50.BMG eksploderer i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

50.BMG eksploderer i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Ras.Killing » 29. apr 2021, 21:39

Jeg ved ikke hvor mange der er bekendt med Youtube kanalen Kentucky Ballistics, men det er en amerikansk våbenkanal som så mange andre, hvor de skyder alverdens ting i smadder.

Scott har dog lige lagt denne video op hvor det bogstaveligt talt... er ham selv der bliver skudt i smadder :shock: man kan vist roligt sige, at han var mere end almindeligt heldig ikke at stille træskoene den dag.


Han forklare selv det hele ret grundigt i videoen:



youtu.be/1449kJKxlMQ
Senest rettet af Ras.Killing 29. apr 2021, 22:45, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Bofhenator » 29. apr 2021, 21:53

/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Ras.Killing » 29. apr 2021, 21:57

Bofhenator skrev:
29. apr 2021, 21:53
Den er allerede her:
viewtopic.php?f=21&t=74917&start=675#p981296
Den havde jeg ikke set :thumbdown:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3584
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Agamemnon » 29. apr 2021, 22:42

Ras.Killing skrev:
29. apr 2021, 21:57
Bofhenator skrev:
29. apr 2021, 21:53
Den er allerede her:
viewtopic.php?f=21&t=74917&start=675#p981296
Den havde jeg ikke set :thumbdown:
Denne hændelse er så markant, at den bør have lov til at have sin egen tråd.

Hændelsen understreger, med al ønskelig tydelighed, den potentielle risiko, der er forbundet med omgang med våben og ammunition. Især hvis man ikke er 100% sikker på hvad man har med at gøre. I dette tilfælde ammunition af ukendt oprindelse.

Jeg anser Scott for at være en ganske erfaren skytte og særdeles våbenkyndig. Han formår at levere god og informativ underholdning, uden at sætte sikkerheden over styr.

At han overlever og slipper med synet i behold, kan nok i nogen grad tilskrives held, men også den omstændighed at han konsekvent anvender sikkerhedsbriller.

Grim oplevelse. Både for ham og hans familie.
Det er et svineheld, at det ikke gik værre.

Det er ikke til at vide, hvad der præcist har været grunden til det voldsomme overtryk. Men det minder lige én om vigtigheden af, at holde et benhårdt genladnings-regime.

Der er enorme kræfter på spil.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af BentxBetjent » 30. apr 2021, 06:43

Agamemnon skrev:
29. apr 2021, 22:42

Det er ikke til at vide, hvad der præcist har været grunden til det voldsomme overtryk. Men det minder lige én om vigtigheden af, at holde et benhårdt genladnings-regime.

Der er enorme kræfter på spil.
Er der ikke noget ammolade til flybevæbning der er ekstra hårdt ladet, og ikke må bruges til andet?
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 334 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Tangloppen » 30. apr 2021, 07:32

En ting der imponerer, eller rettere skræmmer, er at se gevindet til "bundstykket".
Som vinkelslibermanden siger - der er enorme kræfter på spil! Jo tak!

Nu plejer jeg at se de fleste af hans videoer. Det er lidt pubertært og barnligt i sin opsætning, men Scott består "øl-testen" med et stort ja-tak.
Så det varme at se afslutningen på videoen. :bowdown: :Hug:
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Badaka » 30. apr 2021, 08:19

Ligesom da Sakoen med lovex krudt sagde bang i hovedet på mig, så viser denne video også at briller på skydebanen er og bliver en god ide!

Brugeravatar
Prestone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 381
Tilmeldt: 13. feb 2009, 16:36
Interesser: Håndvåben og finurligheder.
Geografisk sted: Ulstrup
Has thanked: 2 times
Been thanked: 34 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Prestone » 30. apr 2021, 08:25

Bemærk ved ca 3:20 når han lukker bøssen så er der et eller andet der forlader bordet/bøssen ud over forkanten af bordet, gad vide hvad det er
It´s good to have healthy pets, you never know when you will be forced to eat them.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af PSindrup » 30. apr 2021, 08:32

Badaka skrev:
30. apr 2021, 08:19
Ligesom da Sakoen med lovex krudt sagde bang i hovedet på mig, så viser denne video også at briller på skydebanen er og bliver en god ide!
Vildt at han slipper med livet og ikke mindst synet i behold. :Hug:

Jeg har altid kun brugt sikkerhedsbriller på skydebanen for at beskytte mine øjne mod vildfarne hagl fra de andre skytter og skaller fra lerduer. Aldrig som beskyttelse fra mine egne våben og aldrig i forbindelse med riffel- eller pistolskydning.

Måske det var ved at være tid at tage den tilgang op til et sikkerhedseftersyn? :oops:

Det er ikke passende at kloge sig på andres ulykker, men skal man lære noget af denne nær-død oplevelse, må det være at man skal holde sig fra gammel ammunition af ukendt oprindelse.

Peter
Senest rettet af PSindrup 30. apr 2021, 09:18, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3584
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Agamemnon » 30. apr 2021, 08:42

Selvom det ikke har direkte relation til denne hændelse, så mindede den mig om det amerikanske "project eldest son", fra 1967 (Vietnamkrigen). Et projekt, der havde til formål at svække fjendens tillid til eget udstyr og ammunition, samt at påføre brugeren skade. Idéen bestod i at opsnappe og sabotere fjendtlig ammunition ved at erstatte drivladningen i en del af håndvåben- og mortérammunitionen med et eksplosivstof med betydeligt højere trykudvikling, med det resultat, at våbnene, fra tid til anden, eksploderede i hænderne på brugerne.

Det er godt nok tarveligt. Men sikkert også effektivt.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Caspian1911 » 30. apr 2021, 08:49

Prestone skrev:
30. apr 2021, 08:25
Bemærk ved ca 3:20 når han lukker bøssen så er der et eller andet der forlader bordet/bøssen ud over forkanten af bordet, gad vide hvad det er
Jeg har lige set den i slow motion på iPad’en, og for mig ser det ud som en sommerfugl, der flyver på højre side af skytten.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af BentxBetjent » 30. apr 2021, 08:58

Caspian1911 skrev:
30. apr 2021, 08:49
Prestone skrev:
30. apr 2021, 08:25
Bemærk ved ca 3:20 når han lukker bøssen så er der et eller andet der forlader bordet/bøssen ud over forkanten af bordet, gad vide hvad det er
Jeg har lige set den i slow motion på iPad’en, og for mig ser det ud som en sommerfugl, der flyver på højre side af skytten.
Enig, i slow ses det.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Bofhenator » 30. apr 2021, 09:43

BentxBetjent skrev:
30. apr 2021, 08:58
Caspian1911 skrev:
30. apr 2021, 08:49
Prestone skrev:
30. apr 2021, 08:25
Bemærk ved ca 3:20 når han lukker bøssen så er der et eller andet der forlader bordet/bøssen ud over forkanten af bordet, gad vide hvad det er
Jeg har lige set den i slow motion på iPad’en, og for mig ser det ud som en sommerfugl, der flyver på højre side af skytten.
Enig, i slow ses det.
Det er klassisk kaosteori.

Når en sommerfugl basker med vingerne på en skydebane i Kentucky, sprænger der en 50bmg riffel i luften...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 806
Tilmeldt: 13. jan 2012, 16:32
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Has thanked: 242 times
Been thanked: 194 times
Kontakt:

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Timsen » 30. apr 2021, 09:49

Prestone skrev:
30. apr 2021, 08:25
Bemærk ved ca 3:20 når han lukker bøssen så er der et eller andet der forlader bordet/bøssen ud over forkanten af bordet, gad vide hvad det er
Det ligner en sommerfugl eller et andet insekt af en art - det kommer fra bag ryggen på ham.
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Elbæk » 30. apr 2021, 11:34

Det er godt nok en grim en..!

Jeg har været vidne til det samme med en M1903 som valgte at sende bundstykket forbi skyttens hoved og mine ben (skytten skød knælende og jeg stod umiddelbart bagved ham) - og små stykker af låsestolen ind i skyttens ansigt, heldigvis uden at gøre nogen nævneværdig skade. Skytten brugte ikke briller - og det man kun tilskrives held at fragmenterne undgik øjnene.

Jeg hørte braget (det lød mere som en eksplosion end et skud) og mærkede noget flyve forbi mit ben, nåede at råbe et eller andet og så skytten falde forover - alting som i slow motion. To ilede til og fik grebet skytten, fik ham væk fra skydelinjen og påbegyndte førstehjælp.
En tredje tog fat i mig og sikrede sig at jeg ikke havde huller nogen steder og fik mig til at fortælle om de våben jeg havde med til skydningen - jeg tænker at jeg må have set noget blegnæbbet ud og at han forsøgte at yde psykisk førstehjælp. Jeg kan huske at jeg var super flov over hvordan jeg reagerede, for det var jo ikke mig som det var gået ud over. Efter at have fået nogle FØHJ kurser, samt kursus i krisepsykologi, på "bogen" i HJV regi, har jeg en bedre forståelse for hvorfor og hvordan jeg reagerede.

Skytten tog oplevelsen i overraskende stiv arm, fik renset sårene og var tilbage på skydelinjen en flaske vand og halv time efter. Dagen efter var han lige forbi skadestuen og fik fisket en metalsplint ud. Jeg mødte ham på en militaria messe et stykke tid efter, hvor han fortalte at hans første køb efter oplevelsen var et par skyebriller.

Ulykken skyldtes med al sandsynlighed korroderet AMA ammunition som kun lige kunne kamres. Både våben og ammunition var lånt. Det kan man sige mange ting om... Det vil jeg undlade. Blot vil jeg sige at mange lærte noget den dag.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af 10-22 » 30. apr 2021, 12:02

Når vi nu snakker om det, så har der været en ligne ulykke herhjemme, dog i forsvaret og med en 20 mm rifler som eksploderet og skytten kom vist svært til skade. Ulykken skulle være sket under test af blænd til skydebaner.
Jeg kender kun til den af tredje hånd, men måske er der nogle her på NVF som kender lidt flere detaljer i den ulykke ?
10-22

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Kode1303 » 1. maj 2021, 20:39

Ian har også behandlet episoden og generelt om emnet:


youtu.be/71OGayW7CnI
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Ingsorsi » 1. maj 2021, 21:05

Wow! En uhyggelig video. :shock:
Godt at de reagerede hurtigt og rigtigt og at det ikke gik værre.

Nu føler jeg jo pludselig, at jeg har lyst til at købe et par skydebriller.
Jeg har lagt mærke til at mange herinde bruger skydebriller.
Er det vigtigt udstyr for alle typer skydevåben/kalibre? Og er det kun på skydebanen - eller også på jagt?
Hvilke briller skal jeg købe? Er de alle "gode nok" (dvs. en eller anden standard de skal leve op til) eller er der forskel? Kan jeg lige så godt bruge alm. håndværker-sikkerhedsbriller - eller måske ligefrem nytårsbriller?

Hvad med de små riffelkalibre som 22LR? Er det relevant med briller her?
Hvad med haglbøsse? På skydebanen har jeg jo altid briller på, fordi 1) det skal man og 2) får ikke at få duefragmenter i øjnene. Det er dog ofte bare solbriller. Men er det også relevant på jagt?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Ras.Killing » 1. maj 2021, 21:42

Ingsorsi skrev:
1. maj 2021, 21:05
Wow! En uhyggelig video. :shock:
Godt at de reagerede hurtigt og rigtigt og at det ikke gik værre.

Nu føler jeg jo pludselig, at jeg har lyst til at købe et par skydebriller.
Jeg har lagt mærke til at mange herinde bruger skydebriller.
Er det vigtigt udstyr for alle typer skydevåben/kalibre? Og er det kun på skydebanen - eller også på jagt?
Hvilke briller skal jeg købe? Er de alle "gode nok" (dvs. en eller anden standard de skal leve op til) eller er der forskel? Kan jeg lige så godt bruge alm. håndværker-sikkerhedsbriller - eller måske ligefrem nytårsbriller?

Hvad med de små riffelkalibre som 22LR? Er det relevant med briller her?
Hvad med haglbøsse? På skydebanen har jeg jo altid briller på, fordi 1) det skal man og 2) får ikke at få duefragmenter i øjnene. Det er dog ofte bare solbriller. Men er det også relevant på jagt?
Jeg vil sige det er relevant for alle typer skydevåben. Det er klart at jo kraftigere våben du skyder med, jo mere tryk er der på og dets større er risikoen hvis noget giver efter.

Men når først du vender dig til at benytte briller under skydning, så tænker du ikke længere over det :thumbup: så i de bare altid på. For mig er de blevet fast inventar i skydetasken, efter jeg begyndte at skyde IPSC.

Jeg har prøvet en hylstersprængning i en 40.S&W, der kunne jeg da mærke i ansigtet, at jeg var glad for at have briller på.

Man kan købe mange fine og dyre skydebriller, men et par billigere sikkerhedsbriller fra er et byggemarked er rigeligt :thumbup: og under alle omstændigheder bedre end ingen briller!
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af FrederikF » 1. maj 2021, 21:54

Ingsorsi skrev:
1. maj 2021, 21:05
Wow! En uhyggelig video. :shock:
Godt at de reagerede hurtigt og rigtigt og at det ikke gik værre.

Nu føler jeg jo pludselig, at jeg har lyst til at købe et par skydebriller.
Jeg har lagt mærke til at mange herinde bruger skydebriller.
Er det vigtigt udstyr for alle typer skydevåben/kalibre? Og er det kun på skydebanen - eller også på jagt?
Hvilke briller skal jeg købe? Er de alle "gode nok" (dvs. en eller anden standard de skal leve op til) eller er der forskel? Kan jeg lige så godt bruge alm. håndværker-sikkerhedsbriller - eller måske ligefrem nytårsbriller?

Hvad med de små riffelkalibre som 22LR? Er det relevant med briller her?
Hvad med haglbøsse? På skydebanen har jeg jo altid briller på, fordi 1) det skal man og 2) får ikke at få duefragmenter i øjnene. Det er dog ofte bare solbriller. Men er det også relevant på jagt?
Som psindrup skriver længere oppe, så er det en god idé med de briller.
Jeg forsøger at være konsekvent med at bruge skydebriller også med .22lr - når vi taler øjne, så kan det også gå galt med “bagblæst” med en .22lr - men risikoen må betragtes som ekstremt lille (jeg gør det, eller prøver at gøre det, for at etablere en skydebane vane). Havde en hylsterseperation for en halvanden års tid siden, hvor jeg fik en masse gammel olie og snavs i øjnene (mauser98 kaliber 6,5-06 - gammel hjemmekrøl hvor messingen var blevet sprød) - det skete ikke andet end at jeg tog brillerne på igen, havde dem på to stive timer før, tog dem af da jeg skød lidt “slap af .22lr” og fik dem så ikke på igen da jeg “bare lige” skulle...

Øjnene er altså ærgerlige at få punkteret.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af HR » 1. maj 2021, 22:03

Forskellen på skydebriller ligger ikke i sikkerhedsniveauet, men i den optiske kvalitet. Ok, der er kinesiske kopiprodukter der er lavet i en forkert type plast. De er værdiløse, men alle andre er imponerende stærke. Jeg er på hundekoldes, så det er min fornøjelse at drive ind imod skytterne. Der skydes både flyvende og løbende vildt, så det er umuligt at undgå en gang imellem at blive swipet. Så jeg har altid skydebriller på på jagt. Med hensyn til 22LR, så er øjet ret ligeglad med om et fragment fra et sprunget hylster kommer fra en centraltændt eller fra en randtænt.

PS, hvis den der gut kan skyde en Serbu 50 uden at flintche nu, så er jeg imponeret.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Ras.Killing » 1. maj 2021, 22:36

HR skrev:
1. maj 2021, 22:03
PS, hvis den der gut kan skyde en Serbu 50 uden at flintche nu, så er jeg imponeret.
Og nu vi er ved Serbu RN50.

Hvad syntes i om designet på den riffel? Altså med sådan en endcap som lås og breachface?

Jeg er med på at ulykken skyldes ammunition med for højt tryk... Men jeg sidder samtidig og tænker, om det ikke er lidt uheldigt, at netop den endcap er det svageste led (velvidende at sådan et gevind er stærkt), og at en for kraftig ladning sender den i retning af skytten.

Havde det været bedre hvis kammer/låsestol havde givet efter i stedet? Ville en mere traditionel boltlås havde klaret det bedre?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af HR » 1. maj 2021, 22:57

Mit gæt er at Mr Serbu sidder der hjemme netop nu og tegner streger på et stykke papir. Næste version af hans riffel vil være bygget til at springe på en mere hensigtsmæssig måde. Ved et gennemtænkt design er der tænkt på hvordan tingene går i stykker.
HR
PS, har du set Ians video? De sikkerhedsfeatures der kommer i løbet af udviklingen af mausers riffel frem imod M98 har nok kostet et øje eller to for hvert skridt.
Senest rettet af HR 1. maj 2021, 23:00, rettet i alt 1 gang.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af Ras.Killing » 1. maj 2021, 23:03

HR skrev:
1. maj 2021, 22:57
PS, har du set Ians video? De sikkerhedsfeatures der kommer i løbet af udviklingen af mausers riffel frem imod M98 har nok kostet et øje eller to for hvert skridt.
Jep det har jeg :thumbup: som altid en god og interessant video når det kommer fra Ian.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: 50.BMG eksplodere i hænderne på Scott fra Kentucky Ballistics

Indlæg af NWF » 2. maj 2021, 00:18

HR skrev:
1. maj 2021, 22:57
Mit gæt er at Mr Serbu sidder der hjemme netop nu og tegner streger på et stykke papir.
Han har ihvertfald lavet en video om uheldet

https://youtu.be/5AY6iEVhJE8
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Besvar