Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Zundapp » 9. mar 2017, 13:11

Ja det er klart en forsikring hvor man vælger dækning ud fra hvad risiko man vil løbe.

Det er dog udelukkende private billeder så de vil være trælse at miste men det er ikke hele jordens undergang hvis det skulle ske..

Diskfejl kan jeg jo minimere ved at køre med to diske. En gemt ekstern harddisk kan da være en fordel ved tyveri, men svært at skjule i en lille rækkehus lejlighed..
Fejl 40 er ganske sandsynligt at kunne ske.
Virus er nok det sværeste at sikre sig imod sammen med brand..

Men umiddelbart er fejl40 og virus nok mest sandsynligt..
Never mind the dog - Beware of the owner..

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af ReneKJ » 9. mar 2017, 13:52

Zundapp skrev:Ja det er klart en forsikring hvor man vælger dækning ud fra hvad risiko man vil løbe.

Det er dog udelukkende private billeder så de vil være trælse at miste men det er ikke hele jordens undergang hvis det skulle ske..

Diskfejl kan jeg jo minimere ved at køre med to diske. En gemt ekstern harddisk kan da være en fordel ved tyveri, men svært at skjule i en lille rækkehus lejlighed..
Fejl 40 er ganske sandsynligt at kunne ske.
Virus er nok det sværeste at sikre sig imod sammen med brand..

Men umiddelbart er fejl40 og virus nok mest sandsynligt..
Før i tiden var min backup strategi at jeg havde et backupprogram sat op til automatisk at gemme en backup på en ekstern harddisk.
En gang imellem byttede jeg så den eksterne harddisk ud med en jeg havde liggende på arbejdet.

På den måde har man en lokal backup med versionering og alt det der, og hvis lortet virkeligt rammer ventilatoren så har man adgang til en ældre backup et andet sted.

Men det kræver lidt selvdiciplin, og jeg fik det aldrig til at kører helt gnidningsfrit da backup-programmet mente at de to diske var forskellige, selv om de havde samme drev-bogstav.
Man skal også lige huske at tjekke backuppen en gang i mellem, sådan at man ikke først opdager problemer når man skulle have brugt den.

Online Backup-as-a-Service er nemmere, men det kræver rigtigt nok noget båndbredde. Heldigvis har jeg 50/50 Mbit via fibernet.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Kleth » 9. mar 2017, 14:12

En god backup strategi inkluderer både full- og incremental- backup.

En full backup er noget som tager tid, men er klart den letteste måde at genetablere fra, udfordringen er at det ofte er varierende hvor hyppigt man får taget en full-backup. Dette kan resultere i at datatabet kan beramme sig til alt der er blevet lagt på disken imellem to full-backups.
En full backup bør fortages på skiftevis på min to forskellige diske, så der er min to versioner af en fuld backup.

En backupløsning; enten en cloud eller on-premise f.eks. baseret på rsync eller lignende, som tager backup løbende kan være træls at genetablere fra, men sørger for at data som kommer på disken også bliver backet up.

Raid sikrer udelukkende imod disk-fejl, og giver ingen beskyttelse mod ransomware, vira, fejl40 eller fejl i controller.
Jeg tager både full backup og anvender Crashplan, som er en cloud baseret backup service.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Zundapp » 9. mar 2017, 14:36

Jeg har en 100/20 forbindelse.

Men overvejer lidt bare at bruge to USB stik jeg kan have med. Det er ikke vigtige billeder alle sammen så det er rigeligt plads..

Men vil gerne høre om hvad der er en fornuftig løsning mht virus m.m. indtil nu er det bare Windows defender som det eneste..
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Kleth » 9. mar 2017, 14:45

Zundapp skrev:Jeg har en 100/20 forbindelse.
Mit CrashPlan kører med at bruge ca 10% af upstream båndbredden når PC'en er i brug og ca. 50% af upstream båndbredden når PC'en ikke er belastet.
Backup er velegnet som et baggrundsjob og ikke specielt krævende i båndbredde.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Zundapp » 9. mar 2017, 15:27

Hvis man bruger sin PC til arbejde eller lignende hvor backup sikkerhed er vigtigt og intet må mistes så er det en ting, men jeg kan sagtens have det jeg vil passe på på en ssd eller USB på 127 GB
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Raptor357 » 9. mar 2017, 17:19

Jeg kan høre jeg er lidt alternativ. jeg kører en fuld backup et par gange om året (når der er sket noget stort), der er dokumenter, billeder, musik, videofilm, licensnøgler til programmer og downloadede.
Billede delen alene udgøre i dag 229Gb
mit video arkiv er på 433gb.
Der til kommer lidt forskelligt som sammenlagt fylder mindre end mit billede lager.
overvej lige hvad det tager i tid at overføre via internettet + at man ikke har kontrol over sine data.
Jeg syntes det er nok at den skal stå og tygge på alt dette i 5-6 timer når jeg kan køre med 70mb/s, jeg ville slet ikke orke alt dette med bare en 100mBit internet forbindelse.
Til det ugentlige har jeg en NAS som ellers altid er slukket, den larmer for meget.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af T-REX » 9. mar 2017, 18:05

SSD Disk er det der umiddelbart vil give dig mest følbar hastighed.

Til redigering af 2D Billeder, der har man ikke væsentlig udnyttelse, af et 3D grafikkort, med mindre redigeringsprogrammet har nogle tilpasninger, så det kan benytte CUDA eller lignende.
Det er kun hvis du vil smide en 4K monitor på, at grafikkortet bliver en udfordring.

Jeg har selv en gammel HP Z400 Workstation, med en Xeon, der svarer nogenlunde til en i7-920.
Den er opgraderet med SSD og kører med 12GB RAM.

Det største "problem" med den er, at det er HP Specialt hardware, og at jeg f.eks. ikke "bare" kan smide en 600W PSU i.
Ligesom den er så gammel, at den kører med BIOS, og ikke kan køre med seneste generation grafikkort, der kræver UEFI

SSD opgraderingen er det bedste jeg kunne gøre, og har totalt forvandlet maskinen.
Boot fra BIOS check færdig til Windows skrivebord: Inden SSD: ca. 140 sekunder(7200 rpm 500GB Disk), Efter SSD: under 20 sekunder
Senest rettet af T-REX 9. mar 2017, 18:27, rettet i alt 1 gang.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af T-REX » 9. mar 2017, 18:24

BEMÆRK: I disse Ransomware tider, der der det væsentligt, at man har en Backup, der er OFFLINE.(Bånd, ekstern disk man piller af, NAS drev der kun er tilgængeligt, via Backup Software, backup til Cloud osv. osv.)
Ransomware krypterer OGSÅ backup filerne, hvis de kan ses, af brugeren. (been there, seen that)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Zundapp » 9. mar 2017, 20:00

Jeg var lige heldig at få en fin ekstern harddisk af min fatter da jeg var oppe og kigge på noget lys der driller.

Den har aldrig været brugt for han forstod ikke at bruge den.

Nok ikke noget vildt fancy, men når den koster gratis og kan overføre via USB 3.0 så kan jeg nok bruge den til et eller andet :eek:
Vedhæftede filer
DSC_0012.JPG
DSC_0012.JPG (531.89 KiB) Vist 7073 gange
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Raptor357 » 9. mar 2017, 20:44

Prøv lige at overføre noget til den før du klapper i hænderne, jeg er før blevet slemt skuffet over sådanne eksterne diske.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Zundapp » 9. mar 2017, 20:48

Tænker du at de har det med at fejle eller er det fordi de er langsomme?
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Raptor357 » 9. mar 2017, 23:11

Hastigheden er på alt jeg har rodet med dårlig, og når du siger det er levetiden heller ikke imponerende. Men nu er levetid jo ikke et issue på et backupmedie, det er ikke møl der dræber den men stød, bump, dårlig køling osv. Men en 5000 timers levetid som tændt er rigeligt til backup.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 546
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af KenP » 9. mar 2017, 23:43

Jeg bruger en whs2011 som tager backup af mine computere...

Men serveren holder også al min data, som den tager backup (af det jeg har valgt), til en seperat harddisk, hvor kun admin på server har adgang til at se/læse/skrive på. Netop for ikke blive ramt så nemt, så det er selve serveren som skal rammes af virus..

Tager dog kun hver 3 måned, en kopi til en 3 harddisk (seperat), til noget som jeg ikke lige vil have ramt af virus.

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Zundapp » 28. mar 2017, 08:17

Lige lidt update og flere spørgsmål..

Den eksterne harddisk er dum. Under indstillinger kan computeren sige den har kontakt men den dukker ikke op som et drev jeg kan overføre til. Jeg kan se alle andre drev bare ikke den..

Mht til at jeg skal bruge USB 3,0 stik så vil jeg købe et PCIe modul, men nu er jeg kommet til at se at mange kabinetter til selvbyg har USB 3.0 frontporte/interface. MEN er det noget jeg kan bruge til noget og hvordan skal de strikkes sammen med mit motherboard?

HVIS jeg skal vælge at skifte kabinet nu muldvarpen alligevel er oppe af lommen er der så nogen råd til do and don't? Jeg har mest kigget Corsair og Cooler Master.. Har kig på et Corsair Vengeance C70 Military Green :oops:

Er der noget vundet ved at købe brugt kabinet? Der er jo ikke alverden der kan ødelægges udover måske gevind og udseende?

Mht til kabler skal jeg bruge et DVI-HDMI kabel i 3 meter. Jeg overvejer at vælge en løsning med en DVI-HDMI adapter og et HDMI-HDMI kabel da det måske er mere fremtidssikret? Så vidt jeg kan læse kan DVI ikke overføre 4K og fremtiden byder jo nok på mere opløsning og større datamængde..

Jeg skal også have fundet en fornuftig beskyttelse af min investering og da jeg lige nu slås med en dum fil på min nuværende acer så er det blevet opprioriteret..

Jeg har bare brugt Windows Defender indtil nu, men vil gerne høre hvad der er af muligheder og hvad man skal holde sig fra.

Og da der er mange ting som Virus, Malware, Ransom, Firewall i mit hoved så kunne det være rart at vide hvad der er muligt og hvad man må acceptere. Og hvad jeg selv kan få til at fungere uden at have en kandidat på området..

Og så lige lidt ros til Refurb hvor jeg købte Lenovo i starten af måneden. Jeg var lige derned igår og spørge om de ville bygge den SSD 120 GB i og flytte styresystemet over på den som jeg havde forspurgt på ved købet..
Det ville de gerne og endda til en MEGET god pris!! :smile:
Never mind the dog - Beware of the owner..

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af ReneKJ » 28. mar 2017, 08:39

Zundapp skrev: Den eksterne harddisk er dum. Under indstillinger kan computeren sige den har kontakt men den dukker ikke op som et drev jeg kan overføre til. Jeg kan se alle andre drev bare ikke den..
Er du sikker på at den får strøm nok? Nogle af de USB harddiske jeg har haft er kommet med et splitterkabel fordi een USB-port ikke kan levere tilstrækkeligt med strøm.
Zundapp skrev: Mht til at jeg skal bruge USB 3,0 stik så vil jeg købe et PCIe modul, men nu er jeg kommet til at se at mange kabinetter til selvbyg har USB 3.0 frontporte/interface. MEN er det noget jeg kan bruge til noget og hvordan skal de strikkes sammen med mit motherboard?
Mit eget kabinet har USB og eSata på fronten, men den forventer at der er en tilsvarende header på bundkortet som det kan sluttes til.

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Zundapp » 28. mar 2017, 09:05

Nej det med strømmen er jeg ikke sikker på. Har bare brugt det med leverede kabel, men det rækker jo som en skrædder i helvede hvis ikke porten leverer nok.. Ahh mere at nørde med :smile:

Angående USB 3.0 i fronten på kabinet kan jeg læse følgende :

"Front panel USB 3.0 ports with internal header for modern peripherals" Det blev jeg ikke meget klogere af :oops:

Link til kabinet :

http://www.corsair.com/en-us/vengeance- ... tary-green

Men kan da se at jeg kan købe et PCIe USB 3.0 kort med header :

http://www.bj-trading.dk/bjshop/default ... 470&f=edbp

Spørgsmålet er bare hvad der fungerer sammen sammen og har samme stik?
Never mind the dog - Beware of the owner..

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2229
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 463 times
Been thanked: 352 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Kenned » 28. mar 2017, 09:59

Et par småting:

1) Jeg vil KLART anbefale dig at bruge en internetservice til backup - de koster ikke alverden. Der er forskellige at vælge imellem. Sig til hvis du kigger den vej, så kan vi gå i detaljer.

2) Der er KLART videobehandling der kræver mest af maskinen. Billedbehandling er mere taknemmeligt.

3) USB portene på fronten af det kabinet du linker til er til at forbinde til USB portene på dit bundkort - det er reelt bare en kabelforbindelse, som kræver at bundkortet har USB3.

4) Kan du ikke lige opsummere din nuværende status? Hvad mangler du af udstyr, og hvad forventer du at købe? Jeg anbefaler RAM i pæne mængder, og SSD (en mindre revolution for en PC, sammenlignet med "gammeldags" harddiske). Det er ikke rå dataoverførsel der gør SSD diske interessante, men derimod antal læse/skrive operationer per sekund.

Sig til hvis du mangler en billig SSD (og hvor stor den minimum skal være), så finder jeg noget i gemmerne :biggrin:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Zundapp » 28. mar 2017, 10:16

Lige opsummering først..

Jeg får isat en 120 GB for 549 kr incl overflytning af styresystemet. Det er igang nu.

Der er forhåbentlig et gtx 650 på vej med posten og ellers overvejer jeg et gt 730 da det burde være rigeligt til billedredigering og knap så sulten på strøm.

Jeg regnede med at overflytte min 1TB 7200 fra min nuværende PC til brug som lager.. Det er desværre kun en sata 300 så der er jeg i tænkeboks.

Jeg skal have købt ind til USB 3.0 via pcie 2,0 x 1.
Gode ideer modtages..

Skal have købt strømforsyning og vil have noget fra en rimelig høj hylde hvis det giver en fordel økonomisk. Tænker på effektivitet, holdbarhed og fremtids sikring.

Overvejer andet kabinet hvis jeg på en måde kan finde en løsning der giver mig front USB 3.0?

Skal have fundet en løsning på backup. Nok ekstern harddisk.

Skal have fundet anti virus program. Er på bar bund.
Forslag er meget velkomne!

Billedredigering bliver lightroom v.6

Ram, lenovo er født med slot til 4x4 GB og leveret med 1x4 GB 1333 MHz PC-10600
Jeg har 2x2 GB 1333MHz PC-10600 og 2x4 GB 1600 MHz PC-10600 til at ligge. De skal forsøges først men ellers må muldvarpen op igen..
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Zundapp » 28. mar 2017, 10:27

Input er MEGET velkommen! Jeg startede med en viden på området der var under stuetemperatur og nu er jeg blevet vild med at nørde med det .

Kan se at det råd jeg fik med at droppe en standard vare og købe de rigtige stumper fra starten var et GULD råd. Men troede ikke jeg blev så grebet af det.

Mit motherboard er jo en oldsag og har ikke de nyeste indgange/udgange. Træls.

En billig ssd er et godt tilbud! Dog burde de 120 GB være nok til Windows 10, Adobe lightroom, diverse antivirusprogram og lidt småting hvis ikke jeg har regnet forkert??
Never mind the dog - Beware of the owner..

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2229
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 463 times
Been thanked: 352 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Kenned » 28. mar 2017, 10:32

Zundapp skrev:Lige opsummering først..

Jeg får isat en 120 GB for 549 kr incl overflytning af styresystemet. Det er igang nu.
RIGELIGT til OS. Hvilket bruger du ? Win 10?. Du kan bruge en del af den til de data(billeder) du PT arbejder mest med, for hastighedens skyld

Der er forhåbentlig et gtx 650 på vej med posten og ellers overvejer jeg et gt 730 da det burde være rigeligt til billedredigering og knap så sulten på strøm.
Cool! Dejligt forum det her :respekt:

Jeg regnede med at overflytte min 1TB 7200 fra min nuværende PC til brug som lager.. Det er desværre kun en sata 300 så der er jeg i tænkeboks.
Hvilken SATA standard det er gør altså ikke alverden når du alligevel er begrænset af de roterende skiver. Brug den som lager, og skift den senere til SSD hvis du synes det er for sløvt.

Jeg skal have købt ind til USB 3.0 via pcie 2,0 x 1.
Gode ideer modtages..
Måske kan du finde et der også indeholder prote til fronten?

Skal have købt strømforsyning og vil have noget fra en rimelig høj hylde hvis det giver en fordel økonomisk. Tænker på effektivitet, holdbarhed og fremtids sikring.
Husk det vigtigste: Støjniveauet på strømforsyningen!

Overvejer andet kabinet hvis jeg på en måde kan finde en løsning der giver mig front USB 3.0?
Det vil altid kun være kabelforbindelser der er til USB - selve elektronikken skal du finde på dit bundkort/et indstikskort.

Skal have fundet en løsning på backup. Nok ekstern harddisk.
Jeg vil stadigvæk anbefale internettet. Det andet kræver disciplin, og du risikerer at miste dine data ved tyveri, som andre også har nævnt

Skal have fundet anti virus program. Er på bar bund.
Forslag er meget velkomne!
Windows defender er udemærket - og gratis, hvis jeg husker rigtigt. Alle de andre "gratis" AV programmer prøver på lusket vis at få dig til at købe et abonnement

Billedredigering bliver lightroom v.6
Godt valg

Ram, lenovo er født med slot til 4x4 GB og leveret med 1x4 GB 1333 MHz PC-10600
Jeg har 2x2 GB 1333MHz PC-10600 og 2x4 GB 1600 MHz PC-10600 til at ligge. De skal forsøges først men ellers må muldvarpen op igen..
8GB og opefter er min anbefaling - afhængig af hvor meget vacuum der er i muldvarpen :biggrin:
Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Zundapp » 28. mar 2017, 11:11

Jeg skal have købt ind til USB 3.0 via pcie 2,0 x 1.
Gode ideer modtages..
Måske kan du finde et der også indeholder prote til fronten?
Det lyder som en god ide.. Jeg har linket til et højere oppe men ved ikke om det du mener? Det er med 19 pin stik og to eksterne USB 3.0
Har du et forslag der er bedre? Og er der forskel på hvor meget strøm de forskellige kan levere ud?
Skal have købt strømforsyning og vil have noget fra en rimelig høj hylde hvis det giver en fordel økonomisk. Tænker på effektivitet, holdbarhed og fremtids sikring.
Husk det vigtigste: Støjniveauet på strømforsyningen!
Tjek! Støjniveau. Jeg har primært kigget Corsair men hvad serier er "gode nok" og hvor langt skal man op i effekt? Reelt kan jeg jo nok klare mig med 550-600watt nu men vil gerne fremtidssikres lidt hvis der går mere nørderi i opbygningen fremover..

1x 120GB SSD
1x 1TB HDD
!x PCIe til USB 3.0
1x DVD drev
1x GTX 650/ GT 730.
Overvejer andet kabinet hvis jeg på en måde kan finde en løsning der giver mig front USB 3.0?
Det vil altid kun være kabelforbindelser der er til USB - selve elektronikken skal du finde på dit bundkort/et indstikskort.

Kan se at det kabinet jeg linker til har ry for at LARME. :impatient:

HVIS jeg skal investere i kabinet så er det med tanke på USB i front, Køling/større luft volume og fremtidige udvidelses muligheder. Og det skal være rimelig "tysna"
Skal have fundet anti virus program. Er på bar bund.
Forslag er meget velkomne!
Windows defender er udemærket - og gratis, hvis jeg husker rigtigt. Alle de andre "gratis" AV programmer prøver på lusket vis at få dig til at købe et abonnement
Windows Defender har jeg brugt i ca halvanden år og det er nemt..
Men der bliver mere og mere skrammel og måske jeg også skal have en sikring mod nysgerrige snushaner? :fun:
Skal have fundet en løsning på backup. Nok ekstern harddisk.
Jeg vil stadigvæk anbefale internettet. Det andet kræver disciplin, og du risikerer at miste dine data ved tyveri, som andre også har nævnt
Nu er der ikke noget på min PC jeg ikke kan tåle at miste. Træls ja men ikke en kæmpe katastrofe.

Vil da gerne høre om mulighederne for at sende evt backup ud i verdenen. Jeg har vel ca 50-100 GB for nuværende som skal gemmes et sted så jeg kan formattere harddisken og flytte den over som lager i lenovo'en..
Ram, lenovo er født med slot til 4x4 GB og leveret med 1x4 GB 1333 MHz PC-10600
Jeg har 2x2 GB 1333MHz PC-10600 og 2x4 GB 1600 MHz PC-10600 til at ligge. De skal forsøges først men ellers må muldvarpen op igen..
8GB og opefter er min anbefaling - afhængig af hvor meget vacuum der er i muldvarpen :biggrin:
Der er jo ikke bundløst i en muldvarp, men RAM er ikke stedet at spare.

HVIS det hele kan enes(håbet lever stadig) så når jeg op på 14 GB. Men ellers sælger jeg nogle flere organer så der er til indkøb af 12-16 GB :biggrin:
Never mind the dog - Beware of the owner..

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2229
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 463 times
Been thanked: 352 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Kenned » 28. mar 2017, 12:33

Jeg svarer uden citat, for ellers bliver det rodet :)

1) Portene til det PCI kort du viser kommer ud bag på computeren. Noget i denne stil skal du bruge: https://www.i-tec-europe.eu/?t=3&v=280
Angående strøm, så er det faste standarder hvor meget en port kan levere, så tænk ikke for meget på det. Nogle gange skal man så bruge en strømforsyning sammen med USB forbindelsen.

Glæd dig til USB-C, som allerede er ude. Op til 130W strøm, og kan bruges til både at lade en laptop, men også levere strøm ud til fx en Ipad. Stikket kan vendes begge veje mv. Det er dog ikke relevant for dig pt.

2) Det er snart en del år siden jeg byggede maskiner selv (bruger kun laptop nu), så jeg har ikke fulgt med i kabinetter & strømforsyninger, men gå efter nogle der anmeldes som rimelige rent støjmæssigt. At dæmpe støjen i et kabinet med fx nye blæsere kan koste lige så meget som prisforskellen mellem to kabinetter. Af samme grund vil jeg ikke lægge hovedet på blokken med den nødvendige effekt, men 500-600W lyder fint i mine ører.

Jeg brugte i sin tid ca 2500,- på støjdæmpning af min PC. Man skulle kigge på dioderne for at vide om den var tændt :biggrin: Sig til hvis du mangler konkrete støjdæmpnings tip når den er færdig.

3) Hvis du vil surfe i fred, så brug TOR browser :biggrin:

4) Som add-on til antivirus kan man fx bruge Heimdal sikkerhedssoftwaren. Har hørt godt om den, men aldrig brugt den.

Jeg laver lige en separat post om lidt med forslag til backup i skyen(internettet).

/Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2229
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 463 times
Been thanked: 352 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Kenned » 28. mar 2017, 12:47

Ok, angående backup i skyen, så har jeg fundet en god anmeldelse her(dog på engelsk).

https://www.lifewire.com/online-backup- ... ed-2624712

Hvilken løsning der er bedst(og ikke mindst billigst) anhænger af om du kun har én PC der skal laves backup af. Hvis det er tilfældet, så ser Backblaze god ud(ca$5 pr måned). Flere af de andre tillader flere PCere, dog med en max backup størrelse i alt.

Sig til hvis du har spørgsmål.

/Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Ny (genbrugt) stationær til billedredigering..

Indlæg af Raptor357 » 28. mar 2017, 14:17

En corsair RM650 er en fin ting, jeg har en billigere og den snakker når den bliver belastet. Se på garantien hvor meget de stoler på deres produkt.
Ram, der skal du have mindst 8gb og de kloge siger at alt ens ram skal være ens.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar