Krypteret mail

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Brugeravatar
Morten87
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 12. apr 2014, 17:06
Interesser: Teknik og jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 22 times

Krypteret mail

Indlæg af Morten87 » 19. jun 2016, 18:50

Hej Derude,

Har for noget tid siden haft noget korrespondance med banken, hvor visse personlige oplysninger indgik, var meget betænkelig med at sende det på en ukrypteret mail. Snakkede med bankmanden og han sagde at der ikke var noget galt i at sende det hele på mail. Har så googlet lidt rundt (også herinde) for at finde en måde at komme til at føle mig mere sikker. Har fundet forskellige programmer der kan det hele (sikkert), men hvordan fungerer det med modparten. Skal han også benytte det program til at dekryptere eller hvordan. Et program jeg har hentet hedder Mynigma og er til mac. Hvad gør i andre?

På forhånd tak
Morten
Den der sover, synder ikke... medmindre han burde arbejde :)

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3140
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Krypteret mail

Indlæg af ReneKJ » 19. jun 2016, 19:16

Man skal ikke sende den slags per mail, og en bank der ikke har forstået det har nok heller ikke styr på sikkerheden på andre områder.
Se afsnittet "Datatilsynet anbefaler kryptering" i dette link https://www.datatilsynet.dk/erhverv/int ... ternettet/

Den rigtigt løsning er at sende det krypteret via deres hjemmeside. Hvis de ikke understøtter det kan man enten møde op med papirerne, eller sende dem som almindelig post.

Alternativt, hvis det virkeligt haster, så kan du overveje at putte dem i en zipfil med stærkest mulig kryptering, og så sende den til banken.
Pasword skal så selvfølgelig sendes på anden måde, f.eks. via telefon eller SMS.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Krypteret mail

Indlæg af Raptor357 » 19. jun 2016, 21:30

Zipfilen er en rigtig god måde at beskytte fine data på, men man skal huske på at al kryptering kan knækkes.
passwordet skal gerne være en historie med stavefejl, brug gerne special tegn som Æ Ø Å & ( ) % ! ½ store og små bogstaver samt tal. så gør man sit for at genere dem i den anden ende. et password på under 30 tegn er i den her sammenhæng useriøst.
H@s&grÆtesåmt½lillegris!V@Rk*mmetlaugt>æk
Det kunne være mit bud på et semi anstrengende password https://howsecureismypassword.net/ skriver It would take a computer about 184 tresvigintillion years to crack your password
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 288 times
Been thanked: 1073 times

Re: Krypteret mail

Indlæg af Langenge » 19. jun 2016, 21:39

Raptor357 skrev:Zipfilen er en rigtig god måde at beskytte fine data på, men man skal huske på at al kryptering kan knækkes.
passwordet skal gerne være en historie med stavefejl, brug gerne special tegn som Æ Ø Å & ( ) % ! ½ store og små bogstaver samt tal. så gør man sit for at genere dem i den anden ende. et password på under 30 tegn er i den her sammenhæng useriøst.
H@s&grÆtesåmt½lillegris!V@Rk*mmetlaugt>æk
Det kunne være mit bud på et semi anstrengende password https://howsecureismypassword.net/ skriver It would take a computer about 184 tresvigintillion years to crack your password
Her skal man også huske at sætte vigtigheden af data i forhold til beskyttelsen.
Nå jeg f.eks. kommunikerer med hospitalet om fornyelse af en recept på Acitretin, så er det et meget personligt emne, men alligevel næppe noget, som nogen gider bruge tid på at hacke sig ind på, ej heller noget som jeg ville få større problemer ud af at få afsløret, (jeg afslører det jo her)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Krypteret mail

Indlæg af Raptor357 » 19. jun 2016, 21:44

Langenge skrev:
Raptor357 skrev:Zipfilen er en rigtig god måde at beskytte fine data på, men man skal huske på at al kryptering kan knækkes.
passwordet skal gerne være en historie med stavefejl, brug gerne special tegn som Æ Ø Å & ( ) % ! ½ store og små bogstaver samt tal. så gør man sit for at genere dem i den anden ende. et password på under 30 tegn er i den her sammenhæng useriøst.
H@s&grÆtesåmt½lillegris!V@Rk*mmetlaugt>æk
Det kunne være mit bud på et semi anstrengende password https://howsecureismypassword.net/ skriver It would take a computer about 184 tresvigintillion years to crack your password
Her skal man også huske at sætte vigtigheden af data i forhold til beskyttelsen.
Nå jeg f.eks. kommunikerer med hospitalet om fornyelse af en recept på Acitretin, så er det et meget personligt emne, men alligevel næppe noget, som nogen gider bruge tid på at hacke sig ind på, ej heller noget som jeg ville få større problemer ud af at få afsløret, (jeg afslører det jo her)
Kører man samme sikkerhed over hele linjen, er chancen for at folk gider hacke alt ens krypterede data mindre. Selvfølgeligt nyt PW hver gang og ja det er møg anstrengende
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 288 times
Been thanked: 1073 times

Re: Krypteret mail

Indlæg af Langenge » 19. jun 2016, 21:45

Jeg er til dels enig, men mener bare, at beskyttelsen af ens data godt kan stå i forhold til vigtigheden af disse data.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3140
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Krypteret mail

Indlæg af ReneKJ » 19. jun 2016, 22:17

Hele diskussionen ville være irrelevant, hvis ikke det offentlige som vanligt havde total-kvajet sig ved indførslen af den digitale signatur.
At tænke sig, alle borger i Danmark kunne have haft en personlig signatur til sikker kryptering og signering.

I stedet har vi igen noget hjemmestrikket der ikke følger standarden, og hvor vores "private" nøgler ligger samlet et centralt sted :wall:
Men så er vi selvfølgeligt nemmere at overvåge.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3338 times
Been thanked: 414 times

Re: Krypteret mail

Indlæg af Kalthoff » 19. jun 2016, 22:18

Morten87 skrev:Hej Derude,

Har for noget tid siden haft noget korrespondance med banken, hvor visse personlige oplysninger indgik, var meget betænkelig med at sende det på en ukrypteret mail. Snakkede med bankmanden og han sagde at der ikke var noget galt i at sende det hele på mail.
Det er meget simpelt. Du anmelder simpelthen den uansvarlige bankmand til Datatilsynet. Bare skriv dem et nøgternt referat af samtalen og fortæl hvilke personlige oplysninger det drejede sig om.

Banker, det offentlige osv. lærer det først hvis de mærker konsekvens hver gang de forsøger at se bort fra folks behov for at sikre deres data.

Identitetstyveri er en forfærdelig forbrydelse som er i kraftig vækst. Den lever netop af at data flyder ubeskyttet rundt på nettet, ligger ubeskyttet på firmaers og myndigheders systemer, og at folk er alt for godtroende overfor telefonopringninger.

Du beskytter dig selv bedst mod identitetstyveri ved at nægte at udlevere personfølsomme data på anden vis en på sikekr vis og først når du har verificeret at modtageren er den han/hun udgiver sig for.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7725
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Krypteret mail

Indlæg af T-REX » 20. jun 2016, 14:52

Kan du ikke sende det til banken, via din Webbank?

Det kan jeg, til min bank. (BankNordik)
http://www.banknordik.dk/Beskeder.aspx?ID=8977
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Morten87
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 12. apr 2014, 17:06
Interesser: Teknik og jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 22 times

Re: Krypteret mail

Indlæg af Morten87 » 20. jun 2016, 16:44

JRexA skrev:Kan du ikke sende det til banken, via din Webbank?

Det kan jeg, til min bank. (BankNordik)
http://www.banknordik.dk/Beskeder.aspx?ID=8977
Jo men kan ikke vedhæfte filer i kommentarfeltet :wall:
Alternativt som der bliver nævnt er at sende det pr. post eller aflevere det personligt. Syntes bare det er meget omsonst i 2016. Da jeg tænker at det er en situation, som mange sidder i hver dag, må der da være en ordentlig måde at omgås vores personlige data på.
Den der sover, synder ikke... medmindre han burde arbejde :)

Besvar