Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af Flugteren » 21. sep 2021, 11:04

C-X skrev:
21. sep 2021, 09:12
Jo, men brugen af ½"x20 UNF er en europæisk ting. Så kan vi bruge dem på vores salonrifler, og ikke så meget andet.

Der kan jeg bedre lide den amerikanske metode, hvor man bare bruger ½"x28 UNEF til alt op til > 6 mm?
Derfra ⅝"x24 UNEF videre til ~8 mm?

Jeg vil hellere have et par bedre lyddæmpere, end én til hver riffel i skabet.

Edith, slaafajl rættet :blink:
Efterhånden er QD-mounts jo blevet ekstremt populære i USA, især på AR-platforme. Producenterne har også indset det nu, så man kan vælge at bruge en anden producents mount sammen med sin lyddæmper, f.eks. en Dead Air KeyMo-mount kombineret med en SilencerCo-lyddæmper. Det er fedt, fordi man så lynhurtigt kan tage en dæmper af riflen og smide den på en anden riffel på 10 sekunder.

Producenterne herhjemme er lidt efter amerikanerne på det punkt, men f.eks. A-TEC med deres A-lock system eller ASE Utra med deres Bore-lock har da indset, at QD er kommet for at blive. Min egen A-FLOW har det koncept, og det er virkelig lækkert bare at kunne skrue halvanden gang og tage dæmperen af/på.

I Europa kræver det så stadig, at man dedikerer sig til én producent, hvis man får installeret et montagesystem fra dem, men på lang sigt kunne det være fedt, hvis man bare købte sit favorit montagesystem, satte det på alle sine rifler og så kunne montere dæmpere på sine rifler efter behov, uanset producent. På den måde kan man købe to, tre kvalitetsdæmpere og skifte dem mellem sine rifler og beholde QD-fordelen hver gang.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af C-X » 21. sep 2021, 11:12

Jeg synes det er lidt at gå over åen efter vand. Derudover er jeg ikke sikker på, at det gavner hverken vægt eller performance.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af AI » 21. sep 2021, 18:12

C-X skrev:
20. sep 2021, 21:14
Jo, men behøver vi have et for hver eneste milimeter, samt dobbelt i form af BÅDE 1 mm stigning OG 1,5 mm?

Ja, de er sikkert lettere at lave, end TPI, her i vores del af verden, men det gør det bestemt ikke lettere at købe udstyr.

Personligt har jeg valgt rifler fra, fordi jeg ikke gad ud og investere i flere dæmpere, eller fordi jeg ikke ville skamfere en riffel med en afkortning og nyt gevind, når der allerede sad et. Så er standarder noget lettere.

Det mest åndsvage europæiske gevind er ½"x20 UNF. Hvorfor være så besværlig, når ½"x28 UNEF er bedre? Jeg får næsten AIDS i hjernen af bare at tænke på det.
:fun: :fun: :fun:
Hvad får dig til at tro at 1/2"x20 UNF er europæisk. Begge er fra guds eget land med 60graders topvinkel og med hhv 1,27 og 0,907 mm stigning.
Meget tæt på 1,25 eller 1mm stigning :fun:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af C-X » 21. sep 2021, 18:53

Amerikanerne bruger det ikke og forstår ikke at vi bruger det.

Gammel engelsk standard eller bare forvirring om hvad amerikanerne egentlig bruger, da vi kopierede dem?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af AI » 21. sep 2021, 21:02

Engelsk standart gevind er vel whitworth med topvinkel på 55grader ligesom rørgevind.

Nyt for mig at amerikanerne ikke bruger UNC-UNF eller UNEF!!!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af C-X » 21. sep 2021, 21:10

Jo, jo, de bruger ½"x28 UNEF, de bruger bare ikke UNF.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar