Shine gammel skæfte op

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Shine gammel skæfte op

Indlæg af Kelle » 10. mar 2021, 12:08

Jeg har en gammel Aya haglbøssen, der virkelig kunne trænge til at få for- og bagskæftet shinet op. Jeg tænker noget i stil med, at fjerne lakken og give den noget nyt olie, men er meget i tvivl om hvordan jeg griber det an og hvilken olie osv. man skal bruge 🤔

Alle råd er meget velkommen 😊

Mvh.

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

70er drengen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 141
Tilmeldt: 30. nov 2014, 01:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 166 times
Been thanked: 33 times

Re: Shine gammel skæfte op

Indlæg af 70er drengen » 10. mar 2021, 13:37

Kelle skrev:
10. mar 2021, 12:08
Jeg har en gammel Aya haglbøssen, der virkelig kunne trænge til at få for- og bagskæftet shinet op. Jeg tænker noget i stil med, at fjerne lakken og give den noget nyt olie, men er meget i tvivl om hvordan jeg griber det an og hvilken olie osv. man skal bruge 🤔

Alle råd er meget velkommen 😊

Mvh.

Kelle
Hej Kelle.

Jeg har et ældre haglgevær som jeg også overvejede at strippe og starte forfra med. Men jeg startede med lige at give det en omgang med det fineste ståluld og noget skæfteolie... Det blev vanvittigt pænt i forhold til hvordan det startede. Og det tog kun 30 min. Der ligger flere videoer på YouTube hvis du er i tvivl om hvordan du griber det an.

Det ville jeg anbefale dig at prøve inden du stripper lak af og potentielt smadrer dit gevær. Jeg har set flere “restaureringer” som endte med at geværet blev virkeligt grimt.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Shine gammel skæfte op

Indlæg af HR » 10. mar 2021, 13:54

:goodpost:
Hvis det er lak, så lad være. Det er et kæmpe arbejde at gøre ordentligt (jeg er midt i et projekt). Hvis det er olie kan du komme rigtig langt med et strygejern til bulerne, linolie og ståluld til resten. Og du kan stoppe midt i det hele uden at have gjort skade. Ved lak, der dedikerer du dig ved første strøg med Nitromors.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Shine gammel skæfte op

Indlæg af Ølgaard » 10. mar 2021, 14:18

Kelle skrev:
10. mar 2021, 12:08
Jeg har en gammel Aya haglbøssen, der virkelig kunne trænge til at få for- og bagskæftet shinet op. Jeg tænker noget i stil med, at fjerne lakken og give den noget nyt olie, men er meget i tvivl om hvordan jeg griber det an og hvilken olie osv. man skal bruge 🤔

Alle råd er meget velkommen 😊

Mvh.

Kelle
Foto af det du vil restaurere, jeg har piftet mange slags skæfter op, både lak og olie, men som sagt det er vigtigt du ved hvor langt du vil gå, i starten undgik jeg net skæringerne, men med lidt tålmodighed og det rette værktøj giver det det sidste pift.

:razz: :razz:

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Re: Shine gammel skæfte op

Indlæg af Kelle » 10. mar 2021, 15:46

Sådan ser hun ud 😊
Vedhæftede filer
4A07186F-CF1E-4E38-9701-7551D83454DC.jpeg
4A07186F-CF1E-4E38-9701-7551D83454DC.jpeg (46.37 KiB) Vist 3561 gange
FD332207-3DFC-465F-9967-C4F3C0DE12ED.jpeg
FD332207-3DFC-465F-9967-C4F3C0DE12ED.jpeg (33.86 KiB) Vist 3561 gange
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Shine gammel skæfte op

Indlæg af Ølgaard » 10. mar 2021, 16:49

Den ligner en AYA Hunters Gun, sådan en har jeg tilfældigvis "shinet" op for længe siden.

Jeg mener den var lakeret, for jeg skrabede den med SI klinge, og rep. net skæringerne med net skæringsværktøj som jeg lånte, da træet stod helt lyst bejdsede jeg det og lakerede det med noget lak jeg havde fra en skæftemager, det kom til at stå rigtigt flot hvis jeg selv må sige det, og ham jeg solgte den til var yderst tilfreds.

Det var ikke en dyr skyder og det fjernede ridser og slagmærker, og de steder på piben som manglede lidt brunering fik koldbrunering.

Det var et hyggeligt vinterprojekt, men med tålmod blev det godt.

:razz: :razz:
Vedhæftede filer
s-l1600.jpg
2362_226767.jpg
2362_226767.jpg (14.9 KiB) Vist 3539 gange

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Re: Shine gammel skæfte op

Indlæg af Kelle » 10. mar 2021, 17:24

Det lyder noget mere omfattende, end jeg havde regnet med... Fandt en gut der ville gøre det for 1.500 kr, måske man bare skulle få ham til det 🤔 det ham har på sin hjemmeside, ser ihvertfald vildt godt ud
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Shine gammel skæfte op

Indlæg af Scooterskytten » 10. mar 2021, 17:31

Jeg ville vælge noget helt andet end lak. Jeg ville vælge Truoil. Jeg har godt nok ikke selv prøvet at bruge det på skæfter, men jeg bruger det på stort set alle mine guitar og basser jeg bygger. Det er en form for olie, og efter flere lag, lægger det sig som en lak ovenpå, som man kan polere op så det giver fuld shine. Jeg plejer at give det imellem 5-7 lag afhængigt af træet. Har også brugt det på et armbånd jeg har lavet.
Vedhæftede filer
DSC_0283.JPG
DSC_4399.JPG
DSC_4400.JPG
IMAG0599.jpg
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Shine gammel skæfte op

Indlæg af High Standard » 11. mar 2021, 07:30

Hej,
Jeg har brugt truoil på et af mine skæfter, det er et Boyds stock og det blev super fint af det. Mener at huske at den fik 4 eller 5 gange med det med mellem liggende afpudsning - mener der findes en vejledning herinde som jeg brugte. Den finish man får med truoil minder lidt om lak, men ikke så shiny og langt mere holdbar i forhold til at blive ved med at se godt ud :smile:

Hilsen

High Standard

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Shine gammel skæfte op

Indlæg af Ølgaard » 11. mar 2021, 08:01

High Standard skrev:
11. mar 2021, 07:30
Hej,
Jeg har brugt truoil på et af mine skæfter, det er et Boyds stock og det blev super fint af det. Mener at huske at den fik 4 eller 5 gange med det med mellem liggende afpudsning - mener der findes en vejledning herinde som jeg brugte. Den finish man får med truoil minder lidt om lak, men ikke så shiny og langt mere holdbar i forhold til at blive ved med at se godt ud :smile:

Hilsen

High Standard
Nu er det nok en fordel at fjerne lak før man bruger olie :biggrin:

Og så er man alligevel halvvejen, men 1500,- for skæfterenovering, så skal man tænke om det ikke er det som skyderen er i værdi ??

:razz: :razz:

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Re: Shine gammel skæfte op

Indlæg af Kelle » 11. mar 2021, 16:58

Jeg var ikke klar over at det var så omfattende
/bøvlet, så tror bare at jeg dropper det og bruger den, som den er... Jeg gav kun 1000 for den, så er man heller ikke så ør over den 😊
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Shine gammel skæfte op

Indlæg af HR » 11. mar 2021, 17:40

Kelle skrev:
11. mar 2021, 16:58
Jeg var ikke klar over at det var så omfattende
/bøvlet, så tror bare at jeg dropper det og bruger den, som den er... Jeg gav kun 1000 for den, så er man heller ikke så ør over den 😊
Det er præcis derfor olie er bedre end lak på et skæfte. Lak et billigt at lægge på og det ser ser godt ud når det er nyt, men det kan ikke vedligeholdes.

Prøv alligevel at bruge 5 minutter med rå linolie og en klud. Det hjælper, selv uden på lak, ved at lukke ridserne og fjerne skidt. Skæftet skal gnubbes helt tør for olie når du er færdig, ellers bliver det klistret.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Chopper3
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 26. sep 2020, 09:43
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 9 times

Re: Shine gammel skæfte op

Indlæg af Chopper3 » 13. mar 2021, 09:58

Fjern alt metal og smør skæftet ind i en god omgang Nitromors.
Lad det virke i 1 times tid og tag så en spartel og skrab lakken af. Vask derefter skæftet i lunkent vand og lad det tørre, for du går i gang med sandpapir i diverse korn.
Når du er tilfreds giver du en gang skæfteolie, lader det tørre og begynder så at slibe med meget fint sandpapir, lidt mere olie, lad tørre, slibe igen osv, til du er tilfreds.
Efter sidste slibning giver du et godt lag skæfteolie og vupti, så skulle du gerne have et flot og lækkert skæfte :smile:
Bruger selv denne fremgangsmåde på mine gamle renoverede våben og det virker.

PS.. Husk gummihandsker, når du arbejder med Nitromors.. det er krasbørstige sager og skal helst foregå uden dørs :blink:

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Shine gammel skæfte op

Indlæg af HR » 14. mar 2021, 20:31

Hvordan får du lakken ud af netskærringerne?
HR
Chopper3 skrev:
13. mar 2021, 09:58
Fjern alt metal og smør skæftet ind i en god omgang Nitromors.
Lad det virke i 1 times tid og tag så en spartel og skrab lakken af. Vask derefter skæftet i lunkent vand og lad det tørre, for du går i gang med sandpapir i diverse korn.
Når du er tilfreds giver du en gang skæfteolie, lader det tørre og begynder så at slibe med meget fint sandpapir, lidt mere olie, lad tørre, slibe igen osv, til du er tilfreds.
Efter sidste slibning giver du et godt lag skæfteolie og vupti, så skulle du gerne have et flot og lækkert skæfte :smile:
Bruger selv denne fremgangsmåde på mine gamle renoverede våben og det virker.

PS.. Husk gummihandsker, når du arbejder med Nitromors.. det er krasbørstige sager og skal helst foregå uden dørs :blink:
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Chopper3
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 26. sep 2020, 09:43
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 9 times

Re: Shine gammel skæfte op

Indlæg af Chopper3 » 15. mar 2021, 06:25

Med en lille fin stålbørste, lige så forsigtigt mens Nitromorsen stadig er våd :smile:
Nitromorsen opløser simpelthen lakken

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Shine gammel skæfte op

Indlæg af O27 » 26. mar 2023, 18:32

Chopper3 skrev:
13. mar 2021, 09:58
Fjern alt metal og smør skæftet ind i en god omgang Nitromors.
Lad det virke i 1 times tid og tag så en spartel og skrab lakken af. Vask derefter skæftet i lunkent vand og lad det tørre, for du går i gang med sandpapir i diverse korn.
Når du er tilfreds giver du en gang skæfteolie, lader det tørre og begynder så at slibe med meget fint sandpapir, lidt mere olie, lad tørre, slibe igen osv, til du er tilfreds.
Efter sidste slibning giver du et godt lag skæfteolie og vupti, så skulle du gerne have et flot og lækkert skæfte :smile:
Bruger selv denne fremgangsmåde på mine gamle renoverede våben og det virker.

PS.. Husk gummihandsker, når du arbejder med Nitromors.. det er krasbørstige sager og skal helst foregå uden dørs :blink:
Genopliver lige en gammel tråd…

Har et par O/U der har olieret skæfte der ville blive lækre med lidt TLC (Tender, Love & Care). Hvordan renser jeg et olieret skæfte inden påsmøring af ny linolie, antager ikke det er nødvendigt at slibe med sandpapir? Skal jeg evt. bare finde noget helt fint ståluld og give det et par omgang linolie?

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Shine gammel skæfte op

Indlæg af HR » 26. mar 2023, 21:02

… lad være med at slibe i første omgang, det bliver bare plettet og grimt. Går i stedet som 70erdrengen foreslår: Skrup den med ståluld i våd linolie. Og fjern så ALT det linolie du overhovedet kan gnuppe af med en klud (som du forhåbentlig ved nu er blevet potentielt selvantændende). Gentag eventuelt et par gange med skæftet vådt af olie for at få gammel skidt helt af. Lad det tørlagte skæfte hærde en uge eller to. Så kan du give skæftet et par dråber olie igen og igen gruppe det helt tørt. Det tager måneder at opbygge en linoliefinnish, og hvis du prøver at snyde med tykke lag så går det i stå og i lort.

Du kan eventuelt slibe olien ind med korn-600 vådslibepapir, men først efter at skæftet er så rent som du kan få det. Formålet med slibningen er at tilføre olien lidt slibestøv, IKKE at slibe træet.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar