50.BMG eksploderer i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Ras.Killing » 8. maj 2021, 14:25

En lille update fra Scott :thumbup: ikke noget våbenteknisk, bare en lille status på helbredet.


youtu.be/v6t0qNoFTEo
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af 10-22 » 12. maj 2021, 10:47


youtu.be/na1Qo7FxDeM

Fra manden som har bygget den, han tror selv på defekt ammunition.
Og ud fra det billede han viser af ammunition så ser det godt nok lidt hjemme fusket ud.
10-22

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Ras.Killing » 12. maj 2021, 11:05

Er der nogen af jer med quickload, der kunne prøve at se hvor meget en 50.BMG kommer op på af tryk med hurtigt pistolkrudt?

Bare for sjov.

Altså en standard ladning, men med pistolkrudt i steder for hvad man så end bruger til 50.BMG
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Kleth » 12. maj 2021, 11:29

Ras.Killing skrev:
12. maj 2021, 11:05
Er der nogen af jer med quickload, der kunne prøve at se hvor meget en 50.BMG kommer op på af tryk med hurtigt pistolkrudt?

Bare for sjov.

Altså en standard ladning, men med pistolkrudt i steder for hvad man så end bruger til 50.BMG
Antager vi en .510 med IMI FMJ 650gr og 255gr (100%) Vihtavuori 20N29, så er der et Pmax på 44834 psi / 3091 bar (under lilla)
Sammenlignet med en 355gr tilnærmet SLAP og 200gr (100%) Vihtavuori N110, så er der et Pmax på 134571 psi / 9278 bar (med lavere starttryk p.g.a. en supponeret sabbot) er langt op i det røde.
Men der kan havde været stoppet vilkårlige mængder af hvad som helst i! Så det er alt sammen gisninger :razz: Har det f.eks. været noget fin-granulart krudt med dårlig fyldningsgrad, så kan der nok opstå overtænding og så er trykket langt op i det røde alligevel.

Men en detonation er det vel næppe, når der ikke er knusning! Men kors der har været tryk på under alle omstændigheder. På trods af alt, slap han alligevel heldigt - Det er helt vildt at "ørene" er kappet rent af "loweren" :getout:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Ras.Killing » 12. maj 2021, 12:25

Så man skal altså op i en komprimeret ladning, med det hurtigste pistolkrudt, for at komme over de 160.000 psi, hvor gevindet (ifølge de nye oplysninger) skulle give efter.

Det er vel ikke et utænkeligt scenarie, hvis man har troet at man arbejdede med langsomt krudt :???:

Det der kan undre mig lidt ved den påstand, er at de andre patroner ikke sprang i luften. Nu er det så ikke til at sige, om patronerne kommer fra samme kilde, så det holder selvfølgelig ikke 100%.

Jeg hæfter mig dog ved, at én af de andre SLAPs også opførte sig underligt og gav er ordentligt mundingsknald.

Det kunne indikere at de kommer fra samme batch, og at der er en fejl på den ammunition - men samtidig mere eller mindre udelukke en overladning med pistolkrudt (jeg vil mene sådan en fejl et mere konsekvent?)

Jeg har ikke erfaring med overtænding. Kan det lave så voldsomt tryk?

I så fald finder jeg det mere plausibelt, at man har fået lavet ammunition med varierende ladninger. Er man uopmærksom i sin lade proces, og der er fejl på udstyret, så kan man hurtigt komme til at lave hele og halve ladninger uden at bemærke det... Specielt hvis man bare gør det for at lave nogle hurtige mønter.

Det kan også bedre forklare varierende resultater med ammunitionen.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Kleth » 12. maj 2021, 12:38

Ras.Killing skrev:
12. maj 2021, 12:25
Så man skal altså op i en komprimeret ladning, med det hurtigste pistolkrudt, for at komme over de 160.000 psi, hvor gevindet (ifølge de nye oplysninger) skulle give efter.

Det er vel ikke et utænkeligt scenarie, hvis man har troet at man arbejdede med langsomt krudt :???:

Det der kan undre mig lidt ved den påstand, er at de andre patroner ikke sprang i luften. Nu er det så ikke til at sige, om patronerne kommer fra samme kilde, så det holder selvfølgelig ikke 100%.

Jeg hæfter mig dog ved, at én af de andre SLAPs også opførte sig underligt og gav er ordentligt mundingsknald.

Det kunne indikere at de kommer fra samme batch, og at der er en fejl på den ammunition - men samtidig mere eller mindre udelukke en overladning med pistolkrudt (jeg vil mene sådan en fejl et mere konsekvent?)

Jeg har ikke erfaring med overtænding. Kan det lave så voldsomt tryk?

I så fald finder jeg det mere plausibelt, at man har fået lavet ammunition med varierende ladninger. Er man uopmærksom i sin lade proces, og der er fejl på udstyret, så kan man hurtigt komme til at lave hele og halve ladninger uden at bemærke det... Specielt hvis man bare gør det for at lave nogle hurtige mønter.

Det kan også bedre forklare varierende resultater med ammunitionen.
Jeg anvendte N110 (langsomt pistolkrudt) da det netop ikke er det hurtigste; men var det hurtigste anvendt så er jeg ret sikker på at der havde været massive tegn på overtryk i dem alle sammen. Min tanke er netop især en overtænding af relativt langsomt krudt i en dårlig fyldningsgrad, da det bl.a. her kan være krudtets position, som afgører hvorledes det tænder og dermed hvordan trykkurven udvikler sig - Og det kunne passe med de ret varierende oplevelser han har af ammunitionen.
Hurtigt krudt vil typisk være mindre sensitivt over for fyldningsgraden og positionen af krudtet i hylsteret end relativt langsomt krudt.

Vi har tidligere diskuteret fingranulart krudt her:
https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=5&t=64472
https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=5&t=65353

Hvis en SLAP koster 100$ kunne der være et market i at lave forfalsket ammunition og er de kommet af flere veje, kan det havde være ladt med alt fra brødkrummer til Lovex D032, men det kan ikke umiddelbart analyseres på den som sagde ekstra bum :nolisten:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af C-X » 12. maj 2021, 12:40

Måske også lidt særligt farligt, med sådanne typer "eksotisk ammunition" i civile hænder. Situationen er så forstærket af, at efterspørgslen er voldsom og der er et meget risikovilligt segment at kunder, der forbruger for the money and fame.

Til dels forstår jeg forbuddet imod .50 BMG, i Danmark, og så længde der kan opnås tilladelse til civile ækvivalente kalibre, er man ude over problemet, mens skytter stadig kan skyde langt, med konventionel ammunition. Reelt er der jo også langt bedre alternativer, i den disciplin.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Sierra13 » 12. maj 2021, 12:59

C-X skrev:
12. maj 2021, 12:40
Måske også lidt særligt farligt, med sådanne typer "eksotisk ammunition" i civile hænder. Situationen er så forstærket af, at efterspørgslen er voldsom og der er et meget risikovilligt segment at kunder, der forbruger for the money and fame.

Til dels forstår jeg forbuddet imod .50 BMG, i Danmark, og så længde der kan opnås tilladelse til civile ækvivalente kalibre, er man ude over problemet, mens skytter stadig kan skyde langt, med konventionel ammunition. Reelt er der jo også langt bedre alternativer, i den disciplin.
Med det argument, burde vi så ikke gøre noget i dur med hvad franskmændende gjorde engang, og forbyde civile at have våben i militære kalibre?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af C-X » 12. maj 2021, 14:03

Nej, det mener jeg absolut ikke. Naturligvis kan man også få "spændende ammunition" til andre kalibre, men spørgsmålet er så om det er lige så udbredt. Det er dog væsentligt mindre ulykker man kan forårsage, med 7.62 og derunder.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af FrederikF » 12. maj 2021, 16:52

C-X skrev:
12. maj 2021, 12:40
Måske også lidt særligt farligt, med sådanne typer "eksotisk ammunition" i civile hænder. Situationen er så forstærket af, at efterspørgslen er voldsom og der er et meget risikovilligt segment at kunder, der forbruger for the money and fame.

Til dels forstår jeg forbuddet imod .50 BMG, i Danmark, og så længde der kan opnås tilladelse til civile ækvivalente kalibre, er man ude over problemet, mens skytter stadig kan skyde langt, med konventionel ammunition. Reelt er der jo også langt bedre alternativer, i den disciplin.
Ja jeg forstår ikke forbuddet. :giggle:
\Skal jeg være ærlig forstår jeg stort set ikke nogen af de restriktioner der er i våbenlovgivningen.
Det eneste jeg forstår er at der skal foreligge en vandelsgodkendelse - det giver mening.
Krav om en eller anden form for uddannelse for at opnå tilladelse, kan jeg også forstå (har set glade amatører med en rundsav, motorsav o.lign. Der kom galt afsted :giggle:)
Sorry for off topic

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af CO » 12. maj 2021, 17:39

FrederikF skrev:
12. maj 2021, 16:52
C-X skrev:
12. maj 2021, 12:40
Måske også lidt særligt farligt, med sådanne typer "eksotisk ammunition" i civile hænder. Situationen er så forstærket af, at efterspørgslen er voldsom og der er et meget risikovilligt segment at kunder, der forbruger for the money and fame.

Til dels forstår jeg forbuddet imod .50 BMG, i Danmark, og så længde der kan opnås tilladelse til civile ækvivalente kalibre, er man ude over problemet, mens skytter stadig kan skyde langt, med konventionel ammunition. Reelt er der jo også langt bedre alternativer, i den disciplin.
Ja jeg forstår ikke forbuddet. :giggle:
\Skal jeg være ærlig forstår jeg stort set ikke nogen af de restriktioner der er i våbenlovgivningen.
Det eneste jeg forstår er at der skal foreligge en vandelsgodkendelse - det giver mening.
Krav om en eller anden form for uddannelse for at opnå tilladelse, kan jeg også forstå (har set glade amatører med en rundsav, kædesav o.lign. Der kom galt afsted :giggle:)
Sorry for off topic
..og vinkelslibere :rolf:
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af 10-22 » 12. maj 2021, 19:45

C-X skrev:
12. maj 2021, 14:03
Nej, det mener jeg absolut ikke. Naturligvis kan man også få "spændende ammunition" til andre kalibre, men spørgsmålet er så om det er lige så udbredt. Det er dog væsentligt mindre ulykker man kan forårsage, med 7.62 og derunder.
Så vidt jeg ved så er både spræng, brand, lysspor og panserbrydende forbudt at besidde og anvende med mindre du har en helt særlig tillades fra JM. Der var for nogle år siden en debat i USA som gik på at forbyde Greentip, aka copkiller (M855) i kaliber 5,56 som har en stål kerne og regnes derfor som panserbrydende hvilket nok er lidt af en overdrivelse. Jeg tror ikke det lykkes at få den helt forbudt, de sælges i hvert fald stadig.
10-22

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3578
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Agamemnon » 12. maj 2021, 20:49

CO skrev:
12. maj 2021, 17:39
FrederikF skrev:
12. maj 2021, 16:52
C-X skrev:
12. maj 2021, 12:40
Måske også lidt særligt farligt, med sådanne typer "eksotisk ammunition" i civile hænder. Situationen er så forstærket af, at efterspørgslen er voldsom og der er et meget risikovilligt segment at kunder, der forbruger for the money and fame.

Til dels forstår jeg forbuddet imod .50 BMG, i Danmark, og så længde der kan opnås tilladelse til civile ækvivalente kalibre, er man ude over problemet, mens skytter stadig kan skyde langt, med konventionel ammunition. Reelt er der jo også langt bedre alternativer, i den disciplin.
Ja jeg forstår ikke forbuddet. :giggle:
\Skal jeg være ærlig forstår jeg stort set ikke nogen af de restriktioner der er i våbenlovgivningen.
Det eneste jeg forstår er at der skal foreligge en vandelsgodkendelse - det giver mening.
Krav om en eller anden form for uddannelse for at opnå tilladelse, kan jeg også forstå (har set glade amatører med en rundsav, kædesav o.lign. Der kom galt afsted :giggle:)
Sorry for off topic
..og vinkelslibere :rolf:
Madafaka's :rolf:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3578
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Agamemnon » 12. maj 2021, 20:52

10-22 skrev:
12. maj 2021, 19:45
C-X skrev:
12. maj 2021, 14:03
Nej, det mener jeg absolut ikke. Naturligvis kan man også få "spændende ammunition" til andre kalibre, men spørgsmålet er så om det er lige så udbredt. Det er dog væsentligt mindre ulykker man kan forårsage, med 7.62 og derunder.
Så vidt jeg ved så er både spræng, brand, lysspor og panserbrydende forbudt at besidde og anvende med mindre du har en helt særlig tillades fra JM. Der var for nogle år siden en debat i USA som gik på at forbyde Greentip, aka copkiller (M855) i kaliber 5,56 som har en stål kerne og regnes derfor som panserbrydende hvilket nok er lidt af en overdrivelse. Jeg tror ikke det lykkes at få den helt forbudt, de sælges i hvert fald stadig.
Spæng-, brand- og panserbrydende er forbudt, ja. Lysspor nej. Det fremgår dog af langt de fleste baneinstrukser, at der ikke må anvendes lysspor.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af 10-22 » 12. maj 2021, 21:44

Agamemnon skrev:
12. maj 2021, 20:52
10-22 skrev:
12. maj 2021, 19:45
C-X skrev:
12. maj 2021, 14:03
Nej, det mener jeg absolut ikke. Naturligvis kan man også få "spændende ammunition" til andre kalibre, men spørgsmålet er så om det er lige så udbredt. Det er dog væsentligt mindre ulykker man kan forårsage, med 7.62 og derunder.
Så vidt jeg ved så er både spræng, brand, lysspor og panserbrydende forbudt at besidde og anvende med mindre du har en helt særlig tillades fra JM. Der var for nogle år siden en debat i USA som gik på at forbyde Greentip, aka copkiller (M855) i kaliber 5,56 som har en stål kerne og regnes derfor som panserbrydende hvilket nok er lidt af en overdrivelse. Jeg tror ikke det lykkes at få den helt forbudt, de sælges i hvert fald stadig.
Spæng-, brand- og panserbrydende er forbudt, ja. Lysspor nej. Det fremgår dog af langt de fleste baneinstrukser, at der ikke må anvendes lysspor.
Det kunne jeg godt tænke mig at se noget mere på.
For jeg er helt sikker på at hvis du spørg JM så mener de at sporlys høre under brand ammunition da det inderholder en pyroteknisk sats som kan sætte ild til ting og er faktisk ret god til det.
10-22

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Langenge » 12. maj 2021, 22:08

Loven forbyder:
"panserbrydende ammunition, brisant- eller brandammunition samt projektiler til disse"
Lysspor betragtes, mig bekendt, ikke som brandammunition.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3578
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Agamemnon » 12. maj 2021, 23:01

10-22 skrev:
12. maj 2021, 21:44
Agamemnon skrev:
12. maj 2021, 20:52
10-22 skrev:
12. maj 2021, 19:45
C-X skrev:
12. maj 2021, 14:03
Nej, det mener jeg absolut ikke. Naturligvis kan man også få "spændende ammunition" til andre kalibre, men spørgsmålet er så om det er lige så udbredt. Det er dog væsentligt mindre ulykker man kan forårsage, med 7.62 og derunder.
Så vidt jeg ved så er både spræng, brand, lysspor og panserbrydende forbudt at besidde og anvende med mindre du har en helt særlig tillades fra JM. Der var for nogle år siden en debat i USA som gik på at forbyde Greentip, aka copkiller (M855) i kaliber 5,56 som har en stål kerne og regnes derfor som panserbrydende hvilket nok er lidt af en overdrivelse. Jeg tror ikke det lykkes at få den helt forbudt, de sælges i hvert fald stadig.
Spæng-, brand- og panserbrydende er forbudt, ja. Lysspor nej. Det fremgår dog af langt de fleste baneinstrukser, at der ikke må anvendes lysspor.
Det kunne jeg godt tænke mig at se noget mere på.
For jeg er helt sikker på at hvis du spørg JM så mener de at sporlys høre under brand ammunition da det inderholder en pyroteknisk sats som kan sætte ild til ting og er faktisk ret god til det.
Sådan fungerer retsregler ikke.
Jeg kan (og skal) ikke give dig en regel, der undtager lysspor fra forbud.

Forbuddet fremgår, som "Langenge" meget rigtigt henviser til, af Våbenbekendtgørelsens §5, stk. 3, nr. 3 og omfatter konkrete, navngivne ammunitionstyper.

Brandammunition har nogle veldefinerede egenskaber, ligesom lysspor har det.... Og det er ikke det samme.

Lysspor er ikke omfattet af forbuddet, i dets aktuelle form. Længere er den ikke.
Vedhæftede filer
Screenshot_20210512-225309.jpg
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af 10-22 » 13. maj 2021, 10:08

Kender godt den tekst, og lovens intention har altid været at du skal have mulighed for at anvende relevante typer af ammunition til enten jagtvåben eller til et skytteforenings våben.
Så jeg vil gerne høre dit argument for at besidde lysspor til jagt brug ?

Muligt du kan snakke dig ud af det ved en kontrol men jeg ville personligt aldrig tage den chance, og risikere en administrativ frakendelse af min vandels godkendes.
10-22

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Bofhenator » 13. maj 2021, 10:59

10-22 skrev:
13. maj 2021, 10:08
Kender godt den tekst, og lovens intention har altid været at du skal have mulighed for at anvende relevante typer af ammunition til enten jagtvåben eller til et skytteforenings våben.
Så jeg vil gerne høre dit argument for at besidde lysspor til jagt brug ?

Muligt du kan snakke dig ud af det ved en kontrol men jeg ville personligt aldrig tage den chance, og risikere en administrativ frakendelse af min vandels godkendes.
Mon ikke lovens intention har været at forbyde "panserbrydende, brisant- eller brand-ammunition" som der står.

Andre steder skelnes der fint mellem lysspor og brand:
lysspor.png
lysspor.png (26.56 KiB) Vist 4191 gange
brand.png
brand.png (15.76 KiB) Vist 4191 gange
Hvad får dig til at mene det ikke er tilfældet her?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Bofhenator » 13. maj 2021, 11:04

De er ifølge Refrak også i almindelig handel i Danmark (det er naturligvis ikke en garanti for noget som helst)
viewtopic.php?f=14&t=56559&start=25#p603126
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3578
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Agamemnon » 13. maj 2021, 11:23

10-22 skrev:
13. maj 2021, 10:08
Så jeg vil gerne høre dit argument for at besidde lysspor til jagt brug.
Du har helt misforstået hvordan verden hænger sammen.

Bevisbyrden påhviler dén der fremfører påstanden.

DU mener ikke at JEG har et godt argument for at besidde lysspor. Og så beder du mig om at fremkomme med ét.

Not going to happen...!

Hvis du kan vise mig et sted hvor der er formuleret et forbud mod besiddelse eller anvendelse, så kommer du bare med dét. Og så skal jeg nok tage det til efterretning.

Held og lykke med søgningen.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: 50.BMG eksploderer i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Refraktorius » 14. maj 2021, 11:06

Hooooooooooooooooooooold inde!

Tråden her handler om at der på spektakulær vis røg en riffel i luften (og de mulige årsager til samme knald).

Vil I diskutere dansk lovgivning om lysspor, så gør det i en separat tråd til formålet.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af 10-22 » 12. jun 2021, 08:11

Så kom der en kort gennemgang af Mark
Der er ikke meget tilbage af det gevind, der har godt nok været tryk på. :shock:

youtu.be/4ny_V_VfT3Q
10-22

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3578
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Agamemnon » 12. jun 2021, 09:13

:offtopic: snask omkring fuldautomatiske 22'ere fjernet.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Rulab » 12. jun 2021, 09:31

På youtube har debatten været om designet på RN-50 er fail safe. Det er uden tvivl et meget stærkt design, men hvis der sker et massivt overtryk, svigter våbnet ved at skyde et stykke massivt stål direkte i hovedet på skytten.

En pointe som Ian Mccollum også har givet flere hentydninger til.
Det var vist også samme svigt/fejl ved Blaser R93, der gav konstruktionen meget kritik.

Mark Serbu virker generelt til at være åben og svare på spørgsmål, der opstår omkring styrken på designet og årsagen til ulykken generelt, men lige det punkt forbigår han fuldstændigt.

Besvar