Hvem har krav på CPR Info?

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1905
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 78 times
Been thanked: 114 times

Hvem har krav på CPR Info?

Indlæg af Robse » 27. sep 2016, 09:19

I anden sammenhæng er dette dokument blevet mig forelagt som en slags "forklaring" på hvem der
må hvad omkring cpr numre i den sammenhæng at handlende, banker, forsikringer etc. beder om kundens cpr nummer.
(der er mange muligheder her)
https://www.forbrugerombudsmanden.dk/~/ ... nummer.pdf
Som så meget andet i dette land, er der således ingen klarer linier her. Eller skal der blot indkøbes bedre briller?
Vurder selv.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3140
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 104 times
Been thanked: 237 times

Re: hvem har krav på cpr eller ej, Info

Indlæg af ReneKJ » 27. sep 2016, 09:27

Robse skrev:I anden sammenhæng er dette dokument blevet mig forelagt som en slags "forklaring" på hvem der
må hvad omkring cpr numre i den sammenhæng at handlende, banker, forsikringer etc. beder om kundens cpr nummer.
(der er mange muligheder her)
https://www.forbrugerombudsmanden.dk/~/ ... nummer.pdf
Som så meget andet i dette land, er der således ingen klarer linier her. Eller skal der blot indkøbes bedre briller?
Vurder selv.
De har vel ikke mere "krav" på det end at du kan nægte at handle med dem, i modsætning til det offentlige.

Men jeg syntes det er simpelt nok som de forklarer det.

Løbende forhold: CPR ok.
Enkelt afsluttet handel: CPR ikke ok.

Og så nogen få undtagelser.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 550 times
Been thanked: 62 times

Re: hvem har krav på cpr eller ej, Info

Indlæg af Kalthoff » 27. sep 2016, 11:00

Man bør også vurdere om dem der ønsker at få ens CPR oplyst, evner at holde det for sig selv, eller om de f.eks. er lette ofre for datatyveri over nettet.

Et "nej tak, jeres IT sikkerhed er ikke god nok til at jeg tør betro jer informationer der kan bruges til at begå identitetstyveri mod mig" kan være et nødvendigt svar at give i nogle tilfælde, selvom det er ubehageligt at overbringe budskabet.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 20 times

Re: hvem har krav på cpr eller ej, Info

Indlæg af 458hunter » 27. sep 2016, 12:33

Et andet spm er så om dit CPR ikke i forvejen er tilgængeligt for dem der ønsker det, da det offentlige med jævne mellemrum smider dem til offentligt skue ;)

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3140
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 104 times
Been thanked: 237 times

Re: hvem har krav på cpr eller ej, Info

Indlæg af ReneKJ » 27. sep 2016, 12:40

Chrstn_Olsen skrev:Et andet spm er så om dit CPR ikke i forvejen er tilgængeligt for dem der ønsker det, da det offentlige med jævne mellemrum smider dem til offentligt skue ;)
Det er sikker rigtigt nok, men det ville ikke være et problem hvis diverse firmaer og myndigheder ikke accepterede et cpr-nummer som bevis for identitet. :???:

En anden ting er så at jo flere der har dit CPR nummer-registreret, jo nemmere er det for dem at sammenkører deres databaser og profilere dig.
Indtil videre er det ulovligt, men der er rigtigt mange der har kig på vores private data som en indtægtskilde.

Besvar