Censur i private meddelelser, hvordan?

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Brugeravatar
Charlie Bravo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 27. jun 2011, 09:31
Interesser: Skydning, genladning og jagt
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 16 times
Been thanked: 17 times

Censur i private meddelelser, hvordan?

Indlæg af Charlie Bravo » 13. maj 2014, 10:59

Jeg har netop haft en PM-udveksling med et andet medlem og oplevede at der gentagne gange blev modereret i vores pm. Det drejede sig om navnet på en forhandler, som sælger projektiler og her var forhandlerens navn slettet af moderator.
I første omgang var det slettet i tråden, hvor det stod, så derfor spurgte jeg per PM, hvilken forhandler det drejede sig om. Der blev svaret, men også her var forhandlerens navn modereret væk. Vi prøvede et par gange mere i troen på at det var en copy-paste fejl, men dette var tilsyneladende ikke tilfældet.

Spørgsmålet er så, hvordan det er muligt at der modereres i en PM?

Brugeravatar
Labgirl
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 22. okt 2009, 13:22
Interesser: Jagt,hund
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 24 times

Re: Censur i private meddelelser, hvordan?

Indlæg af Labgirl » 13. maj 2014, 11:01

Fordi forhandlerens navn er moderet væk generelt. Så vil det automatisk blive censureret i PB´ere også. Helt uden at moderatorer gør noget som helst manuelt :smile:

Brugeravatar
Charlie Bravo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 27. jun 2011, 09:31
Interesser: Skydning, genladning og jagt
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 16 times
Been thanked: 17 times

Re: Censur i private meddelelser, hvordan?

Indlæg af Charlie Bravo » 13. maj 2014, 11:02

Dvs. en automatisk søg-erstat funktion?

Brugeravatar
Labgirl
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 22. okt 2009, 13:22
Interesser: Jagt,hund
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 24 times

Re: Censur i private meddelelser, hvordan?

Indlæg af Labgirl » 13. maj 2014, 11:05

Det kan man sikkert godt kalde det ja :smile:

Lupo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 528
Tilmeldt: 13. mar 2004, 16:53
Interesser: Jagt, Hundetræning, Genladning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Censur i private meddelelser, hvordan?

Indlæg af Lupo » 13. maj 2014, 11:13

Vor herre bevares............. :freak: :freak:
Imod uvidenhed kæmper selv Guderne forgæves....................Lars Bæst:-)

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Censur i private meddelelser, hvordan?

Indlæg af Lasse68 » 13. maj 2014, 11:49

Nedenfor finder du det regelsæt som du skal acceptere i forbindelse med din tilmelding:
Mange medlemmer tror fejlagtigt at NVF er et offentligt forum, men dette er imidlertid langt fra tilfældet. Det er derimod et privat forum, men med offentligt adgang. Alle er inviteret til at deltage, men på Admins og Moderatorenes betingelser. Akkurat som hvis man er gæst til et ”åbent hus”. Her forventes det også at man følger værtens og medværternes husregler og anvisninger. Hvis ikke du ønsker dette må du indstille dig på at blive fulgt til dørs, eller du har muligheden for selv at forlade selskabet, det er meget simpelt.

Disse regler skal du under din indmelding vedgå at ville overholde. Et af de midler vi har til at holde tingene på et rimeligt niveau er at låse eller slette en given tråd, også selv om nogle regler ikke umiddelbart er overtrådt. Dette sker efter Moderatorens skøn og ikke medlemmernes. Hvis en tråd er låst eller slettet er det ikke til diskussion. Vi forventer ikke du skal være enig, men vi forventer at du respektere de beslutninger som staben her på sitet træffer.

Men hvor er ytringsfriheden vil du spørge! Igen, dette er et privat site og Admin og Moderatorene sætter rammerne for hvad der kan skrives. Du har retten til at skrive hvad du vil, men såfremt Admin eller en Moderator finder, at det skrevne overskrider de, ofte usynlige grænser der eksisterer, vil vi redigere og slette og i ekstreme tilfælde meddele dig at du er uønsket på sitet, alt dette uden at skulle begrunde vores dispositioner.

Administratorer og Moderatorer af dette forum vil til enhver tid fjerne eller rette i indlæg, der efter deres skøn, kan virke stødende. Du accepterer at være indforstået med at alle indlæg i dette forum udtrykker holdninger og meninger tilhørende forfatterne af indlæggene, og ikke Administratorerne, eller Moderatorerne (bortset fra indlæg skrevet af disse) og derfor kan disse heller ikke holdes ansvarlige.
...(forts.)
Det er regler vi alle har accepteret ved vores brug af NVF, herunder ikke at bruge NVF som gratis reklameplatform. Hvis ikke man overholder disse regler, så koster det. Det har en kendt våbenhandler i østjylland lært på den hårde måde. Han er dog stadig aktiv bruger herinde, blot med en privat profil.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Charlie Bravo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 27. jun 2011, 09:31
Interesser: Skydning, genladning og jagt
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 16 times
Been thanked: 17 times

Re: Censur i private meddelelser, hvordan?

Indlæg af Charlie Bravo » 13. maj 2014, 11:52

Lasse68 skrev:
Nedenfor finder du det regelsæt som du skal acceptere i forbindelse med din tilmelding:
Mange medlemmer tror fejlagtigt at NVF er et offentligt forum, men dette er imidlertid langt fra tilfældet. Det er derimod et privat forum, men med offentligt adgang. Alle er inviteret til at deltage, men på Admins og Moderatorenes betingelser. Akkurat som hvis man er gæst til et ”åbent hus”. Her forventes det også at man følger værtens og medværternes husregler og anvisninger. Hvis ikke du ønsker dette må du indstille dig på at blive fulgt til dørs, eller du har muligheden for selv at forlade selskabet, det er meget simpelt.

Disse regler skal du under din indmelding vedgå at ville overholde. Et af de midler vi har til at holde tingene på et rimeligt niveau er at låse eller slette en given tråd, også selv om nogle regler ikke umiddelbart er overtrådt. Dette sker efter Moderatorens skøn og ikke medlemmernes. Hvis en tråd er låst eller slettet er det ikke til diskussion. Vi forventer ikke du skal være enig, men vi forventer at du respektere de beslutninger som staben her på sitet træffer.

Men hvor er ytringsfriheden vil du spørge! Igen, dette er et privat site og Admin og Moderatorene sætter rammerne for hvad der kan skrives. Du har retten til at skrive hvad du vil, men såfremt Admin eller en Moderator finder, at det skrevne overskrider de, ofte usynlige grænser der eksisterer, vil vi redigere og slette og i ekstreme tilfælde meddele dig at du er uønsket på sitet, alt dette uden at skulle begrunde vores dispositioner.

Administratorer og Moderatorer af dette forum vil til enhver tid fjerne eller rette i indlæg, der efter deres skøn, kan virke stødende. Du accepterer at være indforstået med at alle indlæg i dette forum udtrykker holdninger og meninger tilhørende forfatterne af indlæggene, og ikke Administratorerne, eller Moderatorerne (bortset fra indlæg skrevet af disse) og derfor kan disse heller ikke holdes ansvarlige.
...(forts.)
Det er regler vi alle har accepteret ved vores brug af NVF, herunder ikke at bruge NVF som gratis reklameplatform. Hvis ikke man overholder disse regler, så koster det. Det har en kendt våbenhandler i østjylland lært på den hårde måde. Han er dog stadig aktiv bruger herinde, blot med en privat profil.
Der er nu heller ingen problemer i det ovenstående ejheller hvis navne fjernes via en søg-erstat funktion. Men hvis det var tilfældet at moderatorer skulle læse PM'er, så ville det være en overskridelse af mine grænser.
Jeg kan se at det ikke skulle være tilfældet og så er der ingen ko på isen herfra.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8880
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 355 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Censur i private meddelelser, hvordan?

Indlæg af Fast Fumble » 13. maj 2014, 12:45

Charlie Bravo skrev:Men hvis det var tilfældet at moderatorer skulle læse PM'er, så ville det være en overskridelse af mine grænser.
Jeg kan se at det ikke skulle være tilfældet og så er der ingen ko på isen herfra.
Mig bekendt KAN vi slet ikke læse brugernes PM'er, så det behøver du ikke være bekymret over.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Qasimo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 58
Tilmeldt: 22. aug 2008, 12:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time

Re: Censur i private meddelelser, hvordan?

Indlæg af Qasimo » 13. maj 2014, 12:51

Fast Fumble skrev: Mig bekendt KAN vi slet ikke læse brugernes PM'er, så det behøver du ikke være bekymret over.
Selvfølgelig kan PM'er læses af andre.
Hvis du ikke kan, har du bare ikke rettigheder nok...

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Censur i private meddelelser, hvordan?

Indlæg af Carsten Bo » 13. maj 2014, 13:51

Nets og NemID, ikke...


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4089
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 566 times
Been thanked: 369 times

Re: Censur i private meddelelser, hvordan?

Indlæg af Caspian1911 » 13. maj 2014, 14:47

Qasimo skrev:
Fast Fumble skrev: Mig bekendt KAN vi slet ikke læse brugernes PM'er, så det behøver du ikke være bekymret over.
Selvfølgelig kan PM'er læses af andre.
Hvis du ikke kan, har du bare ikke rettigheder nok...
Hverken os moderatorer, FF, jeg og andre, eller Administratorer kan læse i PB'er!

Der er en grund til det hedder PB - ikke.

Det, der er sket i pågældende PB, er, som allerede nævnt, at én specifik forretning får fjernet sit navn automatisk, hvis det skrives.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8880
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 355 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Censur i private meddelelser, hvordan?

Indlæg af Fast Fumble » 13. maj 2014, 15:28

Caspian1911 skrev:Hverken os moderatorer, FF, jeg og andre, eller Administratorer kan læse i PB'er!
Arh, jeg tror de andre har ret - Se & Hør kan sgu nok godt...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4089
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 566 times
Been thanked: 369 times

Re: Censur i private meddelelser, hvordan?

Indlæg af Caspian1911 » 13. maj 2014, 15:31

Fast Fumble skrev:
Caspian1911 skrev:Hverken os moderatorer, FF, jeg og andre, eller Administratorer kan læse i PB'er!
Arh, jeg tror de andre har ret - Se & Hør kan sgu nok godt...
Ja, Se & Hør og NSA.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Censur i private meddelelser, hvordan?

Indlæg af Ølgaard » 13. maj 2014, 15:46

Han skal bare omtales som TYS TYS handleren så ved man hvem det er :rolf: :rolf:

:razz: :razz:

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Censur i private meddelelser, hvordan?

Indlæg af Gråskæg » 13. maj 2014, 15:57

Ølgaard skrev:Han skal bare omtales som TYS TYS handleren så ved man hvem det er :rolf: :rolf: :razz: :razz:
Ja - ligesom HAM "TIS-TIS-KYLLEN".

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Censur i private meddelelser, hvordan?

Indlæg af Lycon » 13. maj 2014, 16:43

Charlie Bravo skrev:Jeg har netop haft en PM-udveksling med et andet medlem og oplevede at der gentagne gange blev modereret i vores pm. Det drejede sig om navnet på en forhandler, som sælger projektiler og her var forhandlerens navn slettet af moderator.
I første omgang var det slettet i tråden, hvor det stod, så derfor spurgte jeg per PM, hvilken forhandler det drejede sig om. Der blev svaret, men også her var forhandlerens navn modereret væk. Vi prøvede et par gange mere i troen på at det var en copy-paste fejl, men dette var tilsyneladende ikke tilfældet.

Spørgsmålet er så, hvordan det er muligt at der modereres i en PM?
Det er et spørgsmål der har været oppe at vende flere gange, og jeg forstår det godt. Det er dog 100% automatisk ordcensur, og der er ingen der kan læse brugernes PB´s. Det er ikke et spørgsmål om rettigheder som Quasimo skriver, men fordi phpBB grundplatformen simpelthen ikke understøtter en sådan funktion. Jeg kan garantere at ingen på NVF hverken ønsker, eller kan læse brugernes PB'er, det er simpelthen ikke praktisk muligt i den konfiguration som NVF har.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Censur i private meddelelser, hvordan?

Indlæg af AHSV » 13. maj 2014, 16:54

Lycon skrev:
Charlie Bravo skrev:Jeg har netop haft en PM-udveksling med et andet medlem og oplevede at der gentagne gange blev modereret i vores pm. Det drejede sig om navnet på en forhandler, som sælger projektiler og her var forhandlerens navn slettet af moderator.
I første omgang var det slettet i tråden, hvor det stod, så derfor spurgte jeg per PM, hvilken forhandler det drejede sig om. Der blev svaret, men også her var forhandlerens navn modereret væk. Vi prøvede et par gange mere i troen på at det var en copy-paste fejl, men dette var tilsyneladende ikke tilfældet.

Spørgsmålet er så, hvordan det er muligt at der modereres i en PM?
Det er et spørgsmål der har været oppe at vende flere gange, og jeg forstår det godt. Det er dog 100% automatisk ordcensur, og der er ingen der kan læse brugernes PB´s. Det er ikke et spørgsmål om rettigheder som Quasimo skriver, men fordi phpBB grundplatformen simpelthen ikke understøtter en sådan funktion. Jeg kan garantere at ingen på NVF hverken ønsker, eller kan læse brugernes PB'er, det er simpelthen ikke praktisk muligt i den konfiguration som NVF har.
Der er vel en databaseadministrator et eller andet sted - eller ligger PBerne krypteret i databasen?

Mvh
Anders

Qasimo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 58
Tilmeldt: 22. aug 2008, 12:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time

Re: Censur i private meddelelser, hvordan?

Indlæg af Qasimo » 13. maj 2014, 17:15

Jeg bruger Google og søger på "phpbb can admin read private messages"
bl.a. dukker den her op:
https://www.phpbb.com/customise/db/mod/ ... oderation/
Det ser da lovende ud :biggrin:

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Censur i private meddelelser, hvordan?

Indlæg af Lycon » 13. maj 2014, 17:42

AHSV skrev:
Lycon skrev:
Charlie Bravo skrev:Jeg har netop haft en PM-udveksling med et andet medlem og oplevede at der gentagne gange blev modereret i vores pm. Det drejede sig om navnet på en forhandler, som sælger projektiler og her var forhandlerens navn slettet af moderator.
I første omgang var det slettet i tråden, hvor det stod, så derfor spurgte jeg per PM, hvilken forhandler det drejede sig om. Der blev svaret, men også her var forhandlerens navn modereret væk. Vi prøvede et par gange mere i troen på at det var en copy-paste fejl, men dette var tilsyneladende ikke tilfældet.

Spørgsmålet er så, hvordan det er muligt at der modereres i en PM?
Det er et spørgsmål der har været oppe at vende flere gange, og jeg forstår det godt. Det er dog 100% automatisk ordcensur, og der er ingen der kan læse brugernes PB´s. Det er ikke et spørgsmål om rettigheder som Quasimo skriver, men fordi phpBB grundplatformen simpelthen ikke understøtter en sådan funktion. Jeg kan garantere at ingen på NVF hverken ønsker, eller kan læse brugernes PB'er, det er simpelthen ikke praktisk muligt i den konfiguration som NVF har.
Der er vel en databaseadministrator et eller andet sted - eller ligger PBerne krypteret i databasen?

Mvh
Anders
De ligger naturligvis i databasen, men ikke så de kan tilgås/administreres i praksis. Det er én lang tekststrøm hvor afsender og modtager kun er identificeret med en kode, så selv om det er muligt rent teknisk at læse i databasen er det ikke praktisk muligt, da afsender og/modtager ikke umiddelbart kan identificeres, ligesom det ligger i et stort rod uden nogen struktur for det blotte øje. Desuden er jeg den eneste der har adgang til selve databasen, og jeg kan garantere at der ikke bliver læst i databasen.
Quasimo skrev:Jeg bruger Google og søger på "phpbb can admin read private messages"
bl.a. dukker den her op:
https://www.phpbb.com/customise/db/mod/ ... oderation/
Det ser da lovende ud :biggrin:
Som sagt er det ikke praktisk muligt i phpBB's grundform. Der findes programmer der kan efterinstalleres som kan håndtere PB data således de lader sig læse, men vi har ikke sådanne programmer installeret, og får det heller ikke, da vi ikke tror på den form for overvågning af brugerne.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 599 times

Re: Censur i private meddelelser, hvordan?

Indlæg af Marius » 13. maj 2014, 20:54

AHSV skrev:Der er vel en databaseadministrator et eller andet sted - eller ligger PBerne krypteret i databasen?
De ligger i plain text. Uanset om de ligger krypterede eller ej, så er de jo ikke krypteret af et tredie system, så en evt. sårbarhed ved forummet ville kunne udnyttes af uvedkommende til at få indsigt i indholdet.
En mere sikker form ville kræve privat og offentlig nøgle... og så ville en ond administrator sandsynligvis stadig kunne lave ting og sager mens brugeren var logget ind eller endnu enklere bare lægge et parallelt system ind der gemte sagerne i klar tekst.

Vi har før været meget heldige / dygtige til at undgå hackere, men man bør alligevel altid tænke på hvilke oplysninger man deler.

Diaspora er et interessant projekt mht. privacy og sociale medier
https://diasporafoundation.org/
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 770
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Censur i private meddelelser, hvordan?

Indlæg af Deepo » 13. maj 2014, 21:39

PHPBB opbevarer PB's som klartekst i databasen, med id'er for modtager og afsender, som ikke tager mange sekunder at få omsat til navne.
pb.png
pb.png (4.18 KiB) Vist 9871 gange
Klippet fra et PHPBB forum jeg bestyrer.

/Mogens

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Censur i private meddelelser, hvordan?

Indlæg af HVK » 13. maj 2014, 22:12

Jeg har været på NVF et stykke tid - og jeg har ingen som helst grund haft til at tro, at nogen læser mine PB´er.

Jeg kender også Lycon - og han kunne aldrig finde på at gøre den slags. Om han kunne eller ej !

Så skal vi ikke bare glæde os over at vi har et forum der er gratis stillet til rådighed, og er man stadig bekymret over om en PB bliver læst, så lad da være med at skrive ting deri som er direkte ulovlige eller anstødelige. Og nej, sex med dyr hører ikke under nogle af disse kategorier.... :biggrin:

Det sjove er at de fleste ikke tænker over det når det drejer sig om telefonsamtaler ? SMS´er ? Gmail ? Skype ? Og alle disse er der helt sikkert andre der læser.....
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Censur i private meddelelser, hvordan?

Indlæg af AHSV » 13. maj 2014, 22:25

Lycon skrev:
AHSV skrev:
Lycon skrev:
Charlie Bravo skrev:Jeg har netop haft en PM-udveksling med et andet medlem og oplevede at der gentagne gange blev modereret i vores pm. Det drejede sig om navnet på en forhandler, som sælger projektiler og her var forhandlerens navn slettet af moderator.
I første omgang var det slettet i tråden, hvor det stod, så derfor spurgte jeg per PM, hvilken forhandler det drejede sig om. Der blev svaret, men også her var forhandlerens navn modereret væk. Vi prøvede et par gange mere i troen på at det var en copy-paste fejl, men dette var tilsyneladende ikke tilfældet.

Spørgsmålet er så, hvordan det er muligt at der modereres i en PM?
Det er et spørgsmål der har været oppe at vende flere gange, og jeg forstår det godt. Det er dog 100% automatisk ordcensur, og der er ingen der kan læse brugernes PB´s. Det er ikke et spørgsmål om rettigheder som Quasimo skriver, men fordi phpBB grundplatformen simpelthen ikke understøtter en sådan funktion. Jeg kan garantere at ingen på NVF hverken ønsker, eller kan læse brugernes PB'er, det er simpelthen ikke praktisk muligt i den konfiguration som NVF har.
Der er vel en databaseadministrator et eller andet sted - eller ligger PBerne krypteret i databasen?

Mvh
Anders
De ligger naturligvis i databasen, men ikke så de kan tilgås/administreres i praksis. Det er én lang tekststrøm hvor afsender og modtager kun er identificeret med en kode, så selv om det er muligt rent teknisk at læse i databasen er det ikke praktisk muligt, da afsender og/modtager ikke umiddelbart kan identificeres, ligesom det ligger i et stort rod uden nogen struktur for det blotte øje. Desuden er jeg den eneste der har adgang til selve databasen, og jeg kan garantere at der ikke bliver læst i databasen.
Hej Lycon

Eftersom det ligger i en database kan det naturligvis læses af "enhver" der har adgang til databasen og som har den fornødne indsigt i datamodellen. Jeg er Datalog fra KU af uddannelse og har bygget webapplikationer og integrationsløsninger i 10 år - mit gæt er at de fleste der virkelig vil, relativt hurtigt kan finde ud af hvordan de nødvendige SQL'er skal strikkes sammen.

Det var i øvrigt på ingen måde ment som en kritik eller et angreb - det er fuldstændigt standard at måtte påregne, at ens data er tilgængelige for dem der administrerer de systemer man leverer data til. Det er sundt at gøre sig dette klart da man så bedre kan sortere i hvem man vil stole på. F.eks. Har den danske stat valgt at stole på Amerikanske selskaber, hvilket er interessant eftersom der netop er faldet dom (i USA) for at Amerikanske selskaber skal udlevere deres oversøiske datterselskabers data når de mødes med en Amerikansk dommerkendelse - basalt set betyder det at f.eks. CSC/IBM ikke kan leve op til de kontrakter de indgår med f.eks. Det danske politi, hvis der kommer en Amerikansk dommerkendelse i vejen... http://www.version2.dk/artikel/eksperte ... re-til-USA

Mvh.
Anders

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7311
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 290 times
Been thanked: 1073 times

Re: Censur i private meddelelser, hvordan?

Indlæg af Langenge » 13. maj 2014, 22:30

Jeg er selv mere tryg ved dette forums private beskeder, end jeg er ved en gmail.
Men når dette er sagt, så ved jeg også, at intet på hverken nettet eller telefon er hemmeligt.
Ønsker man privat snak. Så skriv et gammeldags brev til ham du vil snakke med, og aftal i brevet at mødes til en gåtur og en snak..
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Censur i private meddelelser, hvordan?

Indlæg af AHSV » 13. maj 2014, 22:36

Marius skrev:
AHSV skrev:Der er vel en databaseadministrator et eller andet sted - eller ligger PBerne krypteret i databasen?
De ligger i plain text. Uanset om de ligger krypterede eller ej, så er de jo ikke krypteret af et tredie system, så en evt. sårbarhed ved forummet ville kunne udnyttes af uvedkommende til at få indsigt i indholdet.
En mere sikker form ville kræve privat og offentlig nøgle... og så ville en ond administrator sandsynligvis stadig kunne lave ting og sager mens brugeren var logget ind eller endnu enklere bare lægge et parallelt system ind der gemte sagerne i klar tekst.

Vi har før været meget heldige / dygtige til at undgå hackere, men man bør alligevel altid tænke på hvilke oplysninger man deler.

Diaspora er et interessant projekt mht. privacy og sociale medier
https://diasporafoundation.org/
Enig, men man kan vel hævde at man ville hæve baren en lille smule ved at kryptere PB'erne - nogen reel sikkerhed ville det naturligvis ikke give, men det ville dog besværliggøre PB browsingen for en nyfigen database administrator... Anyway, der er ingen der forhindrer de mest paranoide i at kryptere deres budskab og derefter copy paste det ind i en PB (naturligvis efter at en sikker udveksling af nøgle/nøgler har fundet sted parterne i mellem) så slipper de også for at blive auto modereret når de vil nævne forbudte forhandlere :smile:

Mvh.
Anders

Besvar