Prøveskydning haglpatroner.

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Prøveskydning haglpatroner.

Indlæg af Boerge » 3. feb 2022, 17:26

Jeg savner de gode gamle " blydage", hvor der var nogle få kvalitetsfabrikater i haglpatroner - f.eks. Rotweil - Gyttorp -HK, og hvor man altid kunne være sikker på, at forhandleren havde dem hjemme. Dagens patronmarked i stål, Bismuth m.v., synes jeg er forvirrende. Der kommer nye til, og gamle udgår. Bedst som man havde fundet en patron, som man var glad for, så var den pludselig ikke på markedet mere, eller importørerne undlod at have den på programmet.
F.eks. var der Federals "standardpatron" - husker ikke, hvad den hed. Den var mørkerød, og kunne fås i 12/76 med 32 gram hagl, og en pæn udgangshastighed ( 472 m ) uden at være overdreven. Den brugte jeg gennem flere år med stor tilfredshed, men pludselig kunne den ikke fås mere. Så føres der i dag i stedet for Federals Black Cloud til en afsindig pris.
Foto viser skudbillede fra den beskrevne patron. ( har været vist før herinde )
Mit forslag er, at man når man laver en prøveskydning, lægger man resutatet herind med foto. For sammenligningens skyld foreslås, at man altid vælger 30 meter, og en cirkel på 70 cm., og med faste oplysninger om: Caliber - anvendt chokes el. boring - fabrikat - haglstørrelse -udgangshastighed. Når det bliver lidt forår, vil jeg selv lave nogle prøveskydninger.
Blot en ide/opfordring her i de jagtfattige måneder :smile:
Vedhæftede filer
skudbillede.JPG
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Prøveskydning haglpatroner.

Indlæg af T-REX » 3. feb 2022, 17:48

Hvordan ser Black Cloud ud, til sammenligning?
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Prøveskydning haglpatroner.

Indlæg af Boerge » 3. feb 2022, 17:58

JRexA skrev:
3. feb 2022, 17:48
Hvordan ser Black Cloud ud, til sammenligning?
Har ikke prøveskudt Black Cloud!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Johannes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 217
Tilmeldt: 22. jan 2009, 18:53
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: 2100
Has thanked: 460 times
Been thanked: 26 times

Re: Prøveskydning haglpatroner.

Indlæg af Johannes » 3. feb 2022, 18:19

@boerge var det classic Steel eller speed chok de hed måske? Ved nærmere eftertanke var classic Steel væsentlig langsommere end 472 m/s. Godt initiativ med denne tråd, vil prøve at bidrage i løbet af foråret. Mvh

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Prøveskydning haglpatroner.

Indlæg af Boerge » 3. feb 2022, 18:23

Johannes skrev:
3. feb 2022, 18:19
@boerge var det classic Steel eller speed chok de hed måske? Ved nærmere eftertanke var classic Steel væsentlig langsommere end 472 m/s. Godt initiativ med denne tråd, vil prøve at bidrage i løbet af foråret. Mvh
Et sikker pådehed Speedshok!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Prøveskydning haglpatroner.

Indlæg af Raptor357 » 3. feb 2022, 20:06

JRexA skrev:
3. feb 2022, 17:48
Hvordan ser Black Cloud ud, til sammenligning?
Resultatet er ikke ringere, men det er ikke fair at sammenligne patronerne. Black cloud patronen snyder lidt ved at der ikke er slidser foran i haglskålen, men bag i som en form for dartpil. det betyder at choken har meget mindre at sige og at haglene forlader haglskålen meget senere end normalt. Jeg er rigtig glad for black cloud til gåsejagt på havet
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Prøveskydning haglpatroner.

Indlæg af FrederikF » 3. feb 2022, 20:36

Black cloud (12/89) har jeg også været mega glad for.
De skød godt i min 835. (Sim desværre blev solgt med holosight und alles, cirka 3 måneder før jeg kom med i det fedeste gåsejagt :cry: )

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Prøveskydning haglpatroner.

Indlæg af Boerge » 3. feb 2022, 20:53

@ Raptor357: Nu du nævner det med de specielle haglskåle, så har jeg bemærket, at Breily laver chokes specielt til Black Cloud patroner: Scroll ned til nederst på siden:
https://www.briley.com/c-379-invector-plus.aspx
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Prøveskydning haglpatroner.

Indlæg af Raptor357 » 3. feb 2022, 21:08

Boerge skrev:
3. feb 2022, 20:53
@ Raptor357: Nu du nævner det med de specielle haglskåle, så har jeg bemærket, at Breily laver chokes specielt til Black Cloud patroner: Scroll ned til nederst på siden:
https://www.briley.com/c-379-invector-plus.aspx
Spøjst. Nu har jeg stadig den gamle type på lager, men choken betyder meget lidt. Federal selv har tidligere anbefalet så lidt boring som muligt og gerne cylinder.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Prøveskydning haglpatroner.

Indlæg af Peter » 3. feb 2022, 22:20

Det er en rigtig god idé.
Jeg har ofte tænkt på det, men aldrig fået gjort noget ved det, måske det skal være et projekt her i forårsmånederne. Den "officielle" metode hedder Oberfell & Thompson metoden, og der var en tråd om det i 2009 her på NVF. Siden dengang er der nok sket en del med udvalget i butikkerne.
https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=14&t=22602

I starten af 00'erne lavede jeg selv en anderledes test med diverse stålpatroner, hvor jeg i stedet for dækning gik mere op i gennemslag, da der dengang var markant større forskel på kvaliteten af patronudvalget end i dag og ikke var krav til en specifik udgangshastighed. Jeg skød på en "De Gule Sider"-telefonbog på 25 meters afstand, og ganske simpelt skrev ned på hvilken side, det sidste hagl på en given patron nåede til samt hvor mange hagl bogen blev ramt af. Det gav et rigtigt godt indblik i kvaliteten, og afgjorde hvilken patron jeg skulle satse på. Jeg husker, at dyrt ikke nødvendigvis var lig med bedst, men patronerne er sikkert for længst udgået i butikkerne. Og det er nok heller ikke nemt at skaffe en telefonbog i dag..

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Re: Prøveskydning haglpatroner.

Indlæg af Styer SSG » 3. feb 2022, 23:09

Boerge skrev:
3. feb 2022, 17:26
og med faste oplysninger om: Caliber - anvendt chokes el. boring - fabrikat - haglstørrelse -udgangshastighed.
Blot en ide/opfordring her i de jagtfattige måneder :smile:
Til de faste oplysningen er det også vigtigt med mærke og model på våbnet. :blink:
Sidste sommer lavede vi en hagltest i min jagtforening med to typer patroner med bionedbrydelig haglskål.
Der var tydelig forskel på, hvordan dækningen så ud alt efter mærke på våbnet.
Styer ssg
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Prøveskydning haglpatroner.

Indlæg af Boerge » 10. feb 2022, 12:56

Så blev der fabrikeret et skivestativ, og indkøbt en rulle malerafdækningspap i 1 meters bredde. Skudafstand 30 m opmålt med målebånd. Våben Browning Waterfowl 12/89 med backbored løb. Benyttede chokes: Briley Invector Plus Extended i 1/4 og 3/4 boring.
Patroner: Kent Hypersteel 12/70 hagl 4. Jaguar Magnum 12/76 hagl 2. Rio Royal 12/70 hagl 5. Federal Black Cloud 12/89 42 gram hagl. Jeg bruger ellers aldrig 42 gram, m en fandt en enkelt patron, rest fra en æske en skydegal søn købte til en gåsejagt.
Kent Hypersteel 1/4: Nogenlunde skudbillede - spreder en del. 3/4: lidt pænere billede, lidt mere samlet.
Jaguar Magnum 1/4 og 3/4. Rimeligt pæne skudbilleder. Til gæs/rådyr/ræv rigelig dækning ved 1/4.
Rio Royal 1/4: nydeligt skudbillede - rigelig dækning til alle fugle.
Black Cloud 1/4: Hvad sker der lige her? stort udækket felt i midten -nogle randhagl.

Men Ellers studer fotos!
Vedhæftede filer
kent kvart.JPG
kent trekvart.JPG
jaguar kvart.JPG
jaguar trekvart.JPG
rio.JPG
black cloud.JPG
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Prøveskydning haglpatroner.

Indlæg af TheDarkSide » 10. feb 2022, 21:15

Jeg har ikke lige billeder af skudbilleder, men jeg har test lidt sidste år og fik lidt en aha oplevelse. Jeg testede alle patroner på 30 og 40 meters afstand.
Med 32g Kent Fasteel #1 satte min SKB med 1/4 choke et rigtig fint og tæt skudbillede - Haglstørrelsen og haglantallet taget i betragtning. - Faktisk lidt tættere end jeg synes er optimalt til kortere skudafstande. På 30 meter sad næsten alle hagl inden for en ø75cm cirkel.
32g Fasteel #3 åbnede skudbilledet noget mere op, men fint nok til skudafstande på 30-35 meter.
28g Fasteel #5 spredte temmelig meget, men god jævn haglfordeling - En fin patron til sneppejagt eller krikænder.
28g Fasteel #6 spredte knap så meget som #5, men stadig en del. Fin haglfordeling. Også en fin sneppepatron, men jeg er i tvivl om der er anslagsenergi nok til selv bare en sneppe på meget mere end 30 meters afstand. Nogle hagl ramte mit stativ og de sad kun lige i overfladen af det bløde fyrretræ, så der er ikke meget smæk på og slet ikke på 40 meter.

Det er fint at kigge på skudbilleder og bruge det som hjælp til at vælge patron, men det er også vigtigt at vælge en stor nok haglstørrelse til det man vil skyde. Det er naturligvis noget nemmere at få et tæt skudbillede med små haglstørrelser end med store, men der skal jo også være energi nok i haglene.
Jeg er blevet bekræftet i at Fasteel 32g #3 (v0=415 m/s) er en fin patron til det meste, så længe man retter sig nogenlunde efter de anbefalede max afstande. Jeg har i den forgangne sæson flere gange oplevet gennemskud på rådyr med netop denne patron og haglstørrelse på 15-20 meters afstand, så jeg ser ingen grund til at bruge større hagl.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Prøveskydning haglpatroner.

Indlæg af Boerge » 11. feb 2022, 00:16

Som en foreløbig konklusion, vil jeg med sindsro fortsat bruge Jaguar Magnum 28 gr. på drivjagter, hvor der kan komme rådyr, ræv, hare, fasan, med 1/4 på forreste- og 3/4 på bageste løb, og i hagl nr. 2. Er lidt imponeret over, at en så hurtig patron i haglstørrelse 2 giver et forholdsvist pænt skudbillede. Nu er prøveskydningen jo sket med ekstra lange chokes - det kunne være lidt spændende og se resultat med faste boringer.

Ligeledes vil jeg fortsat bruge Kent Hypersteel i hagl 4 til krager, duer, ænder. Også med samme chokes. Med 3/4 boring ( bageste løb ) er den ideel til højtflyvende krager - som er en del af forårskragereguleringen på mit revir.

Rio Royal, som jeg fik købt, da det pt. er svært at skaffe Hypersteel, kunne nok være en udmærket patron i hagl 5, til decideret krikandetræk.

Næste træk bliver at undersøge gennemslagskraft på de enkelte patroner/haglstørrélser. Det vender jeg nok tilbage til på et tidspunkt!

Endelig har jeg en lille joker -- kom til at købe en lille kasse med Hevishot. Nænner næsten ikke at prøveskyde grundet prisen. Det skal dog nok komme, når jeg får lavet en installation, hvor jeg både kan se dækning/spredning og gennemslagskraft i samme skud :smile:
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Prøveskydning haglpatroner.

Indlæg af PSindrup » 11. feb 2022, 08:01

Spændende tråd. :thumbup:

Da jeg var på flugtskydningsinstruktørkursus lavede vi også en tilsvarende test - med flugtskydningspatroner, naturligvis - men fordi det nu var et kursus og der skulle nørdes, så fik vi også til opgave at tælle haglene idenfor cirklen. Jeg blev noget overrasket over at det kun var ca. 65% af haglene der sad indenfor cirklen på 30 meters afstand.

- Det kunne være spændende hvis I/vi brugte papir så stort så man også kan se de hagl der slet ikke rammer cirklen eller papiret
- Det kunne også være spændende at se nogle "tal"/værdier på "anslagsenergi" på den givne skudafstand

Peter

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Prøveskydning haglpatroner.

Indlæg af T-REX » 11. feb 2022, 14:49

PSindrup skrev:
11. feb 2022, 08:01

- Det kunne også være spændende at se nogle "tal"/værdier på "anslagsenergi" på den givne skudafstand

Peter
Hvis du kender din mundingshastighed, og haglstørrelse, så kan du benytte denne beregner:
http://www.ctmuzzleloaders.com/ctml_exp ... stics.html

Den er desværre kun, i Yards/FPS

Med Kent Hypersteel (480 m/s/1575 fps) og Størrelse 4(US), så vil du have 2,7 FPE på 35 yards/32 meter
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Prøveskydning haglpatroner.

Indlæg af Boerge » 23. mar 2023, 12:32

Hvad skal man lave i sådan et møg forårsvejr. Man kan jo lave en prøveskydning med de små CCI haglpatroner cal. LR. Prøvet i min CZ cal. 22 LR.
Skudafstande omhyggeligt udmålt fra munding til mål. Skudt på 4 meter og på 3 meter.
Som tidligere erfaret en voldsom spredning. En meget dårlig dækning. Store huller i en cirkel omkring centrum. Kan godt forstå rotterne ikke altid dør i knaldet, selv på ret kort afstand. Bedøm selv:
Vedhæftede filer
22LR 4 m.JPG
22 LR 3 m.JPG
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 508
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 57 times
Been thanked: 108 times

Re: Prøveskydning haglpatroner.

Indlæg af RasKrog » 24. mar 2023, 12:45

TheDarkSide skrev:
10. feb 2022, 21:15
Jeg er blevet bekræftet i at Fasteel 32g #3 (v0=415 m/s) er en fin patron til det meste, så længe man retter sig nogenlunde efter de anbefalede max afstande. Jeg har i den forgangne sæson flere gange oplevet gennemskud på rådyr med netop denne patron og haglstørrelse på 15-20 meters afstand, så jeg ser ingen grund til at bruge større hagl.
Altså gennemskud, som i hul på begge sider eller blot hagl siddende under skindet?
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Prøveskydning haglpatroner.

Indlæg af HR » 24. mar 2023, 13:03

:zombie:
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Thyk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 146
Tilmeldt: 2. dec 2016, 13:27
Interesser: Finpistol, Grovpistol, Jagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 44 times
Been thanked: 27 times

Re: Prøveskydning haglpatroner.

Indlæg af Thyk » 24. mar 2023, 13:27

Boerge skrev:
23. mar 2023, 12:32
Hvad skal man lave i sådan et møg forårsvejr. Man kan jo lave en prøveskydning med de små CCI haglpatroner cal. LR. Prøvet i min CZ cal. 22 LR.
Jeg mener, at det er riflingen som "slynger" haglene ud til siderne. Så haglpatroner i rifler bliver nok aldrig helt godt.

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Prøveskydning haglpatroner.

Indlæg af Peter » 24. mar 2023, 13:46

Thyk skrev:
24. mar 2023, 13:27
Boerge skrev:
23. mar 2023, 12:32
Hvad skal man lave i sådan et møg forårsvejr. Man kan jo lave en prøveskydning med de små CCI haglpatroner cal. LR. Prøvet i min CZ cal. 22 LR.
Jeg mener, at det er riflingen som "slynger" haglene ud til siderne. Så haglpatroner i rifler bliver nok aldrig helt godt.
Enig, resultatet er meget bedre med glatløbet.
Der blev boret mange gamle 22LR ud i 90'erne efter afgiften på våbentilladelserne med 840/420 blev indført, fordi folk fandt ud af, at den gamle salonriffel intet var værd, og affektionsværdien vægtede højere end destruktion. Men det var nok de færreste, der reelt brugte dem med 6mm haglpatroner.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Prøveskydning haglpatroner.

Indlæg af C-X » 24. mar 2023, 15:55

Der skal man holde tungen lige i munden. CCI patronen er bly. Det kan gå i en riffel, men ikke i et haglgevær. Og det er ikke jagt ammunition, så ingen problemer der, her lige om lidt.

Men jo, de går øjensynligt fint i glatløbede, kan man bla. erfare på YouTube, når amerikanerne praktiserer skydning.

Så lad være med at prøve den til andet end salonriffel, uden lyddæmper, på tæt hold ≥2 meter og accepter at det er hvad den kan bruges til.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Prøveskydning haglpatroner.

Indlæg af Boerge » 31. maj 2023, 12:36

Så blev der lige prøveskudt med 9 mm Flobert - patron med tinhagl - i en langløbet Manu Arm. Synes den holder fint sammen på haglsværmen:
Vedhæftede filer
9 mm Flobert.JPG
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Prøveskydning haglpatroner.

Indlæg af T-REX » 31. maj 2023, 14:41

Thyk skrev:
24. mar 2023, 13:27
Boerge skrev:
23. mar 2023, 12:32
Hvad skal man lave i sådan et møg forårsvejr. Man kan jo lave en prøveskydning med de små CCI haglpatroner cal. LR. Prøvet i min CZ cal. 22 LR.
Jeg mener, at det er riflingen som "slynger" haglene ud til siderne. Så haglpatroner i rifler bliver nok aldrig helt godt.
Aldrig helt godt, ret til totalt elendigt....
På 15 yards: (De skriver 12 yards i artiklen)
4" med cylinderboring glatløbet Buckshot
25" med riflet pibe...
43-8 (1).jpg
43-8 (1).jpg (55.42 KiB) Vist 1497 gange
https://www.theboxotruth.com/threads/th ... arrel.377/
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar