Hej alle,
så kom min våbentilladelse endelig til min nye "mini kaliber", som blev en Tikka T3x Super Varmint( 1:8). Jeg glæder mig meget til at prøve den af, både på åbne men også på jagt. I den forbindelse burde jeg jo have brugt ventetiden på tilladelsen til at undersøge markedet for ammo, men fik ikke det gjort og håber nu er der andre med som har stået i samme situation og kan rådgive om blyfri ammo til jagt - der skal skydes Rådyr og ræv.
Mine skyde færdigheder i forhold til jagt vil ikke række over 200m. nok nærmere 170 lige pt. - ved ikke om det har betydning for valg af ammo.
Håber i har nogle gode begrundede bud, så jeg ikke skal købe mig fattig til at starte med...
Pft.
De bedste hilsner fra en ny riffel ejer
Lasse
Hjælp til jagtammo valg til .223
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 1699 times
- Been thanked: 2089 times
- Kontakt:
Re: Hjælp til jagtammo valg til .223
Jeg lader 62 og 70 gr tsx til min super varmint, det skyder den godt med.
Den skyder også godt med 55gr Dkbullets. Det kunne godt blive min standard kugle når jeg har skudt tom med tsx.
Den skyder også godt med 55gr Dkbullets. Det kunne godt blive min standard kugle når jeg har skudt tom med tsx.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 2 times
Jeg lader ikke selvBofhenator skrev: ↑26. aug 2023, 15:02Jeg lader 62 og 70 gr tsx til min super varmint, det skyder den godt med.

Men tak for dit input
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 700 times
- Been thanked: 2545 times
Sako Powerhead Blade ville være mit valg. Den er ikke umiddelbart på Sakos egen side, men den er kommet i handlen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- NWF
- Gold Member
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 200 times
Har tidligere brugt Sako Powerhead II 55gr - jeg tror dog ikke de laves mere - men de har/havde en Barnes TTSX kugle. De virkede fint på rådyr, har kun ganske korte flugtafstande med den.
Har fået et par pakker Barnes TSX som jeg lige vil skyde først, og derefter hopper jeg nok på Sako Blade
Har fået et par pakker Barnes TSX som jeg lige vil skyde først, og derefter hopper jeg nok på Sako Blade
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.
-
- Bronze Member
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 2 times
Tak for jeres svar.
Den der Powerhead skal jeg da have fat i :)
Jeg har en kasse af denne her (den er ikke købt i ØstJysk men det var lige det link jeg kunne finde - https://huntinglife.dk/shop/340-riffela ... yfri-20stk
Jeg kan se den er meget let i forhold til den i foreslår - jeg har ikke tjekke anslagsenergi på den, men er det en i kender til? - eller skal jeg bare aflevere den igen ;)
Dbh
Lasse
Den der Powerhead skal jeg da have fat i :)
Jeg har en kasse af denne her (den er ikke købt i ØstJysk men det var lige det link jeg kunne finde - https://huntinglife.dk/shop/340-riffela ... yfri-20stk
Jeg kan se den er meget let i forhold til den i foreslår - jeg har ikke tjekke anslagsenergi på den, men er det en i kender til? - eller skal jeg bare aflevere den igen ;)
Dbh
Lasse
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 700 times
- Been thanked: 2545 times
Der er ret stor forskel på præferencer. Jeg vil personligt have projektiler der lukker sig op, men holder samlet og høj restvægt, til spisevildt. Sikkert primært ud fra en æstetisk betragtning. Til "varmint" må det gerne eksplodere. Hvis prisen er omkring det samme, så bliver det også samme kugle, altså af førstnævnte type.
Andre er glade for projektiler der splintrer og har endda gode resultater.
Selv har jeg en god portion .223 Remington reloads med Barnes TTSX 55 gr., som jeg bruger til der ikke er flere. Da det er så som så med leverancer fra USA, så bliver det Sako Blade næste gang. Det er det allerede i .308 Winchester.
Hornady CX (smukt navn) kunne også sagtens komme på tale, da den også har rigtig positiv omtale.
Andre er glade for projektiler der splintrer og har endda gode resultater.
Selv har jeg en god portion .223 Remington reloads med Barnes TTSX 55 gr., som jeg bruger til der ikke er flere. Da det er så som så med leverancer fra USA, så bliver det Sako Blade næste gang. Det er det allerede i .308 Winchester.
Hornady CX (smukt navn) kunne også sagtens komme på tale, da den også har rigtig positiv omtale.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Bronze Member
- Interesser: Skiveskydning. 6,5 crmr +..22LR
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 20 times
Ved ikke om det er rigtig forstået.
Men generelt er den vidst et "sikkert" valg uanset hvilken kaliber og riffel man stopper den i.
O/U 12/76
Webley & Scott Xocet Carbon ..22LR - Heimdal 3-12x50
Inland 1944-6 M1 US .30 Carbine
Tikka T3X UPR 6,5 Creedmoor - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Webley & Scott Xocet Carbon ..22LR - Heimdal 3-12x50
Inland 1944-6 M1 US .30 Carbine
Tikka T3X UPR 6,5 Creedmoor - Vortex Strike Eagle 5-25x56