Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af Randy M » 11. okt 2021, 21:37

Flugteren skrev:
11. okt 2021, 08:04
Randy M skrev:
10. okt 2021, 23:23

Som jeg har forstået det, så er det fordi at det bagerste af låseknasterne jo "glider" stål mod stål, så det skulle være for at smøre ovefladen. Grunden til at olie ikke skulle være nok, er at det ikke bliver sidende godt nok til at der er noget tilbage efter en dag på skydebanen. Denne her artikel nævner det i indledningen.

https://www.accurateshooter.com/technic ... materials/
Jeg synes ikke rigtig, at artiklen giver noget argument for, at det er nødvendigt at smøre låseknasterne med fedt. Nu ved jeg ikke med dig, men jeg skyder ofte 100-150 skud med en riffel, når jeg er på skydebanen, og det er ikke hver gang, at jeg gider gøre våbnet rent. Der kan godt gå 4-500 skud mellem hver rengøring, og jeg har ikke oplevet fejl endnu.

Hvad er du i grunden egentlig bekymret for? Man behøver ikke at have et helt "vådt" våben, og jeg vil endda sige, at for meget fedt og olie har en tendens til at tiltrække sandkorn, småsten og den slags, som kan gøre våbnets funktion trægt. At have et lettere tørt våben slider mindre end at skyde med det, og hvis du kan skyde en lås og løb op, så har du også råd til at udskifte dem, når den dag kommer.
Nej jeg tænkte det samme i forhold til, at det ikke blev helt uddybet hvad der gjorde det så nødvendigt at smøre med fedt.

Jeg blev dog alligevel lidt nervøs over, om det var mig der havde overset et eller andet vigtigt i de år jeg har skudt, hvor jeg kun har brugt olie på låseknasterne, da der blev lovet bål og brand i artiklen hvis man ikke brugte fedt.

Jeg kan se lidt på se svar jeg har fået, at det nok er lidt en smagssag, og at fedt måske ikke er noget absolut alle undtagen jeg selv bruger, så er lidt mere rolig end lige efter jeg havde læst artiklen ;)

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af Flugteren » 12. okt 2021, 16:26

Randy M skrev:
11. okt 2021, 21:37

Nej jeg tænkte det samme i forhold til, at det ikke blev helt uddybet hvad der gjorde det så nødvendigt at smøre med fedt.

Jeg blev dog alligevel lidt nervøs over, om det var mig der havde overset et eller andet vigtigt i de år jeg har skudt, hvor jeg kun har brugt olie på låseknasterne, da der blev lovet bål og brand i artiklen hvis man ikke brugte fedt.

Jeg kan se lidt på se svar jeg har fået, at det nok er lidt en smagssag, og at fedt måske ikke er noget absolut alle undtagen jeg selv bruger, så er lidt mere rolig end lige efter jeg havde læst artiklen ;)
Det vigtigste for et våben er, at der ikke sidder fremmedlegemer på vigtige kontaktflader eller i mekanismer, hvor de kan medføre til funktionsfejl eller et usikkert våben. Hvis delene ellers er skåret og tilpasset godt nok, så er en aftørring og et spray våbenolie alt rigeligt, og det er ikke nødvendigt efter hver tur på banen. Fedt kan ikke opveje, hvis metaldelene er installeret eller skåret forkert.

Prøv at tænk på alle de maskingeværer gennem tiden, som har skulle have flere hundrede skud gennem sig indenfor kort tid, der stopper operatøren ikke op og renser og smører de interne dele i våbnet. :blink: Hvor mange ture på rensebænken tror du, at diverse AK'ere i krigszoner gennem tiden har fået? Det er nok ikke mange, og de fungerer stadig.

Jeg går f.eks. heller ikke på jagt med et nyrenset og nysmurt våben. Når jeg skal på jagt, så giver jeg våbnet en rens inden den sidste indskydning på skydebanen, og så rører jeg ikke våbnet med en rensestang, olie eller filtpropper før, jeg er hjemme igen fra jagten.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af C-X » 12. okt 2021, 18:09

Hvordan er de våbentyper sammenlignelige med OPs Tikka?
Låser de på samme vis, er de bygget til præcision og er de påregnet til at være forbrugsvarer eller noget skal de holde en levealder?

Låseknasterne er stadig metal imod metal, hvilket giver en slidtage, som fremkommer ved brug og forstærkes yderligere, når først problemet opstår.

Spørgsmålet er så, om OP har et brugsmønster, der giver behov for smørelse, og i hvilken grad, samt om hans våben er særligt disponeret? :???:

Jeg skal være ærlig, jeg smører ikke, men overvejer at begynde. Det tager næsten ingen tid og koster tæt på nul. Hver en handling gør mig samtidig opmærksom på andre forhold, der måske kræver en handling.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af HR » 12. okt 2021, 19:13

Tikka skriver fedt i manualen, hvor svært kan det være????

Hvis man gennem et helt liv kun skyder 10% af hvad riflen er lavet til, så slipper man da fint afsted med ikke at bruge det. Men det ændrer ikke på hvad der er den rigtige løsning.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar