Waoo og Wifi problemer

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Brugeravatar
P18-9
This member is
This member is
Indlæg: 66
Tilmeldt: 6. nov 2006, 11:15
Interesser: IPSC, Fly, WW2
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Waoo og Wifi problemer

Indlæg af P18-9 » 12. dec 2016, 13:33

Hej
Der er en del på dette forum der roder med dette til daglig og forhåbentlig er der en venlig sjæl der kan hjælpe med mig med et problem.
Here goes!
Jeg er flyttet i et hus i 2 plan. Waoo fiberboksen sidder i en krybekælder. Hertil har tidligere ejer ført cat-5 kabler til køkken-alrum, kontor 1.sal og stue 1. sal, samt soveværelse. Dette mhp. at bruge netværkskablet til TV-bokse fra Waoo. I kontoret har jeg sat netværkskablet i min Time-Capsule som er sat op til at fungere som "extender" af netværket og et kabel videre i en switch til fjernsynsboksen i stuen. Der er fint signal på alle tv-bokse, men jeg kan ikke få godt "Wifi-signal" på 1. sal. Det er meget svingende i kvalitet og falder ud. Har så suppleret med Wifi extendere fra Waoo og det virker, men så har jeg 2 netværk. Skal jeg droppe min Time-capsule? Fiberboksen er en Icotera 3000 med 4 lan-udgange. Skal jeg evt. sætte en switch lige efter fiberboksen og så kable ud i huset derfra?
Support siger bare at jeg har godt signal ind i huset, men jeg kan ikke lige greje hvordan jeg sætter det op bedst muligt!
Håber der er en der kan give et hint!
Mvh
Doc
HW 100 TK

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Waoo og Wifi problemer

Indlæg af ReneKJ » 12. dec 2016, 13:54

Selv om du har to forskellige Wifi accesspoints med hvert sit navn, er det så ikke stadigvæk på det samme netværk?
Virker det ikke fint uanset hvilket wifi du vælger?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Waoo og Wifi problemer

Indlæg af Kleth » 12. dec 2016, 14:06

P18-9 skrev:Hej
Der er en del på dette forum der roder med dette til daglig og forhåbentlig er der en venlig sjæl der kan hjælpe med mig med et problem.
Here goes!
Jeg er flyttet i et hus i 2 plan. Waoo fiberboksen sidder i en krybekælder. Hertil har tidligere ejer ført cat-5 kabler til køkken-alrum, kontor 1.sal og stue 1. sal, samt soveværelse. Dette mhp. at bruge netværkskablet til TV-bokse fra Waoo. I kontoret har jeg sat netværkskablet i min Time-Capsule som er sat op til at fungere som "extender" af netværket og et kabel videre i en switch til fjernsynsboksen i stuen. Der er fint signal på alle tv-bokse, men jeg kan ikke få godt "Wifi-signal" på 1. sal. Det er meget svingende i kvalitet og falder ud. Har så suppleret med Wifi extendere fra Waoo og det virker, men så har jeg 2 netværk. Skal jeg droppe min Time-capsule? Fiberboksen er en Icotera 3000 med 4 lan-udgange. Skal jeg evt. sætte en switch lige efter fiberboksen og så kable ud i huset derfra?
Support siger bare at jeg har godt signal ind i huset, men jeg kan ikke lige greje hvordan jeg sætter det op bedst muligt!
Håber der er en der kan give et hint!
Mvh
Doc
Jeg har 5 netværk i huset og 7 SSID'ere, så længe de ikke kører på de samme kanaler betyder det ikke noget.
Hvis du har kabel til 1.sal, hvorfor sætter du så ikke et access-point/router som DHCP-klient på kablet for får ordentligt netværk på 1.sal? Den giver dig så også 4-5 ekstra RJ45-porte.
Extendere er smarte nok, men de giver latency og er lidt noget bavl.

Hvis du udnytter alle 4 udgange på Fiberboksen og har brug for flere, kan du sætte en eller flere switche efter fiberboksen, det betyder ikke noget for WIFI. Du kunne måske have gavn af en god switch (semi-professional/SOHO unmanaged switch) istedet for at bruge portene på fiberboksen.
Vil du flytte din Timecapsule, så sæt den på kablet på 1.sal.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
P18-9
This member is
This member is
Indlæg: 66
Tilmeldt: 6. nov 2006, 11:15
Interesser: IPSC, Fly, WW2
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Waoo og Wifi problemer

Indlæg af P18-9 » 12. dec 2016, 14:07

Jo for det kan du have ret i. Men det ku sku være rart at gennemskue hvad der er der driller! Hvorfor taber jeg Wifi forbindelsen fra Time capsule? Hvorfor kan jeg ikke logge på mine Samsung TV via Wifi og kun via Tv-boks. Så skulle man kun bruge en remote!
Mvh
Doc
HW 100 TK

Brugeravatar
P18-9
This member is
This member is
Indlæg: 66
Tilmeldt: 6. nov 2006, 11:15
Interesser: IPSC, Fly, WW2
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Waoo og Wifi problemer

Indlæg af P18-9 » 12. dec 2016, 14:10

Til Kleth
Hvis du har kabel til 1.sal, hvorfor sætter du så ikke et access-point/router som DHCP-klient på kablet for får ordentligt netværk på 1.sal? Den giver dig så også 4-5 ekstra RJ45-porte.
Extendere er smarte nok, men de giver latency og er lidt noget bavl.

Hvis du udnytter alle 4 udgange på Fiberboksen og har brug for flere, kan du sætte en eller flere switche efter fiberboksen, det betyder ikke noget for WIFI. Du kunne måske have gavn af en god switch (semi-professional/SOHO unmanaged switch) istedet for at bruge portene på fiberboksen.
Vil du flytte din Timecapsule, så sæt den på kablet på 1.sal.
Tak for forslaget! Kunne du pege mig i retningen af en god switch? Og en accesspoint/router til 1. sal? Det med DHCP kan jeg vel læse mig til et sted :biggrin: Forstår det ikke helt :blink:
Mvh
Doc
HW 100 TK

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Waoo og Wifi problemer

Indlæg af ReneKJ » 12. dec 2016, 14:24

P18-9 skrev:Det med DHCP kan jeg vel læse mig til et sted :biggrin: Forstår det ikke helt :blink:
Mvh
Doc
Det er en protokol der tillader din router at give IP-adresser automatisk til udstyr der kobler sig på dit netværk.
Derfor er det også usmart hvis der er mere end een netværksenhed der leger DHCP server på det samme netværk.

Mange routere kan bruges som rene accespoints, og der slår man så DHCP serveren fra for ikke at forstyrre den "rigtige" router.

Brugeravatar
P18-9
This member is
This member is
Indlæg: 66
Tilmeldt: 6. nov 2006, 11:15
Interesser: IPSC, Fly, WW2
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Waoo og Wifi problemer

Indlæg af P18-9 » 12. dec 2016, 14:28

Mange routere kan bruges som rene accespoints, og der slår man så DHCP serveren fra for ikke at forstyrre den "rigtige" router.
OK, det kan være det så er Time capsule der egang imellem leger router :smile:
Mvh
Doc
HW 100 TK

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Waoo og Wifi problemer

Indlæg af Kleth » 12. dec 2016, 14:35

Jeg tror du har lidt noget rod i dit netværk.
Du vil måske have en fordel i at tegne det op med hvad der er forbundet til hvad og hvordan.

Kan du ikke logge på en device i huset, kan det skyldes mange ting som dårligt signal eller at de faktisk er koblet på forskellige netværk, f.eks. det som er koblet igennem din Timecapsule, vil sikkert have en anden IP-adresse end de devices som kobler direkte på fiberboksen.

Jeg ville koble kablerne:

Uden adgang til TV fra Timecapsule WIFI, men med adgang fra Fiberboks WIFI

Kode: Vælg alt

               - Switch - TV'ere/TV-Bokse mv.
Fiberboks - Switch - TV'ere/TV-Bokse mv.
               - Timecapsule
Switch

Med adgang til TV WIFI fra Timecapsule WIFI, men ikke fra Fiberboks WIFI

Kode: Vælg alt

Fiberboks - Timecapsule - Switch - TV'ere/TV-Bokse mv.
                                     - Switch - TV'ere/TV-Bokse mv.
                                     - AP/Router m. som DHCP klient og uden NAT/Firewall
Jeg ville se i retning af en Netgear Prosafe 5 eller 8 port switch

Skal din Timecapsule lege accesspoint, skal NAT og firewalls også deaktiveres, såvel som DHCP-serveren, som skal være DHCP-forwarder.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
P18-9
This member is
This member is
Indlæg: 66
Tilmeldt: 6. nov 2006, 11:15
Interesser: IPSC, Fly, WW2
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Waoo og Wifi problemer

Indlæg af P18-9 » 12. dec 2016, 14:44

Tusind tak for god gennemgang! Det er sgu en fornøjelse med NVF! :bowdown:
Jeg kikker på det og vil se om det så alligevel ikke bliver Jul på Fattiggården :rolf:
Doc
HW 100 TK

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Waoo og Wifi problemer

Indlæg af Kleth » 12. dec 2016, 15:24

P18-9 skrev:Og en accesspoint/router til 1. sal? Det med DHCP kan jeg vel læse mig til et sted :biggrin: Forstår det ikke helt :blink:
TP-Link Archer C7 AC1750.
Den skal konfigureres sådan her:
http://www.tp-link.com/en/article/?faqid=417
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Waoo og Wifi problemer

Indlæg af T-REX » 12. dec 2016, 18:21

Hvis du har en Windows bærbar, så kan du prøve denne software, for at finde "kolde" og "varme" steder

http://www.ekahau.com/wifidesign/ekahau-heatmapper


Til Mac har jeg fundet denne: https://www.netspotapp.com/

Jeg har brugt HeatMapper en lille smule, men det er et par år siden.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
P18-9
This member is
This member is
Indlæg: 66
Tilmeldt: 6. nov 2006, 11:15
Interesser: IPSC, Fly, WW2
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Waoo og Wifi problemer

Indlæg af P18-9 » 13. dec 2016, 14:27

Takker!
Jeg har det oppe at køre nu! Uvist hvad der er har gjort forskellen. Så må vi se hvor længe det varer!

Mht. Samsung TV og wifi så læste jeg mig frem til at manuel indstilling af DNS til f.eks 8.8.8.8. ville gøre at tv'et kunne logge på Internettet. Det virkede faktisk på det ene af 2 tv. Nu må jeg lige rod lidt med det sidste.

Tak til alle for gode input!
mvh
Doc
HW 100 TK

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Waoo og Wifi problemer

Indlæg af ReneKJ » 13. dec 2016, 14:43

P18-9 skrev: Mht. Samsung TV og wifi så læste jeg mig frem til at manuel indstilling af DNS til f.eks 8.8.8.8. ville gøre at tv'et kunne logge på Internettet. Det virkede faktisk på det ene af 2 tv. Nu må jeg lige rod lidt med det sidste.
Det er googles offentlige DNS server. Jeg kan ikke lige se hvad forskel det skulle gøre, men hvis det virker så virker det :???:
Måske har Tvet en fejl der gør at den har svært ved at håndtere DNS-info fra DHCP?

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Waoo og Wifi problemer

Indlæg af KenP » 13. dec 2016, 15:00

Personligt har jeg skiftet mit wifi ud med 2 stk Ubiquiti Unifi AC-pro...

så har jeg god dækning i hele mit hus, også har jeg smidt en Unifi switch på, som understøtter POE+, så kan jeg styre hele netværket fra min tablet :-) (man kan enten sætte det op på en computer eller købe en dims (Cloud key), som administere hele netværket.

Jeg har lavet flere netværk..

Et som køre alle mine streaming services... (chromecast, ps3, tv osv)
et til ungernes ipads/telefoner, for at kunne slukket det automatisk (ud fra tidsrum, desværre pt. kun 1 gang i døgnet)
et til øvrige..

Kunne også lave et gæste netværk (evt. med betaling :biggrin: :giggle: )

hvert accesspoint understøtter 4 forskellige SSID pr. radio.. dvs højst 8 pr. accesspoint... :alcohol:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Waoo og Wifi problemer

Indlæg af Kleth » 13. dec 2016, 15:01

ReneKJ skrev:
P18-9 skrev: Mht. Samsung TV og wifi så læste jeg mig frem til at manuel indstilling af DNS til f.eks 8.8.8.8. ville gøre at tv'et kunne logge på Internettet. Det virkede faktisk på det ene af 2 tv. Nu må jeg lige rod lidt med det sidste.
Det er googles offentlige DNS server. Jeg kan ikke lige se hvad forskel det skulle gøre, men hvis det virker så virker det :???:
Måske har Tvet en fejl der gør at den har svært ved at håndtere DNS-info fra DHCP?
Eller at den kløjs i at den måske kan se to DHCP-servere på samme subnet.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar