Re: Klistret skæfte på Browning X-Bolt. Hvad gør jeg?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Lani1966
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 9. apr 2012, 03:06
Interesser: Jagt og Bushcraft
Geografisk sted: Syd for Køge, Nord for Tyskland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 19 times

Re: Klistret skæfte på Browning X-Bolt. Hvad gør jeg?

Indlæg af Lani1966 » 7. aug 2022, 12:12

Ja, som overskriften indikerer, så er skæftet på min Browning X-bolt stalker i Composite lige så klisteret som en varm vingummi = Ret ulækkert at røre ved. :modbat:

Hvad søren kan jeg gøre ved det? Kan det afrenses, eller er jeg ude i "Byt til Nyt"?

Vh Lars
Senest rettet af Refraktorius 9. aug 2022, 15:34, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift tilrettet til indlægggts formål. Læs gerne opslaget i small talk
Jeg er lidt ligesom Bacon - Fed, men uimodståelig lækker...

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Klistret skæfte på Browning X-Bolt

Indlæg af C-X » 7. aug 2022, 12:15

Der er vist en tråd eller to om det, herinde, allerede. Jeg ville finde mig et andet skæfte, f.eks. et Boyds i laminat. Det er desværre noget der forfølger de Browning skæfter.

viewtopic.php?t=78829
viewtopic.php?t=77641
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Klistret skæfte på Browning X-Bolt

Indlæg af Strangeguy » 7. aug 2022, 12:26

Vi har haft nogle andre produkter der blev klistret, bluetooth højtaler og en ældre logitec mus :smile: Det blev renset af med citrusrens, et kedeligt produkt, men ganske effektivt. Om det virker på browning og hvor længe ved jeg ikke :???:
Mvh Søren

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Klistret skæfte på Browning X-Bolt

Indlæg af Bofhenator » 7. aug 2022, 14:11

Strangeguy skrev:
7. aug 2022, 12:26
Vi har haft nogle andre produkter der blev klistret, bluetooth højtaler og en ældre logitec mus :smile: Det blev renset af med citrusrens, et kedeligt produkt, men ganske effektivt. Om det virker på browning og hvor længe ved jeg ikke :???:
Mvh Søren
Det her:
https://www.bauhaus.dk/exo-citrusrengor ... -75-500-ml
?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Klistret skæfte på Browning X-Bolt

Indlæg af C-X » 7. aug 2022, 14:24

Uden at have prøvet på fedtet plast, kan jeg anbefale denne: https://cleanstep.dk/shop/pureno-citrus ... 7417p.html
Pas dog på med citrusrens, det er hårdt ved hud, maling mv., men det dufter dejligt!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Klistret skæfte på Browning X-Bolt

Indlæg af Strangeguy » 7. aug 2022, 16:01

Bofhenator skrev:
7. aug 2022, 14:11
Strangeguy skrev:
7. aug 2022, 12:26
Vi har haft nogle andre produkter der blev klistret, bluetooth højtaler og en ældre logitec mus :smile: Det blev renset af med citrusrens, et kedeligt produkt, men ganske effektivt. Om det virker på browning og hvor længe ved jeg ikke :???:
Mvh Søren
Det her:
https://www.bauhaus.dk/exo-citrusrengor ... -75-500-ml
?
Ja. Bare fra en anden producent. Det er det samme C-X nævner :smile:

AHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 11. feb 2013, 10:30
Interesser: jagt/ våben
Geografisk sted: jylland
Geografisk sted: Harlev j
Has thanked: 31 times
Been thanked: 137 times
Kontakt:

Re: Klistret skæfte på Browning X-Bolt

Indlæg af AHL » 7. aug 2022, 19:57

Lani1966 skrev:
7. aug 2022, 12:12
Ja, som overskriften indikerer, så er skæftet på min Browning X-bolt stalker i Composite lige så klisteret som en varm vingummi = Ret ulækkert at røre ved. :modbat:

Hvad søren kan jeg gøre ved det? Kan det afrenses, eller er jeg ude i "Byt til Nyt"?

Vh Lars
Byt til Nyt alt andet dur ikke
Mvh
AHL

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Re: Klistret skæfte på Browning X-Bolt

Indlæg af Glockster » 7. aug 2022, 22:27

Almindelig husholdningssprit på en klud. Gnid forsigtigt en lille område først. Fiksede gummiarmering på min Zeiss laser og det har holdt 3år nu.
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Klistret skæfte på Browning X-Bolt

Indlæg af C-X » 7. aug 2022, 22:48

Prøvede lige på nogle Fiskars knive, hvor grebene nærmest er smeltede. Gav det en gang citrusrens, skurede med en stiv børste, lod det virke nogle minutter, skyllede, på med ny rens og forfra, for så at skylle med opvaskemiddel. Det gav da et resultat, der var markant mindre fedtet, men skæfterne er færdige og man kan køre en negl ned i dem. Havde dog alligevel planer om at skifte skæfterne til træ.

Så, hvis det bare er en overflade, kan det måske blive tåleligt, for en tid. Hvis det går dybere ned i plasten, er skæftet nok direkte til udskiftning.
For de små penge en dåse koster, ville jeg helt klart prøve. Fjern dog alle metal dele inden!
Måske kan det holde, til et upgrade skæfte er hjemme.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Klistret skæfte på Browning X-Bolt

Indlæg af BentxBetjent » 8. aug 2022, 05:44

Gummiet bliver lidt grimt af det, men kartoffelmel virker.

Har brugt det på sådan et elektrisk vinåbnersæt.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1902
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 222 times

Re: Klistret skæfte på Browning X-Bolt

Indlæg af Robse » 8. aug 2022, 11:33

Talkum. Masser af talkum.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Klistret skæfte på Browning X-Bolt. Hvad gør jeg?

Indlæg af Refraktorius » 9. aug 2022, 15:33

Glockster skrev:
7. aug 2022, 22:27
Almindelig husholdningssprit på en klud. Gnid forsigtigt en lille område først. Fiksede gummiarmering på min Zeiss laser og det har holdt 3år nu.
+1 på spritten.

Det er gummiet der nedbrydes af lys/ozon/ælde og det er herre ulækkert!

Hvis det er overfladisk, kan man nogen gange fjerne det syge lag med sprit. Derefter kan talkum tage det sidste.



Citrusolie blev på et tidspunkt hyldet som det fantastiske alternativ til organiske opløsningsmidler. Desværre er det også selv et organisk opløsningsmiddel og markant mere skadeligt end sprit og acetone.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 840
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 471 times
Been thanked: 217 times

Re: Klistret skæfte på Browning X-Bolt. Hvad gør jeg?

Indlæg af The Mad Viking » 9. aug 2022, 17:14

Refraktorius skrev:
9. aug 2022, 15:33
Glockster skrev:
7. aug 2022, 22:27
Almindelig husholdningssprit på en klud. Gnid forsigtigt en lille område først. Fiksede gummiarmering på min Zeiss laser og det har holdt 3år nu.
+1 på spritten.

Det er gummiet der nedbrydes af lys/ozon/ælde og det er herre ulækkert!

Hvis det er overfladisk, kan man nogen gange fjerne det syge lag med sprit. Derefter kan talkum tage det sidste.



Citrusolie blev på et tidspunkt hyldet som det fantastiske alternativ til organiske opløsningsmidler. Desværre er det også selv et organisk opløsningsmiddel og markant mere skadeligt end sprit og acetone.
Endnu en (+1) til sprit.
Jeg fjernede for flere år siden noget halvopløst gummibelægning fra varmekontakterne i min gamle Volvo V70.
Det virkede fint. :thumbup:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Klistret skæfte på Browning X-Bolt. Hvad gør jeg?

Indlæg af Rigsby » 10. aug 2022, 12:07

Lani1966 skrev:
7. aug 2022, 12:12
Ja, som overskriften indikerer, så er skæftet på min Browning X-bolt stalker i Composite lige så klisteret som en varm vingummi = Ret ulækkert at røre ved. :modbat:

Hvad søren kan jeg gøre ved det? Kan det afrenses, eller er jeg ude i "Byt til Nyt"?

Vh Lars
Dit skæfte er ødelagt, det er byt til nyt!

Jeg tror på at dem som siger Sprit til afrensning er dem som kommer tættest på den bedste løsning, ikke at sprit er godt nok men nok det bedste middel.

Umiddelbart tænker jeg at du kan ha' et problem inde i dit våbenskab.

Jeg tror at du kan ha' et problem med den olie du bruger eller som er blevet brugt tidligere (hvis du ikke er første ejer på riflen).

Der kan være bestanddele i visse våbenolie'er som er HYPER-penetrerende og direkte skadelige for Polymer eller våbenolier hvor de rustbeskyttende egenskaber er forbedret med VpCI eller VCI.

Under anden verdenskrig brugte man en bestemt VCI (Vapor Corrosion Inhibitor eller Volatile Corrosion Inhibitor. (også kendt som VpCI’s eller Vapor Phase Corrosion Inhibitors.))

VCI var fantastisk at bruge på "Krigsvåben" som jo ret beset havde en lav forventet levetid, VCI hældte man bare en sjat af på et stykke papir som man smed ned i trækassen, derefter fordelte det sig selv (i dampform) på overfladen af alt det som var i kassen.

Nu til min pointe: Det er desværre set at visse olietyper har den form for rustbeskyttelse (VpCI) indbygget uden at man er opmærksom på det, og det giver en høj risiko for at man ødelægger belægningen på sine kikkerter eller sine skæfter (som er sket for dig).

Jeg kan kun advare imod produkter som er forbedret med nogen form for VpCI og klart anbefale at man bruger f.eks. Ballistol eller symaskineolie da de ikke indeholder nogen form for skadelige stoffer, ihvertfald ikke for skæfter eller kikkerter og Ballistol kan man reelt drikke uden at få andet end tyndskxd (tynd mave).

Held og lykke med projektet :smile:
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Besvar