Den vil ikke kaste patronen ud?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
J-Rock
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 115
Tilmeldt: 8. maj 2007, 20:33
Geografisk sted: København
Been thanked: 3 times

Den vil ikke kaste patronen ud?

Indlæg af J-Rock » 22. maj 2007, 19:54

Hej jeg har en ældre, men næsten ubrugt riffel jeg har et problem med.

Når jeg repeterer sidder patronen fast på bundstykket - den vipper altså ikke patronen ud af geværet? Jeg har været nød til at trække bundstykket ud og afmonterer patronen manuelt.

Er der nogle der ved hvad det kan skyldes? Og hvordan jeg fixer det?

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 22. maj 2007, 20:02

Hvad er det for en riffel ?!?

Trækker du bundstykket helt tilbage ?


En af årsagerne kan være, at der sidder en stift eller lille stykke plade, som bunden af patronen vil gå imod når du trækker bundstykket helt tilbage.

Patronen bliver altså ikke kastet ud, før bundstykket er næsten helt tilbage.
Denne plade eller stift kan du se, når du med tomt våben åbner låsen helt.



En anden mulighed er, at der sidder en lille stift et sted på fronten af bundstykket - i kanten af patronbunden.

Under dén stift sidder der en lille fjeder som KAN være dårlig og ikke vippe patronen ud.


Prøv at studere anlægsfladen på bundstykket, hvor patronen rører bundstykket (der hvor slagstiften kommer ud).

Flyt bundstykket i sin helt åbne position og studer hvad der sker når du fra åben position, lukker låsen lidt.

Brugeravatar
Rex93
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 543
Tilmeldt: 9. jun 2005, 13:35
Interesser: WW2 Våben og Millitaria - Jagt
Geografisk sted: Nordfalster
Has thanked: 10 times
Been thanked: 6 times

Re: Den vil ikke kaste patronen ud?

Indlæg af Rex93 » 22. maj 2007, 20:02

J-Rock skrev:Hej jeg har en ældre, men næsten ubrugt riffel jeg har et problem med.

Når jeg repeterer sidder patronen fast på bundstykket - den vipper altså ikke patronen ud af geværet? Jeg har været nød til at trække bundstykket ud og afmonterer patronen manuelt.

Er der nogle der ved hvad det kan skyldes? Og hvordan jeg fixer det?
Hvilken riffel drejer det sig om, der findes immervæk nogle stykker... <-:

Evt læg nærbilleder af låsen/ bundstykket ind her også...

/Rex93 :cool:
"I don't want no teenage queen,I just want my M14"
"Si vis pacem, para bellum"

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Den vil ikke kaste patronen ud?

Indlæg af Lycon » 22. maj 2007, 20:04

J-Rock skrev:Hej jeg har en ældre, men næsten ubrugt riffel jeg har et problem med.

Når jeg repeterer sidder patronen fast på bundstykket - den vipper altså ikke patronen ud af geværet? Jeg har været nød til at trække bundstykket ud og afmonterer patronen manuelt.

Er der nogle der ved hvad det kan skyldes? Og hvordan jeg fixer det?
Det ville være rart at vide hvilken model det nøjagtigt er?
Men det lyder som en manglende ejector.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

J-Rock
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 115
Tilmeldt: 8. maj 2007, 20:33
Geografisk sted: København
Been thanked: 3 times

Indlæg af J-Rock » 22. maj 2007, 20:10

Det er en Parker Hale De luxe 6,5,x 55.
Jeg kan se at der er en lille tap, der vist nok bør vippe partonen ud af hakket der holder patronen fast til bundstykket, men det er ligesom om at bundstykket ikke vil slippe!

Jeg har desværre ikke lige de tekniske termer for de forskellige dele i og omkring bundstykket, men jeg håber det er til at forstå.

J-Rock
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 115
Tilmeldt: 8. maj 2007, 20:33
Geografisk sted: København
Been thanked: 3 times

Indlæg af J-Rock » 22. maj 2007, 20:37

Skal jeg bare trække hårdt nok tilbage i bundstykket eller er der nogle af jer der kender til den form for fejl og ved hvad der skal til? Jeg ville jo helst have at den kørte let og elegang, uden jeg blev nød til af volde den.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Indlæg af Refraktorius » 22. maj 2007, 21:54

Vold bør ikke være nødvendig.
Træk bundstykket helt tilbage, kaster den så ikke ud, er der noget galt.

Udtrækkeren virker, når patronen fastholdes på bundstykket, så det er formodentligt udkasteren der er noget galt med.

Foto af bundstykkehovedet?
Foto af isat bundstykke i bageste stilling (set gennem udkasteråbningen)?

(Din mekaniker er også på spanden hvis du ringer til ham og kun siger at "bilen ikke starter")
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 23. maj 2007, 04:04

Prøv at tage bundstykket ud.

Sæt et hylster i bundstykket og mærk hvor godt fat patronudtrækkeren har i hylsteret.


Det ER muligt at din riffel ikke har det godt med at man måske lader én patron bare løst - og maser bundstykket i.

Det er ikke sikkert du har gjort det, men måske tidligere ejer har - det er naturligvis ikke til at vide.?

Så skal patronudtrækkeren bare poleres lidt, så den ikke griber så hårdt fat i patronen og så det stykke metal som skal støde hylsteret ud med patronudtrækkerens hjælp, lettere kan sætte gang i hylsteret.



Min fars Parker Hale Safari .30-06, skulle helst have patronerne trykket i magasinet og lades derfra. For så gled patronen direkte op og gik i indgreb med bundstykket - den var praktisk taget umulig at lade hvis patronen bare lå løst i åbningen, ovenpå et tomt magasin, da patronudtrækkeren var noget kraftig i det.

Og dén havde vist været skadet sådan en gang før - at patronudtrækkeren holdt for godt fast i patronen, så der skulle et ordentligt ryk til i bundstykket, før patronen blev smidt ud.
Tror det blev ordnet med en polering og at patronudtrækkeren klemt fremad.

Brugeravatar
HotShot-DK
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 77
Tilmeldt: 17. aug 2006, 13:33
Geografisk sted: DK
Been thanked: 1 time

Indlæg af HotShot-DK » 23. maj 2007, 08:55

HappyNanoq skrev:Prøv at tage bundstykket ud.

Sæt et hylster i bundstykket og mærk hvor godt fat patronudtrækkeren har i hylsteret.


Det ER muligt at din riffel ikke har det godt med at man måske lader én patron bare løst - og maser bundstykket i.

Det er ikke sikkert du har gjort det, men måske tidligere ejer har - det er naturligvis ikke til at vide.?

Så skal patronudtrækkeren bare poleres lidt, så den ikke griber så hårdt fat i patronen og så det stykke metal som skal støde hylsteret ud med patronudtrækkerens hjælp, lettere kan sætte gang i hylsteret.



Min fars Parker Hale Safari .30-06, skulle helst have patronerne trykket i magasinet og lades derfra. For så gled patronen direkte op og gik i indgreb med bundstykket - den var praktisk taget umulig at lade hvis patronen bare lå løst i åbningen, ovenpå et tomt magasin, da patronudtrækkeren var noget kraftig i det.

Og dén havde vist været skadet sådan en gang før - at patronudtrækkeren holdt for godt fast i patronen, så der skulle et ordentligt ryk til i bundstykket, før patronen blev smidt ud.
Tror det blev ordnet med en polering og at patronudtrækkeren klemt fremad.
Ohhh Vold push feeding med et controlled feed bundstykke. Den havde jeg sgu ikke tænkt på :shock:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 23. maj 2007, 12:23

HotShot..
Av, ja det var dét det hed.. Controlled Feed.

DOG er det længe siden... og husker ikke præcist hvad der var med den.
Det var også noget med at lade ny patron efter skud nemlig.

á war kun' æ knajt dengång..

J-Rock
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 115
Tilmeldt: 8. maj 2007, 20:33
Geografisk sted: København
Been thanked: 3 times

Indlæg af J-Rock » 24. maj 2007, 20:00

HappyNanoq skrev:Prøv at tage bundstykket ud.

Sæt et hylster i bundstykket og mærk hvor godt fat patronudtrækkeren har i hylsteret.


Det ER muligt at din riffel ikke har det godt med at man måske lader én patron bare løst - og maser bundstykket i.

Det er ikke sikkert du har gjort det, men måske tidligere ejer har - det er naturligvis ikke til at vide.?

Så skal patronudtrækkeren bare poleres lidt, så den ikke griber så hårdt fat i patronen og så det stykke metal som skal støde hylsteret ud med patronudtrækkerens hjælp, lettere kan sætte gang i hylsteret.



Min fars Parker Hale Safari .30-06, skulle helst have patronerne trykket i magasinet og lades derfra. For så gled patronen direkte op og gik i indgreb med bundstykket - den var praktisk taget umulig at lade hvis patronen bare lå løst i åbningen, ovenpå et tomt magasin, da patronudtrækkeren var noget kraftig i det.

Og dén havde vist været skadet sådan en gang før - at patronudtrækkeren holdt for godt fast i patronen, så der skulle et ordentligt ryk til i bundstykket, før patronen blev smidt ud.
Tror det blev ordnet med en polering og at patronudtrækkeren klemt fremad.
Tak for alle svarerne. Jeg har nu kigget lidt nærmere på det og fundet ud af hvad der var galt.

Så her kommer forklaringen....

Det var rigtigt som HappyNanoq skrev, at patronerne skulle lades fra magasinet på min Parker Hale og ikke bare ligges foran bundstykkket for derefter at sende den i kammeret.

Når den lades fra magasinet er der ingen problemer og den spinner nu patronerne ud helt perfekt.

Besvar