Temperatur?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
THX1138
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 14. jul 2007, 11:10
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Temperatur?

Indlæg af THX1138 » 6. aug 2007, 23:24

Efter at have læst flere indlæg på denne side har jeg en føgelse af her er fyldt med kompetente mennesker der gerne deler ud af deres viden om deres interesse for skydning & våbenteknik.
Derfor tør jeg godt at spørge om følgende:

I min tid i forsvaret lærte vi at en 7,62 (.308 Win.) med en projektilvægtpå 9,45 g steg eller faldt 3 cm ved en temperaturændring på 5 grader C.
Det har været svært at kontrolere om det holder stik.

Er der måske en her der kan give mig lidt mindre at tænke på? :???:

(Personligt holder jeg lavt i målet når det er varmer end ved indskydningen eller højt i målet hvis det er koldt).
"INGEN HAR VUNDET EN KRIG VED AT DØ FOR SIT LAND - HAN LADER DE ANDRE FJOLSER DØ FOR DERES LAND."

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Temperatur?

Indlæg af Mapzter » 7. aug 2007, 00:37

Hej THX1138,

Jeg er ganske vist ikke en af de kloge riffelfolk, men en ændring i træfpunktet forårsaget af temperaturudsving (på de normale forholdsvis korte afstande de fleste skyder på), må vel næsten skyldes en ændring af mundingshastigheden. Forskellige typer krudt påvirkes forskelligt af temperatursvingninger, så det er nok svært at sige noget generelt, men en forskel i mundingshastighed lader sig jo nemt måle med en kronograf. Skyder man på længere hold har luftens tæthed også noget at sige, men det er nok ikke relevant for de fleste danskere.

Den eneste måde at finde ud af hvad der er rigtigt med lige netop din ammunition må jo være at tage ud på skydebanen, og se hvordan den træffer ved forskellige temperaturer, men det bliver selvfølgelig et længerevarende projekt, sådan som vejret er lige i øjeblikket :mrgreen:
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Temperatur?

Indlæg af Zubra » 7. aug 2007, 01:46

THX1138 skrev:
I min tid i forsvaret lærte vi at en 7,62 (.308 Win.) med en projektilvægtpå 9,45 g steg eller faldt 3 cm ved en temperaturændring på 5 grader C.
Det har været svært at kontrolere om det holder stik.
Nu er spørgsmålet så hvor lang afstand det er på.!!
Under praktiske forhold (jagt) har det jo sjældent nogen nævneværdig betydning.
Men teorien med varmt vejr - høj træfning. Koldt vejr - lav træfning, passer godtnok, og er måske ikke så aktuel under danske forhold. Hvor tit skyder vi riflerne ind ved minus 5 grader.
For derefter at rejse til Afrika og skyde ved 45 plus grader.

Jeg har læst mig til, at 1 grads variarion i krudtets temperatur, giver et højere tryk i krudtgassen, svarende til at udgangshastigheden øges med 1 m./sek
Hvis det holder stik, kan det virkelig komme til at betyde noget. Er temperatur forskellen på 25 grader, skulle det betyde 25 m. mere i udgangshastighed, og så er det bestemt målbart på 200 m.
Jer der bruger programmet Ballistic Explorer kunne måske lige komme med en nøjere beregning!!

THX1138 skrev: (Personligt holder jeg lavt i målet når det er varmer end ved indskydningen eller højt i målet hvis det er koldt).
En anden ting der også er vigtigt, er at holde den samme kadance fra man repeterer et nyt skud i kamret og indtil at man afgiver skud. Bare et minuts ophold i kamret vil opvarme krudtet til kamrets varme. Så for at bevise teorien fuld ud skal der afgives skud ved kold tilstand.
_______
Zubra

w:) Til de skydeglades paradis!!
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Temperatur?

Indlæg af Refraktorius » 7. aug 2007, 09:36

Det skulle efter sigende ikke være helt usædvanligt at hjemmerullere der laborerer til maks. ladning i køligt vejr, og så en sommerdag skyder ammunitionen (når den er rigtigt dejlig varm efter en halv dag i solen/bilen) får en overraskelse.

Jeg har kun set "katastrofalt overtryk" en enkelt gang (sjovt nok på en brandvarm sommerdag). Skytten kom ikke til skade, men der slap godt med varm gas bagud, og riflen kunne ikke åbnes bagefter. Det var hjemmerul, men om det var varmen, sort uheld eller rulleren der var eventyrlysten, det skal jeg ikke sige.
:???:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Temperatur?

Indlæg af Hønsetyv » 7. aug 2007, 10:16

Jeg har tilladt mig at "fastsætte" nogle variabler for at kunne lave nogle teoretiske beregninger:

1) Forsvarets ammo for M75 angives til 790m/s +-10m/s ved 20 grader ud af en M75 med 450mm pibe (UMAK).
2) Jeg har valgt en kugle der ligner AMA's FMJ fra Sierra, samt en tilfældig krudt og tingene kan sikket variere lidt i forhold til den krudt og ladning AMA brugte!
3) Jeg har ladet teoririflen have en 450mm pibe så vi kan sammenligne lidt her og ladet de 3 forskellige temperaturer/hastigheder have samme indskydning på 100m.
4) De 3 temperaturer er valgt så vi kan se en egentlig forskel nemlig 0 grader, 21 grader og 40 grader.

I dette indlæg kommer de 3 tryk/hastigheds beregninger
Som i ser er den største forskel i trykket i patronen og variationen i mundingshastighed ligger indenfor de usikkerheder AMA giver for en standard patron!

Temperatur Tryk Hastighed
0 grader 3575 bar 779m/s
21 grader 3793 bar 789m/s
40 grader 3997 bar 798m/s

Tænk på at en patron der er prøveskudt/udviklet til max ved vintertide er overordentligt "kvik og levende" ved Afrika temperaturer :shock:

I næste indlæg er beregningerne for de egentlige ballistiske kuglebaner og en fra min side kort analyse af disse.
Vedhæftede filer
M75 ammo cold.jpg
M75 ammo cold.jpg (71.35 KiB) Vist 7158 gange
M75 ammo std.jpg
M75 ammo std.jpg (71.55 KiB) Vist 7164 gange
M75 ammo hot.jpg
M75 ammo hot.jpg (71.61 KiB) Vist 7152 gange

Brugeravatar
THX1138
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 14. jul 2007, 11:10
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Temperatur?

Indlæg af THX1138 » 7. aug 2007, 11:26

For en god ordens skyld skal det nævnes at afstanden var/er 100 meter.

Og tak for velkomsten - ( og selvfølgelig de god og brugbare svar)
"INGEN HAR VUNDET EN KRIG VED AT DØ FOR SIT LAND - HAN LADER DE ANDRE FJOLSER DØ FOR DERES LAND."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Temperatur?

Indlæg af Refraktorius » 7. aug 2007, 11:34

;.;< Respekt

20 m/s er egentligt ikke en voldsom variation.

Desværre er opløsningen på billederne lige netop dårlig nok til at jeg ikke kan læse hvad der står! :,.>(/ Hvad sker der med trykket? Kommer det i "det røde område"?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Temperatur?

Indlæg af Zubra » 7. aug 2007, 12:53

THX1138 skrev:For en god ordens skyld skal det nævnes at afstanden var/er 100 meter.
Jeg har på Robbans hjemmeside beregnet at en 150 grains Norma BTSP falder 26 mm. på 200 m. ved en temperatur forskel på 25 grader.

Er det så en konkurenseskydning hvor vinderen kan findes ned til et points forskel, ja så er det jo ikke ligegyldigt. Så kan man vel kalde det alt eller intet.

Under praktisk jagt tager jeg aldrig hensyn til den forskel.
________
Zubra
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Temperatur?

Indlæg af Hønsetyv » 7. aug 2007, 13:19

Det var dog en usædvanlig skiden kvalitet billederne endte med, ved at blive molestreret ned til 500 pixler i bredden!

Her er faldet i kuglehøjde for forskellige afstande ved en indskydning på 100m. Det egentlige fald er ligegyldigt, det der er væsentligt er at sammenligne faldet ved en given afstand for de 3 temperaturer og få et billede af den egentlige effekt af temperatursvingningerne.

Temperatur 200m 300m 400m
0 grader -15,54cm -55,68cm -125,98cm
21 grader -15,04cm -54,05cm -122,45cm
40 grader -14,33cm -51,33cm -115,67cm

Jeg vil konkludere at temperaturen er at se bort fra ved alt andet end decideret langdistance skydning. Vinden som jeg/vi normalt ser bort fra er en langt større skurk (medvind/modvind har langt større indflydelse på kuglebanen end vi tror, men det er en helt anden historie).

Jeg skylder at sige: Alle interne beregninger er foretaget i Quickload 2.9 og alle eksterne beregninger er foretaget i Ballistic Basics 7.5.
Vedhæftede filer
M75 ammo cold chart.jpg
M75 ammo cold chart.jpg (71.82 KiB) Vist 7061 gange
M75 ammo std chart.jpg
M75 ammo std chart.jpg (72.97 KiB) Vist 7060 gange

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Temperatur?

Indlæg af Hønsetyv » 7. aug 2007, 13:29

Ked af at det tog så lang tid med fortsættelsen :???:
Men NVF har for mig i dag været som at omrøre en spand tagtjære ved vintertid!
Over 2 timer om at skabe 2 indlæg med 6 billeder.

zubra: Nu var det noget med .308 og forsvarets skøjtejern til start så vidt jeg husker, og derfor er det ikke helt fair at begynde at snakke om langdistance konkurrence skydning vel?

Maxtryk for .308 er 4050 bar og jeg valgte bare en krudt på må og få,derfor er trykket ikke i det røde felt selv ved 40 grader. Men en hjemmelader der presser citronen en formiddag i DK hvor tempen ikke overstiger 15-18 grader vil få alvorlige problemer i Afrika med et bundstykke der binder og en kugle der er svær at få ud.

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Temperatur?

Indlæg af Zubra » 7. aug 2007, 18:04

Hønsetyv skrev: zubra: Nu var det noget med .308 og forsvarets skøjtejern til start så vidt jeg husker, og derfor er det ikke helt fair at begynde at snakke om langdistance konkurrence skydning vel?
Nu havde jeg ikke data fra militærets ammo, men det var mere for at se hvad effekt det havde på en jagtkugle. Vi er enige om at teorien passer. Jeg mener så at til praktisk jagt er det ikke nødvendig at korigere.
Er man konkurenceskytte og skyder på 200 m. skal alle forhold tages med i betragtning.
_________
Zubra
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: Temperatur?

Indlæg af Trotyl » 7. aug 2007, 18:15

Zubra skrev: Nu havde jeg ikke data fra militærets ammo, men det var mere for at se hvad effekt det havde på en jagtkugle. Vi er enige om at teorien passer. Jeg mener så at til praktisk jagt er det ikke nødvendig at korigere.
Er man konkurenceskytte og skyder på 200 m. skal alle forhold tages med i betragtning.
Det er selvfølgelig korrekt at krudtets temperatur har indflydelse på hastigheden, men i praksis har det ingen betydning for konkurrenceskytter. De har nemlig altid prøveskud.
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Re: Temperatur?

Indlæg af Mindstorm » 7. aug 2007, 22:30

Hønsetyv skrev:Det var dog en usædvanlig skiden kvalitet billederne endte med, ved at blive molestreret ned til 500 pixler i bredden!

Her er faldet i kuglehøjde for forskellige afstande ved en indskydning på 100m. Det egentlige fald er ligegyldigt, det der er væsentligt er at sammenligne faldet ved en given afstand for de 3 temperaturer og få et billede af den egentlige effekt af temperatursvingningerne.

Temperatur 200m 300m 400m
0 grader -15,54cm -55,68cm -125,98cm
21 grader -15,04cm -54,05cm -122,45cm
40 grader -14,33cm -51,33cm -115,67cm

Jeg vil konkludere at temperaturen er at se bort fra ved alt andet end decideret langdistance skydning. Vinden som jeg/vi normalt ser bort fra er en langt større skurk (medvind/modvind har langt større indflydelse på kuglebanen end vi tror, men det er en helt anden historie).

Jeg skylder at sige: Alle interne beregninger er foretaget i Quickload 2.9 og alle eksterne beregninger er foretaget i Ballistic Basics 7.5.
Kan du ikke udregne ekstern ballistik ved hjælp af quickload, eller det du henviser til er måske quickloads ekstern modul? Eller er dette ballistic basic bedre end quickload?
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Temperatur?

Indlæg af Hønsetyv » 8. aug 2007, 00:44

Min Quickload er en gammel "kopi" så kugledatabaserne lider af alderdom og der er ikke noget ekstern modul. BB 7.5 er bare den jeg har og er vandt til at bruge, så det er ikke et spørgsmål om hvad der er bedst men om hvad der er tilgængeligt :lol:
Men BB 7.5 er et kraftigt stykke værktøj når man har gennemskuet betjeningen (der ikke er intuitiv overhovedet!) og vænnet sig til at den ikke kan regne i metersystemet på tilfredsstillende vis.

Beggers can't be choosers :???:

Besvar