Mens jeg venter på skv6

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Niko
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 6. dec 2021, 12:38
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Mens jeg venter på skv6

Indlæg af Niko » 20. aug 2022, 07:11

:help:

Så er de første 3 aftner med pistolskydning med datteren i hus, så jeg har søgt en skv6 så vi kan fortsætte :smile:

Det er pænt svært at være ny skytte, både for datter og far, og selvom jeg måske rammer det sorte af skiven på 25m med flertallet af skudene med en 22'er, så har jeg nu 2 gange også prøvet en 9mm uden at ramme noget som helst.

Jeg gætter på det må være mit aftræk der er helt i hegnet, men hvordan træner man det bedst muligt når man bruger klubbens pistoler og er det aftræk man lærer på en 22'er 100% overførbart til en 9mm som pt. er den kaliber som ser mest spændende ud på sigt eller skal man genlære aftrækket på en 9mm? Og kunne det så være en fordel at gå over til 9mm relativt hurtigt?

Tak på forhånd og god weekend

Brugeravatar
SirPie
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 13. okt 2018, 17:18
Interesser: jagt
Geografisk sted: Sabro
Has thanked: 4 times
Been thanked: 34 times

Re: Mens jeg venter på skv6

Indlæg af SirPie » 20. aug 2022, 07:41

Velkommen til nok den mest afhængige sport i verden! Hvilket klub skyder du i? I forhold til at komme i gang med 9mm er det min personlige holdning at du bare skal gøre det du har lyst til! Men at træne med 22 vil du stadig kunne overføre til skydning med 9mm! Jeg skyder IPSC hvor 22 ikke bliver brugt men jeg træner stadig 22 primært fordi det lave rekyl giver mig mulighed for at se hvad jeg laver af mærkelige bevægelser og aftræk!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Mens jeg venter på skv6

Indlæg af ReneKJ » 20. aug 2022, 08:01

Niko skrev:
20. aug 2022, 07:11


Det er pænt svært at være ny skytte, både for datter og far, og selvom jeg måske rammer det sorte af skiven på 25m med flertallet af skudene med en 22'er, så har jeg nu 2 gange også prøvet en 9mm uden at ramme noget som helst.
Hvis du bogstaveligt talt ikke rammer skiven, så ville jeg flytte den tættere på.
Det er svært at rette fejl hvis man ikke kan se hvad de er :smile:

Jeg har i hvert fald selv måtte flytte skiven ind på 15m for lige at vænne mig til et våben og tjekke hvordan sigtet er indstillet.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Mens jeg venter på skv6

Indlæg af Ras.Killing » 20. aug 2022, 09:30

Mit bud er at du laver aftræksfejl - eller hvad amarikanerne kalder et flinch. Din krop forventer rekylet fra pistolen, og modarbejder det i samme øjeblik du trykker på aftrækkeren.

Det er sjældent et problem med en 22’er, men ofte set med nye skytter og grovpistoler.



youtu.be/urSZWjZw1GU


Som udgangspunkt er det samme teknik der gør sig gældende med en 22 pistol som det er med en 9mm (grovpistol).

Men du bliver ikke god med en grovpistol, ved kun at skyde 22. Hvis du har det grunlæggende på plads (altså at du konsekvent kan sætte skudende i det sorte med en 22 pistol), så må du bare igang med at øve dig med grovpistolen.

I første omgang kan en øvelse være at du skal tage ubevidste aftræk. Du holder sigtet på skiven og øger stille og roligt presset på aftrækkeren indtil skuddet går af. Ideelt set skal du ikke være klar over hvornår skuddet går - for så kan du ikke modarbejder det.

Du kan også få din sidemakker eller instruktør til at lade pistolen for dig. Nogen gange med en patron i kammeret og andre gange uden - du må ikke vide hvornår det er det ene eller det andet. Det afhjælper ikke problemet, men det gør det meget synligt. Laver du et flinch med en pistol der ikke er ladt, så kan du for alvor se og mærke hvor meget du påvirker pistolen.

Dit greb kan også spille ind. Med et dårligt greb vil pistolen være mere levende og det kan bidrage til din “rekylskræk”. Hvis ikke du har en instruktør der kan hjælpe dig, så findes der mange videoer på YouTube om emnet.

Selve aftrækket vil ofte også være ringere end på en 22 sportspistol. Et hårdt aftræk kræver mere af skytten, da du nemmere kommer til at påvirke pistolen når skuddet går.

Hvilken pistol skyder du med? Nogen er bare nemmere end andre.
Senest rettet af Ras.Killing 20. aug 2022, 11:04, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Niko
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 6. dec 2021, 12:38
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Mens jeg venter på skv6

Indlæg af Niko » 20. aug 2022, 10:04

Tak for super gode input det lyder sandsynligt det kan være flinch, for de to 9mm jeg prøvede (den ene var vist en tanfoglio limited og jeg kan ikke huske den anden) var godt nok noget mere kraftige i følt rekyl end den klub 22'er som vist er en gammel match pistol af en art jeg har prøvet, så jeg følte det som lidt vildt så det lyder meget sandsynligt min krop kæmpede mod rekylet.

Det lyder så også som det måske kunne være en ide at blive lidt mere tid i 22 for at få lidt mere styr på aftrækket for så om et halvt års tid at begynde at skyde 9mm. Selvom jeg godt gad at gøre det her og nu - men det ville nok blive for fustrerende :smile:

Det er i løsning hedensted skytteforening og de er super søde, så jeg tænker der nok skal komme lidt sparring derfra også.

Niko
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 6. dec 2021, 12:38
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Mens jeg venter på skv6

Indlæg af Niko » 20. aug 2022, 10:08

Ps. Jeg tror desværre ikke det er en mulighed at rykke skiven ind på 15m, men jeg vil da spørge om det næste gang :biggrin:

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: Mens jeg venter på skv6

Indlæg af FBN » 20. aug 2022, 10:40

Niko skrev:
20. aug 2022, 10:08
Ps. Jeg tror desværre ikke det er en mulighed at rykke skiven ind på 15m, men jeg vil da spørge om det næste gang :biggrin:

Det kan være banen er godkendt til at rykke skytten
istedet for skiven :biggrin:
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Mens jeg venter på skv6

Indlæg af Ras.Killing » 20. aug 2022, 11:08

Niko skrev:
20. aug 2022, 10:04
Det lyder så også som det måske kunne være en ide at blive lidt mere tid i 22 for at få lidt mere styr på aftrækket for så om et halvt års tid at begynde at skyde 9mm. Selvom jeg godt gad at gøre det her og nu - men det ville nok blive for fustrerende :smile:
Det er aldrig en dum ide at træne det grundlæggende med en 22`er :smile:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

SimonBJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 381
Tilmeldt: 14. aug 2020, 21:57
Interesser: Baneskydning, riffel og pistol
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 72 times
Been thanked: 11 times

Re: Mens jeg venter på skv6

Indlæg af SimonBJ » 20. aug 2022, 18:09

Jeg kæmpede i et godt stykke tid med min 9mm, kunne simpelthen ikke få styr på den og nogen skud gik også forbi skiven på de hurtige skydninger. Det vidste sig at være på grund af aftrækket. Det var ikke flinch som sådan, det havde samme effekt dog, fordi jeg lavede bevist aftræk og rykkede i aftrækkeren. Jeg ændrede det til "klemme, klemme, klemme" og så samlede de sig pænt.
For at få lidt konsistens i min skydning begyndte jeg at lave samme aftræk på min .22 og måtte lige give den et par klik til venstre. Skuddene lå til højre fordi jeg ikke længere rykkede i aftrækkeren. Det var lidt en øjenåbner.

Brugeravatar
Wetke
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 23. apr 2009, 08:28
Interesser: Pistolskydning, 22er plinking
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 81 times
Been thanked: 49 times

Re: Mens jeg venter på skv6

Indlæg af Wetke » 21. aug 2022, 15:26

FBN skrev:
20. aug 2022, 10:40
Niko skrev:
20. aug 2022, 10:08
Ps. Jeg tror desværre ikke det er en mulighed at rykke skiven ind på 15m, men jeg vil da spørge om det næste gang :biggrin:

Det kan være banen er godkendt til at rykke skytten
istedet for skiven :biggrin:
Desværre ikke. Der er faste stationer med lydtunnel.
Permanent 25m

W
Rigeligt med smør

Brugeravatar
Wetke
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 23. apr 2009, 08:28
Interesser: Pistolskydning, 22er plinking
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 81 times
Been thanked: 49 times

Re: Mens jeg venter på skv6

Indlæg af Wetke » 21. aug 2022, 15:30

Niko skrev:
20. aug 2022, 10:08
Ps. Jeg tror desværre ikke det er en mulighed at rykke skiven ind på 15m, men jeg vil da spørge om det næste gang :biggrin:
Desværre ikke muligt.
Der er mange erfarne skytter i klubben og de vil gerne hjælpe med håndfatning og skydestilling. Tag fat i banekommandøren og få ham til at henvende sig til en der kan hjælpe.
Der er nye 22ere på vej. Det kan måske også hjælpe på lysten, da de gamle er trætte.

W
Rigeligt med smør

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Mens jeg venter på skv6

Indlæg af Lycon » 21. aug 2022, 16:48

Ras.Killing skrev:
20. aug 2022, 09:30
Mit bud er at du laver aftræksfejl - eller hvad amarikanerne kalder et flinch. Din krop forventer rekylet fra pistolen, og modarbejder det i samme øjeblik du trykker på aftrækkeren.
Også kaldet et viljebetonet aftræk på dansk.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Mens jeg venter på skv6

Indlæg af Langenge » 21. aug 2022, 17:30

Lycon skrev:
21. aug 2022, 16:48
Ras.Killing skrev:
20. aug 2022, 09:30
Mit bud er at du laver aftræksfejl - eller hvad amarikanerne kalder et flinch. Din krop forventer rekylet fra pistolen, og modarbejder det i samme øjeblik du trykker på aftrækkeren.
Også kaldet et viljebetonet aftræk på dansk.
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Yes, og det er ekstremt vigtigt at arbejde med, når man skyder CAS, hvor man er nødt til at tage aftræk på denne måde.

Jeg var henne og skyde 100 bønner .22LR i revolver sidste mandag (og skal igen i morgen) hvor jeg forsøger at skyde med den som var det CAS, som jeg er vant til, og altså dermed en ganske anden kaliber end .22LR.
Der skal man godt nok lige vænne sig til at, ikke at overkompensere.
Jeg ved godt, at rekylen først kommer efter kuglen har forladt løbet, men det er stadig en noget mere afslappet måde at holde på en skyder.
MEN man skal vænne sig til, at tage bevidst aftræk, uden at vride skyderen.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Niko
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 6. dec 2021, 12:38
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Mens jeg venter på skv6

Indlæg af Niko » 22. aug 2022, 13:28

Wetke skrev:
21. aug 2022, 15:30

Der er nye 22ere på vej. Det kan måske også hjælpe på lysten, da de gamle er trætte.

W
Det lyder godt - glæder mig til at prøve en af de nye når de kommer 😊
Senest rettet af Bofhenator 22. aug 2022, 13:41, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Quote rettet

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Mens jeg venter på skv6

Indlæg af Ras.Killing » 22. aug 2022, 14:09

Lycon skrev:
21. aug 2022, 16:48
Ras.Killing skrev:
20. aug 2022, 09:30
Mit bud er at du laver aftræksfejl - eller hvad amarikanerne kalder et flinch. Din krop forventer rekylet fra pistolen, og modarbejder det i samme øjeblik du trykker på aftrækkeren.
Også kaldet et viljebetonet aftræk på dansk.
Må indrømme at det ikke var et udtryk jeg kendte :biggrin:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Mens jeg venter på skv6

Indlæg af Mapzter » 22. aug 2022, 14:13

Lycon skrev:
21. aug 2022, 16:48
Også kaldet et viljebetonet aftræk på dansk.
Jeg foretrækker mit aftræk mere lystbetonet :fun: :rolf:
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Niko
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 6. dec 2021, 12:38
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Mens jeg venter på skv6

Indlæg af Niko » 22. aug 2022, 15:57

Mapzter skrev:
22. aug 2022, 14:13
Lycon skrev:
21. aug 2022, 16:48
Også kaldet et viljebetonet aftræk på dansk.
Jeg foretrækker mit aftræk mere lystbetonet :fun: :rolf:
Nu bliver jeg lidt bekymret 😬

Michael R
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 27. aug 2021, 19:43
Interesser: Pistol-Revolver Skydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 9 times

Re: Mens jeg venter på skv6

Indlæg af Michael R » 26. aug 2022, 01:16

Niko skrev:
20. aug 2022, 07:11
:help:

Så er de første 3 aftner med pistolskydning med datteren i hus, så jeg har søgt en skv6 så vi kan fortsætte :smile:

Det er pænt svært at være ny skytte, både for datter og far, og selvom jeg måske rammer det sorte af skiven på 25m med flertallet af skudene med en 22'er, så har jeg nu 2 gange også prøvet en 9mm uden at ramme noget som helst.

Jeg gætter på det må være mit aftræk der er helt i hegnet, men hvordan træner man det bedst muligt når man bruger klubbens pistoler og er det aftræk man lærer på en 22'er 100% overførbart til en 9mm som pt. er den kaliber som ser mest spændende ud på sigt eller skal man genlære aftrækket på en 9mm? Og kunne det så være en fordel at gå over til 9mm relativt hurtigt?

Tak på forhånd og god weekend
Jeg har skudt med 9mm i 15 år er skydeleder og oplære nye 9mm skytter, at holde rigtigt og stramt på grebet er svært for alle nye 9mm skytter, vi starter med den helt store 25m skive og skudene sidder næsten altid 25 cm under den sorte midte, og det skyldes at hænderne ikke strammes nok på hele grebet, der er gode youtube videoer som viser hvordan en pistol holdes rigtigt, man bliver ikke John Wick på 14 dage kun øvelse gør dig til en god 9mm skytte.

Vels
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 17. aug 2010, 00:14
Interesser: dit og dat
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 16 times

Re: Mens jeg venter på skv6

Indlæg af Vels » 26. aug 2022, 13:14

Prøv om du kan finde en single action grovpistol, med et aftræk omkring 1100g så det minder mest muligt om 22'eren.
Få en rutineret træner eller grovpistolskytte til at hjælpe dig med greb og stilling.
Skyd kun på det korrekte sigtebillede, og luk ikke øjnene når du tager aftrækket (ja, det ses hos nye grovskytter nogle gange)
Klem aftrækkeren ved at øge vægten på den stille og roligt når du vil at skuddet skal gå.
Sæt af hvis du oplever at miste sigtebilledet, får ufrivillige spjæt, øjnene kan ikke holde fokus på frontsigte eller din pendling bliver for voldsom pga tiden du har stået i skudzonen.
Tag dig god tid til enkeltskud med pauser mellem skuddene hvor du sænker pistolen. Først præcision, tempo kan komme på når du kan skyde præcist og konsistent.
Og så hav det sjovt, det er spændende at arbejde med.

Besvar