En “do it all” riffel (Bane og jagt)

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: En “do it all” riffel (Bane og jagt)

Indlæg af Sila0079 » 16. jul 2021, 19:51

Jeg lagde ud med en helt klassisk Tikka 590 i 308w, da jeg tog jagttegn fra 7 år siden. Men efter jeg hqvde nuppet min første buk, og begynde at drømme om præcision på længere distance, besluttede jeg at 4cm grupper på 100m ikke var værd at forsøge at bygge videre på, og satte mig for at få bygget en "do it all" riffel. For at spare prisen ved et træskæfte, bestilte jeg en S&L classic DL i GRS hunter skæfte. Valgte S&L, efter at have prøvet en Sauer 202 lås, og vurderet at S&L's lås var lige så lækker eller lidt bedre, til en billigere pris + dansk. Dertil kommer så en verdensklasse 19mm 65cm pibe i 6,5x55, som skyder 1-2cm grupper uanset hvad jeg føder den med.
Men med stor 3,5-21x50 optik, spuhr montage, bipod og lyddæmper, vejer den 6,5 kg, og er således alligevel lige til den uhandy side, som do it all riffel. Ikke mindst pga længden.

Så nu har jeg bygget en Mauser M1996 rettrækker i 6,5x55, med 51cm jagtprofil pibe, og 3-12x44 optik + lyddæmper, som nok vil blive min do it all jagtriffel fremadrettet.

Så nu hvor jeg alligevel er endt med en 2-riffel løsning, kan jeg godt lidt fortryde at jeg ikke gik med et KRG chassis-skæfte, og evt en endnu tykkere pibe (nu nok mest nødvendigt, hvis jeg også kunne få 10-skudsmagasin). Evt med Tactical låsen, i stedet for DL.
Og så ville det have været fint hvis piben på mauseren var 3-5 cm længere, eller i 6,5 PRC eller lignende, nu hvor blyfri får mig til at ligge lige på grænsen af at kunne lave ladninger til klasse1 vildt. Skal også lige have monteret en form for cheekriser og lave en blyfri 9 gram ladning, før den er helt færdig. 4,5 kg vejer denne, og jeg regner med at den vil være ganske kapabel ud til og med 600 meter..
Vedhæftede filer
Screenshot_20210716-194738_Gallery.jpg
Screenshot_20210716-194841_Gallery.jpg
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2632 times

Re: En “do it all” riffel (Bane og jagt)

Indlæg af C-X » 16. jul 2021, 20:29

Du burde nu bestemt have kunnet få bedre end 3-4 cm grupper ud af den Tikka 590, med mindre den var ved at være skudt ud.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: En “do it all” riffel (Bane og jagt)

Indlæg af Sila0079 » 16. jul 2021, 21:07

C-X skrev:
16. jul 2021, 20:29
Du burde nu bestemt have kunnet få bedre end 3-4 cm grupper ud af den Tikka 590, med mindre den var ved at være skudt ud.
Det er jeg ikke i tvivl om. Det er stadig den jagtriffel jeg har anbefalet mine nærmeste venner, efter de har taget jagttegn, og hjulpet med at finde til god pris. 2 stk so far. 690'ere i 6,5x55 godt nok.. Ja der er faktisk også en tredje, nu jeg lige tænker mig om.
Jeg kan ikke udelukke at den var skudt ud - det var både med FMJ og Norma rådyr (lort) at den spredte 4 cm, i bænk og jeg er ej heller en dårlig skytte, så det var reelt nok. Piben lå frit som den skulle. Og 4 cm er jo også ganske normal jagtriffel præcision - og havde jeg prøvet nogle flere forskellige patroner/fået udviklet en ladning, var den nok også kommet ned på 2-3 cm.
Men med alt dette, vil jeg fastholde at den specifikke riffel, ikke var det optimale udgangspunkt, for det slutresultat jeg havde i tankerne.
Første gruppe med Classic DL, var 13mm C-C, før jeg overhovedet forlod forretningen, og den har siden vist sig at være ALT andet end kræsen med ammo, uanset kuglevægt, sættedybde og hastighed. Og trods jeg tog en 590/690 lås over en T3, M700, M70 diverse Mossberg og Savage's any day, på ren kvalitetsfølelse ved repetering, så er S&L og Sauer 200/202 i en helt anden klasse, hvis du spørger mig.
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: En “do it all” riffel (Bane og jagt)

Indlæg af Sila0079 » 16. jul 2021, 21:13

Og den kan sagtens have været skudt ud. Det hverken havde eller har jeg udstyr eller kompetence til at vurdere. Den var i god stand æstetisk. Købte den i en jagtforretning, så jeg kendte jo ikke dens historik. Siden det køb, spørger jeg altid til riflens præcision, og beder om at se grupper eller prøveskydning. Det princip har tjent mig godt. En riffel kan godt se godt ud, men skyde dårligt/være kræsen med ammo. The proof is in the pudding. Antal skud skudt, er da guld at få at vide, men det er de færreste der kan fortælle dig det, og selv hvis de kan, ved du jo ikke om det er sandt. Men samler den nu godt, er den nok ikke skudt ud endnu ihvertfald :)
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2027
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 337 times

Re: En “do it all” riffel (Bane og jagt)

Indlæg af Tangloppen » 16. jul 2021, 21:21

Flugteren skrev:
16. jul 2021, 17:52
Nu behøver S&L jo ikke at være for de midaldrende. Jeg er nogenlunde mellem 20 og 25 og skyder med blandt andet S&L. :twisted:
Alle har jo en udvendig og en indvendig alder.
Jeg er 35 år, men identificere mig selv som 21 årig.
Min nakke og lænd holder hårdnakket på at jeg er 72 år - specielt om morgenen og efter hård fysisk nærkontakt med kæresten.
Ak og ve.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3357
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: En “do it all” riffel (Bane og jagt)

Indlæg af Flugteren » 16. jul 2021, 21:56

Tangloppen skrev:
16. jul 2021, 21:21
Flugteren skrev:
16. jul 2021, 17:52
Nu behøver S&L jo ikke at være for de midaldrende. Jeg er nogenlunde mellem 20 og 25 og skyder med blandt andet S&L. :twisted:
Alle har jo en udvendig og en indvendig alder.
Jeg er 35 år, men identificere mig selv som 21 årig.
Min nakke og lænd holder hårdnakket på at jeg er 72 år - specielt om morgenen og efter hård fysisk nærkontakt med kæresten.
Ak og ve.
Sandt, så sandt.

Det var også kun ment som et modsvar på, at "S&L-skytten" nu om dage ikke nødvendigvis er en 55-65 årig. Jeg ser faktisk ikke så sjældent skytter på min egen alder med S&L-rifler. :blink:

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: En “do it all” riffel (Bane og jagt)

Indlæg af Aratan » 16. jul 2021, 21:58

Tangloppen skrev:
16. jul 2021, 17:49
Pyh, var lige bange for at CTR’en i skabet nu var at betragte som pinlig. :fun:

Gad nu godt have en S&L Tactical, omend jeg syntes kalibervalget virker lidt, æhm, fesent (jaja, helligbrøde).

Som jeg ser det er S&L den klassiske jagtriffel for dem der er ved at brække sig over pralrøvene med deres Blaser der ikke kan ramme en ladeport på 100m.
For dem som vil have noget godt dansk til sommerbukken.

Når jeg rammer de 50 år ender jeg sikkert med at eje en S&L. Sådan en går hånd i hånd med en stoppet pibe og en godt vapset labrador der er fodret på såvs og kartowler.
Jeg startede min riffelkarriere med en S&L Victory i .308, med et pænt stykke træ på, det var en gave fra min far og et godt bud på “Farfars arveriffel”. Den passer også rigtig godt ind i opfattelsen at æstetik kan være vigtigere end størrelsen på skudgruppen, og låsen går som “Hans i Grete”. Det er nok så utaktisk som det bliver, men den passer fint til “sovs&kartofler” segmentet, mon ikke jeg ender med en pølsepanter når jeg kommer til hunden…
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

Re: En “do it all” riffel (Bane og jagt)

Indlæg af Stilleben » 16. jul 2021, 22:23

Oplever flere og flere unge jægere gå efter det klassiske. Jeg er så typen der desværre er vild med mange typer af rifler/våben. Har så bare ikke mønten til at have “en af hver”. :smile: Men har nu alligevel besluttet at løsningen her, bliver en næsten klassisk jagtriffel. Og så en langdistance riffel med alt det der nu er frækt og lækkert på sådan en. Nu skal jeg bare beslutte mig for hvad den skal bygges over. Har hørt mange sige at Remington 700 er en god base, da der er et kæmpe hav af dele til sådan en. Overvejer måske at starte med Remington 700 PCR. Den er vist rimelig opgraderet fra starten. Men naturligvis uden at være high-end. Vil dog lige se hvad folk anbefaler, når jeg engang kommer igang i en klub.

Altmuligmand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 110
Tilmeldt: 28. jun 2021, 21:25
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 28 times

Re: En “do it all” riffel (Bane og jagt)

Indlæg af Altmuligmand » 17. jul 2021, 00:26

Hvis du vil bygge en riffel så glem remington 700.
Køb en ultimatum precision lås, pibe, aftræk og chassis hertil. Så kan du vælge dele fra øverste hylde.
Fordelene er uendelige. Jeg vil fremhæve et par stykker
1. En rem700 er ikke fatbolt, er ikke designet med præcision i sigte men masseproduktion.
2. En ultimatum precision lås passer dele med remington 700, så du køber faktisk en F1 riffel med alle det tilbehør som findes i hele verden med rem700 footprint.

Og få laves låsen som vekselsystem fra starten af.

Med hensyn til kaliber så er der ikke en all round.
6mm er ideel til Prs. 6,5 har potentiale til +2000meter i Borris på den rigtige dag.
Alle magnum kalibrere, de er mere pricy at skyde langt med.
My 2cents are on the table now.

Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

Re: En “do it all” riffel (Bane og jagt)

Indlæg af Stilleben » 17. jul 2021, 08:14

Fint input. Nu ved jeg endnu ikke hvordan sådan en opbygning foregår. Remington 700 PCR er jo en “billigere” pakke at starte med. Men hvis man ikke kan skifte lås/action, så bliver jeg selvfølgelig fastlåst alligevel. Ønsker naturligvis den største “frihed”. Men tænker også det koster kassen at komme igang.
Men jeg må jo bare ud på banerne og se hvad man får for sine penge. Tænker man støder på mange løsninger.

Altmuligmand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 110
Tilmeldt: 28. jun 2021, 21:25
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 28 times

Re: En “do it all” riffel (Bane og jagt)

Indlæg af Altmuligmand » 17. jul 2021, 09:36

Man får en bøssemager til at samle riflen for sig.

Få adgang til Prs denmark og mød op til en introdag, så bliver du inspireret

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 493
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 111 times

Re: En “do it all” riffel (Bane og jagt)

Indlæg af Gerdson39 » 17. jul 2021, 09:50

Jeg mener ikke du ligger fuldstændig ved siden af med en Remington 700. Det er en smule snobsk at se ned på dem, bare fordi de ikke koster en lille formue. :mrgreen:
US Marine Corps bygger stadigvæk deres M40 Sniper riffel baseret på den.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2632 times

Re: En “do it all” riffel (Bane og jagt)

Indlæg af C-X » 17. jul 2021, 09:53

Det er korrekt, at Remington M700 ikke er produceret, med henblik på ypperligste præcision in mente, men det ændrer ikke på, at mange af dem faktisk skyder rigtig godt. De der leveres i plastik skæfter, performer naturligvis bedre i chassis eller kvalitetsskæfte.
Derudover er der en del mandagsmodeller, men jeg ville, efter inspektion, ikke være skræmt fra at købe en igen. Alle producenter laver varer på en mandag.

Alternativt er der Bergara, der også laver M700 footprint. Heller ikke fatbolt, men de rammer nu alligevel.

Tikka er i samme klasse, og der er også meget after market grej.

Nogle gange må man gøre op med sig selv, om man søger den højeste præcision, og det gør man sikkert, hvis man konkurrer på højt niveau, eller lever og ånder for sin hobby, eller om man blot vil dygtiggøre sig, med et produkt, der ikke er den begrænsende faktor.

I sidste ende er det resultatet på skiven der taler.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Altmuligmand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 110
Tilmeldt: 28. jun 2021, 21:25
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 28 times

Re: En “do it all” riffel (Bane og jagt)

Indlæg af Altmuligmand » 17. jul 2021, 18:01

Men du skal have en bøssemager ind over for at fjerne produktionsspor mv. cry only once.
Man kan godt bruge penge på godt grej uden at skulle retfærdiggøre sig som verdens bedste sniper. Det er også forkert at forvente topresultater fordi mm har haft lyst til at købe en dejlig riffel, men ikke tid eller potentiale

Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

Re: En “do it all” riffel (Bane og jagt)

Indlæg af Stilleben » 17. jul 2021, 22:12

Bare lige for at kaste et tillægsspørgsmål ind, hvor meget zoom er typisk at anbefale til feks 500-1000 meter?
Syntes der er mange der nævner noget a la 6-24x50 når man nævner langdistance. Men ved så ikke om de mener oppe omkring de 1000 meter max. Og er man død og pine nødt til at smide 15-20.000,- kr?
Til alm jagt har jeg ofte haft gode erfaringer med kikkerter til 3-4000 kr. Men min nuværende Leupold til ca 10.000,- er da klart mere lækker. (Ikke at jeg rammer bedre af den grund)
Kunne et prisleje omkring de 5000,- gå an til langdistance skydning? Bare til at komme i gang på.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3357
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: En “do it all” riffel (Bane og jagt)

Indlæg af Flugteren » 17. jul 2021, 23:28

Stilleben skrev:
17. jul 2021, 22:12
Bare lige for at kaste et tillægsspørgsmål ind, hvor meget zoom er typisk at anbefale til feks 500-1000 meter?
Syntes der er mange der nævner noget a la 6-24x50 når man nævner langdistance. Men ved så ikke om de mener oppe omkring de 1000 meter max. Og er man død og pine nødt til at smide 15-20.000,- kr?
Til alm jagt har jeg ofte haft gode erfaringer med kikkerter til 3-4000 kr. Men min nuværende Leupold til ca 10.000,- er da klart mere lækker. (Ikke at jeg rammer bedre af den grund)
Kunne et prisleje omkring de 5000,- gå an til langdistance skydning? Bare til at komme i gang på.
Man plejer at sige 1x zoom rækker til 100 meter, 2x 200 m, 3x 300 m (altså som minimum zoom), så 10x bør være nok til at ramme en skive på 1000 m. Hvis jeg jævnligt skulle skyde ud til mellem 500 og 1000 m, så vil jeg føle mig komfortabel med op til 15x zoom.

Det kommer jo an på, hvad man vil. Er det nok at ramme indenfor skiven, eller vil man jagte sub-MOA grupper?

Besvar