Tikka - holde aftrækker nede imens jeg isætter bundstykke?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Tikka - holde aftrækker nede imens jeg isætter bundstykke?

Indlæg af Randy M » 14. nov 2021, 22:50

Hej igen altvidende forum! Jeg er begyndt at bruge fedt istedet fore olie et par steder på mine pistoler og rifler.

Jeg har set, at for at smøre "bolt lugs" ordenligt, skal man holde aftrækker nede, første gang man isætter sit bundstykke, for at fedten på bolt lugs kommer ind hvor det skal. Det bliver forklaret 1:59 inde i videon.

Jeg har prøvet på min Tikka T3 CTR, men syntes den siger en lidt mærkelig lyd, og syntes heller ikke at der virker til at være mindre modstand når jeg lukker bundstykket ( som jeg ellers havde regnet med, da ideen med at holde aftrækker inde er ikke at skrabe fedten af bolt lugs før det er kommet på den modsatte flade i riflen ).

Er der et eller andet ved Tikkaerne der gør, at man ikke kan/bør holde aftrækker inde når man isætter og lukker bundstykke som vist i videon? Kan man ødelægge noget, eller?

https://www.youtube.com/watch?v=LYWy25irFKs&t=181s

Brugeravatar
Philips
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 219
Tilmeldt: 12. maj 2014, 21:40
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 11 times

Re: Tikka - holde aftrækker nede imens jeg isætter bundstykke?

Indlæg af Philips » 16. nov 2021, 16:37

For det første så tror jeg ikke at det har den store betydning, da du aldrig ville kunne "skrabe" låseknasterne 100% rene, der vil være en tynd film af fedt på begge flader...

For det andet så ved jeg at du ikke kan ødelægger noget, da jeg har gjort det på min tikka fra 2014, for at den ikke står med spændt fjeder i skabet, og jeg ikke gider at bruge unødvendige penge på sådan noget som klikpatroner, og den fejler intet, og det skal siges at jeg heller aldrig har smurt knasterne på den så jeg ved ikke hvor nødvendigt det er til en riffel som i mit tilfælde, der kommer på jagt og en del på skydebanen.?

p.s det samme gør jeg med min rem 700, ej heller nogen problemmer her. :smile:
Mvh Philip

Legends never die, they reload.
Live for nothing or die for something.

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Tikka - holde aftrækker nede imens jeg isætter bundstykke?

Indlæg af Randy M » 17. nov 2021, 21:05

Philips skrev:
16. nov 2021, 16:37
For det første så tror jeg ikke at det har den store betydning, da du aldrig ville kunne "skrabe" låseknasterne 100% rene, der vil være en tynd film af fedt på begge flader...

For det andet så ved jeg at du ikke kan ødelægger noget, da jeg har gjort det på min tikka fra 2014, for at den ikke står med spændt fjeder i skabet, og jeg ikke gider at bruge unødvendige penge på sådan noget som klikpatroner, og den fejler intet, og det skal siges at jeg heller aldrig har smurt knasterne på den så jeg ved ikke hvor nødvendigt det er til en riffel som i mit tilfælde, der kommer på jagt og en del på skydebanen.?

p.s det samme gør jeg med min rem 700, ej heller nogen problemmer her. :smile:
Tak for svar :)

Hvordan kan det være, at du ikke bare tager et aftræk på et tomt kammer så den ikke står afspændt? Det har jeg altid gjort, uden klikpatron og min TIkka er fra 2016 ish.

Brugeravatar
Philips
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 219
Tilmeldt: 12. maj 2014, 21:40
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 11 times

Re: Tikka - holde aftrækker nede imens jeg isætter bundstykke?

Indlæg af Philips » 17. nov 2021, 21:26

Fik en gang en længere forklaring, at det kan skade slagstift og fjeder, som lød plausible, og da det ikke koster noget at holde aftrækket inde imens man lukker bolten, kontra at tage aftræk efterfølgende, så har jeg bar altid gjort sådan. :smile:
Mvh Philip

Legends never die, they reload.
Live for nothing or die for something.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Tikka - holde aftrækker nede imens jeg isætter bundstykke?

Indlæg af C-X » 17. nov 2021, 21:28

Philips skrev:
17. nov 2021, 21:26
Fik en gang en længere forklaring, at det kan skade slagstift og fjeder, som lød plausible, og da det ikke koster noget at holde aftrækket inde imens man lukker bolten, kontra at tage aftræk efterfølgende, så har jeg bar altid gjort sådan. :smile:
Sådan gør jeg også, har dog ikke en eneste Tikka i skabet, desværre.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Tikka - holde aftrækker nede imens jeg isætter bundstykke?

Indlæg af CO » 17. nov 2021, 21:29

Hvordan kan det være, at du ikke bare tager et aftræk på et tomt kammer så den ikke står afspændt? Det har jeg altid gjort, uden klikpatron og min TIkka er fra 2016 ish.
Fordi man ikke behøver. :blink:

Jeg lukker altid låsen efter endt skydning med fingeren på aftrækkeren for at nedlægge slagstykket.
Ikke fordi det skader at tage aftræk eller at lade den stå spændt, men bare fordi man kan.

På salonrifler er det tit en dårlig ide at tage tøraftræk, så her kommer vanen til gavn.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Tikka - holde aftrækker nede imens jeg isætter bundstykke?

Indlæg af Randy M » 17. nov 2021, 22:03

CO skrev:
17. nov 2021, 21:29
Hvordan kan det være, at du ikke bare tager et aftræk på et tomt kammer så den ikke står afspændt? Det har jeg altid gjort, uden klikpatron og min TIkka er fra 2016 ish.
Fordi man ikke behøver. :blink:

Jeg lukker altid låsen efter endt skydning med fingeren på aftrækkeren for at nedlægge slagstykket.
Ikke fordi det skader at tage aftræk eller at lade den stå spændt, men bare fordi man kan.

På salonrifler er det tit en dårlig ide at tage tøraftræk, så her kommer vanen til gavn.
Netop med salonrifler bruger jeg klipatroner :) Men det anden måde er da lettere kan jeg godt se.

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Tikka - holde aftrækker nede imens jeg isætter bundstykke?

Indlæg af Randy M » 17. nov 2021, 22:04

Tak for svarene alle sammen, jeg tror egentlig jeg vil prøve at gøre det til vane at lukke bundstykket med aftrækker trukket, istedet for at tage tør aftræk.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Tikka - holde aftrækker nede imens jeg isætter bundstykke?

Indlæg af Flugteren » 17. nov 2021, 22:30

Riflen tager IKKE skade af at stå med spændt fjeder - tværtimod. En fjeder er designet til at være spændt eller udløst, og den bliver faktisk kun slidt under "funktion", ikke af at stå spændt.

Den myte troede jeg var lagt i graven for længst. Min Simson Suhl-bøsse har da stået med spændte fjedre i henved 60 år, og den skyder stadig fint.

Besvar