Kan man skyde med .22 vekselsæt i DGI's discipliner?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Kallax
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 39
Tilmeldt: 16. apr 2022, 10:48
Interesser: Finpistol
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 3 times

Kan man skyde med .22 vekselsæt i DGI's discipliner?

Indlæg af Kallax » 16. apr 2022, 10:51

Jeg er startet op med pistolskydning her i år.
Til at starte med synes jeg de der "monsterpistoler" som man skyder med, var noget mærkeligt noget, de lignede jo ikke rigtige pistoler, med deres kæmpe skæft lavet af træ. Og så var der de der "små" .22 skud, som jo ikke rykker ret meget...

Men, jeg er nu alligevel begyndt at holde af den! :D
Så lad os bare kalde dem for sportspistol fremfor monsterpistol :)

Selvfølgelig kunne jeg godt tænke mig at prøve grovpistol engang, .32 eller 9mm, om ikke andet for så bare at have prøvet det. Men det kunne jo også være det var sjovere at skyde med grov end fin. Men mit fokus er på finpistol det næste lange stykke tid.

Mine spørgsmål til eksperterne er:

1) Fremfor at bruge en Walther GSP eller lignende, er det så tilladt at købe (når engang jeg må, selvfølgelig) en Beretta 92 og så montere .22 vekselsæt og benytte den i DGI discipliner, f.eks. Standard Pistol og Fin Pistol?

2) Hvis ja, er det så overhovedet noget man har lyst til? Her tænker jeg på at pibelængden formentlig er kortere end på sportspistolerne. Gør man det så betydeligt sværere for én selv, i forhold til de pistoler som de andre i konkurrencen skyder med?

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Kan man skyde med .22 vekselsæt i DGI's discipliner?

Indlæg af Grendel » 16. apr 2022, 12:05

Kallax skrev:
16. apr 2022, 10:51



1) Fremfor at bruge en Walther GSP eller lignende, er det så tilladt at købe (når engang jeg må, selvfølgelig) en Beretta 92 og så montere .22 vekselsæt og benytte den i DGI discipliner, f.eks. Standard Pistol og Fin Pistol?

2) Hvis ja, er det så overhovedet noget man har lyst til? Her tænker jeg på at pibelængden formentlig er kortere end på sportspistolerne. Gør man det så betydeligt sværere for én selv, i forhold til de pistoler som de andre i konkurrencen skyder med?
Ja, det må du gerne .. Men i dit tænkte eksempel med 22er vekselsæt til en af de klassiske grovvåben, er du bedre tjent med en dedikeret 22er platform evt en brugt til at starte med :smile:


:welcome:
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Kan man skyde med .22 vekselsæt i DGI's discipliner?

Indlæg af ReneKJ » 16. apr 2022, 17:37

Der findes også dedikerede 22, pistoler som ikke er sport-pistoler.
Det kunne måske være et kompromis mellem en sport-pistol og et grovpistol med vekselsæt hvis det er det man ønsker.

Vi har haft en del tråde fra folk der ønsker sig en .22 der minder om en "rigtig" pistol, f.eks. viewtopic.php?f=32&t=87591
Det er hvad jeg selv foretrækker, men man kommer nok ikke uden om at sport-pistolerne er overlegne inden for deres område.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Kan man skyde med .22 vekselsæt i DGI's discipliner?

Indlæg af T-REX » 16. apr 2022, 18:14

Du må skyde DGI's discipliner, med enhver pistol i .22LR, der kan ligge i "Boksen" og som overholder de øvrige regler, som f.eks. Pibelængde, sigtemidler og aftræksvægt. Dette uanset om den er født, som 22'er, eller konverteret, med et vekselsæt.

Nogen pistoler med vekselpibe, skyder fantastisk, men der er ingen tvivl om, at du handicapper dig selv, sammenlignet med, at skyde, med en decideret .22'er.

Det samme er spørgsmålet, om det fodformede skæfte.
De fleste dedikerede .22'er pistoler skyder rigeligt godt, med den rette ammo, til at ramme 10'eren, hver gang.

Men det fodformede skæfte, gør det nemmere for dig, hver gang, at holde pistolen, på samme måde, og derfor er det med til at forbedre, din skydning.
Det er ikke uden grund, at du kan få fodformede skæfter, til langt de fleste .22'er pistoler, som er værd, at tage med, på en skydebane.

Det sidste ved .22lr Race guns er det justerbare aftræk, som kan tilpasses til dig, langt langt nemmere, end en "Standard" pistol, hvor der skal poleres og skiftes fjedre, for, MÅSKE at få noget, der er godt.
Man kan selvølgelig træne sig, til at blive en god skytte, med et middelmådigt aftræk, men et perfekt aftræk, gør det altså nemmere.

Jeg endte selv med en Feinwerkbau AW-93, da den lidt mere lignede, en "rigtig" pistol, og den havde en vinkel, der passede mig.
Jeg kunne ikke lide vinklen, på Pardini'erne. Og synes Walther GSP var for almindelig og kedelig...

De bedste anbefalinger jeg kan give dig er:
  • Få styr på skydningen, med klubvåbnene.
  • PRØV PRØV og PRØV så mange forskellige pistoler, du kan få fingrene i. - Så finder du pludselig en, du bare MÅ have.
    Og det er sikkert ikke den pistol, du tænker på, lige nu.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Kan man skyde med .22 vekselsæt i DGI's discipliner?

Indlæg af Bofhenator » 16. apr 2022, 18:47

JRexA skrev:
16. apr 2022, 18:14
...
[*]PRØV PRØV og PRØV så mange forskellige pistoler, du kan få fingrene i. - Så finder du pludselig en, du bare MÅ have.
Og det er sikkert ikke den pistol, du tænker på, lige nu.
Det er vise ord!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Kan man skyde med .22 vekselsæt i DGI's discipliner?

Indlæg af CO » 16. apr 2022, 21:36

Bofhenator skrev:
16. apr 2022, 18:47
JRexA skrev:
16. apr 2022, 18:14
...
[*]PRØV PRØV og PRØV så mange forskellige pistoler, du kan få fingrene i. - Så finder du pludselig en, du bare MÅ have.
Og det er sikkert ikke den pistol, du tænker på, lige nu.
Det er vise ord!
Nej det er helt forkert.
Du finder ikke een….. :blink:
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Michael R
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 27. aug 2021, 19:43
Interesser: Pistol-Revolver Skydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 9 times

Re: Kan man skyde med .22 vekselsæt i DGI's discipliner?

Indlæg af Michael R » 16. apr 2022, 23:09

Kallax skrev:
16. apr 2022, 10:51
Jeg er startet op med pistolskydning her i år.
Til at starte med synes jeg de der "monsterpistoler" som man skyder med, var noget mærkeligt noget, de lignede jo ikke rigtige pistoler, med deres kæmpe skæft lavet af træ. Og så var der de der "små" .22 skud, som jo ikke rykker ret meget...

Men, jeg er nu alligevel begyndt at holde af den! :D
Så lad os bare kalde dem for sportspistol fremfor monsterpistol :)

Selvfølgelig kunne jeg godt tænke mig at prøve grovpistol engang, .32 eller 9mm, om ikke andet for så bare at have prøvet det. Men det kunne jo også være det var sjovere at skyde med grov end fin. Men mit fokus er på finpistol det næste lange stykke tid.

Mine spørgsmål til eksperterne er:

1) Fremfor at bruge en Walther GSP eller lignende, er det så tilladt at købe (når engang jeg må, selvfølgelig) en Beretta 92 og så montere .22 vekselsæt og benytte den i DGI discipliner, f.eks. Standard Pistol og Fin Pistol?

2) Hvis ja, er det så overhovedet noget man har lyst til? Her tænker jeg på at pibelængden formentlig er kortere end på sportspistolerne. Gør man det så betydeligt sværere for én selv, i forhold til de pistoler som de andre i konkurrencen skyder med?
Hvis man kun vil have en pistol anbefaler jeg nye skytter i vores foreningen en 9mm, når man har skudt 9mm bliver 22LR kedelig at skyde med.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Kan man skyde med .22 vekselsæt i DGI's discipliner?

Indlæg af Raptor357 » 17. apr 2022, 01:35

Kallax skrev:
16. apr 2022, 10:51
Jeg er startet op med pistolskydning her i år.
Til at starte med synes jeg de der "monsterpistoler" som man skyder med, var noget mærkeligt noget, de lignede jo ikke rigtige pistoler, med deres kæmpe skæft lavet af træ. Og så var der de der "små" .22 skud, som jo ikke rykker ret meget...

Men, jeg er nu alligevel begyndt at holde af den! :D
Så lad os bare kalde dem for sportspistol fremfor monsterpistol :)

Selvfølgelig kunne jeg godt tænke mig at prøve grovpistol engang, .32 eller 9mm, om ikke andet for så bare at have prøvet det. Men det kunne jo også være det var sjovere at skyde med grov end fin. Men mit fokus er på finpistol det næste lange stykke tid.

Mine spørgsmål til eksperterne er:

1) Fremfor at bruge en Walther GSP eller lignende, er det så tilladt at købe (når engang jeg må, selvfølgelig) en Beretta 92 og så montere .22 vekselsæt og benytte den i DGI discipliner, f.eks. Standard Pistol og Fin Pistol?

2) Hvis ja, er det så overhovedet noget man har lyst til? Her tænker jeg på at pibelængden formentlig er kortere end på sportspistolerne. Gør man det så betydeligt sværere for én selv, i forhold til de pistoler som de andre i konkurrencen skyder med?
1, ja

2, det har man ikke lyst til, generelt så har en .22 pistol voldsomt meget højere præcision end en grovpistol, enkelt ladere undtaget.
Som eksempel, så kan du forvente højere præcision af en 25 år gammel gsp til 1500kr end en ny 9mm til 30.000kr.

Men at skyde grov giver også et andet kick end blot at skyde tiere med en .22
Dkyd lige et par år med .22, så kan du skyde grov i et års tid og så kan du kigge på IPSC det er spas og super udfordrende.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
GnavsQ
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 7. okt 2021, 11:20
Interesser: Lawyers, guns and money
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 43 times

Re: Kan man skyde med .22 vekselsæt i DGI's discipliner?

Indlæg af GnavsQ » 17. apr 2022, 22:15

Hvad forventer du at opnå med .22 skydningen? vil du skyde konkurrence? deltager din klub i turneringer?

Du skal have to år "til at gå", så vil jeg anbefale luftpistol som supplement(hvis det er muligt) til forbedring af teknik, evt. med et håndsfatning.
Læs DGI/DSU træningsmateriale om teknik og vejrtrækning, og få sammensat en rutine under skydning.
Bliv meget bekendt med dit klub våben, kun én model, så du har føling/bevidsthed med hvad der sker med våbnet.
Især før du begynder at teste andre våben, så har du en god base at dømme ud fra.
Efter 6-12 mdr. og hvis du stabilt skyder over 240p på std .22 15m, vil jeg anbefale at få prøvet en .38 revolver hvis i har en i klubben.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Kan man skyde med .22 vekselsæt i DGI's discipliner?

Indlæg af Ras.Killing » 17. apr 2022, 23:50

Kallax skrev:
16. apr 2022, 10:51
2) Hvis ja, er det så overhovedet noget man har lyst til? Her tænker jeg på at pibelængden formentlig er kortere end på sportspistolerne. Gør man det så betydeligt sværere for én selv, i forhold til de pistoler som de andre i konkurrencen skyder med?
Kommer an på hvad du vil med det.

Skal det bare sige bang være sjovt, så er et .22 velselsæt sikkert fint.

Men set i forhold til performance så er du bedre tjent selv med en ældre sportspistol. High Standard, Browning, Walther o.lign.

Og så er de ofte til at komme i nærheden af, for rimelige penge.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Kallax
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 39
Tilmeldt: 16. apr 2022, 10:48
Interesser: Finpistol
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 3 times

Re: Kan man skyde med .22 vekselsæt i DGI's discipliner?

Indlæg af Kallax » 18. apr 2022, 01:01

Tak for alle jeres fine svar 😊

Min oprindelige motivation med pistolskydning var dels bare at prøve det, men også for det sociale. Men jeg har fået blod på tanden for at blive mere seriøs med det, så hvis muligheden kommer vil jeg gerne med til stævner. Foreningen er aktiv indenfor det.

Hvad kan luftpistol bidrage med, som en af klubbens .22 ikke kan? Eller er det fordi den er billigere pr skud, så man kan øve mere?

Jeg lå på knap 240p da vi skød indenfor på 15m. Nu er vi så startet udenfor.

Feinwerkbau AW-93 er en flot skyder, men den koster også kassen kan jeg se 😀

Ud fra jeres kommentarer, tænker jeg min plan er:
- Fortsætte i nuværende spor, og efterhånden prøve lidt forskelligt af.
- Prøve grov engang, finde ud af om det er noget for mig. Har på fornemmelsen at mere bang = mere sjov 😂
- Alt efter om jeg synes mest om fin eller grov når de “2 år er gået”, vil jeg kigge på markedet til den tid.
- Vekselsæt fra 9mm til .22 tror jeg ikke blir relevant i så fald.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Kan man skyde med .22 vekselsæt i DGI's discipliner?

Indlæg af Ras.Killing » 18. apr 2022, 01:58

Kallax skrev:
18. apr 2022, 01:01
- Alt efter om jeg synes mest om fin eller grov når de “2 år er gået”, vil jeg kigge på markedet til den tid.
Kallax skrev:
18. apr 2022, 01:01
Hvad kan luftpistol bidrage med, som en af klubbens .22 ikke kan? Eller er det fordi den er billigere pr skud, så man kan øve mere?
Luftpistolen kan du købe med det samme :thumbup: så det er en hurtig genvej til eget våben.

Som træningsredskab er den også fantastisk. Den er stort set helt rekylfri, og der er intet knald, så den er bedre til at “vise dig” de fejl du laver. Her tænker jeg primært aftræksfejl.

Småfejl kan godt “skjules” i knaldet og rekylen fra en .22’er og endnu mere fra en grovpistol. En mere erfaren skytte vil godt kunne mærke de fejl med en .22’er eller grovpistol, men en begynder kan have god gavn af en luftpistol.

Du bør helt sikkert overveje at prøve en luftpistol også :thumbup: du får ikke knaldet, men du får alt teknikken samt et yderst præcist redskab.

Med den rette skytte bag roret, så skyder en luftpistol bogstaveligt hul i hul.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Kallax
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 39
Tilmeldt: 16. apr 2022, 10:48
Interesser: Finpistol
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 3 times

Re: Kan man skyde med .22 vekselsæt i DGI's discipliner?

Indlæg af Kallax » 18. apr 2022, 09:53

Sådan noget som det her? https://actionshoppen.dk/produkter/59-l ... 45cal177-/

En luftpistol til sportskydning, må man øve med den derhjemme? Hvis man kan gøre det sikkert. Vi bor på landet, så ingen naboer at tage hensyn til.

Skyder sådan en match luftpistol med hagl eller stålkugler?

Og jeg går ud fra det er 1 skud, så den skal genlades hver gang der skal pumpes? 😊

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Kan man skyde med .22 vekselsæt i DGI's discipliner?

Indlæg af Ras.Killing » 18. apr 2022, 11:32

Kallax skrev:
18. apr 2022, 09:53
Sådan noget som det her? https://actionshoppen.dk/produkter/59-l ... 45cal177-/

En luftpistol til sportskydning, må man øve med den derhjemme? Hvis man kan gøre det sikkert. Vi bor på landet, så ingen naboer at tage hensyn til.

Skyder sådan en match luftpistol med hagl eller stålkugler?

Og jeg går ud fra det er 1 skud, så den skal genlades hver gang der skal pumpes? 😊
Typisk vil det være noget i den retning her: https://skydebaneforeningen.dk/skyttebu ... edium-greb

Det findes dog også billigere.

Et skud af gangen og så med en lille tryksluftsflaske.

De skyder med alm. blyhagl.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Kallax
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 39
Tilmeldt: 16. apr 2022, 10:48
Interesser: Finpistol
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 3 times

Re: Kan man skyde med .22 vekselsæt i DGI's discipliner?

Indlæg af Kallax » 18. apr 2022, 11:36

Uha, det var alligevel en sum penge for den luftpistol. Så ville jeg nok hellere investere i en .22 når engang jeg må.
Men luftpistolen har selvfølgelig den fordel at jeg kan øve med den ude i laden.

Er ved at læse den lange tråd om Harald Nyborgs PCP riffel/pistol. Måske deres pistol kunne være en mulighed?
https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=29&t=86799

Kallax
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 39
Tilmeldt: 16. apr 2022, 10:48
Interesser: Finpistol
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 3 times

Re: Kan man skyde med .22 vekselsæt i DGI's discipliner?

Indlæg af Kallax » 18. apr 2022, 15:49

Ellers skulle jeg bare beholde min fine airsoft med co2 patron, og øve teknik med den 😊 og så gemme pengene til om et par år 😀

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: Kan man skyde med .22 vekselsæt i DGI's discipliner?

Indlæg af InMySights » 18. apr 2022, 15:49

Min gamle Walther gsp er til salg billigt, med et ekstra magasin hos køberen da han skal flytte osv.
Ligger i Skanderborg skytteforenings våbenkammer.
Den skyder rigtig godt og er i fin stand og jeg solgte den kun fordi jeg ville skyde grov.
Tror det var 1500 han forlangte men måske det kan forhandles
Har ikke hans nummer men kan fange ham på facebook hvis det har din interesse
Kallax skrev:
18. apr 2022, 11:36
Uha, det var alligevel en sum penge for den luftpistol. Så ville jeg nok hellere investere i en .22 når engang jeg må.
Men luftpistolen har selvfølgelig den fordel at jeg kan øve med den ude i laden.

Er ved at læse den lange tråd om Harald Nyborgs PCP riffel/pistol. Måske deres pistol kunne være en mulighed?
https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=29&t=86799
Du får meget til prisen på både PCP rifler og pistol i Harald. De er ofte på tilbud. Jeg har den sorte m25 stående hvis du vil prøve før du køber
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Kan man skyde med .22 vekselsæt i DGI's discipliner?

Indlæg af ReneKJ » 18. apr 2022, 16:08

Kallax skrev:
18. apr 2022, 15:49
Ellers skulle jeg bare beholde min fine airsoft med co2 patron, og øve teknik med den 😊 og så gemme pengene til om et par år 😀
Jeg vil sige nej til det første, de er generelt legetøj og skyder med upræcise plastikkugler.

Men til det andet så kunne det måske godt betale sig at vente lidt længere for at se om ikke behovet for skydning dækkes af turene til skydebanen, når den første begejstring over den nye sport har lagt sig?

Jeg supplerede også med en luftpistol i garagen da jeg startede, men det gik i sig selv igen efter et stykke tid :smile:

Det kommer jo også an på budget og muligheder, hvis jeg boede på landet og havde pladsen så tror jeg det vil blive et luftgevær jeg brugte hjemme.
Ikke for at forbedre min pistolskydning, men fordi det også er sjovt og ikke er noget jeg allerede kan gøre i klubben :biggrin:

Kallax
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 39
Tilmeldt: 16. apr 2022, 10:48
Interesser: Finpistol
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 3 times

Re: Kan man skyde med .22 vekselsæt i DGI's discipliner?

Indlæg af Kallax » 19. apr 2022, 12:19

InMySights skrev:
18. apr 2022, 15:49
Min gamle Walther gsp er til salg billigt, med et ekstra magasin hos køberen da han skal flytte osv.
Ligger i Skanderborg skytteforenings våbenkammer.
Den skyder rigtig godt og er i fin stand og jeg solgte den kun fordi jeg ville skyde grov.
Tror det var 1500 han forlangte men måske det kan forhandles
Har ikke hans nummer men kan fange ham på facebook hvis det har din interesse
Tak for tilbuddet. Jeg er ikke i tvivl om at Walther GSP er en fin skyder, men personligt synes jeg den ser kedelig ud :???: Får jeg mulighed for at prøve den engang og blir vild med den, skal jeg nok æde mine ord igen :biggrin: Men uanset hvad, så må jeg jo slet ikke eje en .22 endnu.
ReneKJ skrev:
18. apr 2022, 16:08
Kallax skrev:
18. apr 2022, 15:49
Ellers skulle jeg bare beholde min fine airsoft med co2 patron, og øve teknik med den 😊 og så gemme pengene til om et par år 😀
Jeg vil sige nej til det første, de er generelt legetøj og skyder med upræcise plastikkugler.

Men til det andet så kunne det måske godt betale sig at vente lidt længere for at se om ikke behovet for skydning dækkes af turene til skydebanen, når den første begejstring over den nye sport har lagt sig?

Jeg supplerede også med en luftpistol i garagen da jeg startede, men det gik i sig selv igen efter et stykke tid :smile:

Det kommer jo også an på budget og muligheder, hvis jeg boede på landet og havde pladsen så tror jeg det vil blive et luftgevær jeg brugte hjemme.
Ikke for at forbedre min pistolskydning, men fordi det også er sjovt og ikke er noget jeg allerede kan gøre i klubben :biggrin:
Jeg kan sagtens se din pointe, og sådan kommer det nok også til at gå her :biggrin: Jeg har skudt med luftriffel for mange år siden, det gik også lidt i sig selv igen. Det er pistol jeg pt vil fokusere på, så hvis jeg ender med at købe en Harald Nyborg PCP pistol så skulle det være for at øve teknik og precision. Lidt ligesom jeg gør med min co2 airsoft. Ja, de ustabile plastic kugler er ikke meget værd, men jeg øver mig på et ø4cm mål fra 5 meters afstand, ude i laden så vinden ikke har indflydelse på bb's, og der kan jeg egentlig lave en okay gruppering :smile:

Kallax
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 39
Tilmeldt: 16. apr 2022, 10:48
Interesser: Finpistol
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 3 times

Re: Kan man skyde med .22 vekselsæt i DGI's discipliner?

Indlæg af Kallax » 28. apr 2022, 12:01

Lige en statusopdatering og et opfølgende spørgsmål herfra :help:

Status: Vi er nu begyndt at skyde udendørs med .22 på 25 meter, og på præcisionsskiven ligger jeg på 44-48 point pr serie. I 10 sekunders serier er jeg et par point under, og i duel yderligere et par point under. Hjemme har jeg anskaffet mig Harald Skralds luftpistol (med det, til mine hænder, kæmpemæssige træskæfte), som jeg øver lidt teknik med.

Spørgsmål: I forhold til "rigtige pistoler" i 9mm størrelsen, hvilke sportsgrene (udover IPSC) skyder man med disse, så man konkurrerer på lige fod med andre, altså således at ingen skyder med decideret sportspistoler med lange løb? Er det DGI's GPA? Eller skyder man primært 9mm for IPSC/hygge?

:NVFrules:

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Kan man skyde med .22 vekselsæt i DGI's discipliner?

Indlæg af Grendel » 28. apr 2022, 12:41

Kallax skrev:
28. apr 2022, 12:01

Spørgsmål: I forhold til "rigtige pistoler" i 9mm størrelsen, hvilke sportsgrene (udover IPSC) skyder man med disse, så man konkurrerer på lige fod med andre, altså således at ingen skyder med decideret sportspistoler med lange løb? Er det DGI's GPA? Eller skyder man primært 9mm for IPSC/hygge?

:NVFrules:
Ja, det er DGI GPA discipliner, det er platforme med 5-6" piber og det er ikke for sjov .. :biggrin:

Optimalt for.mig selv .. 6" til terrænskydning m.m og 5" til IPSC 😊
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Kan man skyde med .22 vekselsæt i DGI's discipliner?

Indlæg af Mapzter » 28. apr 2022, 12:46

Kallax skrev:
28. apr 2022, 12:01
Spørgsmål: I forhold til "rigtige pistoler" i 9mm størrelsen, hvilke sportsgrene (udover IPSC) skyder man med disse, så man konkurrerer på lige fod med andre, altså således at ingen skyder med decideret sportspistoler med lange løb? Er det DGI's GPA? Eller skyder man primært 9mm for IPSC/hygge?
Det kommer an på hvad du forstår ved en "rigtig pistol" kontra en "sportspistol med langt løb".

Under DGI skydes GPA (hvor bl.a. 9mm anvendes) både i 25m programmerne og til terrænpistol. Kaliber 32 skyder i en anden våbenklasse, ligesom .22 gør.

Men de fleste 9mmpistoler vil kunne overholde klassekravene med en lang pibe (150mm / 6"). Og da en længere sigtelinie som regel er en fordel, så vil nogen deltagere naturligvis udnytte dette.
Kan man gøre sig gældende med en pistol med 125mm pibe? Ja, det kan man godt.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Kallax
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 39
Tilmeldt: 16. apr 2022, 10:48
Interesser: Finpistol
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 3 times

Re: Kan man skyde med .22 vekselsæt i DGI's discipliner?

Indlæg af Kallax » 28. apr 2022, 13:06

Mapzter skrev:
28. apr 2022, 12:46
Det kommer an på hvad du forstår ved en "rigtig pistol" kontra en "sportspistol med langt løb".
Sportspistol:
Walther gsp-1000x1000w.jpg
"Rigtig" pistol:
009778_1.Jpg
Og det er jo ikke for at fornærme nogen, jeg skyder selv med sportspistol og det kan være jeg blive ved med det kun :biggrin:
Mapzter skrev:
28. apr 2022, 12:46
Men de fleste 9mmpistoler vil kunne overholde klassekravene med en lang pibe (150mm / 6"). Og da en længere sigtelinie som regel er en fordel, så vil nogen deltagere naturligvis udnytte dette.
Kan man gøre sig gældende med en pistol med 125mm pibe? Ja, det kan man godt.

Kan man forlænge piben på f.eks. sådan en Shadow 2 som er vist ovenover, så man får en længere sigtelinie og derfor samme fordel som andre deltagere har?

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Kan man skyde med .22 vekselsæt i DGI's discipliner?

Indlæg af Mapzter » 28. apr 2022, 13:41

Kallax skrev:
28. apr 2022, 13:06
Kan man forlænge piben på f.eks. sådan en Shadow 2 som er vist ovenover, så man får en længere sigtelinie og derfor samme fordel som andre deltagere har?
Jeg tror de fleste vil gøre som Grendel og købe en 6" til GPA og en 5" til de discipliner hvor den ikke kan bruges, hvis de går efter et optimeret setup.
Men det er jo et spørgsmål om individuel smag. Er denne f.eks. at regne som en alm. pistol eller en sportspistol :giggle:
p210-supertarget-silver.jpg
p210-supertarget-silver.jpg (26.59 KiB) Vist 2025 gange
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Kan man skyde med .22 vekselsæt i DGI's discipliner?

Indlæg af Grendel » 28. apr 2022, 13:43

Kallax skrev:
28. apr 2022, 13:06



Kan man forlænge piben på f.eks. sådan en Shadow 2 som er vist ovenover, så man får en længere sigtelinie og derfor samme fordel som andre deltagere har?
Lige med din Shadow 2, vil jeg ikke mener der er noget hentet ved at.forlænge slæden/piben, det jeg ville gøre var at optimere aftræk og erstatte eventuelle fiberoptik til alm justerbare korn/kærv til DGI GPA klasserne .. :smile:
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Besvar