Nu tages Søren Pinds overvågningsnet i brug (nummerplade scanner)

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Nu tages Søren Pinds overvågningsnet i brug (nummerplade scanner)

Indlæg af Caspian1911 » 14. jan 2021, 13:16

Nick Hækkerup vil fortsætte masseovervågning så længe som muligt :shock:

- Regeringen vil gå så langt, vi overhovedet kan for at opretholde logningen til bekæmpelse af kriminalitet. Vi vil nu undersøge, hvor langt vi kan gå, siger justitsministeren.

https://jyllands-posten.dk/politik/ECE1 ... emte-gang/
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Nu tages Søren Pinds overvågningsnet i brug (nummerplade scanner)

Indlæg af PSindrup » 14. jan 2021, 14:09

Overraskende er halvdelen af befolkningen* for, og kun en tredjedel direkte imod.
Rettelse: * Af Ekstra Bladets læsere :-)
Peter
Vedhæftede filer
overvågning.JPG
overvågning.JPG (36.89 KiB) Vist 3533 gange

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Nu tages Søren Pinds overvågningsnet i brug (nummerplade scanner)

Indlæg af Caspian1911 » 14. jan 2021, 14:15

49% :shock:

Det er ufatteligt, så godt den overvågningspropaganda har virket.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: Nu tages Søren Pinds overvågningsnet i brug (nummerplade scanner)

Indlæg af InMySights » 14. jan 2021, 17:45

Får lyst til at gense dette
Vedhæftede filer
lovord.jpg
lovord.jpg (53.67 KiB) Vist 3485 gange
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Nu tages Søren Pinds overvågningsnet i brug (nummerplade scanner)

Indlæg af PSindrup » 14. jan 2021, 18:34

InMySights skrev:
14. jan 2021, 17:45
Får lyst til at gense dette
Så smukt og så rigtigt, selv 780 år senere.

Peter

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Nu tages Søren Pinds overvågningsnet i brug (nummerplade scanner)

Indlæg af Bemoni1 » 14. jan 2021, 20:51

Caspian1911 skrev:
14. jan 2021, 13:16
Nick Hækkerup vil fortsætte masseovervågning så længe som muligt :shock:

- Regeringen vil gå så langt, vi overhovedet kan for at opretholde logningen til bekæmpelse af kriminalitet. Vi vil nu undersøge, hvor langt vi kan gå, siger justitsministeren.

https://jyllands-posten.dk/politik/ECE1 ... emte-gang/
Jeg finder det bemærkelsesværdigt, at nogle internationale konventioner og forordninger skal overholdes med vold og magt, selvom de er åbenlyst i strid med ellers gældende Dansk lovgivning, mens andre kan overtrædes eller fortolkes efter den til enhver tid siddende regerings forgodtbefindende........!
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Nu tages Søren Pinds overvågningsnet i brug (nummerplade scanner)

Indlæg af Lassescout » 15. jan 2021, 11:18

Jeg må tilstå, at jeg er meget i tvivl her.

Jeg så en tv-sekvens i et program som jeg zappede forbi, så jeg kender ikke sammenhængen, men en mand sagde noget klogt som jeg hæftede mig ved. Han sagde, at i gamle dage var kriminalitet lokal, og derfor gav det god mening at have et lokalkendt politi. Landbetjenten kendte sine "usual suspects" og når der var begået overfald, indbrud eller tyverier vidste han hvor han skulle lede, og det gav som regel resultat.

Men nu om dage er kriminalitet international. Indbrudstyve m.m. kommer langvejs fra, og har sandsynligvis krydset flere landegrænser før de slår til. Det stiller krav til politiet om samarbejde og deling af efterretninger mellem landene. Jeg har hørt fortællinger om "kendte kassevogne" som identificeres ét sted og derefter kan følges rundt i landet via nummerpladegenkendelse. Så kan de standses og undersøges når politiet finder det påkrævet. Det virker til at være et godt værktøj i kampen mod grænseoverskridende kriminalitet, og med den rette kontrol kan det vel også gennemføres uden at stride mod menigmands retfærdighed ? Jeg ved godt, at scannerne også vil scanne tusindvis af almindelige borgere, men med ordentlige regler om, hvordan politiet skal behandle de indsamlede data, og en troværdig kontrol af, at de gør som de skal, kan det vel godt fungere ? Jeg kan ikke rigtig se noget alternativ.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Nu tages Søren Pinds overvågningsnet i brug (nummerplade scanner)

Indlæg af Bofhenator » 15. jan 2021, 11:27

Lassescout skrev:
15. jan 2021, 11:18
...men med ordentlige regler om, hvordan politiet skal behandle de indsamlede data, og en troværdig kontrol af, at de gør som de skal, kan det vel godt fungere ? Jeg kan ikke rigtig se noget alternativ.
Jeg tror netop det er det der er problemet. At Reglerne bliver udvidet og selv de regler der er fornuftige bliver brudt, uden konsekvenser.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Nu tages Søren Pinds overvågningsnet i brug (nummerplade scanner)

Indlæg af PSindrup » 15. jan 2021, 11:38

Lassescout skrev:
15. jan 2021, 11:18
Jeg må tilstå, at jeg er meget i tvivl her.

Jeg så en tv-sekvens i et program som jeg zappede forbi, så jeg kender ikke sammenhængen, men en mand sagde noget klogt som jeg hæftede mig ved. Han sagde, at i gamle dage var kriminalitet lokal, og derfor gav det god mening at have et lokalkendt politi. Landbetjenten kendte sine "usual suspects" og når der var begået overfald, indbrud eller tyverier vidste han hvor han skulle lede, og det gav som regel resultat.

Men nu om dage er kriminalitet international. Indbrudstyve m.m. kommer langvejs fra, og har sandsynligvis krydset flere landegrænser før de slår til. Det stiller krav til politiet om samarbejde og deling af efterretninger mellem landene. Jeg har hørt fortællinger om "kendte kassevogne" som identificeres ét sted og derefter kan følges rundt i landet via nummerpladegenkendelse. Så kan de standses og undersøges når politiet finder det påkrævet. Det virker til at være et godt værktøj i kampen mod grænseoverskridende kriminalitet, og med den rette kontrol kan det vel også gennemføres uden at stride mod menigmands retfærdighed ? Jeg ved godt, at scannerne også vil scanne tusindvis af almindelige borgere, men med ordentlige regler om, hvordan politiet skal behandle de indsamlede data, og en troværdig kontrol af, at de gør som de skal, kan det vel godt fungere ? Jeg kan ikke rigtig se noget alternativ.
:goodpost:

Peter

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Nu tages Søren Pinds overvågningsnet i brug (nummerplade scanner)

Indlæg af Bemoni1 » 15. jan 2021, 11:55

At man som statslig myndighed ikke efterlever de regler, som er nedfældet for ens virke ( og konsekvent nægter at gøre det ), er én ting!
Når så de, som har tilsynspligten, så heller ikke gør noget for at rette op på situationen, så er grundlæget for mistænkeliggørelse til stede i alle andre forhold, for hvad kan vi stakkels borgere så regne med?

Kan vi, som borgere, være være sikre på, at vi i en situation, hvor der er opstået tvivl vores handlingers lovlighed, være sikre på, at vi i en retlig instans, får en retfærdig vurdering af situationen?
Vi er i dagens Danmark kommet så langt ud i detailregulering af samfundet, at der så godt som altid, er det som jeg kalder kolliderende lovgivning, selv inden for de samme fagområder ( tag et kig på miljø og landbrugsområdet ), hvor man i princippet kan blive straffet for at overholde én lov, i forhold til en anden.
I den forbindelse er konstant overvågning af borgerne i form af fly- og satelitfotos blevet en del af hverdagen og i modsætning til Politiets scannersystem, bliver det i HØJ grad brugt i praksis, prøv bare at bygge et skur eller en staklade i forbindelse med et fritidslandbrug, uden at have ALLE tilladelser på plads, så skal i bare se løjer.....!
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Nu tages Søren Pinds overvågningsnet i brug (nummerplade scanner)

Indlæg af Kalthoff » 15. jan 2021, 11:57

Lassescout skrev:
15. jan 2021, 11:18
Men nu om dage er kriminalitet international. Indbrudstyve m.m. kommer langvejs fra, og har sandsynligvis krydset flere landegrænser før de slår til.
.....
Jeg kan ikke rigtig se noget alternativ.
Jeg kan se et alternativ.

Man kan begrænse "kriminalitetens frie bevægelighed".

F.eks. ved at genindføre effektiv grænsekontrol så udvisning rent faktisk betyder udvisning og ved at fjerne de rundhåndede sociale ydelser til "besøgende".

Flere af øst-medlemslandene i EU gør noget i den retning med succes og bliver hadet af EU for det.
Senest rettet af Kalthoff 15. jan 2021, 12:28, rettet i alt 1 gang.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Nu tages Søren Pinds overvågningsnet i brug (nummerplade scanner)

Indlæg af Kalthoff » 15. jan 2021, 12:06

Bemoni1 skrev:
15. jan 2021, 11:55
Kan vi, som borgere, være være sikre på, at vi i en situation, hvor der er opstået tvivl vores handlingers lovlighed, være sikre på, at vi i en retlig instans, får en retfærdig vurdering af situationen?
Justitsministeriet og Politiet krænker EU-domstolelns afgørelse i telelogningssagen og de krænkede dansk lovgivning omkring opbevaring af data fra ANPG kameraer (indtil de fik loven lavet om så den matchede deres adfærd).

Det giver et indtryk af at Justitsministeriet og Politiet tilsidesætter love og domme, når det passer dem og de kan slippe afsted med det.

Hvordan kan vi så stole på dem i andre sager?

Svaret er at det kan vi ikke. De undergraver deres egen myndighed ved deres handlemåde.

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

Re: Nu tages Søren Pinds overvågningsnet i brug (nummerplade scanner)

Indlæg af NSander » 15. jan 2021, 15:52

Lassescout skrev:
15. jan 2021, 11:18
Jeg ved godt, at scannerne også vil scanne tusindvis af almindelige borgere, men med ordentlige regler om, hvordan politiet skal behandle de indsamlede data, og en troværdig kontrol af, at de gør som de skal, kan det vel godt fungere ? Jeg kan ikke rigtig se noget alternativ.
Når man gang på gang ser, at politiet overskrider deres beføjelser, så kan man simpelthen ikke have tiltro til dem, eller regne med at de kan styre de magtmidler de får, derfor skal de ikke have flere, når de allerede misbruger dem de har.

Ulovlig telelogning
Ulovlig aflytning
Ulovlig indsamling af diverse information, som man efterfølgende nægter at destruere, fordi det er "nice to have" (for at bruge politiets eget udtryk)
Ulovlig opløsning af demonstrationer
Ulovlig konfiskation af privat ejendom
og mange mange andre eksempler. Og her taler vi ikke om, at den enkelte betjent har misbrugt systemet til at finde informationer om ekskæresten, eller har kørt med udrykning i patruljevognen uden grund. Vi taler om systematisk misbrug af den magt de allernådigst er blevet tildelt, som betingelse for, at ikke allesammen må rende rundt med en revolver i bæltet til at forsvare os. Og som en anden påpeger, så er der ikke engang nogle af de højere kontrolinstanser, der formår at irettesætte dem. Det lader til at de har frit spil.

I mine øjne er det et meget meget farligt skråplan, det eneste der mangler før vi får en kæmpe katastrofe, er lidt mere ond vilje. Værktøjerne har de allerede fået.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Nu tages Søren Pinds overvågningsnet i brug (nummerplade scanner)

Indlæg af Lassescout » 15. jan 2021, 21:30

Det er rigtig nok, at der både er mange og temmelig grove eksempler på, at myndigheder overtræder regler. Jeg vælger at tro, at det først og fremmest er ved brugen af nyere teknologier at der bliver trådt ved siden af, indtil der er opstået en fortrolighed med hvad teknologierne må bruges til og hvor grænserne går. Jeg mener vi må insistere på, at de skyldige i hvert eneste tilfælde drages til ansvar, og jeg håber at seriøse journalister til stadighed vil trække dem frem i lyset og vise hvad de har gjort.

Men jeg kan ikke gå med til, at vi slår ud med hænderne, resignerer og lander i, at alle myndigheder i DK er korrupte, forbryderiske og vil os det ondt. Dette er samfundsnedbrydende i svær grad, og vi har set i andre lande hvad det fører til.

Jeg vælger at insistere på at tro på, at de fleste betjente er retskafne og omhyggelige med at overholde reglerne, og at myndighederne i Danmark generelt arbejder for borgernes bedste i overensstemmelse med lovene.

Det andet der, det´fame for uhyggeligt du!
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Nu tages Søren Pinds overvågningsnet i brug (nummerplade scanner)

Indlæg af ReneKJ » 16. jan 2021, 09:35

Lassescout skrev:
15. jan 2021, 21:30
Jeg vælger at insistere på at tro på, at de fleste betjente er retskafne og omhyggelige med at overholde reglerne, og at myndighederne i Danmark generelt arbejder for borgernes bedste i overensstemmelse med lovene.
Det er nok definitionen af "borgernes bedste" der er problemet.

Det er nemmere at sikre at vi ikke kommer galt af sted hvis vi sidder midt i et veloplyst, videoovervåget rum og bliver beskyttet mod uønsket påvirkning fra "fake news" og andet.
Det er een definition af borgernes bedste, men er det virkeligt det vi som borgere ønsker? Er staten vores mor?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Nu tages Søren Pinds overvågningsnet i brug (nummerplade scanner)

Indlæg af Lassescout » 16. jan 2021, 18:37

Jeg mener på ingen måde Staten skal være borgernes mor. Da jeg flyttede til Danmark i 2008 havde jeg børn på 1-3- og 5 år. Både jeg og min kone havde arbejde, så jeg blev egentlig en smule forarget over, at vi skulle modtage børnepenge. Hvorfor fanden skulle vi det? Staten tog med den ene hånd og gav med den anden, det er jo åndssvagt.

Når jeg skriver at myndighederne skal arbejde for borgernes bedste, så mener jeg egentlig bare at de skal gøre det de er sat til indenfor de regler de har. Skattevæsenet er sat til at opkræve skat, og det skal de gøre efter reglerne, det er til borgernes bedste. Kan de ikke finde ud af det, er der noget galt. Skolerne skal undervise vore børn. De skal ikke opdrage dem eller styre deres meninger i en bestemt retning, det skal jeg nok stå for.

Men når vi ser hvor effektivt corona er blevet spredt i f.eks. USA, fordi folk ikke har råd til at tage en sygedag fra jobbet, så er jeg glad for, at vi har indrettet os anderledes i Danmark. Her skal vi ikke tænke på om vi kan betale huslejen næste måned hvis vi må melde os syge på jobbet. Så et stykke hen ad vejen er jeg glad for at staten/systemerne holder hånden under mig. I andre sammenhænge er det gået for langt. Jeg stoler på, at vi har en hel del politikere på borgen der ser på dette med nogenlunde samme øjne som mig, og at de sørger for at indrette samfundet derefter.

Det er jo i virkeligheden ret små justeringer vi taler om. I den store sammenhæng tror jeg vi er ret enige.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Nu tages Søren Pinds overvågningsnet i brug (nummerplade scanner)

Indlæg af Slettes3 » 17. jan 2021, 15:46

Dem der ernære sig ved kriminalitet er langt foran i forhold til myndighederne. De anvender metoder som er ekstremt svære at opspore og aflytte. DetHækkerumpen vil er at give flere beføjelser til at overvåge personer på bla. almindelige registrerede mobiltelefoner.

Et eks på overvågning.
For at kunne aflytte på telefon og i hjemmet skal der være mistanke om man efterforsker en forbrydelse der har en strafferamme der giver op til min 6års fængsel. Dvs hvis man efterforsker Muhrat for terrorplaner så aflytter man selvfølgelig hans telefon og man undersøger samtlige telefonnumre som ringer til ham og hvem disse telefonnumre tilhøre. Om det er hans mor eller lillebror . Men man går videre og undersøger hvem moderen og broren taler med også osv osv. Man går oftest 10 led tilbage eller mere i aflytningerne. Alle de informationer man får der er også det man kalder for Meta- data. Der bliver også registret og lagt i en databank. Nu er myndighederne ude i at overvåge personer som måske intet har med Muhrat at gøre og selv om de ikke er indvolveret i noget somhelst andet de kender en person som kender en person som kender en person som kender en person osvosv der måske er involveret i noget.....altså laaaangt ude i ledene. Det er den slags overvågning man skal være lidt bekymret over. At aflytte hos en personkreds der er kendt for krimminel aktivitet kan jeg godt leve med.
Det er nok ikke Hækkerumpen der i virkeligheden ønsker mere overvågning....det er nok politiet som skriver til ham om vi ikke godt må fordi det er bare nemmere og politiet medarbejdere slipper for at klæde sig ud i kostymer og stå en vinterdag i en vognport og fryse. Så er det bare nemmere at side foran en skærm i nogle varme lokaler og helst med en kaffe og snack automat i nærheden.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Nu tages Søren Pinds overvågningsnet i brug (nummerplade scanner)

Indlæg af Bofhenator » 17. jan 2021, 18:28

Rigbymauser skrev:
17. jan 2021, 15:46
...
Man går oftest 10 led tilbage eller mere i aflytningerne. Alle de informationer man får der er også det man kalder for Meta- data.
...
Nej, metadata er oplysninger/data om data.

https://da.wikipedia.org/wiki/Metadata
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Nu tages Søren Pinds overvågningsnet i brug (nummerplade scanner)

Indlæg af Slettes3 » 17. jan 2021, 18:44

Bofhenator skrev:
17. jan 2021, 18:28
Rigbymauser skrev:
17. jan 2021, 15:46
...
Man går oftest 10 led tilbage eller mere i aflytningerne. Alle de informationer man får der er også det man kalder for Meta- data.
...
Nej, metadata er oplysninger/data om data.

https://da.wikipedia.org/wiki/Metadata
Jo....alt den data man opsnapper fra person man formoder vil begå noget snavs omgangskreds bliver optaget som metadata.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Nu tages Søren Pinds overvågningsnet i brug (nummerplade scanner)

Indlæg af Bofhenator » 17. jan 2021, 18:55

Rigbymauser skrev:
17. jan 2021, 18:44
Bofhenator skrev:
17. jan 2021, 18:28
Rigbymauser skrev:
17. jan 2021, 15:46
...
Man går oftest 10 led tilbage eller mere i aflytningerne. Alle de informationer man får der er også det man kalder for Meta- data.
...
Nej, metadata er oplysninger/data om data.

https://da.wikipedia.org/wiki/Metadata
Jo....alt den data man opsnapper fra person man formoder vil begå noget snavs omgangskreds bliver optaget som metadata.
Nej, det er noget vrøvl. Alt den data man opsnapper fra en person, det er data. Også data om andre personer.

Metadata er beskrivelser af indholdet af den data.

Det kan sammenlignes med gammeldags bibliotekskort, bogen er data (også hvis det er en bog om en fætter), bibliotekskortet der beskriver hvor bogen står og hvilken slags data den indeholder, et metadata.

I hvert fald hvis man snakker om data og metadata ifm med IT.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Nu tages Søren Pinds overvågningsnet i brug (nummerplade scanner)

Indlæg af ReneKJ » 17. jan 2021, 18:56

Lassescout skrev:
16. jan 2021, 18:37
Jeg mener på ingen måde Staten skal være borgernes mor. Da jeg flyttede til Danmark i 2008 havde jeg børn på 1-3- og 5 år. Både jeg og min kone havde arbejde, så jeg blev egentlig en smule forarget over, at vi skulle modtage børnepenge. Hvorfor fanden skulle vi det? Staten tog med den ene hånd og gav med den anden, det er jo åndssvagt.

Når jeg skriver at myndighederne skal arbejde for borgernes bedste, så mener jeg egentlig bare at de skal gøre det de er sat til indenfor de regler de har. Skattevæsenet er sat til at opkræve skat, og det skal de gøre efter reglerne, det er til borgernes bedste. Kan de ikke finde ud af det, er der noget galt. Skolerne skal undervise vore børn. De skal ikke opdrage dem eller styre deres meninger i en bestemt retning, det skal jeg nok stå for.

Men når vi ser hvor effektivt corona er blevet spredt i f.eks. USA, fordi folk ikke har råd til at tage en sygedag fra jobbet, så er jeg glad for, at vi har indrettet os anderledes i Danmark. Her skal vi ikke tænke på om vi kan betale huslejen næste måned hvis vi må melde os syge på jobbet. Så et stykke hen ad vejen er jeg glad for at staten/systemerne holder hånden under mig. I andre sammenhænge er det gået for langt. Jeg stoler på, at vi har en hel del politikere på borgen der ser på dette med nogenlunde samme øjne som mig, og at de sørger for at indrette samfundet derefter.

Det er jo i virkeligheden ret små justeringer vi taler om. I den store sammenhæng tror jeg vi er ret enige.
Jeg tror du taler om velfærds-mor, mens jeg taler om formynder mor.
Grundlæggende tror jeg kun jeg har det imod velfærdsmor at hun tager penge fra 90% af borgerne for at give dem til 90% af borgerne.
Mens 60% af borgerne måske kunne klare sig selv hvis de fik lov at beholde deres egne penge i første omgang, i stedet for at blive gjort til klienter af staten :blink:
Disclaimer: Procenttallene er grebet ud af den fri luft, men i forstår nok hvad jeg mener.

Børnepenge er et udmærket eksempel. Et af grundlagene for det vi opfatter som et rimeligt skattesystem er personfradraget, et minimumsbeløb som man ikke skal betale skat af. Tanken er ( vist nok ) at man ikke bliver beskattet så hårdt at man ikke har råd til det basale.
Hvis man er forsørger er udgifterne til det basale selvfølgeligt større, derfor var der før i tiden også et skattefradrag for at have børn.
Det lyder egenligt rimeligt nok, ikke?

Men for nogle år siden blev det droppet, og is tedet for får man nu børnepenge fra staten.
Så en familie i helt samme situation som før er nu ikke længere selvforsørgende, men klienter af staten.
Og nogle år senere begynder man så at diskutere det rimelige i at velstående får denne "gave" fra staten.

Det er hvad jeg har imod velfærds-mor.

Og egenligt går velfærds-mor hånd i hånd med formynder-mor, for der bliver behov for et enormt bureaukrati for at sikre at at alle betaler hvad de skal, kun får det de har krav på.

Rigbymauser skrev:
17. jan 2021, 15:46
Dem der ernære sig ved kriminalitet er langt foran i forhold til myndighederne. De anvender metoder som er ekstremt svære at opspore og aflytte. DetHækkerumpen vil er at give flere beføjelser til at overvåge personer på bla. almindelige registrerede mobiltelefoner.

Et eks på overvågning.
For at kunne aflytte på telefon og i hjemmet skal der være mistanke om man efterforsker en forbrydelse der har en strafferamme der giver op til min 6års fængsel. Dvs hvis man efterforsker Muhrat for terrorplaner så aflytter man selvfølgelig hans telefon og man undersøger samtlige telefonnumre som ringer til ham og hvem disse telefonnumre tilhøre. Om det er hans mor eller lillebror . Men man går videre og undersøger hvem moderen og broren taler med også osv osv. Man går oftest 10 led tilbage eller mere i aflytningerne. Alle de informationer man får der er også det man kalder for Meta- data. Der bliver også registret og lagt i en databank. Nu er myndighederne ude i at overvåge personer som måske intet har med Muhrat at gøre og selv om de ikke er indvolveret i noget somhelst andet de kender en person som kender en person som kender en person som kender en person osvosv der måske er involveret i noget.....altså laaaangt ude i ledene. Det er den slags overvågning man skal være lidt bekymret over. At aflytte hos en personkreds der er kendt for krimminel aktivitet kan jeg godt leve med.
Det er nok ikke Hækkerumpen der i virkeligheden ønsker mere overvågning....det er nok politiet som skriver til ham om vi ikke godt må fordi det er bare nemmere og politiet medarbejdere slipper for at klæde sig ud i kostymer og stå en vinterdag i en vognport og fryse. Så er det bare nemmere at side foran en skærm i nogle varme lokaler og helst med en kaffe og snack automat i nærheden.
10 led, har du prøvet at regne lidt på det?
Hvis jeg er mistænkt og snakker med 10 venner, så er vi i andet led oppe på 10 personer hvis samtaler skal overvåges.
I tredje led har de hver 10 ( forskellige ) venner som også skal overvåges, det er 100 ekstra
I fjerde led har de 100 hver 10 venner, så er vi oppe på 1000.

Jeg behøver vist ikke fortsætte? :smile:

Mandskabsmæssigt er det umuligt, og jeg har trods alt også så meget tillid til domstolene at jeg tror at det vil være umuligt at få en dommerkendelse til den slags.

Men det er også derfor jeg brokker mig hver gang det tales om at automatisere den slags og overflødiggøre dommerkendelserne.
For det kan, eller vil kunne lade sig gøre at lade computere overvåge tilfældige telefonsamtaler for triggerwords.
Det er noget folk ikke forstår, i gamle dage strandede det total overvågningssamfund på manglende arbejdskraft, selv i østblokken.
Men i dag er det teknisk muligt.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Nu tages Søren Pinds overvågningsnet i brug (nummerplade scanner)

Indlæg af Bofhenator » 17. jan 2021, 19:09

Bofhenator skrev:
17. jan 2021, 18:55
Rigbymauser skrev:
17. jan 2021, 18:44
Bofhenator skrev:
17. jan 2021, 18:28
Rigbymauser skrev:
17. jan 2021, 15:46
...
Man går oftest 10 led tilbage eller mere i aflytningerne. Alle de informationer man får der er også det man kalder for Meta- data.
...
Nej, metadata er oplysninger/data om data.

https://da.wikipedia.org/wiki/Metadata
Jo....alt den data man opsnapper fra person man formoder vil begå noget snavs omgangskreds bliver optaget som metadata.
Nej, det er noget vrøvl. Alt den data man opsnapper fra en person, det er data. Også data om andre personer.

Metadata er beskrivelser af indholdet af den data.

Det kan sammenlignes med gammeldags bibliotekskort, bogen er data (også hvis det er en bog om en fætter), bibliotekskortet der beskriver hvor bogen står og hvilken slags data den indeholder, et metadata.

I hvert fald hvis man snakker om data og metadata ifm med IT.
Det der måske kan kaldes metadata er oplysninger om feks 2. persons IP nummer/telefonnummer, hvor længe og over hvilket medie kommunikationen har stået på eller noget i den stil.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Besvar