Bedding: to go full retard or not to go full retard

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Bedding: to go full retard or not to go full retard

Indlæg af HR » 26. dec 2021, 23:31

Det er lidt et sloppy job, men om det alene er nok til at påvirke præcision ved jeg ikke. Men er låsen helt nede og ligge hvor den skal? For at præcisere, var der epoxy mellem alublokken og låsen bagerst før du lagde devcon i? Og har du fræset anlægsfasen ud eller har du bare lagt epoxy i mellem den gamle anlægsflade og låsen?
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Bedding: to go full retard or not to go full retard

Indlæg af Sila0079 » 26. dec 2021, 23:46

HR skrev:
26. dec 2021, 23:31
Det er lidt et sloppy job, men om det alene er nok til at påvirke præcision ved jeg ikke. Men er låsen helt nede og ligge hvor den skal? For at præcisere, var der epoxy mellem alublokken og låsen bagerst før du lagde devcon i? Og har du fræset anlægsfasen ud eller har du bare lagt epoxy i mellem den gamle anlægsflade og låsen?
HR
Der var en klat epoxy i hvert hjørne af metalpladen i skæftet, som forreste beddingblock på låsen seater imod. Der var ikke epoxy imellem lås og blottet alu blok, ved bagerste skrue. Jeg fræste lidt væk hvor der bar træ, , men ikke hvor der var metal. Jeg kom devcon på over det hele, men i et tyndt lag. Og trykkede ikke så hårdt som jeg burde have gjort, som det ses af højre side i skæftet.
Det er vil ligegyldigt om riflen ender med at ligge et par mm højere i skæftet, pga epoxy? Kan ikke lige se hvordan det skulle påvirke præcisionen?
Før bedding, er det mit indtryk at der stort set kun var kontakt imellen skæfte og lås, hvor der er metal i skæftet, i for og bag.

Hvordan ville du gøre det, hvis det var dig?
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Bedding: to go full retard or not to go full retard

Indlæg af Sila0079 » 30. dec 2021, 00:37

Så satser vi på at det bliver bedre denne gang. Har gjort enkelte ting anderledes denne gang, bl.a. O-ringe ved skruerne lidt tape her og der, og så har jeg været lidt ekstra rundhåndet med epoxyen.. Håber den er nogenlunde til at få ud af skæftet imorgen, og at epoxyen ved bagerste bedding block bliver siddende denne gang..
Vedhæftede filer
Screenshot_20211230-002050_Gallery.jpg
Screenshot_20211230-002105_Gallery.jpg
Screenshot_20211230-002115_Gallery.jpg
Screenshot_20211230-002123_Gallery.jpg
Screenshot_20211230-002142_Gallery.jpg
Screenshot_20211230-002204_Gallery.jpg
Screenshot_20211230-002218_Gallery.jpg
Screenshot_20211230-002230_Gallery.jpg
Screenshot_20211230-002242_Gallery.jpg
Screenshot_20211230-002250_Gallery.jpg
Screenshot_20211230-002305_Gallery.jpg
Screenshot_20211230-002310_Gallery.jpg
Screenshot_20211230-002319_Gallery.jpg
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Bedding: to go full retard or not to go full retard

Indlæg af Sila0079 » 30. dec 2021, 11:09

Nå. Det er sgu ikke helt hærdet endnu, trods der var gået 8 timer.. Men den var da noget lettere at få ud.. Lader det hærde færdigt adskilt, og satser på at jeg ikke har trykket epoxyen nær bagenden af låsestolen, ved at rykke op i piben, da jeg skulle adskille det..
Umiddelbart synes jeg det ser lovende ud :)
Vedhæftede filer
Screenshot_20211230-110845_Gallery.jpg
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Bedding: to go full retard or not to go full retard

Indlæg af Bofhenator » 30. dec 2021, 11:24

Hvordan har du holdt låsen fast i skæftet mens devconnen hærdede? Med skæfteskruerne eller med gummibånd?

De gange jeg har beddet har jeg kun brugt skæfteskruerne til at holde låsen det rigtige sted, jeg har trykket lås og skæfte sammen med gummibånd (transport elastikker). Jeg læste for mange år siden det var sådan man skulle gøre, men aner ikke om det bare er snik/snak... Jeg er bare en glad fusker.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: Bedding: to go full retard or not to go full retard

Indlæg af Boryx » 30. dec 2021, 12:03

Det er ikke det mest hensigtsmæssige sted du fastholder skæftet under hærdning.
Skruestikken klemmer alt andet, skæftet “fladt” på midten.

Jeg bruger gammel cykelslange til at klemme låsen ned med, altså som “elastik”.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Bedding: to go full retard or not to go full retard

Indlæg af HR » 30. dec 2021, 12:20

Sila0079 skrev:
30. dec 2021, 11:09
Nå. Det er sgu ikke helt hærdet endnu, trods der var gået 8 timer.. Men den var da noget lettere at få ud.. Lader det hærde færdigt adskilt, og satser på at jeg ikke har trykket epoxyen nær bagenden af låsestolen, ved at rykke op i piben, da jeg skulle adskille det..
Umiddelbart synes jeg det ser lovende ud :)
I det stadie lige før det bliver helt hårdt kan du trimme med en dremel og et skarpt stemmejern. Det er 100x nemmere end efter at det er hærdet ud.

Hvordan ser det ud der hvor rekylstoppet lægger an? Det er det mest kritiske sted. Der skal være fast anlæg bag og under, men frit foran og ved siderne.

Du spurgte hvordan jeg selv ville gøre, men jeg så ikke lige dit spørgsmål (undskylder). Det par rifler jeg har beddet har jeg fræset anlægsfladen i træet ud af. Der har bare stået et par små “fødder” tilbage. Så har jeg lage epoxy i og spændt låsen ned til fødderne så de lå i det niveau hvor de gjorde oprindeligt.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Bedding: to go full retard or not to go full retard

Indlæg af AI » 30. dec 2021, 15:13

Antræk med skæfteskruer er no go. Skæftet bør også hvile stresfrit.

Elektrikker isolerbånd og beddemasse+slipmiddel er det eneste man skal bruge! Jeg bruger Kiwi skocreme som slipmiddel!

https://www.6mmbr.com/pillarbedding.html

Det er f...... svært at få det til at spille alle steder, men dit resultat ser da ok ud!

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Bedding: to go full retard or not to go full retard

Indlæg af Sila0079 » 30. dec 2021, 16:02

Svarer lige jer alle i én besked, måske ikke i rigtig rækkefølge:
1. Jeg brugte skosværte som release agent. I rigelige mængder
2. Jeg tapede med isoleringstape hvor anlægsflade ift. Rekylstop ikke var kritisk, og hvor jeg gerne ville have lodt ekstra plads, så riflen var tio at få yd af skæftet igen.
3. Den lå kun i skruetvingen under arbejdet - jeg lagde den stressfrit herefter.
4. Jeg skar overskydende epoxy væk med hobbykniv, da det var 80% hærdet i formiddag. Puttede den herefter tilbage i skæftet.
5. Jeg har brugt skæfteskruerne til at spænde den ned med 3 NM. Hvorfor er det no go? Det er yderst 'tyk' epoxy.
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Bedding: to go full retard or not to go full retard

Indlæg af HR » 30. dec 2021, 16:12

AI skrev:
30. dec 2021, 15:13
Antræk med skæfteskruer er no go. Skæftet bør også hvile stresfrit.
Lige for at præcicere mit indlæg. Jeg bruger skæfteskruerne til at styre positionen med, ikke til at trække an.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Bedding: to go full retard or not to go full retard

Indlæg af HR » 30. dec 2021, 16:20

Sila0079 skrev:
30. dec 2021, 16:02
5. Jeg har brugt skæfteskruerne til at spænde den ned med 3 NM. Hvorfor er det no go? Det er yderst 'tyk' epoxy.
Måske er epoxyen flydt væk inden det hærdede. Men hvis låsen står på noget spændt ned med skruerne, så får du ingen støtte fra den hærdede epoxy. Og så misser du lidt poienten. Men prøv det. Bedding er 50% videnskab og 51% sort magi.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Bedding: to go full retard or not to go full retard

Indlæg af Sila0079 » 30. dec 2021, 17:04

HR skrev:
30. dec 2021, 16:20
Sila0079 skrev:
30. dec 2021, 16:02
5. Jeg har brugt skæfteskruerne til at spænde den ned med 3 NM. Hvorfor er det no go? Det er yderst 'tyk' epoxy.
Måske er epoxyen flydt væk inden det hærdede. Men hvis låsen står på noget spændt ned med skruerne, så får du ingen støtte fra den hærdede epoxy. Og så misser du lidt poienten. Men prøv det. Bedding er 50% videnskab og 51% sort magi.
HR
Låsen står ikke på noget uden epoxy; der er epoxy på alle dele af skæftet, som kommer i berøring med låsestolen. Epoxyen blev så tyk, at jeg kunne spænde ned med 3NM, uden der kom ret meget epoxy op i siderne. Spændte netop nok til at der kom lidt epoxy op hele vejen rundt. En kombination af for lidt epoxy og (i højere grad) for lidt tilspænding, var årsagerne til at resultatet første gang lod lidt at ønske.
Nu er spørgsmålet så om har fået nok hærder blandet i, og blandet det godt nok, for der stod 8-12 timer om at hærde, og der var der stadig dele af det der var blødt, og det havde generelt et marmor agtigt udseende.
Vil konsekvensen blot være at det hærder langsomt, eller kan man potentielt risikere at det ikke hærder fuldt ud?
Og mon man kan smøre et tyndt lag hærder på over det hele, med en gummihandske, som en nødløsning, hvis det viser sig at mangle lidt i at hærde?
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Bedding: to go full retard or not to go full retard

Indlæg af HR » 30. dec 2021, 18:24

Epoxy skal blandes i det korrekte forhold og det skal blandes ordentligt. På de punkter er det meget mere følsomt end polyester. Set hjælper ikke at pladre hærder uden på. Du ender bare med rå hærder som sundhedsmæssigt er noget skrammel. Prøv at varme det hele på til 50 grader i 24 timer. Så kan det være at du kan efterhærde det.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Bedding: to go full retard or not to go full retard

Indlæg af Sila0079 » 30. dec 2021, 20:57

HR skrev:
30. dec 2021, 18:24
Epoxy skal blandes i det korrekte forhold og det skal blandes ordentligt. På de punkter er det meget mere følsomt end polyester. Set hjælper ikke at pladre hærder uden på. Du ender bare med rå hærder som sundhedsmæssigt er noget skrammel. Prøv at varme det hele på til 50 grader i 24 timer. Så kan det være at du kan efterhærde det.
HR
Så kommer spørgsmålet "hvordan får man et skæfte til at være 50 grader i 24 timer? 😅 Eneste jeg lige kan tænke på, er at forsøge at vakuumpakke det i en affaldssæk, og så sous vide det i spabaddet med mine 2 sous vide cookere.. 😅

Har lige haft den stående foran brændeovnen i 4 timer, så nu lader jeg den lige forblive samlet indtil imorgen formiddag, og så må jeg jo se hvordan det står til..
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Bedding: to go full retard or not to go full retard

Indlæg af HR » 30. dec 2021, 21:18

Sila0079 skrev:
30. dec 2021, 20:57
HR skrev:
30. dec 2021, 18:24
Epoxy skal blandes i det korrekte forhold og det skal blandes ordentligt. På de punkter er det meget mere følsomt end polyester. Set hjælper ikke at pladre hærder uden på. Du ender bare med rå hærder som sundhedsmæssigt er noget skrammel. Prøv at varme det hele på til 50 grader i 24 timer. Så kan det være at du kan efterhærde det.
HR
Så kommer spørgsmålet "hvordan får man et skæfte til at være 50 grader i 24 timer? 😅 Eneste jeg lige kan tænke på, er at forsøge at vakuumpakke det i en affaldssæk, og så sous vide det i spabaddet med mine 2 sous vide cookere.. 😅

Har lige haft den stående foran brændeovnen i 4 timer, så nu lader jeg den lige forblive samlet indtil imorgen formiddag, og så må jeg jo se hvordan det står til..
Man putter det da i sin autoklave :rolf: .
Ok, hvis du havde haft en autoklave til kompositptoduktion, så havde du nok ikke spurgt her :giggle:
Men 40 grader har du vel over en radiator, i hvert fald hvis du bor i et paphus som mig.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Bedding: to go full retard or not to go full retard

Indlæg af Sila0079 » 30. dec 2021, 21:35

HR skrev:
30. dec 2021, 21:18
Sila0079 skrev:
30. dec 2021, 20:57
HR skrev:
30. dec 2021, 18:24
Epoxy skal blandes i det korrekte forhold og det skal blandes ordentligt. På de punkter er det meget mere følsomt end polyester. Set hjælper ikke at pladre hærder uden på. Du ender bare med rå hærder som sundhedsmæssigt er noget skrammel. Prøv at varme det hele på til 50 grader i 24 timer. Så kan det være at du kan efterhærde det.
HR
Så kommer spørgsmålet "hvordan får man et skæfte til at være 50 grader i 24 timer? 😅 Eneste jeg lige kan tænke på, er at forsøge at vakuumpakke det i en affaldssæk, og så sous vide det i spabaddet med mine 2 sous vide cookere.. 😅

Har lige haft den stående foran brændeovnen i 4 timer, så nu lader jeg den lige forblive samlet indtil imorgen formiddag, og så må jeg jo se hvordan det står til..
Man putter det da i sin autoklave :rolf: .
Ok, hvis du havde haft en autoklave til kompositptoduktion, så havde du nok ikke spurgt her :giggle:
Men 40 grader har du vel over en radiator, i hvert fald hvis du bor i et paphus som mig.
HR
Gulvvarme i hele hytten her 😑
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Bedding: to go full retard or not to go full retard

Indlæg af AI » 30. dec 2021, 23:56

Sila0079 skrev:
30. dec 2021, 16:02
Svarer lige jer alle i én besked, måske ikke i rigtig rækkefølge:
1. Jeg brugte skosværte som release agent. I rigelige mængder
2. Jeg tapede med isoleringstape hvor anlægsflade ift. Rekylstop ikke var kritisk, og hvor jeg gerne ville have lodt ekstra plads, så riflen var tio at få yd af skæftet igen.
3. Den lå kun i skruetvingen under arbejdet - jeg lagde den stressfrit herefter.
4. Jeg skar overskydende epoxy væk med hobbykniv, da det var 80% hærdet i formiddag. Puttede den herefter tilbage i skæftet.
5. Jeg har brugt skæfteskruerne til at spænde den ned med 3 NM. Hvorfor er det no go? Det er yderst 'tyk' epoxy.
1. Det skal netop ikke bruges i rigelige mængder, men poleres ned til et skinnende og næsten usynligt lag, når det er tørt
2. Foruden at bruge tape om piben for at få den ønskede frilægning, skal det også bruges onkring skæfte og låsestol istedet for boltantræk
5. https://www.6mmbr.com/pillarbedding.html

Bedding kan være et lortejob. Jeg har aldrig kunne få det helt perfekt som manden på 6mmbr.

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Bedding: to go full retard or not to go full retard

Indlæg af Sila0079 » 31. dec 2021, 00:23

De videoer jeg har set igennem tidens løb, advarer mest imod at anvende for lidt release agent, da man så får limet delene ret eftertrykkeligt sammen. Har ikke svinet med det, men har brugt en finger, frem for en svamp, til at påføre. Voks, som er er hovedbestandelen i det produkt jeg har brugt - det er faktisk bare sort sko voks, er iblandt de release agents Devcon anbefaler på pakken.

Nu 24 timer efter jeg blandede epoxyen, er det stadig marmor lignende og blødt visse steder.
Jeg havde væsentligt sværere ved at blande det denne gang, end keg havde første gang jeg brugte det. Synes det føltes som om epoxyen var blevet stivere, og var ganske svær at få ud af bøtten, trods jeg brugte en mejsel. Kan det blive stift, trods der er låg på, og det ikke kommer i kontakt med hærder?
Problemet er formentlig at jeg har fået for lidt hærder i.. Og eller ikke blandet det godt nok..

Nu har jeg lavet mig en lille ovn ud af min dehydrator, og så må vi se hvad der sker.. Håber Gaffe kan holde til 50-70 grader, og at skæftet også kan..
Vedhæftede filer
Screenshot_20211231-001417_Gallery.jpg
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Besvar