Tja, 1:8 og nu 1:7 er blandt de mest udbredte stigninger til 5.56 NATO/.223Rem, så 1:12 er lidt sløvt, især hvis kravet er blyfri. Du kan godt forsøge, og hvis holder dig til 55 grain og derunder, så øges sandsynligheden for succes, men det er ikke en "fremtidssikret" stigning, desværre.KB skrev: ↑11. sep 2023, 16:18Jeg hijacker lige denne tråd til et spørgsmål:
Svaret er jo delvist i tråden, men lidt ekstra input/erfraringer skader ikke.
Jeg er på udkig efter en 223'er og blevet tilbudt en Remington 700 med 1:12 stigning. Jeg vil gerne kunne bruge den til både bane og råvildt jagt og jeg er lidt bekymret over stigningen, da jeg har hørt/læst at de små kalibre bedst kan lide en hurtigere stigning a'la 1:8 eller 1:9. Er en 223'er med 1:12 at "bede om" problemer når bly-forbuddet træder i kraft om lidt, eller er det bare et spørgsmål om at finde en 223 jagtkugle der passser til stigningen. Råd og resultater modtrages meget gerne :)![]()
Problemer med blyfri i 223 rem
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 608 times
Re: Problemer med blyfri i 223 rem
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 700 times
- Been thanked: 2545 times
Hvorfor ikke, hvis den kan skyde tilfredsstillende med f.eks. 40 gr?Flugteren skrev: ↑11. sep 2023, 16:54Tja, 1:8 og nu 1:7 er blandt de mest udbredte stigninger til 5.56 NATO/.223Rem, så 1:12 er lidt sløvt, især hvis kravet er blyfri. Du kan godt forsøge, og hvis holder dig til 55 grain og derunder, så øges sandsynligheden for succes, men det er ikke en "fremtidssikret" stigning, desværre.KB skrev: ↑11. sep 2023, 16:18Jeg hijacker lige denne tråd til et spørgsmål:
Svaret er jo delvist i tråden, men lidt ekstra input/erfraringer skader ikke.
Jeg er på udkig efter en 223'er og blevet tilbudt en Remington 700 med 1:12 stigning. Jeg vil gerne kunne bruge den til både bane og råvildt jagt og jeg er lidt bekymret over stigningen, da jeg har hørt/læst at de små kalibre bedst kan lide en hurtigere stigning a'la 1:8 eller 1:9. Er en 223'er med 1:12 at "bede om" problemer når bly-forbuddet træder i kraft om lidt, eller er det bare et spørgsmål om at finde en 223 jagtkugle der passser til stigningen. Råd og resultater modtrages meget gerne :)![]()
Hvis man har behov for det absolutte yderpunkt, der kan stabiliseres, så kan man jo gå en kaliber op og lægge sig trygt i medianen, på 6 mm / .243 Winchester.
For mig at se er det et spørgsmål om forventninger. Bevares, med så let en blyfri, så taber den hurtigt pusten, men for flertallet er 150 meter til råvildt sikkert også ganske rigeligt, bare præcisionen er god og den kommer hurtigt derud.
Fremtiden kommer til at byde på et større udvalg af blyfri kugler, i de populære kalibre, ikke færre, hvis det står til markedet og ikke lovgiverne.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Krung
- This member is
- Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
- Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
- Has thanked: 432 times
- Been thanked: 462 times
Puha, det er helt nede i .22LR kuglevægt. Jeg ved ikke helt om jeg ville være mest bange for at blive anklaget for at skyde råvildt med .22LR eller for om de onde tunger har ret.
En hård messingkugle, som taber farten ude på 130 m ...
Så ville jeg bare gå helt uden om det problem og tage en 1:9 eller en 243. Den sidste er jo klasse 1 snart.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
-
- Platin Member
Hornady NTX 35 gr. er faktisk pænt over minimumskravet
Så kan vi selvfølgelig debattere det med marginale kalibre og andre selvpåførte benspænd. Det lader jeg nu være op til manden der står i situationen, og så længe denne er bevidst om sine begrænsninger, så skal det nok gå. Altså, jeg har en riffel blot med korn og kærv, en bue, en .17 HMR (til ræv og nedefter) og skyder også råvildt med hagl - spørgsmålet er blot, om man kan lade være med at skyde og holde sig til fornuftige afstande.
Nogle gange har vi det altså også med at tale hinanden op i overkill og et behov for håndholdt artilleri.
I mine øjne er en .223 Remington i 1-12" næsten lige så relevant, som den hele tiden har været, og det samme gælder en .222 Remington i 1-14".
Modsat vores bedsteforældre, så kan vi nok lettere få råd til et par rifler mere, i andre kalibre, som supplement. Alt andet skal jo også skyde blyfri, på jagt. Og ideen om behovet for en 1-7" og de allertungeste lange kugler, er et dårligt argument, for ikke at købe en riffel mere.
Til gengæld er 1-12" et godt argument, for at trykke prisen lidt ned, da der trods alt nok skal ledes lidt længere efter rette ladning til jagt.

Så kan vi selvfølgelig debattere det med marginale kalibre og andre selvpåførte benspænd. Det lader jeg nu være op til manden der står i situationen, og så længe denne er bevidst om sine begrænsninger, så skal det nok gå. Altså, jeg har en riffel blot med korn og kærv, en bue, en .17 HMR (til ræv og nedefter) og skyder også råvildt med hagl - spørgsmålet er blot, om man kan lade være med at skyde og holde sig til fornuftige afstande.
Nogle gange har vi det altså også med at tale hinanden op i overkill og et behov for håndholdt artilleri.
I mine øjne er en .223 Remington i 1-12" næsten lige så relevant, som den hele tiden har været, og det samme gælder en .222 Remington i 1-14".
Modsat vores bedsteforældre, så kan vi nok lettere få råd til et par rifler mere, i andre kalibre, som supplement. Alt andet skal jo også skyde blyfri, på jagt. Og ideen om behovet for en 1-7" og de allertungeste lange kugler, er et dårligt argument, for ikke at købe en riffel mere.
Til gengæld er 1-12" et godt argument, for at trykke prisen lidt ned, da der trods alt nok skal ledes lidt længere efter rette ladning til jagt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt/Fiskeri/MC
- Geografisk sted: Bornholm
- Has thanked: 15 times
Tak til alle for gode og relevante indlæg og kommentarer
Jeg tror jeg kigger lidt videre (i hvert tilfælde indtil jeg overvinder min trang til en "projektriffel" og køber en Tikka CTR 223'er).

Jeg tror jeg kigger lidt videre (i hvert tilfælde indtil jeg overvinder min trang til en "projektriffel" og køber en Tikka CTR 223'er).
-
- Platin Member
Ellers køb to! Så laver vi en klub