener I om det her kuglefang?
Ja så er det helt naturlig at man byder ind med sin mening, men da det ikke er emnet her, bør man holde sig for god til at stille sig som domsmand over kuglefang, samt det etiske i reguleringsformen. Hvis det er noget der ligger en på sinde, står det vedkommende frit for at oprette en tråd til emnet. Lad være med at forplumre og mudre andre brugeres tråde hvor der begejstret fortælles eller vises om dette og hint.

Som udgangspunkt skal brugerne her på NVF tage for givet at alt er lovligt og i orden. Mener man noget andet er der mulighed for at Rapportere indlægget ved at klikke på udråbstegnet (!) øverst i højre hjørne af indlægsboksen, og en Moderator vil tage hånd om sagen. Lad være med at konfrontere brugeren i tråden, da det lynhurtigt fører til en afsporing af tråden.
Jeg er ikke enig i det meste af ovenstående.

Jeg står gladeligt på mål for alt hvad jeg skriver herinde, også når jeg på forhånd ved at de fleste andre har en anden mening.

Jeg tager gerne en debat om emner jeg interesserer mig for, også selvom andre har et andet syn på tingene.

Jeg synes at det er i orden at stille supplerende spørgsmål til det oprindelige emne hvis man finder det relevant. I denne tråd bliver spørgsmål om kuglefang set som afsporing fordi det er en negativ vinkel i forhold til trådstarters indlæg, men der var nok ingen der havde rynket på næsen hvis en anden havde spurgt hvordan en lyddæmper påvirker på den distance eller lignende.

Jeg synes ikke at man skal gå ud fra at ALT er i orden på NVF. Der er talrige eksempler herinde på ting der er ulovlige eller i en kæmpe gråzone i forhold til jagt- eller våbenloven. Og som vi alle ved, så går det ud over alle jægere hvis et fåtal af jægere skaber en dårlig sag for resten.

Når det så er sagt, så synes jeg at der skal være plads til alles mening, man skal skrive pænt til hinanden og man skal være villig til at acceptere at alle ikke nødvendigvis ender med have den samme holdning som dig selv.

Jeg synes egentlig at tonen har været fin i denne tråd, men som jeg nævnte tidligere, så er jeg i tvivl om et debatforum på internettet er det rette sted at være hvis man er træt af at høre andres mening :razz:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Skyd en krage

Indlæg af PSindrup » 7. mar 2021, 09:23

Lycon skrev:
7. mar 2021, 02:58
PSindrup skrev:
6. mar 2021, 17:29
Lycon skrev:
6. mar 2021, 16:39
C-X skrev:
6. mar 2021, 15:32
Vi kan da selvfølgelig også kvæle alt nyt indhold og debat, i en omgang moralsk og etisk pladder, samt udskamning af afvigere, indtil det kun er de ypperligste holdninger, der er valide. :razz:

@ Sortseer, flot kragedrab :numberone:

Her er et forummedlems dokumentation:
Fed video, nu venter jeg så på nogle der skal kloge sig på kuglefanget.
Syntes DU at kuglefanget er i orden?
Ville du føle dig tryg hvis du boede på ejendommen i “skudretningen” som man kan se i videoen?

Peter
Ja det syntes jeg, kuglen og kaliberet taget i betragtning. Desuden ved jeg ikke om det er skyttens landsted der er i baggrunden, eller en nedlagt tom ejendom. Og det er i virkeligheden ligegyldigt, for det er ikke det tråden her handler om. Jeg sidder jo heller ikke og spekulerer i om skytten nu også har våbentilladelse til den pågældende riffel, eller om han har jagttegn for den sagsskyld. Det formoder jeg han har, ligesom jeg formoder at han har styr på sit kuglefang. Som C-X skrev:
C-X skrev:Vi kan da selvfølgelig også kvæle alt nyt indhold og debat, i en omgang moralsk og etisk pladder, samt udskamning af afvigere, indtil det kun er de ypperligste holdninger, der er valide.

Personlig er jeg træt af Internetpolitiet og folk på deres høje heste. Det vil netop føre til at folk ikke tør poste noget som helst, da de bliver målt og vejet, og efterfølgende skal stå på mål for det.

Hvis OP havde spurgt: Hvad mener I om det her kuglefang?
Ja så er det helt naturlig at man byder ind med sin mening, men da det ikke er emnet her, bør man holde sig for god til at stille sig som domsmand over kuglefang, samt det etiske i reguleringsformen. Hvis det er noget der ligger en på sinde, står det vedkommende frit for at oprette en tråd til emnet. Lad være med at forplumre og mudre andre brugeres tråde hvor der begejstret fortælles eller vises om dette og hint.

Som udgangspunkt skal brugerne her på NVF tage for givet at alt er lovligt og i orden. Mener man noget andet er der mulighed for at Rapportere indlægget ved at klikke på udråbstegnet (!) øverst i højre hjørne af indlægsboksen, og en Moderator vil tage hånd om sagen. Lad være med at konfrontere brugeren i tråden, da det lynhurtigt fører til en afsporing af tråden.
Nu var det jo dig selv der bragte emnet kuglefang på banen.
EDIT: Sammen med Lotus

Peter

Besvar