Er finskytte ammo altid fuldkappet?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Er finskytte ammo altid fuldkappet?

Indlæg af Raptor357 » 24. maj 2022, 20:27

ReneKJ skrev:
24. maj 2022, 17:07
Lassescout skrev:
24. maj 2022, 11:54
Jeg søgte lidt rundt og fandt dette om baggrunden for krigens love. Det er kun et lille udsnit, men jeg synes det giver god mening. Det understøtter Frantz´pointe.
Gør ikke skade mere end nødvendigt. Denne regel findes overalt og i alle civilisationer. Hvad der udtrykkes af Montesquieu i 1748, i hans afhandling om politisk teori om ånden af ​​love , der skriver: “nationernes lov er naturligvis funderet på dette princip, at de forskellige nationer skal gøre [...] i krigen mindre skade end muligt, uden at skade deres reelle interesser ”. Dette princip er tæt på proportionalitetsprincippet, der findes i en fredssituation for at begrænse retten til selvforsvar. Det kræver krigsførere kun at ty til vold og voldsmidler, der står i rimeligt forhold til målene for en bestemt væbnet konflikt. Undgå at dræbe unødigt. Det andet princip indebærer at undgå unødvendig drab på soldater og unødvendig ødelæggelse af ressourcer, når krigens mål er nået og kun bruge våben, der passer til det, som krigens mål kræver. Ødelæg ikke eller pålæg lidelse ud over, hvad der kræves for det ønskede mål.
Jeg syntes nu ikke at det understøtter påstanden om et forbud.
For det første så er det ikke jura men filosofi.
Og for det andet selv om man acceptere det så er forudsætningen at "krigens mål er opnået". Det kan tolkes meget bredt, f.eks. at fjenden har overgivet sig.
Det er ikke forbudt, men det skal være et bevidst valg at vælge en ekspanderende til.
Ligger du og skyder langt og det eneste projektil du har der er godt nok, samtidigt er ekspanderende, så er det ok, da du ellers ikke ville kunne ramme målet. Det er filosofien bag at prik skytter kan bruge HPBT projektiler som f.eks. matchking
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Er finskytte ammo altid fuldkappet?

Indlæg af T-REX » 25. maj 2022, 12:17

Raptor357 skrev:
23. maj 2022, 18:36
Nej, ammunitionen er ikke altid fuldkappet.
Man bruger det projektil der er bedst til opgaven, vælger man selektivt og skyder for at dræbe, så anses geneve konventionen for at være overholdt, det handler om ikke at lemlæste tilfældigt.
Jeg har skudt med den ikke fuldkappede Lapua Scenar, den fungerer præcist som en fuldkappet og betegnes som en spids skarp. Jeg har desuden skudt med homogene projektiler som en del af et forsøg hvor man prøvede at presse mere præcision ud af de rifler vi nu engang havde. det er tilbage i 2003, så lang tid før det blev en ting.
Haag konventionen af 1899, skelner IKKE mellem almindelige soldater og finskytter.
Den specificerer KUN at man ikke må anvende ekspanderene projektiler.

Det eneste der står er:
“The Contracting Parties agree to abstain from the use of bullets which
expand or flatten easily in the human body, such as bullets with a hard envelope which does not entirely cover the core or is pierced with incisions.”
Declaration (IV,3) concerning Expanding Bullets. The Hague, 29 July 1899
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar