Kan man skifte pibe på en STR 200 uden momentnøgle?
-
- Silver Member
- Interesser: Baneskydning, riffel og pistol
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 70 times
- Been thanked: 5 times
Kan man skifte pibe på en STR 200 uden momentnøgle?
Jeg har ikke lige adgang til en momentnøgle og er også i tvivl om hvilket moment den skal spændes med, kan finde steder der siger 12, 10 og 8Nm.
Er der en måde at gøre det på sikkert, selv om man ikke lige har en momentnøgle, eller skal jeg ud og investere i en?
Vil en billig fra Biltema som nedenstående være ok hvis der skal købes en? Og hvilket moment skal der spændes med?
https://www.biltema.dk/varktoj/handvark ... 2000044803
Er der en måde at gøre det på sikkert, selv om man ikke lige har en momentnøgle, eller skal jeg ud og investere i en?
Vil en billig fra Biltema som nedenstående være ok hvis der skal købes en? Og hvilket moment skal der spændes med?
https://www.biltema.dk/varktoj/handvark ... 2000044803
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 433 times
- Been thanked: 886 times
Re: Kan man skifte pibe på en STR 200 uden momentnøgle?
Side 33 i manualen
https://www.yumpu.com/no/document/read/ ... -skyteinfo
en billig momentnøgle plejer at være ok, specielt det første stykke tid og hvis man husker at afspænde fjederen.
Lezyne plejer at have en lækker feel over sig, den mekaniske kvalitet ved jeg ikke noget om. https://www.cykelgear.dk/vaerktoj/momen ... nogle-saet
men helt sikkert mere lækker end biltema modellen.
en billig momentnøgle plejer at være ok, specielt det første stykke tid og hvis man husker at afspænde fjederen.
Lezyne plejer at have en lækker feel over sig, den mekaniske kvalitet ved jeg ikke noget om. https://www.cykelgear.dk/vaerktoj/momen ... nogle-saet
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Silver Member
Fedt, tak!Raptor357 skrev: ↑19. aug 2023, 15:42Side 33 i manualen
Den er endda også billigere end den fra Biltema og så skal jeg ikke ud og køre efter den.Raptor357 skrev: ↑19. aug 2023, 15:42en billig momentnøgle plejer at være ok, specielt det første stykke tid og hvis man husker at afspænde fjederen.
Sådan en bestiller jeg sgu, tak igen

- Krung
- This member is
- Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
- Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
- Has thanked: 432 times
- Been thanked: 462 times
Momentnøgle bør alle have. Den til cykler ser lækker ud. Jeg har en fra Proxxon.
Men man kan godt skrue en Sauer 200 sammen uden. Når jeg tester 3 kalibre på banen er piberne bare skruet på med klør fem og en standard bøjet unbrakonøgle.
Det er sikkert ikke godt nok til at holde indskydningen mellem skift, men rigeligt til at skyde med efter et par klik.
For dem i den rette branche, ligger momenter fint nok i håndarbejdet.
Men man kan godt skrue en Sauer 200 sammen uden. Når jeg tester 3 kalibre på banen er piberne bare skruet på med klør fem og en standard bøjet unbrakonøgle.
Det er sikkert ikke godt nok til at holde indskydningen mellem skift, men rigeligt til at skyde med efter et par klik.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
- Raptor357
- Platin Member
Det er en skrøne. Momentet er forskelligt fra dag til dag og fra time til time. Man kan dog godt spænde 5-10 stk i rap til ca det samme. Jeg har testet det, på både mig selv og andre.Krung skrev: ↑19. aug 2023, 18:22Znip
Heldigvist er tollerancen på tilspænding relativ stor, når ting er designet til det.
Håndspændt er også et vidt begreb, selv om det er en "ting"
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Silver Member
Jeg ved ikke helt hvorfor jeg er klar på at bruge 5000kr på en ny pibe, men bliver skeptisk over at bruge 500kr på en momentnøgle ... det er så også løst nuKrung skrev: ↑19. aug 2023, 18:22Momentnøgle bør alle have. Den til cykler ser lækker ud. Jeg har en fra Proxxon.

Nu er det første gang jeg gør det, så tænker jeg hellere må følge forskrifterne.
Nogen ide til hvordan man sikrer sig at forreste sigtemiddel sidde "lige"?
Det ligger løst i kassen med piben nemlig.
-
- Silver Member
Her omkring hedder det jysk moment og jeg stoler aldrig helt på det

- Raptor357
- Platin Member
Jysk håndmoment oversætter jeg til at hvis den ikke er gået istykker, kommer den aldrig løs igen.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 700 times
- Been thanked: 2545 times
Det er lidt som jysk dimensionering. Hvis ikke verden går under, så skal det nok holde 
Som jysk håndværker, er min udfordring at udvise forsigtighed, så jeg ikke kvadrer noget, der ikke er jysk dimensioneret.
Pengene er givet bedre ud på en simpel moment skruetrækker, og lidt tid på at uddanne sig i brugen, end det er at ødelægge gode grejer og spilde tid på defekter.

Som jysk håndværker, er min udfordring at udvise forsigtighed, så jeg ikke kvadrer noget, der ikke er jysk dimensioneret.
Pengene er givet bedre ud på en simpel moment skruetrækker, og lidt tid på at uddanne sig i brugen, end det er at ødelægge gode grejer og spilde tid på defekter.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Riffeljagt
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 22 times
Jeg (og flere af mine skyde …….) har den momentskruetrækker fra Rustfri Bolte i Herning. Den har 1-8 NM i spænd.
Jeg har fået den testet på en “meget stor fabrik i Billund” - de har formværksted, hvor de går op i ekstremt små tolerancer.
De var MEGET overraskede over dens gentagelses nøjagtighed.
Jeg har fået den testet på en “meget stor fabrik i Billund” - de har formværksted, hvor de går op i ekstremt små tolerancer.
De var MEGET overraskede over dens gentagelses nøjagtighed.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 700 times
- Been thanked: 2545 times
Det er også den jeg bruger. Simpel og alsidig
Åeh, nu kom jeg til at kigge på alt deres lækre Wera værktøj... og jeg har lige brugt en masse penge...

Åeh, nu kom jeg til at kigge på alt deres lækre Wera værktøj... og jeg har lige brugt en masse penge...

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Raptor357
- Platin Member
Jeg kommer også "til" at købe værktøj fra tid til anden.
Jeg kalder det værktøjitis.
-
- Bronze Member
- Interesser: Riffelskydning, Feltskydning
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 14 times
Venlig Hilsen
Morsch
Hjemme er sømanden, hjemvendt fra havet
Og jægeren hjemvendt fra jagten...
Morsch
Hjemme er sømanden, hjemvendt fra havet
Og jægeren hjemvendt fra jagten...
-
- Silver Member
Så blev piben skiftet, det var sådan set rimelig let.
Jeg har lavet en dummy patron der har samme mål som dem jeg lader, den har jeg haft i med lukket bundstykke et par gange, men ser nu at der er nogen skrammer.
Der er en cirkel cirka 1cm fra bunden af hylstret og lidt under skulderen. Svært at tage billede af selvom jeg bruger makro.
Er det noget man skal bekymre sig om? Er noget monteret forkert? Eller er det bare fordi det er en ny pibe?
Jeg har lavet en dummy patron der har samme mål som dem jeg lader, den har jeg haft i med lukket bundstykke et par gange, men ser nu at der er nogen skrammer.
Der er en cirkel cirka 1cm fra bunden af hylstret og lidt under skulderen. Svært at tage billede af selvom jeg bruger makro.
Er det noget man skal bekymre sig om? Er noget monteret forkert? Eller er det bare fordi det er en ny pibe?
-
- This member is
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 477 times
- Been thanked: 1074 times
Vær opmærksom på, at hvis du får fat i en helt gammel manual til Sauer 200, så kan der være fejl i den. Da riflen kom på markedet, angav Sauer fejlagtigt et alt for højt moment på de 3 bolte der holder piben fast. Google is your friend, jeg mener det er de norske skytter der fandt ud af dette, og som også har anvist hvordan man gør det rigtigt. Det kan godt drille lidt hvis riflen tidligere har været voldspændt på den måde.
Jeg har arvet min fars STR. han skiftede aldrig piben, og hvis han gjorde, læste han i hvert fald ikke manualen først, så jeg har ikke problemet
.
Jeg har arvet min fars STR. han skiftede aldrig piben, og hvis han gjorde, læste han i hvert fald ikke manualen først, så jeg har ikke problemet

Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Silver Member
Jeg kan godt huske der var den snak om momentet nemlig, Raptor357 fandt en nyere manuel hvor det rettede moment stod, så jeg fik gjort det rigtigtLassescout skrev: ↑31. aug 2023, 08:20Vær opmærksom på, at hvis du får fat i en helt gammel manual til Sauer 200, så kan der være fejl i den. Da riflen kom på markedet, angav Sauer fejlagtigt et alt for højt moment på de 3 bolte der holder piben fast. Google is your friend, jeg mener det er de norske skytter der fandt ud af dette, og som også har anvist hvordan man gør det rigtigt. Det kan godt drille lidt hvis riflen tidligere har været voldspændt på den måde.
Jeg har arvet min fars STR. han skiftede aldrig piben, og hvis han gjorde, læste han i hvert fald ikke manualen først, så jeg har ikke problemet.