Mit første Dall/Aalborg terrænstævne 2022 overstået.

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
AalborgBK1885
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. feb 2022, 02:23
Interesser: Skydning/Fodbold/Dyr
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 20 times

Mit første Dall/Aalborg terrænstævne 2022 overstået.

Indlæg af AalborgBK1885 » 8. maj 2022, 15:19

Hej folkens

"Lille" beretning, oplevelse og spørgsmål til mit første terrænstævne i Dall i fredags, samt spørgsmål om råd og tips til kommende taktik i denne form for skydning.

Jeg ønsker lidt råd og vejledning i forhold til taktik og bedst måde at angribe f.eks terrænstævner på i fremtiden. Nu vil jeg egentlig helst i fremtiden fokusere på 15m og 25m baneskydning, men jeg ønsker også at prøve og deltage årligt i minimum min egen klubs terrænskydning, men måske også andre steder i landet. Jeg var derfor debutant i fredags, da min forening havde terrænskydning for de frivillige, inden folk udefra kom at skød deres stævne i går lørdag, og jeg hjalp til med skiveopsætning nogle dage før, og det var en fed og knaldhyggelig oplevelse med nogle ekstremt venlige mennesker. Så man føler sig hurtigt velkommen i denne skyttekreds, og det er jo fantastisk. Det var også skønt at få set banen, inden det gik løs nogle dage efter, og jeg kom sågar med rundt med et hold, så jeg kunne hjælpe lidt på banen, men også se hvordan den konkret fungerede og skulle skydes.

Jeg havde en blandet oplevelse. Jeg havde en skidt indskydning, hvor jeg kom til at skyde i forkert skive, men da det var en erfaren skytte, jeg "delte" skiven med, så blev vi enige om, at det nok var mine skud, der sad for højt og lige over skiven, trods jeg sigtede, der jeg skulle. Dette mønster gentog sig på første station. Jeg havde virkelig fået en pistol, der var indstillet noget mere skidt, end de sidste, jeg havde lånt til baneskydning, hvor jeg ligger på serier stabilt i mellem 240-259point nu de sidste mange gange. Jeg fik derfor hjælp til at indstille sigtet lidt efter første eller anden station, og der gik et par runder mere, før jeg fik en bedre fornemmelse af pistolens mønster. Altså en del spildtid, og afvigende skud, så dyrene i skoven nok skulle se dig lidt for ;) Desuden lærte jeg på det liggende mål, som jeg faktisk havde troet, ville være det nemmere, da man er tæt på, og jeg lå i en komfortabel stilling. Men trods man føler, man er meget tæt på de 3 skiver, og må sigte inden, så er det svært at ramme, når man har briller på, og armene ikke når langt ud i sigtet. En dygtig og meget erfaren herre fra min forening fortalte mig, at man i den situation med briller på, faktisk skal sigte over i skiven, end under skiven, som man er vant til. Så der var meget læring undervejs.

Jeg fik ramt bedre på den sidste halvdel af banerne, men omvendt var der en station med ganske "nemme" mål, hvor der ingen træffere var, og især de små gyngende mål, kunne jeg slet ikke ramme. Nu var det første gang jo, men jeg var dælme også nervøs. Pulsen var pludselig noget højere, end når jeg står på en bane til 15 eller 25 meter skydning, hvor jeg allerede er langt mere komfortabel, end jeg er i terrænskydning, så forskellen her var også sjov at bemærke. Det betyder jo bare noget godt - nemlig at aktivitetsniveauet i baneskydningen efterhånden giver mere og mere pote i form af ro og afslapning, når der skal skydes.

Jeg har vedlagt screenshot af resultatet for min gruppe TP4 i dette indlæg, og som I kan se, skød jeg 29/14/02.

Billede slettet, idet det indeholder dit rigtige navn, og derfor vil være i strid med GDPR

Nu kommer mine tanker og erfaringer så ud fra i går, som jeg har tænkt noget over, og gerne vil høre jeres mening om, i forhold til kommende måde at angribe terrænstævne på, især i forhold til det med at rykke op i grupperne. Jeg har studeret stillingen, og kigget detaljeret i DGIs register på nogle af dem i toppen.

Nr 1 i min gruppe har f.eks 7 terrænskydning bag sig, og jeg kan se andre stævner helt tilbage til 2015 i andre discipliner. Så det er altså en skytte, der har mindst 7 års erfaring. Jeg kan se nogenlunde samme tendens og mønster fra flere andre helt i toppen, og det giver naturligvis mening, at selvom de ikke alle har skudt lige mange terrænstævner, så er der en erfaring fra mange års skydning, og erfaring fra andre discipliner også som helt klart giver noget rutine og bedre forudsætninger for at skyde andre ting også. Alt er jo altid nyt for alle på et tidspunkt, og jeg har fuld forståelse for det system, og måden man inddeler skytterne i disse grupper, men det får alligevel mig til at tænke lidt mere taktisk i det, og måske angribe det må en anden måde næste gang, end jeg f.eks gjorde i går.

Inden skydningen i går, der havde jeg fået hjælp af tidligere formand og nuværende næstformand i min forening nogle dage før nede i terrænet, og vi fik trænet nogle timer på en enkelt bane, og jeg blev sat godt ind i kommandoerne osv. Så det var jo fint, og det var jeg glad for. Pointsystem osv, var lidt svært at forstå, når man fik det at vide på nogle timer over en aften, så jeg brugte mange dage i hjemmearbejde på at læse om og sætte mig ind i det. Jeg satte mig derfor hurtigt for, at min taktik i terrænstævnet fra starten skulle være, at jeg ikke ville "fedtspille", trods mange rådede mig til, at jeg bare skulle skyde sikkert, hvis jeg var i tvivl om de svære mål. Det skulle jeg nok have lyttet til, men jeg er konkurrencemenneske, og jeg lærte også, at man skal passe på med at efterlade for mange tomme skiver, da man dermed efterlader for mange mulige point. Det er jo et dilemma, da man ikke ved med sikkerhed, hvilke skud man sætter, så man må jo vælge og tage nogle chancer, og der er jeg på den med, at jeg går "all in". Dette ud fra teorien om, at trods man er ny, så nytter det ikke noget at skyde "sikkert" ved hver station. Jeg tror fuldt og fast fast, at hvis man satser og går efter at træffe selv de svære mål, så vil man også hurtigere kunne komme til at ramme dem mere permanent og sikkert i fremtiden. Derfor gik jeg hele dagen i går efter, at alle de ekstra skyd der var, når der blot var nogle få mål, dem skød jeg efter de sværeste mål. Det gav virkelig bagslag, og derfor ramte jeg kun 14 af 31 eller 32 mål, hvis jeg husker korrekt. Der var blot 1 ekstra point at hente der også, så det er jeg ikke helt tilfreds med.

Så nu er vi ved at være fremme ved de overvejelser, som jeg gerne vil høre jeres holdning til:

I forhold til, hvordan man rykker op/ned i disse grupper man skal skyde i, alt efter hvordan man gør det i de forskellige discipliner, er det så ikke mest oplagt, at jeg bare fortsætter, som jeg gjorde i går, da jeg uden tvivl så ikke kommer til at lave nogle kvantespring i rækkerne, og pludselig efter en "fedte skydning" gør det så godt, at jeg pludselig rykker op i nogle højere grupper. Jeg talte med en i min klub i fredags, da vi hjælpere skød stævnet, og han havde ved sit første terrænstævne for et års tid siden skudt så godt, at han nu var røget op i TP1. :respekt:

Jeg ved ikke, om han har skudt "safe", i sit første stævne, eller bare virkelig var så skrap at ramme det hele, men det er jo noget af et spring, som faktisk kan blive en "bagdel" for ham. Jeg tænker, at han på den måde, går glip af turen op i TP3 og TP2, hvor han med så flotte resultater ville være direkte konkurrencedygtig omkring topplaceringerne. Derfor "snyder" han jo sig selv for flotte resultater, sejre og evt medaljer i de lavere klasser, når han så hurtigt rykkes op i TP1, hvor der jo befinder sig skytter med langt mere erfaring bag bæltet, og så ender man måske i den sidste del af feltet. Er det så det værd, eller skal man bare skyde og satse max, som jeg gjorde i går, så en evt oprykning løbende tager længere tid?

Forleden var jeg fastlåst på, at jeg ville "gå all in", og derfor bare skyde efter alle opsatte mål på stationen, uanset hvor svære de var, så ville jeg bruge evt. ekstra skud på dem, i logikken ud fra at efterleve flest mulige tomme skiver og dermed point. Men når jeg ser resultatet i min TP4 gruppe, og hvordan mange andre har langt mere erfaring og flere stævner bag sig, så er jeg faktisk ude i nu, at jeg ved kommende terrænstævner simpelthen vil køre taktikken om, at hvis der f.eks er 2-3 "nemme" mål, eller mindre, så vælger jeg dem fra starten, og dropper de mål, som jeg er sikker på, at jeg nok ikke vil ramme. Så smider jeg de 5 skud "sikkert" afsted i de 2-3 nemmeste mål og håber, at kunne sætte 5-8 point på hver station i de nemme mål. Det kan variere, men der er altid nogle nemme mål, man burde kunne holde måske 5 point i snit, og på 8 stationer, så er det 40 point minimum, og så er man pludselig noget længere fremme. Man får også en anden ro i forhold til tidspresset, hvis man fokuserer på de få nemmeste mål jo, og det er måske fornuftigt, når man stadigvæk er ny, at man så kører erfaringen og læringen ind på denne måde?

Hvordan ser andre deltagere på sådan en taktik, og kan man være mere konkurrence dygtig ved at gøre sådan? Uden at være for selvsikker, så var der da 2-3 mål generelt rundt på banen, jeg skød for første gang, hvor man ved at fokusere på dem og dermed med lidt mere tid pr. skive, burde kunne sætte dem rimeligt sikkert. Det er overgangen fra og til de sværeste mål, der er det absolut sværeste, og dem rammer man jo noget sværere, men det kan man jo tage til træningen, når der er ikke er stævne.

Så hvad er jeres mening til, at jeg overvejer at køre den "better safe, than sorry taktik" i fremtiden, indtil jeg i hvert fald har nogle flere år og erfaring i terrænskydning på bagen?

Eller skal jeg bare fortsætte med at gå "all in" og skyde de ekstra skud, der er på visse baner med få mål, efter de sværeste mål stadigvæk, så jeg forbedrer erfaringen med og på disse mål, eller er det det der, jeg skal bruges træningen?

Jeg beklager, at dette blev lidt langt, men jeg har tænkt en del over det taktiske siden i går, da jeg fulgte resultatlisten, og kunne se, hvordan de erfarne med mange års skydning og flere forskellige stævner bag sig, kan placere sig i toppen i den lave TP4 klasse - det giver altså mig lyst til at ændre min taktik og skyde mere konservativt og konsekvent med alle mine 5 skud i de 2-3 "sikre mål", så jeg får rykket en masse træffere på scoreboardet.

Er det ikke det første og højeste tal, der tæller i stillingen, og kun hvis man er lige der, så er det antal ramte skiver, der tæller derefter? Der vil jeg så komme til kort, da jeg i min taktik nok får skudt en del mindre forskellige mål, men jeg vil hellere have flest mulige træffere på tavlen, og blive mere konkurrencedygtig med de andre i gruppen, men så risikerer jeg jo bare, at jeg måske hurtigt via et godt resultat, ender med at blive rykket op i højere klasser for tidligt, som min kollega fra min forening har oplevet jo.

Jeg håber, I kan se og forstå tankerne og dilemmaet bag alt dette, og jeg ser virkelig frem til jeres svar og tanker. :biggrin:

Slutteligt vil jeg gerne takke min forening Aalborg Skyttekreds for et fantastisk stævne og jeg håber, at I havde et fedt og hyggeligt hovedstævne i går for resten af deltagerne rundt omkring i landet. Tak til især dem, der tog mig "under vingerne" som ny i klubben og til mit første terrænstævne- I ved selv, hvem I er :)

Tak for jeres tid, og tak til jer det komme hele denne lektie igennem :fun:

Det får I lige et :10: for!

/AalborgBK
Wise men talk, because they have something to say.

Fools talk, because they have to say something.

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3159
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 205 times

Re: Mit første Dall/Aalborg terrænstævne 2022 overstået.

Indlæg af Grendel » 8. maj 2022, 17:56

Jeg læste lige løst dit skriv :smile:

Min umiddelbare indskydelse er du bør øve lidt balistik med det våben du benytter til terrænskydning og kvalitets ammolade, ikke mindst 22lr. Og de forskellige terræn skydninger der bliver afholdt har forskellige "udtryk" .. )dvs dall ligner f.eks ikke det du vil finde hos Ølsted terræn og fremdeles :smile:
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Mit første Dall/Aalborg terrænstævne 2022 overstået.

Indlæg af Mapzter » 8. maj 2022, 18:30

AalborgBK1885 skrev:
8. maj 2022, 15:19
I forhold til, hvordan man rykker op/ned i disse grupper man skal skyde i, alt efter hvordan man gør det i de forskellige discipliner, er det så ikke mest oplagt, at jeg bare fortsætter, som jeg gjorde i går, da jeg uden tvivl så ikke kommer til at lave nogle kvantespring i rækkerne, og pludselig efter en "fedte skydning" gør det så godt, at jeg pludselig rykker op i nogle højere grupper. Jeg talte med en i min klub i fredags, da vi hjælpere skød stævnet, og han havde ved sit første terrænstævne for et års tid siden skudt så godt, at han nu var røget op i TP1. :respekt:
Det kommer an på hvad du gerne vil. Ved at fortsætte med at gå efter de sværeste mål, vel vidende du pt. har lille sandsynlighed for at ramme dem, så sætter du nok dig selv op til at skyde dårlige point et stykke tid endnu, til du får tilstrækkelig rutine.
Det kan være ret demotiverende.
AalborgBK1885 skrev:
8. maj 2022, 15:19
Jeg ved ikke, om han har skudt "safe", i sit første stævne, eller bare virkelig var så skrap at ramme det hele, men det er jo noget af et spring, som faktisk kan blive en "bagdel" for ham. Jeg tænker, at han på den måde, går glip af turen op i TP3 og TP2, hvor han med så flotte resultater ville være direkte konkurrencedygtig omkring topplaceringerne.
Hvis man kan skyde op til niveauet i f.eks. TP1, så er der i min bog ikke meget ved at forsøge at undgå oprykning. Jeg ville ikke bruge meget tid på at tænke over oprykning, og bare lade den ske af sig selv.

Hvis man skyder godt nok til at rykke op i TP1 i løbet af de første par sæsoner, er det super flot, og man er ikke gået glip af noget ved ikke at skyde i TP2 etc.
AalborgBK1885 skrev:
8. maj 2022, 15:19
Eller skal jeg bare fortsætte med at gå "all in" og skyde de ekstra skud, der er på visse baner med få mål, efter de sværeste mål stadigvæk, så jeg forbedrer erfaringen med og på disse mål, eller er det det der, jeg skal bruges træningen?
Det er træningen der flytter dit færdighedsniveau. Til træningen kan du fokusere på de mål du har sværest ved, og finde ud af hvad der skal til for at ramme dem, eller at du, med dit nuværende færdighedsniveau ikke kan ramme dem ofte nok til at det kan betale sig at skyde efter dem.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
AalborgBK1885
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. feb 2022, 02:23
Interesser: Skydning/Fodbold/Dyr
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 20 times

Re: Mit første Dall/Aalborg terrænstævne 2022 overstået.

Indlæg af AalborgBK1885 » 8. maj 2022, 18:34

Grendel skrev:
8. maj 2022, 17:56
Jeg læste lige løst dit skriv :smile:

Min umiddelbare indskydelse er du bør øve lidt ballistik med det våben du benytter til terrænskydning og kvalitets ammolade, ikke mindst 22LR. Og de forskellige terræn skydninger der bliver afholdt har forskellige "udtryk" .. )dvs dall ligner f.eks ikke det du vil finde hos Ølsted terræn og fremdeles :smile:
Tak for dit indspark. Men er det ikke lidt omsonst, når jeg skyder med den samme type lånte pistol, og der ikke er så meget forskellig ammolade at vælge i mellem? Nu var vi ikke ude over længder end ca. 50 meter, så vidt jeg husker, så er det ikke en for tidlig "detalje", at begynde at terpe i, når jeg nu kun er i gang med skydning på 4 md?

Det er vigtigt, at jeg får et våben med tiden, som er mit eget i klubben, og som kun jeg piller ved, hvis det er. Den kontinuerligt er meget vigtigt for mig, for det våben forleden, det skød godt nok i øst og vest, selvom jeg naturligvis også har været nervøs og lavet sigte og aftræksfejl. Men det var nogle store og meget nemme måle, jeg slet ikke ramte. SÅ jeg tænker, at ballistisk er for tidlig og detaljeret at begive sig i kast med s tidligt? Mine tanker gik mere på, om jeg bare skulle gå væk fra den "all in taktik", hvor jeg satte flest ekstra skud efter de svære mål, og køre den mere sikkert, men om det så er dumt, i forhold til, om man så hurtigere skydere så gode resultater, at man bliver rykket for hurtigt op i grupper, hvor man slet ikke er konkurrencedygtig. Som skrevet i indlægget, så kan jo se, at dem der topper hele nede i den lave TP4 gruppe, der er altså erfarne skytter med mange år bag sig, og flere terrænskydninger og andre typer konkurrencer, men de formår alligevel at blive i den laveste rangeret række, og kan forholdsvis "nemt" og sikkert toppe i dem. Jeg vil naturligvis gerne være konkurrence dygtig med tiden i alle grupperne, men det der med at skyde "sikkert" og måske springe nogle grupper over, og misse evt. gode placeringer, det er jeg ikke meget for, men måden at gøre det korrekt på, er jeg i tvivl om.

Men jeg hælder til at tage næste stævne, hvor jeg udelukkede skyder de absolut nemmeste skiver, og smider alle 5 skud fordelt i dem (Ja, naturligvis misser man også der, men der er skiver, der burde kunne scores 5-8 point på ca, hvis man udelukkende satser på dem, Men giver det så høj nok score til, at man næste gang måske rykkes op i TP3 go TP2 f.eks, så er det måske netop en bagdel for en, da man ikke der er konkurrencedygtig, medmindre man begynder at tage de sværere mål med. Så det er lidt en balancegang. Vil man vinde noget, eller vil man blæse frem ved at "køre den safe", og bare gå efter flest mulige træffere i de skiver, man føler, man kan ramme nogenlunde konsekvent. Jeg kan se på stillingerne, at nogle må køre den taktik, da de har ramt lige så mange mål, som jeg har, men deres højre tal med ekstrapointene, det er noget højere end mit, så der må de jo givetvis fordele flere sikre træffere i flere af målene, og dermed satser de lidt mindre på de svære på.

Det er fascinerende at nørde/terpe i, så derfor ville jeg gerne høre, hvordan andre skytter har grebet denne an, og hvad der er vigtigst for dem. At være konkurrencedygtig fra starten, eller være ligeglad og bare skærpe tilgangen til sin skydning ved ikke at "fedtspille" noget, og gå efter de svære mål også, da det giver dem mest glæde og tilfredsstillelse. Det er da fedt at score højt i sin gruppe TP4 ved at skyde sikkert og måske være i top 10 eller 5 endda, men hvis man så rykker op til en højere gruppe næste gang, kan man så blive ved med at køre denne tilgang, eller vil den manglende satsning på de sværere mål give endnu større udslag. Jeg kan se i de højere rækker, at der bliver ramt tæt på max mål ofte, så det skal jo også køres ind.

Jeg forstår og respekterer hvordan folk inddeles i grupperne, men jeg synes også, at der er et "hul", når skytter, der har skudt i 5-7 år, og haft flere terrænstævner og andre typer skydninger, så "nemt" kan vinde en af de lavere trupper. Det kan naturligvis ikke undgås, da disse kan være rykket ned og op mange gange, alt efter aktivitetsniveau igennem årene, men derfor er det jo teoretisk lettere umuligt for skytter i første stævne og blot få mdrs erfaring på bagen overhovedet at gøre sig gældende. Det er også fair nok, men det ville være lidt mere fair, at man konkurrerede i mod og blev slået af skytter med nogenlunde samme anciennitet, men sådan et system, er nok sværere at få op at køre, så derfor må man indrette sig efter det, som der nu engang er sat op, og det er dét, jeg er nysgerrig efter at høre andre herinde efter, hvad/hvordan de griber det an.

Det hele skal jo ikke handle om medaljer, men det er da sjovest, hvis man skyder i mod folk med nogenlunde samme niveau, så derfor vil jeg gerne finde en tilgang og taktik til det i fremtiden, så jeg både skyder bedst muligt, ved at være "sikker" i de nemmere mål og score mest der, men omvendt heller ikke gøre det så godt, at jeg smides op i højere TP klasser, før jeg kan gøre mig i de bedre placeringer i f.eks TP4.

:smile:
Wise men talk, because they have something to say.

Fools talk, because they have to say something.

Brugeravatar
AalborgBK1885
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. feb 2022, 02:23
Interesser: Skydning/Fodbold/Dyr
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 20 times

Re: Mit første Dall/Aalborg terrænstævne 2022 overstået.

Indlæg af AalborgBK1885 » 8. maj 2022, 18:59

Mapzter skrev:
8. maj 2022, 18:30
AalborgBK1885 skrev:
8. maj 2022, 15:19
I forhold til, hvordan man rykker op/ned i disse grupper man skal skyde i, alt efter hvordan man gør det i de forskellige discipliner, er det så ikke mest oplagt, at jeg bare fortsætter, som jeg gjorde i går, da jeg uden tvivl så ikke kommer til at lave nogle kvantespring i rækkerne, og pludselig efter en "fedte skydning" gør det så godt, at jeg pludselig rykker op i nogle højere grupper. Jeg talte med en i min klub i fredags, da vi hjælpere skød stævnet, og han havde ved sit første terrænstævne for et års tid siden skudt så godt, at han nu var røget op i TP1. :respekt:
Det kommer an på hvad du gerne vil. Ved at fortsætte med at gå efter de sværeste mål, vel vidende du pt. har lille sandsynlighed for at ramme dem, så sætter du nok dig selv op til at skyde dårlige point et stykke tid endnu, til du får tilstrækkelig rutine.
Det kan være ret demotiverende.


AalborgBK1885 skrev:
8. maj 2022, 15:19
Jeg ved ikke, om han har skudt "safe", i sit første stævne, eller bare virkelig var så skrap at ramme det hele, men det er jo noget af et spring, som faktisk kan blive en "bagdel" for ham. Jeg tænker, at han på den måde, går glip af turen op i TP3 og TP2, hvor han med så flotte resultater ville være direkte konkurrencedygtig omkring topplaceringerne.
Hvis man kan skyde op til niveauet i f.eks. TP1, så er der i min bog ikke meget ved at forsøge at undgå oprykning. Jeg ville ikke bruge meget tid på at tænke over oprykning, og bare lade den ske af sig selv.

Hvis man skyder godt nok til at rykke op i TP1 i løbet af de første par sæsoner, er det super flot, og man er ikke gået glip af noget ved ikke at skyde i TP2 etc.
AalborgBK1885 skrev:
8. maj 2022, 15:19
Eller skal jeg bare fortsætte med at gå "all in" og skyde de ekstra skud, der er på visse baner med få mål, efter de sværeste mål stadigvæk, så jeg forbedrer erfaringen med og på disse mål, eller er det det der, jeg skal bruges træningen?
Det er træningen der flytter dit færdighedsniveau. Til træningen kan du fokusere på de mål du har sværest ved, og finde ud af hvad der skal til for at ramme dem, eller at du, med dit nuværende færdighedsniveau ikke kan ramme dem ofte nok til at det kan betale sig at skyde efter dem.

Tusind tak for din indspark.

Citat 1:

Jeg må nok indrømme, at jeg helst gerne ville op i rækken og konkurrere bedre med, selvom det er tidligt. Jeg tror ikke, det der bliver så mange træninger rundt i banen med alle de svære mål osv, som jeg kommer til at fokusere mere på baneskydningen, som er min favorit. Så måske, jeg har bedst og opnår mest ved at begynde at udvælge de sikreste mål, når jeg skal skyde terrænstævne igen. Det sats, jeg lavede i mit debut, det kostede altså mange point i det nemmere mål, men jeg blev lidt fanget i træningen nogle dage før omkring, at man skal passe på med at efterleve for mange mål. Der kommer utvivlsomt flere træninger nede i terrænet med tiden og årene, og så kan jeg der køre et fokus på de sværeste mål, og så bygger jeg på den vej med tiden. Så bliver jeg også mere komfortabel løbende, og kan indtil da nøjes med at fokusere på at lave flest træffere i de mål, der falder mig nemmest. Det giver rigtigt meget selvtillid og iver for mere, når man trods alt ser en masse træffere - uagtet om målet så er "nemt" i andres øjne. Hellere bygge på stille og roligt så. :smile:

Citat 2:

Dette forstår jeg ikke helt. Nu er der ham fra vores klub, som er hoppet fra TP4 til TP1. Så vidt jeg husker, var det dét, han fortalte om forleden i klubben. Med hans resultatet forleden i den TP1, der havde han kunne få pænere placeringer i TP2, TP3, og i TP4 havde han scoret nok til en 3/4 plads. Så er det helt forkert antaget, at man "snyder" sig selv for bedre placeringer og medaljer, hvis man rykker for hurtigt op i bedste gruppe fra den dårligste. Jeg kan se, at vinderen i TP2 faktisk har bedre score end vinderen i TP1, så der er dilemmaet igen jo. Jeg er med på, at man ikke kan se sådan på det, for en oprykning/nedrykning er baseret på ens løbende resultater, og det er rimeligt nok, men jeg tænker på de helt ekstreme, hvor man starter nederst nede, og hvordan man taktisk bedst angriber det, så man undgår før høje oprykninger, bare fordi man skyder "de nemme mål kun", og dermed opretholder en fornuftig gang resultater stabilt. Det er her, mine tanker går på, om det ikke bare er bedst at tage den lange tid, det tager, når man ikke så ofte træner terrænskydning, og så når det er, så træner man intensivt på de absolut sværeste mål, og så tager det den tid, det tager i langsomt tempo, så man stabilt rykker frem med tiden. Det er jo tålmodighed, det drejer sig om, og jeg skal da være ærligt at indrømme, at mine tanker omkring dette startede, da jeg så slutstillingen i TP4, og hvordan vinderen i disse, har skudt i så mange år, og deltaget i så mange flere stævner end de helt nye, og dermed ret nemt kan vinde disse grupper. Man vil jo gerne konkurrere med, og så kan det være en vej, ved at man "fedtskyder" lidt, men det er jo lidt "kyllingeagtigt", at man efterlader de svære mål, så jeg var nysgerrig på andre skytters syn på sådan en fremgang og taktik.

Citat 3:

Det har du ret i. Det er træning, træning, træning. Jeg møder jo op uge efter uge, så der skal nok blive trænet, men jeg vil også enormt gerne lægge alt mit fokus og intensiveringen i baneskydningen. Der finder jeg den bedste ro, og der er noget mere tidspres ved terrænskydningen, og det kommer naturligvis også med tiden. Altså, når jeg kigger mine udprintet skiver fra den første md., jeg var i kursus, der var der 5-6 skud, der slet ikke ramte skiven. Frem til i dag, hvor jeg stabilt sætter alle skud i det sorte, og yderst sjældent har et "vildskud". Så der er forbedring at spore hurtigt. Men med terrænskydningen, tror jeg, at det bliver sværere at træne mere konsekvent, så derfor vil jeg gerne have fastlagt en generel statistisk til kommende skydninger her i konkurrencer. Naturligvis vil den træning, der bliver mulig på terrænbanen, skulle handle om fokus på de sværeste mål - det er klart. Jeg vil gerne stadigvæk gå "all in" og dygtiggøre mig på de mål, der driller, men hvis træningen i det, ikke bliver så konsekvent og ofte, som med baneskydningen, så skulle jeg måske bare køre den mere "safe", i nogle år endnu, indtil der sidder en større rutine og træning i terrændelen. Så der er noget forbedring og avancering at se i resultaterne, og så må det betyde, at jeg skyder mere sikkert i sikre mål noget tid endnu.

Tak for din tid, Mapzster :rock:
Wise men talk, because they have something to say.

Fools talk, because they have to say something.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Mit første Dall/Aalborg terrænstævne 2022 overstået.

Indlæg af Mapzter » 8. maj 2022, 19:25

AalborgBK1885 skrev:
8. maj 2022, 18:59
Jeg er med på, at man ikke kan se sådan på det, for en oprykning/nedrykning er baseret på ens løbende resultater, og det er rimeligt nok, men jeg tænker på de helt ekstreme, hvor man starter nederst nede, og hvordan man taktisk bedst angriber det, så man undgår før høje oprykninger, bare fordi man skyder "de nemme mål kun", og dermed opretholder en fornuftig gang resultater stabilt.
Med al respekt - jeg er ret sikker på at du overtænker omkring dette med klasser og oprykning. Skyd nogle flere konkurrencer, så skal du nok havne i den rigtige klasse for dig.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
AalborgBK1885
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. feb 2022, 02:23
Interesser: Skydning/Fodbold/Dyr
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 20 times

Re: Mit første Dall/Aalborg terrænstævne 2022 overstået.

Indlæg af AalborgBK1885 » 8. maj 2022, 19:53

Mapzter skrev:
8. maj 2022, 19:25
AalborgBK1885 skrev:
8. maj 2022, 18:59
Jeg er med på, at man ikke kan se sådan på det, for en oprykning/nedrykning er baseret på ens løbende resultater, og det er rimeligt nok, men jeg tænker på de helt ekstreme, hvor man starter nederst nede, og hvordan man taktisk bedst angriber det, så man undgår før høje oprykninger, bare fordi man skyder "de nemme mål kun", og dermed opretholder en fornuftig gang resultater stabilt.
Med al respekt - jeg er ret sikker på at du overtænker omkring dette med klasser og oprykning. Skyd nogle flere konkurrencer, så skal du nok havne i den rigtige klasse for dig.
Det var nu ikke for at "overstænke" klasserne i sig selv. Men mere i forhold til, hvordan man bedst greb det an taktisk. Men ja, jeg synes da et eller andet sted, at der er en "skævvridning, når helt nye, der kun har skudt i nogle mdr, stadigvæk kan møde skytter med mange stævner bag sig over mange 5-7 års erfaring i deres klasse i en konkurrence, og dermed nemmere kan toppe i divisionerne, og så ser jeg stadigvæk noget taktisk og beslutning i det, for de skytter, der rykker for tidligt frem. Jeg kunne da forstå på medlemmet i vores klub, som var ude for dette, at han også havde en holdning til, at det måske kunne gå for stærkt, bare fordi man har haft en god skydning. Nu er han så oppe i en klasse, hvor han slutter i bunden, når han med en anden taktik løbende, kunne avancere mere løbende op i rækkerne, og konkurrere i toppen på sin vej op, i stedet for de voldsomme spikes op og ned, og placeringer i øst og vest. Det må da - unægteligt - være lidt mere motiverende og at foretrække for sådan en skytte, at han måske inden var rendt igennem TP3. TP2 og sidst TP1, hvor han havde bedre resultater fra de tidligere grupper med i bagagen. Er det ikke også en del af motivation ved at skyde og deltage i konkurrencer, i stedet for at blæse op i en klasse, hvor man i noget tid vil være at finde i bunden. Det ser vi måske forskelligt på, men de inddelinger har altså nogle betydninger for skytter, og det er absolut ikke fedt, at en god skydning, hvor variansen måske var med en, skal placere en i en gruppe, hvor man så ender i bunden noget tid, indtil man måske rykkes en tand ned igen.

Sidst, men ikke mindst, så var indlægget også lidt en debat i forhold til taktikken omkring at skyde sikkert osv efter mål, der er "nemmere" at ramme, end om det var den "all in taktik", hvor man satser stort, som de fleste foretrækker, eller ikke foretrækker, som jeg var interesseret i at høre om. Det ville være spændende at høre andre erfarne skytters taktik og tanker på dette punkt. Jeg er vel næppe den eneste skytte i landet, der har overvejet disse ting, og uanset hvor lavt man er i klasserne, så er det vel fedt og mere motiverende, at man skyder i mod skytter, der har nogenlunde samme anciennitet og niveau.

Mit indlæg var langt, og der var flere aspekter i det, men jeg respekterer dit indput, og takker dig mange gange for det, Mapzter - det er taget til efterretning, og jeg vil selv finde min måde at skyde det på fremover, men på samme tid også lægge mere af mit fokus på baneskydningen. Der tror jeg, at jeg vil være mere konsekvent og stabil i mit niveau, hvor rangeringerne vil give mere mening for mig.

Igen, tak for din tid og svar og god aften til dig :smile:
Wise men talk, because they have something to say.

Fools talk, because they have to say something.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Mit første Dall/Aalborg terrænstævne 2022 overstået.

Indlæg af Mapzter » 8. maj 2022, 21:42

AalborgBK1885 skrev:
8. maj 2022, 18:59
Jeg vil gerne stadigvæk gå "all in" og dygtiggøre mig på de mål, der driller, men hvis træningen i det, ikke bliver så konsekvent og ofte, som med baneskydningen, så skulle jeg måske bare køre den mere "safe", i nogle år endnu, indtil der sidder en større rutine og træning i terrændelen.
Det lyder fornuftigt for mig. Når du så efter en terrænskydning kan konstatere at du ramte alt du skød på, så kan du jo passende skrue op for ambitionsniveauet. Samme strategi kan også bruges til din træning. At træne hele stationer og kommandoer er fint til at lære hvordan terrænskydning fungerer, men det som flytter noget teknisk er gentagelser og forfining.

Du vil sandsynligvis komme ud for baner hvor du tænker alle målene ligger i den svære ende, og derfor lyder din plan om primært at træne de svære mål ret fornuftig.

N.B: mine betragninger er generelle. Det er en del år siden jeg aktivt skød terræn, men der er meget fælles i tilrettelægning af træning og taktik for stationer.

Omkring det med klasseinddeling: Jeg tror ikke jeg har skudt et terrænstævne i 6-7 år, og er derfor pt klassificeret i klasse 4. Da jeg skød aktivt var jeg i klasse 1. Er det fair overfor skytterne i klasse 4 at jeg ville blive indplaceret der? Nok ikke.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Mit første Dall/Aalborg terrænstævne 2022 overstået.

Indlæg af Ras.Killing » 9. maj 2022, 08:47

Alt det der med klasser ville jeg ikke tænke for meget over, specielt hvis du kun har i sinde at skyde 1-2 stævner om året. I sidste ende er det alligevel kun TP1 der er noget ved.

Til terrænpistol handler det om at kende sine egne begrænsninger - derfra kan man tænke taktik.

Med tanke på resultatet, så giver det ikke mening at kaste et eller flere skud efter en skive, som man er usikker på at ramme. Kan du skyde forbi én gang, så kan du også skyde forbi to gange, og så har du smidt flere point.

Omvendt rykker du dig heller ikke på resultatet, hvis du konsekvent skyder sikkert. Det vil give et fornuftigt resultat midt i feltet, men heller aldrig mere end det.

Så kend dine begrænsninger, og skyd flest mulige point ud fra det.

Skytterne i toppen af TP1 vil gå efter fuldt hus på alle stationer. Det er nødvendigt for at vinde, men det er næppe den rette taktik for TP3/2 skytten.

Mht. træning så vil jeg sige, at du først og fremmest bør kunne sætte dine skud inde for den sorte skive på både 15m og 25m. Kan du gøre det konsekvent, så har du et fornuftigt udgangspunkt.

Og så skal du kunne gøre det samme, men under et let tidspres. Optimal er det, hvis du kan finde en naturlig skudkadence, så du ikke føler dig presset, men bare kan sætte dine skud inde for skiven på 10sek.

Herefter kan det give mening at træne lidt på forskellige afstande, hvis man har mulighed for det, samt bevægelige mål og skydestillinger. Balistik osv. bliver først rigtig interessant, når du konsekvent kan ramme det du skyder efter.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Mit første Dall/Aalborg terrænstævne 2022 overstået.

Indlæg af Fast Fumble » 9. maj 2022, 09:11

Ras.Killing skrev:
9. maj 2022, 08:47
Med tanke på resultatet, så giver det ikke mening at kaste et eller flere skud efter en skive, som man er usikker på at ramme. Kan du skyde forbi én gang, så kan du også skyde forbi to gange, og så har du smidt flere point.
Det er jeg nu ret uenig i.
Hvis der fx er 4 mål på en bane, bliver det altid det sværeste mål jeg skyder to skud på - for så har jeg dobbelt så stor chance for at ramme.
- Rammer jeg 2 x forbi koster det 3 point.
- Rammer jeg 2 træk koster det ingen point
- Rammer jeg 1 træf koster det kun 1 point

Og med dobbelt chance for et træf, slipper jeg med at miste 1 point, i stedet for 3 point, hvis mit enlige skud rammer forbi.

Den anden strategi jeg synes giver emning, er helt at fravælge må jeg tvivler på at jeg kan ramme - så koster det kun point'et fra skiven, hvis jeg træffer med alle mine 5 skud.

Men ligesom Mapze skyder jeg kun 1-2 terrænstævner om året nu, da jeg de sidste 10-15 år har satset benhårdt på IPSC, så måske er min rutine lidt rusten...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Mit første Dall/Aalborg terrænstævne 2022 overstået.

Indlæg af Ras.Killing » 9. maj 2022, 09:46

Fast Fumble skrev:
9. maj 2022, 09:11
Ras.Killing skrev:
9. maj 2022, 08:47
Med tanke på resultatet, så giver det ikke mening at kaste et eller flere skud efter en skive, som man er usikker på at ramme. Kan du skyde forbi én gang, så kan du også skyde forbi to gange, og så har du smidt flere point.
Det er jeg nu ret uenig i.
Hvis der fx er 4 mål på en bane, bliver det altid det sværeste mål jeg skyder to skud på - for så har jeg dobbelt så stor chance for at ramme.
Eller dobbelt stor chance for skyde to skud forbi? :blink:

Når du skriver som du gør, så tænker jeg det er fordi du mener, at du i hvert fald vil ramme med mindst ét af dine to skud - og så kan det give mening.

Men er du i tvivl om, om du overhovedet kan ramme skiven, så gambler du med dine point, og taber formodentlig flere point end du vinder.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Mit første Dall/Aalborg terrænstævne 2022 overstået.

Indlæg af Ras.Killing » 9. maj 2022, 10:02

Fast Fumble skrev:
9. maj 2022, 09:11
Hvis der fx er 4 mål på en bane, bliver det altid det sværeste mål jeg skyder to skud på - for så har jeg dobbelt så stor chance for at ramme.
Et andet aspekt til den strategi er også, at du ved at tage to skud i den sværeste skive, potentiel presser dig selv lidt mere på tiden.

Typisk vil man bruge lidt mere tid på sigtebilledet på en svær skive kontra en nem skive.

Skyder du ét skud i den svære, og to i den nemmeste, så kan du tillade dig selv at bruge lidt mere tid på det éne svære skud, som du så kan hente igen, med to skud i den nemmeste.

Men altså... Der er flere måder at gøre det på.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Mit første Dall/Aalborg terrænstævne 2022 overstået.

Indlæg af Fast Fumble » 9. maj 2022, 10:19

Ras.Killing skrev:
9. maj 2022, 10:02
Fast Fumble skrev:
9. maj 2022, 09:11
Hvis der fx er 4 mål på en bane, bliver det altid det sværeste mål jeg skyder to skud på - for så har jeg dobbelt så stor chance for at ramme.
Et andet aspekt til den strategi er også, at du ved at tage to skud i den sværeste skive, potentiel presser dig selv lidt mere på tiden.

Typisk vil man bruge lidt mere tid på sigtebilledet på en svær skive kontra en nem skive.

Skyder du ét skud i den svære, og to i den nemmeste, så kan du tillade dig selv at bruge lidt mere tid på det éne svære skud, som du så kan hente igen, med to skud i den nemmeste.

Men altså... Der er flere måder at gøre det på.
Ja, det er jeg 100% enig i. Så der kan sagtens være flere lige gode strategier i Terrænskydning.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
AalborgBK1885
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. feb 2022, 02:23
Interesser: Skydning/Fodbold/Dyr
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 20 times

Re: Mit første Dall/Aalborg terrænstævne 2022 overstået.

Indlæg af AalborgBK1885 » 9. maj 2022, 13:39

Først vil jeg lige beklage, at jeg smed resultatlisten op med mit og andres navne - jeg tænkte ikke lige over, at det var brud på GDPR-reglerne, men så er det godt, at I admins har styr på det, så tak! :smile:

Dernæst vil jeg takke Ras og Fast Fumble for jeres betragtninger. Det er jo det fede ved det terrænskydning - nemlig at der er forskellige holdninger og taktik, som folk mener, er bedst, og det afhænger naturligvis også af, hvor erfaren og god en skytte man er. Hvis man nu bare vidste, hvilke mål, man ville ramme med sikkerhed, så var det regnestykket og taktikken jo nem nok at få til at gå op.

Jeg kommer nok ikke til at skyde dette alligevel så mange gange om året, da jeg vil vil fokusere mest på mit baneskydning, og jeg kan mærke, at det er dér, hvor jeg vil lægge mit fokus 100% og dygtiggøre mig mest muligt. Jeg vil dog altid deltage i min klubs egne terrænstævner, og så vil jeg skyde "sikkert" i fremtiden, da jeg ikke forestiller mig, at der bliver så meget træning på de bevægende og svære mål i årets løb, da jeg hellere vil træne på baneskydningen. Men med årene, bliver det uden tvivl bedre, og når man engang får sit eget våben, som man kender, og har indskudt helt selv, så er det også basis for at tage flere chancer i de terrænskydninger, der vil komme løbende. Det hele skal nok gå op i en højere enhed, da erfaringen er en stor del af det.

Jeg må dog indrømme, at jeg fortrød mit "sats" i min første skydning. Ikke fordi, jeg kunne have endt i toppen af den grund, men mere for at få en bedre første oplevelse ved at skyde de flere point, som jeg uden tvivl havde kunne, hvis jeg blot havde skudt efter de 2-3 sikreste mål på en station, i stedet for at skulle satse så stort, og bruge de ekstra skud, der tit var, på de absolut sværeste mål.

Rangeringen af grupper er, som den er, men jeg studsede dog noget over, hvor rimeligt det var, at 5-7 år gamle skytter kunne skyde nede med de nye folk, men ved nærmere eftertanke og studering af det, så må jeg også indrømme, at jeg ikke lige selv har et bedre forslag - det er der nok mange kompetente folk, der er kommet frem til over årene, hvordan dette skal foregå og udregnes :giggle:

Men det var sjovt at prøve terrænskydning, og lære en flok medlemmer i min klub bedre at kende, og erfare det suveræne sammenhold der er i miljøet, men det var også fedt at mærke, at der er en anden type skydning, som jeg brænder mere for, og vil satse mere på fremover. :smile:
Wise men talk, because they have something to say.

Fools talk, because they have to say something.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Mit første Dall/Aalborg terrænstævne 2022 overstået.

Indlæg af Fast Fumble » 9. maj 2022, 15:39

AalborgBK1885 skrev:
9. maj 2022, 13:39
Rangeringen af grupper er, som den er, men jeg studsede dog noget over, hvor rimeligt det var, at 5-7 år gamle skytter kunne skyde nede med de nye olk, men ved nærmere eftertanke og studering af det, så må jeg også indrømme, at jeg ikke lige selv har et bedre forslag - det er der nok mange kompetente folk, der er kommet frem til over årene, hvordan dette skal foregå og udregnes :giggle:
Det er et universelt problem med indrangering som altid har plaget DGI.
Hvis man kigger stævneresultater, så bliver klasse 4 meget ofte vundet med flere point end klasse 3. Og det sker også jævnligt at klasse 2 vindes med flere point end klasse 1. Og hvor fedt er det at vinde klasse 1, med færre point end vinderen i klasse 2?!?

Jeg har altid ignoreret klasserne, og blot set på hvor jeg var i forhold til andre 22'er skytter jeg måler mig mod.

Klasse begrebet er en sær konstruktion, ligesom Breakout i Dragracing (du skal køre så hurtigt du kan, men hvis du kører FOR hurtigt, rykker vi dig op i en anden klasse, og så har du tabt). Men den kan bruges til at dele nogle medaljer ud, og så er det vel fint nok...

- Nejjj, sikker en fin medalje du kommer hjem med! Vandt du?
- JA! Eller nejj, der var 60-70 skytter der var bedre end mig, men jeg var den bedste af de dårlige!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
AalborgBK1885
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. feb 2022, 02:23
Interesser: Skydning/Fodbold/Dyr
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 20 times

Re: Mit første Dall/Aalborg terrænstævne 2022 overstået.

Indlæg af AalborgBK1885 » 9. maj 2022, 15:48

Fast Fumble skrev:
9. maj 2022, 15:39
AalborgBK1885 skrev:
9. maj 2022, 13:39
Rangeringen af grupper er, som den er, men jeg studsede dog noget over, hvor rimeligt det var, at 5-7 år gamle skytter kunne skyde nede med de nye olk, men ved nærmere eftertanke og studering af det, så må jeg også indrømme, at jeg ikke lige selv har et bedre forslag - det er der nok mange kompetente folk, der er kommet frem til over årene, hvordan dette skal foregå og udregnes :giggle:
Det er et universelt problem med indrangering som altid har plaget DGI.
Hvis man kigger stævneresultater, så bliver klasse 4 meget ofte vundet med flere point end klasse 3. Og det sker også jævnligt at klasse 2 vindes med flere point end klasse 1. Og hvor fedt er det at vinde klasse 1, med færre point end vinderen i klasse 2?!?

Jeg har altid ignoreret klasserne, og blot set på hvor jeg var i forhold til andre 22'er skytter jeg måler mig mod.

Klasse begrebet er en sær konstruktion, ligesom Breakout i Dragracing (du skal køre så hurtigt du kan, men hvis du kører FOR hurtigt, rykker vi dig op i en anden klasse, og så har du tabt). Men den kan bruges til at dele nogle medaljer ud, og så er det vel fint nok...

- Nejjj, sikker en fin medalje du kommer hjem med! Vandt du?
- JA! Eller nejj, der var 60-70 skytter der var bedre end mig, men jeg var den bedste af de dårlige!
Ja, det kan jeg godt se - rigtigt gode pointer og sammenligninger der.

Det er da rart at se, at jeg ikke er helt "væk" i mine tanker om dette, men du kommer med et glimrende forslag og betragtning i det. Det er da bare med at kigge på det og sammenligne med skytter, som man ved, at man bedre kan/skal sammenligne sig med, og så "Skie" på resten i det. :rolf:

Nu forstår jeg måske også det, jeg fornemmede i klubben den dag, da nogle fik uddelt medaljer, da vi blev bespist, efter vi havde sat skiver op, og snakken faldt på glæden ved disse medaljer. Der var nogle historier omkring, hvordan nogle brugte deres medaljer, og hvor meget de egentlig betød for dem, og det giver pludselig bedre mening for mig nu - jeg ville da elske en medalje, men det ville nok knibe noget med entusiasmen, ved at vinde TP4 eller TP3 sikkert, når man udmærket godt ved, at man faktisk burde være, og er dygtig nok ti at være rangeret meget højere. Så kan det være svært at føle sig som den "rigtige" vinder, men det er jo en subjektiv vurdering fra skytte til skytte :fun:


Så det må vel handle om, at finde nogle andre "værdier" i sin konkurrencementalitet, når rangeringen er, som den så er. :biggrin:
Wise men talk, because they have something to say.

Fools talk, because they have to say something.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Mit første Dall/Aalborg terrænstævne 2022 overstået.

Indlæg af T-REX » 9. maj 2022, 18:38

Jeg fik aldrig skudt så meget Terrænpistol, som jeg gerne ville. :oops:

Et tip jeg fik, var, start med den sværeste skive, da første skud, er det, hvor du bruger mest tid, på at sigte, og så næstværeste, osv osv.
Så de mest forhastede/hurtige skud, er efter nemmeste skive. :oops:

Jeg var heldig, at den klubpistol, jeg foretrak (Walther GSP) den var der ingen andre der kunne lide. :giggle:
Men fik ret hurtigt, min egen Pistol.

Overvejede at købe en dedikeret pistol, til Pistolterræn, men kom aldrig så langt.


Det overraskede mig, at jeg kunne ramme 60x90 skiven, på 90 meter... :biggrin:

Vedr. Ballistik, så gik jeg ud fra dette: (Strelok Pro har siden bekræftet det)

Med 0 på 25 meter, så er du indenfor 6 cm, på 50 meter, 20 cm, på 75 meter, og 40 cm, på 100 meter. (SK Pistol match 286 m/s)

Dvs. med de skivestørelser der er:
0-60 Meter, hold i midten af skiven
60-100 meter: hold i toppen af skiven
I de sjældne tilfælde, hvor er er en 125 meter skive. Hold 20-40 cm over skiven (Kuglefald omkring 80 cm)

Jeg kan heldigvis ikke længere huske, mine resultater, da det er 20 år siden sidst. Men de var ikke totalt ringe. :blink: Men også laaaangt, fra toppen.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar