Skudhul i vindue efter "indskydning"? (Artikel fra TV2 Nord)
-
- This member is
- Interesser: Jagt- og riffelskydning
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 96 times
Skudhul i vindue efter "indskydning"? (Artikel fra TV2 Nord)
Faldt lige over den her
https://www.tv2nord.dk/aalborg/skudhul- ... udt-riffel
Det bliver jo spændende at se, om vi kommer til at høre mere.
https://www.tv2nord.dk/aalborg/skudhul- ... udt-riffel
Det bliver jo spændende at se, om vi kommer til at høre mere.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”
- Boerge
- This member is
- Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
- Geografisk sted: østjylland
- Has thanked: 208 times
- Been thanked: 465 times
Re: Skudhul i vindue efter "indskydning"? (Artikel fra TV2 Nord)
Indtil videre spekulation, men jeg kunne forstille mig, der er tale om en opspringer fra et massivt blyfri projektil model "Dansk Jægerforbund". 

Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!
- Swift
- Silver Member
- Geografisk sted: Den jyske hede
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 79 times
Det lyder usandsynligt - ifølge "Danmarks Jægerforbund" er der ingen problemer ved overgang til blyfri ammunition!

-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 700 times
- Been thanked: 2545 times
Det er godt at A-holdet ikke er på ferie...

Men da oplandet er ren marker og skov, arbejder politiet udfra en teori om, at det er en riffel, der har affyret projektilet.
- Det er i hvert fald et projektil fra noget, der minder om en riffel. Så hvis man har affyret et riffelskud i området, hører vi meget gerne om det, siger Jesper Sørensen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- This member is
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 477 times
- Been thanked: 1074 times
Jeg synes egentlig ikke man kan give projektilet skylden for uheldet, selvom det var blyfrit. Og da slet ikke Jægerforbundet.
Hvis man baserer sin sikkerhed på forskellen i risiko for opspringere mellem blyholdig og blyfri, kører man på marginaler, hvilket ikke er særlig smart . Hvis det var usikkert med blyfri, var det også usikkert med blyholdig.
Senest rettet af Lassescout 27. jul 2023, 10:06, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- Swift
- Silver Member
- Geografisk sted: Den jyske hede
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 79 times
Jeg beder jer undskylde min - nogen gange lidt syge - form for humor, og man skal jo selvfølgelig altid have et ordentligt kuglefang når man skyder med riffel. Min sarkasme skyldes nok også en vis grad min utilfredshed over at ”Jægerforbundet” har fået gennemtrumfet er forbud imod blyholdig riffelammunition, som bl.a. giver problemer i de små kalibre.Lassescout skrev: ↑27. jul 2023, 09:49Jeg synes det er langt ude at give projektilet skylden for uheldet. Og endnu længere ude at anklage Jægerforbundet for det. Det svarer til at påstå, at den glatte vej var skyld i at bilen røg i grøften. Det kan jo kun være førerens skyld.
Hvis man baserer sin sikkerhed på forskellen i risiko for opspringere mellem blyholdig og blyfri er man komplet idiot. Hvis det var usikkert med blyfri, var det også usikkert med blyholdig.

-
- This member is
Alt forladt
. Jeg modererede også mit indlæg, men nåede ikke at blive færdig før du havde svaret. jeg kan godt se, det var skrevet med et glimt i øjet.

Hilsen Lasse.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 449 times
- Been thanked: 2346 times
Hvis man skyder uden tilstrækkeligt kuglefang, så fortsætter projektilet eller man får opspringere.
Og det sker både ved massive projektiler og ved blyholdige.
At forsøge at give projektilet skylden når skytten er et fjols udstiller kun at der er mennesker som ikke er voksne nok til at besidde og anvende skydevåben.
At forsøge at give projektilet skylden når skytten er et fjols udstiller kun at der er mennesker som ikke er voksne nok til at besidde og anvende skydevåben.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 433 times
- Been thanked: 886 times
Det er 100% korrekt, men det er et djævelsk skøn.Refraktorius skrev: ↑31. jul 2023, 09:13Hvis man skyder uden tilstrækkeligt kuglefang, så fortsætter projektilet eller man får opspringere.
Selv på skydebaner kan der inde fra volden kravle en stor sten ud i grus fanget og skabe opspringere. og det er et kuglefang konstrueret til formålet.
Jeg har før jagt afgivet et skud mod en skive for at kontrollere indskydningen efter adskillelse og transport. der kom den fineste lyd af en ricochet og jeg måbede, for jeg skød ind i en vold med endog meget stejle sider og indskydningen havde holdt, så det var ikke der den lå. Man kan aldrig være 100% sikker
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- FrederikF
- Platin Member
- Interesser: Våben, ammunition, jagt
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 299 times
- Been thanked: 598 times
Helt enig.Raptor357 skrev: ↑31. jul 2023, 10:10Det er 100% korrekt, men det er et djævelsk skøn.Refraktorius skrev: ↑31. jul 2023, 09:13Hvis man skyder uden tilstrækkeligt kuglefang, så fortsætter projektilet eller man får opspringere.
Selv på skydebaner kan der inde fra volden kravle en stor sten ud i grus fanget og skabe opspringere. og det er et kuglefang konstrueret til formålet.
Jeg har før jagt afgivet et skud mod en skive for at kontrollere indskydningen efter adskillelse og transport. der kom den fineste lyd af en ricochet og jeg måbede, for jeg skød ind i en vold med endog meget stejle sider og indskydningen havde holdt, så det var ikke der den lå. Man kan aldrig være 100% sikker
Og der er pokkers til forskel på varmintprojektiler og moderne blyfrie.
En del gode bondede projektiler med meget høj restvægt laver også nemt opspringere. Det samme gør tunge langsomme som feks 45/70 med en klassisk 405grs blyklump.
Der er ikke tale om marginaler mellem disse ekstremer (og jeg ved godt at der ikke bør bruges varmint projektiler til alt.
MEN hvis man skyder i et område med en del andre mennesker omkring sig og der er relativt fladt, så er mange blyfrie projektiler et dårligt valg (tillige med en del klassiske bondede og tunge langsomme bønner).
Jeg har tilgode at opleve opspringere med Normas Alaska eksempelvis, har skudt et utal af i kaliber 8x57 (12.7 g).
Det er muligt at vælge projektiler, der sænker risikoen for rikochetter væsentligt.
Men der er selvfølgelig aldrig garanti for noget.
Og de moderne skydetårne har ingen betydning på problematikken i praksis på de skudafstande hvor det meste vildt bliver skudt.
Mvh Frederikf
- Raptor357
- Platin Member
Min opspringer var en .223r ladet med sierra gameking 65gr. Så ubondede bly projektiler laver også fint opspringere.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- FrederikF
- Platin Member
- Interesser: Våben, ammunition, jagt
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 299 times
- Been thanked: 598 times
Ja, man kan aldrig vide sig sikker.
Men jeg vil garantere dig at hvis du skyder 500 GK af i .223 og 500 blyprojektiler i 45/70, så vil du opleve væsentlig flere syngende flyvere blandt sidstnævnte. (Der vil helt sikkert også være potentielt længere farezone for rikochetterne, der vil have en del mere energi med sig.
Men der er absolut intet der er 100%sikkert.
-
- Bronze Member
- Interesser: Terrænskydning
- Geografisk sted: Herning
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 18 times
Har opspringere så meget energi med videre i flugten, at de kan gennemtrænge 3 lag glas?
1 lag glas glas kan alligevel godt klare noget. Det revner og alt muligt, men alligevel bliver helt gennembrudt vil kræve noget energi. Og 3 lag glas endnu mere.
Gad vide hvad der er af buske mv. som også kan have lavet forstyrrelser inden projektilet kommer ind til huset?
1 lag glas glas kan alligevel godt klare noget. Det revner og alt muligt, men alligevel bliver helt gennembrudt vil kræve noget energi. Og 3 lag glas endnu mere.
Gad vide hvad der er af buske mv. som også kan have lavet forstyrrelser inden projektilet kommer ind til huset?
-
- This member is
Billedet af projektilet viser at det kun er let deformeret i spidsen. Så mit gæt er, at det har ramt et eller andet, men i hovedtrækkene bevaret sin form. Hvis det også nogenlunde har bevaret sin retning, vil det have stor restenergi og nemt kunne gennemtrænge tre lag glas. Et blødt blyprojektil som splatter ud bliver til sammenligning bremset ret hurtigt af luftmodstanden.Nielshm skrev: ↑2. aug 2023, 07:54Har opspringere så meget energi med videre i flugten, at de kan gennemtrænge 3 lag glas?
Så Boerge og Swift kan godt have ret i, at miséren forværres hvis der er anvendt et blyfrit projektil. Jeg håber der kommer flere fakta frem når politiet har klarlagt dem. Jeg kan ikke se om projektilet er et almindeligt kappeklædt blyprojektil, eller det er en "solid". Jeg kan heller ikke afgøre, om projektilet er deformeret ved sammenstødet med glasvinduet, eller det ankom til huset med den form. Det kunne være godt at finde ud af.
Vi kan alle lære af disse hændelser, men kun hvis vi har fakta til rådighed.
- Vedhæftede filer
-
- Projektil.jpg (94.49 KiB) Vist 1718 gange
Hilsen Lasse.
-
- Gold Member
- Interesser: Riffelskydning.
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 169 times
- Been thanked: 257 times
Husker jeg forkert - eller er der ikke lavet en større rapport om opspringere fra blyholdige vs. blyfrie projektiler.
Og så vidt jeg husker, så blev konklusionen at der ikke var større risiko ved blyfri.
Og så vidt jeg husker, så blev konklusionen at der ikke var større risiko ved blyfri.
- Oscar123
- This member is
- Interesser: Ildvåben og ildvand
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 340 times
- Been thanked: 638 times
Et rikochetterende projektil vil blive deformeret ved anslaget mod underlaget og vil efter opspringet oftest ikke flyve videre ”normalt” i langsgående retning men begynde at rotere og ”tumble” (og ofte afgive en pibende eller fløjtende lyd).
Ved en umiddelbar betragtning af det halvdårlige billede ser det ikke ud som om at det pågældende projektil er rikochetteret - men har ramt ruden direkte. Skulle der være tale om en rikochet ville projektilet være blevet deformeret ved første anslag – og derefter blive yderligere deformeret ved gennembrud af ruden. Det viste projektil ser ud til kun at have ramt ”en” genstand (= ruden) head on.
Så en mulig forklaring kunne være et skud i opadgående retning (sandsynligvis en ”ups” afgivet utilsigtet). Dette vil skytten naturligvis ikke indrømme, og i stedet forsøger han så at dække sig ind med rikochet-historien.
Oscar123
Ved en umiddelbar betragtning af det halvdårlige billede ser det ikke ud som om at det pågældende projektil er rikochetteret - men har ramt ruden direkte. Skulle der være tale om en rikochet ville projektilet være blevet deformeret ved første anslag – og derefter blive yderligere deformeret ved gennembrud af ruden. Det viste projektil ser ud til kun at have ramt ”en” genstand (= ruden) head on.
Så en mulig forklaring kunne være et skud i opadgående retning (sandsynligvis en ”ups” afgivet utilsigtet). Dette vil skytten naturligvis ikke indrømme, og i stedet forsøger han så at dække sig ind med rikochet-historien.

Oscar123
On scene - but unseen
- CO
- Platin Member
- Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
- Has thanked: 41 times
- Been thanked: 206 times
Jeg gætter på at det afhænger af vinklen og materialet der rammer.Oscar123 skrev: ↑3. aug 2023, 09:31Et rikochetterende projektil vil blive deformeret ved anslaget mod underlaget og vil efter opspringet oftest ikke flyve videre ”normalt” i langsgående retning men begynde at rotere og ”tumble” (og ofte afgive en pibende eller fløjtende lyd).
![]()
Oscar123
Jeg kan godt forestille mig situationer hvor projektilet bare fortsætter med en svagt ændret kurs.
Jeg undrer mig egentlig over at vi ikke ser flere af disse hændelser herhjemme.
Jeg har tit diskussioner med andre jægere og får tit tilbage at “hvis det er sådan som du siger, så kan man jo ikke dyrke riffeljagt i Danmark”
Mange har den antagelse, at bare man sidder i en stige, eller terrænet bare stiger lidt bagved målet, så er man sikker.
Det er sjældent at dyret står med en vold lige bag sig, så de fleste skud er med en kalkuleret risiko.
Indskydning og træning er bare noget andet.
Her skyder man ikke uden et 100% sikkert kuglefang.
End of story.
Det er lidt tankevækkende, når man står som skydeleder under LR skydninger i Borris med elektroniske høreværn.
Så lyder det tit som i en spaghetti western.
Når man skyder fra taget af to containere på 100m indskydningsskiver, er der forbavsende mange projektiler der fløjter videre.
Der er fra ca. 5m’s højde.
Det samme på TMG banen, hvor man skyder lidt nedad til 100m indskydningsskiverne.
Vinklen er vel som fra en skydestige.
Vi lavede en stresstest af en lyddæmper med en AR15.
Små FMJ projektiler godt nok, men ud af 4-500 skud var det hovedparten som stak af fløjtende.
Der er ret tankevækkende.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot
Sportsskytteklubben Mildot
- Raptor357
- Platin Member
Skyder man en rude, på meget lang afstand = lav projektil hastighed, så tror jeg ikke på at der sker så meget med projektilet som billedet viser.
Jeg tror billedet snyder og at hvis man drejer projektilet 90° så vil man kunne se at spidsen er slået skrå.
Jeg tror billedet snyder og at hvis man drejer projektilet 90° så vil man kunne se at spidsen er slået skrå.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 1699 times
- Been thanked: 2089 times
- Kontakt:
Flyttet til "Skydning og våbenteknik" så den ikke bliver autoslettet i Small talk.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 449 times
- Been thanked: 2346 times
Når man har været med til mørkeskydninger hvor der er blevet brugt lysspor, så har man også oplevet en fremragende demo af kugler der rikochetterer.
Billede fra: https://www.mediastorehouse.com.au/reut ... 31858.html
- Vedhæftede filer
-
- lysspor.JPG (59.88 KiB) Vist 1507 gange
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 936 times
- Been thanked: 1308 times
Af samme grund benytter Forsvaret også fuldt fareområde til deres skydningerRefraktorius skrev: ↑3. aug 2023, 13:32Når man har været med til mørkeskydninger hvor der er blevet brugt lysspor, så har man også oplevet en fremragende demo af kugler der rikochetterer.

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 700 times
- Been thanked: 2545 times
Lidt om rikochetter;
youtu.be/AKhT4QDSqKw
Jeg ved godt, det er lidt noget andet end riffelskydning, i et omskifteligt miljø, men om ikke andet er der lækkert at se på
youtu.be/AKhT4QDSqKw
Jeg ved godt, det er lidt noget andet end riffelskydning, i et omskifteligt miljø, men om ikke andet er der lækkert at se på

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.