Er tiden løbet fra "skovpatroner"?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Hansikæret
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 21. feb 2017, 01:52
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 40 times

Er tiden løbet fra "skovpatroner"?

Indlæg af Hansikæret » 6. nov 2021, 22:43

En af mine venner er medlem af et konsortium, der hører under et gods. Godsejeren fastholder i kontrakten, der skal fornyes hvert 3. år, at der kun må skydes med skovpatroner i området, incl. marker, engarealer, pyntegrøntskulturer og andre steder, hvor eventuel tømmerproduktion ikke er aktuel. Det er, efter min mening helt ude i hampen, og alle andre steder jeg kommer, er skovpatroner ikke et krav. Min kammerat i ovennævnte konsortium mener derimod, at det stadig er et krav de fleste steder.
Mine spørgsmål er så:
Hvordan er det efterhånden med krav fra skovejerne om skovpatroner, der hvor I kommer?
Punger I stadig ud med 4-500kr pr æske patroner, hver gang I går på jagt hos jer selv eller hos andre?
Har man ikke hørt skovindustrien selv sige, at stålhagl ikke skader produktionen nævneværdigt?
Er tiden ved at rinde ud for de forkætrede skovpatroner?

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Re: Er tiden løbet fra "skovpatroner"?

Indlæg af Styer SSG » 6. nov 2021, 23:26

I vores jagtforening har vi lige forhandlet ny kontrakt med kommune på det areal, vi har lejet jagten på.
Der var før hen krav om skovpatron, men i den nye kontrakt er det sløjfet. Vi henviste til dette fra Skovforeningen:
Ny anbefaling

Danske Træindustrier og Dansk Skovforeningen frafalder den generelle anbefaling om anvendelse af særlige hagl til jagt i skov, men anbefaler skovejere med løvtræbevoksninger med finerpotentiale at tage forholdsregler ved jagt, ved enten fortsat at anvende særlige skovhagl eller undgå jagt med hagl i disse bevoksninger.
https://www.skovforeningen.dk/nyhed/aen ... gt-i-skov/
Vi havde den samme henvisning, da vi lavede den første kontrakt for 5 år siden,
men der var kommunens mand ikke lydhør overfor argumentet :impatient:
Styer ssg
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Er tiden løbet fra "skovpatroner"?

Indlæg af SHR 30.06 » 7. nov 2021, 08:05

Da vi fornyede for 2 år siden lagde vi samme argument på
Bordet. Men man mente ikke at vores jagtlejemål skulle være forgangsmænd (???) for sådan en anbefaling. Så vi fik lige 5 år mere med bismuth :thumbdown:
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Er tiden løbet fra "skovpatroner"?

Indlæg af Oscar123 » 7. nov 2021, 09:29

Tja… :???: At nogen i træindustrien frafalder den generelle anbefaling om anvendelse af særlige hagl til jagt i skov er vel ganske underordnet. Det er udlejers ret at fastsætte vilkårene for jagt på det areal han lejer ud – også selvom andre mener at disse vilkår måtte være løbet fra tiden. Kan lejer så ikke acceptere vilkårene står det dem frit for at finde et andet sted at gå på jagt.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3363
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Er tiden løbet fra "skovpatroner"?

Indlæg af Flugteren » 7. nov 2021, 10:41

Jeg bruger Bismuth til skovjagt, når det påkræves, og stål i alle andre situationer. Dog er Bismuth foretrukket, hvis jeg tager en ældre haglbøsse med, som ikke er reguleret efter stål.

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 762
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Er tiden løbet fra "skovpatroner"?

Indlæg af High Standard » 8. nov 2021, 09:19

Hej,

I mit konsortium, hvor vi lejer jagten i en statsskov, er kravet om skovpatroner bortfaldet, mener at det er 3 eller 4 år siden.

Hilsen

High Standard

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Er tiden løbet fra "skovpatroner"?

Indlæg af Bobo » 8. nov 2021, 13:44

Flugteren skrev:
7. nov 2021, 10:41
Jeg bruger Bismuth til skovjagt, når det påkræves, og stål i alle andre situationer. Dog er Bismuth foretrukket, hvis jeg tager en ældre haglbøsse med, som ikke er reguleret efter stål.
og det er fremragende at skyde med :thumbup:
Bobo ------ Igen uden billeder

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4997
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Er tiden løbet fra "skovpatroner"?

Indlæg af Lassescout » 9. nov 2021, 10:55

Jeg købte en æske med 25 bismuth patroner da jeg flyttede til Danmark i 2008. Jeg har de 20 endnu. Holder de lige så længe som andre patroner, altså en livstid ? Er der noget med at bismuth haglene kan smuldre? Jeg har dem jo af og til med på jagt, men de fleste steder får jeg at vide, at jeg bare kan bruge almindelige jernhagl. For det meste står de tørt og mørkt i våbenskabet.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 497
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 113 times

Re: Er tiden løbet fra "skovpatroner"?

Indlæg af Gerdson39 » 9. nov 2021, 13:25

Lassescout skrev:
9. nov 2021, 10:55
Jeg købte en æske med 25 bismuth patroner da jeg flyttede til Danmark i 2008. Jeg har de 20 endnu. Holder de lige så længe som andre patroner, altså en livstid ? Er der noget med at bismuth haglene kan smuldre? Jeg har dem jo af og til med på jagt, men de fleste steder får jeg at vide, at jeg bare kan bruge almindelige jernhagl. For det meste står de tørt og mørkt i våbenskabet.
Der står jo du er fra Fyn og ikke Jylland, så hvorfor bruger du dem ikke bare. :biggrin:

Sjovt nok så spurgte jeg forleden om jeg måtte bruge, mindste "afprøve" mine på flugtskyde banen, men det må man altså ikke pga afstands krav. Så jeg sider også til med omtrent 60 patroner i størrelse 3 og 5.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Er tiden løbet fra "skovpatroner"?

Indlæg af FrederikF » 10. nov 2021, 20:13

Lassescout skrev:
9. nov 2021, 10:55
Jeg købte en æske med 25 bismuth patroner da jeg flyttede til Danmark i 2008. Jeg har de 20 endnu. Holder de lige så længe som andre patroner, altså en livstid ? Er der noget med at bismuth haglene kan smuldre? Jeg har dem jo af og til med på jagt, men de fleste steder får jeg at vide, at jeg bare kan bruge almindelige jernhagl. For det meste står de tørt og mørkt i våbenskabet.
Har skudt mange gamle uden probs.
Enkelte gamle bismuth fra Eley (tidlige udgaver) var dårlige (men det var de også som nye, de holder ikke godt nok sammen.
Langt de fleste øvrige no probs.
Skær evt et par af “guldklumperne” op og giv haglene et par dask med en hammer, så får du syn for sagn.

Hansikæret
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 21. feb 2017, 01:52
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 40 times

Re: Er tiden løbet fra "skovpatroner"?

Indlæg af Hansikæret » 10. nov 2021, 21:34

Tak for jeres beretninger fra skov og mark. Det ser ud til. at mange må leve med skovpatronerne nogle år endnu, og det går jo nok endda.
Knæk og bræk derude!

Besvar