S&L victory montage

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Jeshoi
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18. nov 2021, 14:28
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Værløse
Been thanked: 1 time

S&L victory montage

Indlæg af Jeshoi » 27. dec 2021, 12:50

Spørgsmål til panelet.
Jeg har en S&L Victory 3006, hvortil jeg har købt et 300WM løb. Under indskydningen med det nye løb har det været utrolig svært at samle skuddene. For at være sikker på, at det ikke var klør 5 det var galt med, har andre også prøvet, men med samme resultat. Skuddene vandrer rundt ca. 10 15 cm fra center på 100 m uden noget fast billede. Efter ca. 3 - 400 skud begynder jeg, at kunne samle den og sætter 3 skud indenfor en cirkel på 6 cm på 300 m, hvilket er ok for mig.
Jeg begynder at få tillid til skyderen og tager kikkerten af og på jagtrejse, skal skyde den ind på stedet og så sidder den pludselig 20 cm under på 200 m. Håbløst.
Min egen tese er at det er S&L montagen, der er medvirkende årsag til problemet, idet spændeskruen skal klemme de lodrette metalstykker og spændes de for hårdt eller for lidt vil det give en vandring.
Er der nogle der har været udsat for noget lignende eller har gode råd til en montage der virker?
PS… Har forsøgt Våbensmeden, men det har været håbløst og har kostet en ekstra montage.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: S&L victory montage

Indlæg af Flugteren » 27. dec 2021, 14:35

Først og fremmest; hvis du kan sætte en seks centimeter skudgruppe på 300 m med en jagtriffel, så lyder det som om, at alting faktisk fungerede som det skulle - medmindre det var totalt held.

Jeg ville starte med at kigge på ammunitionen. Hvad skyder du med? Har du prøvet flere mærker/kuglevægte?

Dernæst lyder det for mig som om, at piben skulle skydes ind. Renser du piben grundigt mellem hvert besøg på skydebanen? Det er ikke nødvendigt, og kan forårsage inkonsistente grupper.

Da du skød dine grupper på 300 m, hvordan var præcisionen på 100 m da? Hvis man oversætter din præcision på 300 til 100 meter, så er du under 1 MOA, nok omkring 0.7-0.8 MOA. Det er faktisk rigtigt fint for en .300 Winnie jagtriffel.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: S&L victory montage

Indlæg af C-X » 27. dec 2021, 14:51

Så er piben ⅓-¼ skudt ud :shock:

Prøv med en Picatinny Rail og lån evt en optik i matchende ringe. Det burde virke.

http://hgfirearms.dk/shop/schultz-larse ... -187p.html
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: S&L victory montage

Indlæg af Flugteren » 27. dec 2021, 16:07

C-X skrev:
27. dec 2021, 14:51
Så er piben ⅓-¼ skudt ud :shock:
Hvad er din definition af "skudt ud"?

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: S&L victory montage

Indlæg af Sortseer » 27. dec 2021, 16:08

Har flere Schultz & Larsen rifler med Slide&Lock montage, og det er den mest stabile montage jeg har prøvet.

Træfpunktet flytter sig højest en cm eller to på 100 m efter af- og påmontering.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: S&L victory montage

Indlæg af C-X » 27. dec 2021, 18:07

Flugteren skrev:
27. dec 2021, 16:07
C-X skrev:
27. dec 2021, 14:51
Så er piben ⅓-¼ skudt ud :shock:
Hvad er din definition af "skudt ud"?
Det kommer an på riffel type og behov for præcision.

En .300 Winchester Magnum har ry for, at kunne holde sin medfødte præcision, til ca. 1.000-1.500 skud*.
Herefter begynder den at være ædt op indvendig, med ringere præcision til følge.

* Igen afhængig af bl.a. skud kadence, varme ladninger, materiale mv.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 237
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 34 times

Re: S&L victory montage

Indlæg af Sunscale » 6. jan 2022, 17:24

Jeg har 3 S&L rifler som alle har en kikkert monteret med Slide&Lock montage fra Schultz, og hver gang jeg har haft kikkert og løb afmonteret i forbindelse med rengøring, så har der aldrig været problemer med indskydningen igen, og træfpunktet har som regel ikke flyttet sig mere end 3 cm på 100 meter. Så jeg tror ikke, at montagen har en principielt problem, men de skal selvfølgeligt spændes rigtgt og der må ikke være skidt og snavs på anlægsfladerne, men det giver vel sig selv.

Jeg har tilfældigvis også en S&L Victory i kaliber .300 win mag med Ø16mm pibe, og der har jeg erfaret at den godt kan have tendens til at smide lidt(meget) med skuddene hvis man skyder den varm. Og min erfaring siger mig, at en 5 skudsgruppe med normal skydekadence er grænsen for den pibe jeg har.
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: S&L victory montage

Indlæg af Raptor357 » 6. jan 2022, 17:33

.300 win mag kan være en bitch med præcision og den laver en del erosion i kammer enden.
Jeg har haft alskens problemer og meget er prøvet.

Humlen er dog at når den har kastet med skuddene, så har jeg enten samlet noget forkert, eller piben skulle renses grundigt og poleres i kammer enden ca 20 cm.
Først kobber rens og kul rens mpro7 cleaner
der efter polering med goldmedallion i throaten.
Jeg har lavet et værktøj til min med et kammelt hylster så man ikke får poleret kammeret, men først efter hylster halsen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar