Katastrofal fejl rammer e-Boks

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af Lycon » 8. aug 2017, 21:00

Er der noget at sige til at mange ikke betror det offentlige at håndtere persondata på forsvarlig vis? Og de vil have fingeraftryk og DNA database over bedsteborgere, og registrere vores kørselsvaner m.m.

Katastrofal fejl rammer e-Boks: 2046 modtog fremmedes lønsedler
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af LapuaMagnum » 8. aug 2017, 21:08

Kort og godt, Næhh egentlig ikke! Men hvorfor laver man opdateringer umiddelbart før systemet skal bruges?? Er det ikke normalt at man risikovurdere inden man laver større ting.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af BentxBetjent » 8. aug 2017, 21:09

LapuaMagnum skrev:Kort og godt, Næhh egentlig ikke! Men hvorfor laver man opdateringer umiddelbart før systemet skal bruges?? Er det ikke normalt at man risikovurdere inden man laver større ting.

mvh
Der er gået større ting galt.. fordi "man skulle bare lige" :zombie: :prisoner:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af LapuaMagnum » 8. aug 2017, 21:13

Det kan der være noget om.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af KenP » 8. aug 2017, 22:53

E-boks = privat firma


Eget af KMD = privat firma.

At det offentlige så bruger dem meget gør dem ikke til offentligt firma.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af ReneKJ » 9. aug 2017, 06:55

KenP skrev:E-boks = privat firma


Eget af KMD = privat firma.

At det offentlige så bruger dem meget gør dem ikke til offentligt firma.
Det er en pointe, men hovedparten af de offentlige IT opgaver bliver varetaget af private virksomheder.

Så man kan stadigt stille spørgsmålstegn ved om det er klogt at betro det offentlige vores data, uanset om det er dem selv eller deres leverandører der lækker den.

Nu kan man ikke forvente at IT systemer er 100% fejlfri, i hvertfald ikke medmindre man er villig til at betale væsentligt mere end man gør i dag. Så der vil af og til dukke sådanne sager op.
Derfor er det altid godt at tænke over om det er nødvendigt at opsamle data, og hvad konsekvenserne bliver hvis de bliver lækket.

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 49 times
Been thanked: 162 times

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af Kristian_J » 9. aug 2017, 07:40

KenP skrev:E-boks = privat firma


Eget af KMD = privat firma.

At det offentlige så bruger dem meget gør dem ikke til offentligt firma.
Når det offentlige ved lov bestemmer at man har pligt til at tjekke sin E-boks, så er det vel også en offentlig tjeneste, selvom regeringen ikke er leverandør af produktet
... assistance from a distance!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af Fast Fumble » 9. aug 2017, 08:32

Kristian_J skrev:
KenP skrev:E-boks = privat firma
Ejet af KMD = privat firma.
At det offentlige så bruger dem meget gør dem ikke til offentligt firma.
Når det offentlige ved lov bestemmer at man har pligt til at tjekke sin E-boks, så er det vel også en offentlig tjeneste, selvom regeringen ikke er leverandør af produktet
Enig, der er tale om offentlige systemer, uanset hvilken underleverandør staten eller kommunerne hyrer ind til at udvikle og drifte løsningen.
KMD er Amerikansk ejet, og har været det i en årrække, men det samme gør sig gældende for en lang række af infrastruktur virksomhederne i Danmark (og andre lande). Det er efterhånden mange år siden de store kapitalfonde fik øjnene op for at infrastruktur virksomheder er gode at investere i.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af KenP » 9. aug 2017, 12:08

E-boks er ikke kommet til efter noget offentligt.

E-boks er et privat initiativ fra KMD.

Der er ikke krav til nogle borgere om at have e-boks.

Digital postkasse som der er lovkrav om er via borger.dk, at så ca. 99% har bedt om, sagt ja til at e-boks, og digital post skal køre sammen, gør det ikke ens.

Så et privat firma, har fucket op med oplysninger modtaget fra et andet privat firma ja.

(at KMD så også sidder på digital post er så den, men man skal huske at skille det ad)

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af Kalthoff » 9. aug 2017, 12:39

KenP skrev:Der er ikke krav til nogle borgere om at have e-boks.
Du er uenig med Folketingets Ombudsmand:

”Jeg kan godt forstå, hvis mange – måske bl.a. ældre borgere – kan have svært ved at vænne sig til at tjekke e-Boks på samme måde, som de tømmer postkassen. Men lovgivningen er klar, og den pålægger borgerne ansvaret for og risikoen ved ikke at holde øje med digital post”, siger ombudsmand Jørgen Steen Sørensen. Han håber derfor, at sagen kan tjene som en påmindelse, der kan forhindre, at andre havner i samme situation som den 90-årige bilejer.

En partsrepræsentant for den 90-årige mand bad Trafik- og Byggestyrelsen om at annullere bøderne med henvisning til, at styrelsen ikke havde overholdt god forvaltningsskik. Det afslog styrelsen. Partsrepræsentanten mente, at styrelsen burde have tjekket, om manden havde åbnet sin e-Boks, og at styrelsen burde have sendt ham et fysisk brev før den første bøde. Det var ombudsmanden ikke enig i.
http://www.ombudsmanden.dk/find/nyheder ... ekafeboks/

http://www.ombudsmanden.dk/find/udtalel ... 16-34/pdf/

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af LapuaMagnum » 9. aug 2017, 12:55

Kalthoff skrev:
KenP skrev:Der er ikke krav til nogle borgere om at have e-boks.
Du er uenig med Folketingets Ombudsmand:

”Jeg kan godt forstå, hvis mange – måske bl.a. ældre borgere – kan have svært ved at vænne sig til at tjekke e-Boks på samme måde, som de tømmer postkassen. Men lovgivningen er klar, og den pålægger borgerne ansvaret for og risikoen ved ikke at holde øje med digital post”, siger ombudsmand Jørgen Steen Sørensen. Han håber derfor, at sagen kan tjene som en påmindelse, der kan forhindre, at andre havner i samme situation som den 90-årige bilejer.

En partsrepræsentant for den 90-årige mand bad Trafik- og Byggestyrelsen om at annullere bøderne med henvisning til, at styrelsen ikke havde overholdt god forvaltningsskik. Det afslog styrelsen. Partsrepræsentanten mente, at styrelsen burde have tjekket, om manden havde åbnet sin e-Boks, og at styrelsen burde have sendt ham et fysisk brev før den første bøde. Det var ombudsmanden ikke enig i.
http://www.ombudsmanden.dk/find/nyheder ... ekafeboks/

http://www.ombudsmanden.dk/find/udtalel ... 16-34/pdf/
Det fungere jo en lille smule som diktatur :wall:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af Glockster » 9. aug 2017, 13:01

Jeg tror man skal anskue sin e-boks lidt anderledes. Man skal betragte det som sin postkasse på lige højde men den man har ved sit hus/lejlighed. Den kan de fleste, som noget helt naturligt, godt finde ud af at tømme, så de skal blot betragte e-boks som noget tilsvarende.

Jeg er personligt utrolig glad for e-boks og glædes over alt samles der, så jeg slipper for at vente på PostNord ;-)

Bemærk desuden at du som borger kan søge om fritagelse for digital post https://www.borger.dk/internet-og-sikke ... fritagelse

Det sagt er selve fejlen med de forkerte lønsedler dog yderst uheldig
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af LapuaMagnum » 9. aug 2017, 13:21

Jeg er såmænd også glad for min E-boks bevares, hvis staten mener den skulle betragtes som værende på højde med den der hænger til alle ejendomme kunne de måske opfordrer politiet til også at gøre brug af disse og sende deres undskyld udtrykket fordømte tilladelser på E-boks så ekspeditionstiden kunne blive sat ned til få dage frem for få uger :biggrin: Staten kan jo ikke stole på sig selv, men alle andre skal :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af ReneKJ » 9. aug 2017, 13:32

Glockster skrev:Jeg tror man skal anskue sin e-boks lidt anderledes. Man skal betragte det som sin postkasse på lige højde men den man har ved sit hus/lejlighed. Den kan de fleste, som noget helt naturligt, godt finde ud af at tømme, så de skal blot betragte e-boks som noget tilsvarende.

Jeg er personligt utrolig glad for e-boks og glædes over alt samles der, så jeg slipper for at vente på PostNord ;-)

Bemærk desuden at du som borger kan søge om fritagelse for digital post https://www.borger.dk/internet-og-sikke ... fritagelse

Det sagt er selve fejlen med de forkerte lønsedler dog yderst uheldig
Generelt syntes jeg at det er en uskik med alle de portaler der forventer at man logger på dem for at se om der er noget nyt.
Skoleintra er en anden synder hvor de tror at folk ikke har bedre ting at lave end at tjekke 10 forskellige portaler hver dag.

Men lige e-boks kan godt finde ud af at sende mig en email når der er noget nyt, så det har jeg ikke noget problem med :thumbup:
Der er så nogle andre grundlæggende problemer, som f.eks at det offentlige tilsyneladende kan ændre i allerede modtagne breve.

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af KenP » 9. aug 2017, 14:39

Kalthoff skrev:
KenP skrev:Der er ikke krav til nogle borgere om at have e-boks.
Du er uenig med Folketingets Ombudsmand:

”Jeg kan godt forstå, hvis mange – måske bl.a. ældre borgere – kan have svært ved at vænne sig til at tjekke e-Boks på samme måde, som de tømmer postkassen. Men lovgivningen er klar, og den pålægger borgerne ansvaret for og risikoen ved ikke at holde øje med digital post”, siger ombudsmand Jørgen Steen Sørensen. Han håber derfor, at sagen kan tjene som en påmindelse, der kan forhindre, at andre havner i samme situation som den 90-årige bilejer.

En partsrepræsentant for den 90-årige mand bad Trafik- og Byggestyrelsen om at annullere bøderne med henvisning til, at styrelsen ikke havde overholdt god forvaltningsskik. Det afslog styrelsen. Partsrepræsentanten mente, at styrelsen burde have tjekket, om manden havde åbnet sin e-Boks, og at styrelsen burde have sendt ham et fysisk brev før den første bøde. Det var ombudsmanden ikke enig i.
http://www.ombudsmanden.dk/find/nyheder ... ekafeboks/

http://www.ombudsmanden.dk/find/udtalel ... 16-34/pdf/
Du skal så bemærke at i loven er der direkte nævnt "digital post"

Link til loven om digital post: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=181901

Den henviser til den offentlige løsning digital post: https://www.borger.dk/internet-og-sikke ... -Post/Post

(e-boks er så nemmere end digital post, men er ikke det samme, men man bliver forpligtet til at se e-boks, hvis man har kædet dem samme)

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af DeVille » 9. aug 2017, 15:10

ReneKJ skrev: Der er så nogle andre grundlæggende problemer, som f.eks at det offentlige tilsyneladende kan ændre i allerede modtagne breve.
Er det virkeligt sandt? :evil:
Jeg har kørt at par klagesager gennem e-boks, så i fremtiden vil jeg da sørge for at downloade alle beskeder til min computer!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af ReneKJ » 9. aug 2017, 15:24

PeterLH skrev:
ReneKJ skrev: Der er så nogle andre grundlæggende problemer, som f.eks at det offentlige tilsyneladende kan ændre i allerede modtagne breve.
Er det virkeligt sandt? :evil:
Jeg har kørt at par klagesager gennem e-boks, så i fremtiden vil jeg da sørge for at downloade alle beskeder til min computer!
Det offentlige kan nemlig ændre borgerens beskedhistorik med tilbagevirkende kraft. Det sker, hvis en myndighed skifter navn. Så ændres teksten i borgerens modtager/afsenderfelt automatisk via CVR-nummeret, så det fremstår, som om alle tidligere beskeder er sendt til og modtaget fra den nye myndighed og ikke den oprindelige myndighed.
https://www.version2.dk/artikel/profess ... post-55137

Det er selvfølgeligt ikke det samme som at de kan ændre i selve besked teksten, men den grundlæggende tankegang bag er bekymrende.
Plus at man ikke ved hvilke andre features der findes som vi ikke hører om.

Jeg ville nok gemme en lokal kopi af ting som kunne være belastende for afsenderen.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af Kalthoff » 9. aug 2017, 15:34

PeterLH skrev:
ReneKJ skrev: Der er så nogle andre grundlæggende problemer, som f.eks at det offentlige tilsyneladende kan ændre i allerede modtagne breve.
Er det virkeligt sandt? :evil:
Jeg har kørt at par klagesager gennem e-boks, så i fremtiden vil jeg da sørge for at downloade alle beskeder til min computer!
Den der har den hemmelige nøgle til et kryptosystem kan alt med de data.

Herunder slette, rette og tilføje efter behag.

I SlemId er det Nets der har den hemmelige nøgle, som de har udstedt i dit navn eller din virksomheds navn. De han derfor alt med de data der er lagret i f.eks. E-Boks.

Det du som person eller medarbejder har (papkort med engangsnøgler+brugernavn+kodeord), er en fjernbetjening til SlemId, hvor du kan logge ind hos Nets/E-Boks/offentlige websider/osv og fjernbetjene det kryptosystem Nets har lavet, med de nøgler de har udstedt i dit, eller din virksomheds navn.

Du har deres ord, og kun deres ord, for at de aldrig kunne finde på at misbruge at de har kontrollen med den hemmelige nøgle. Loven om SlemId rummer ingen mulighed for at du som borger eller virksomhed kan foretage revision, kontrol eller få reel indsigt i hvad de laver med det.

Det er "kryptologi for begyndere" stof, og burde være obligatorisk pensum i gymnasiet nu til dags. Det er på 2-3. G matematisk linje at eleverne får de matematiske forudsætninger for at kunne forstå hvordan kryptologi fungerer.

Det er hovedårsagen til at SlemId/e-boks/osv er så foragtet i IT-faglige kredse.

For lægfolk: bemærk at de u-ansvarlige ifbm. denne lønseddel-skandale fortæller at de vil slette de fejlfremsendte lønsedler fra e-bokse:
- Vi arbejder også på at få Nets til automatisk at fjerne lønsedlerne hos modtagerne i deres e-Boks, siger kommunikationschef Tine Greve fra Bluegarden.
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... jl/6770670

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af ReneKJ » 9. aug 2017, 15:44

Kalthoff skrev:
Den der har den hemmelige nøgle til et kryptosystem kan alt.

Herunder slette, rette og tilføje efter behag.

I SlemId er det Nets der har den hemmelige nøgle, som de har udstedt i dit navn eller din virksomheds navn. De han derfor alt.

Det du som person eller medarbejder har, er en fjernbetjening til SlemId, hvor du kan logge ind hos Nets/E-Boks/offentlige websider/osv og fjernbetjene det kryptosystem Nets har lavet, med de nøgler de har udstedt i dit, eller din virksomheds navn.

Du har deres ord, og kun deres ord, for at de aldrig kunne finde på at misbruge at de har kontrollen med den hemmelige nøgle. Loven om SlemId rummer ingen mulighed for at du som borger eller virksomhed kan foretage revision, kontrol eller få reel indsigt i hvad de laver med det.

Det er "kryptologi for begyndere" stof, og burde være obligatorisk pensum i gymnasiet nu til dags. Det er på 2-3. G matematisk linje at eleverne får de matematiske forudsætninger for at kunne forstå hvordan kryptologi fungerer.

Det er hovedårsagen til at det system er så foragtet i IT-faglige kredse.
Nem-id er ganske rigtigt noget juks, men selv om det bruges til eboks-login så er det trods alt to forskellige ting.
Selv om Nem-Id designet var perfekt så er eboks stadigt utroværdigt så længe indholdet kan ændres af tredjepart.

Ellers er jeg enig, Nem-ID designet er en skandale, endnu mere fordi det bruges til digital signatur.

Kalthoff skrev: For lægfolk: bemærk at de u-ansvarlige ifbm. denne lønseddel-skandale fortæller at de vil slette de fejlfremsendte lønsedler fra e-bokse:
- Vi arbejder også på at få Nets til automatisk at fjerne lønsedlerne hos modtagerne i deres e-Boks, siger kommunikationschef Tine Greve fra Bluegarden.
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... jl/6770670
Hovsa, det var en meget interessant pointe du kom med der. Hvis det kan lade sig gøre, så kan alt.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af Kalthoff » 9. aug 2017, 15:59

Glockster skrev:Bemærk desuden at du som borger kan søge om fritagelse for digital post https://www.borger.dk/internet-og-sikke ... fritagelse
Det gælder kun for den personlige SlemId for borgere.

Ejer du en virksomhed eller indgår du i en personkreds omkring en virksomhed, forening, fond osv. kan du ikke søge om fritagelse for det tilsvarende SlemId system til virksomheder. Det er tvunget. Så vil du ikke have at der udstedes SlemId i dit navn, må du ophøre med at være erhvervsdrivende, bestyrelsesmedlem i håndboldklubben osv.

Undtagelsen for borgere er heller ikke reel.

Man skal påberåbe sig psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse. De har en liste af valide undskyldninger. Ingen anden begrundelse godtages.

Begrundelsen: "Jeg har for megen indsigt og erfaring med IT til at give samtykke til oprettelse af SlemId i mit navn" antages ikke. Mange IT folk har forsøgt sig med varianter af den begrundelse og fået afslag.

Der _er_ dygtige og erfarne IT folk som har fået fritagelse ved at påstå de havde for ringe IT kundskaber til at betjene SlemId. Det er komplet barokt at det skal være nødvendigt at lyve så groft overfor for det offentlige for at bevare kontrollen over sin egen identitet på nettet.

https://www.version2.dk/artikel/her-er- ... post-45453

Dem der ikke aktivt påberåbte sig en eller anden form for åndssvaghed og fik det antaget inden en bestemt dato, blev tvangsoprettet. Nets udstedte slet og ret et SlemId i deres identitet, KMD oprettede en e-boks og det offentlige begyndte at bruge det.

Fadæsen som Folketingets Ombudsmand forholder sig til i mit link ovenfor er netop sådan en sag, hvor en borger er blevet tvangsoprettet og det offentlige lægger breve i en e-boks som borgeren ikke kender til, og ender med at udstede bøder som borgeren derfor heller ikke får kendskab fordi de lægges i samme e-boks. Da så en indsigelsesfrist som de kun skrev om i e-boks var overskredet, så kunne de pludseligt godt sende et papirbrev til borgeren om at fælden var klappet. Folketingets Ombudsmand blåstempler det hændelsesforløb i det jeg linkede til.

:puke:

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af Mapzter » 9. aug 2017, 16:35

I forhold til det offentlige kan man jo anskaffe sig NemID på hardware, hvor den private nøgle IKKE opbevares hos Nets Danid. At det så ikke virker med Netbank og andre private tjenester er dog et kraftigt irritationsmoment.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af ReneKJ » 9. aug 2017, 16:49

Mapzter skrev:I forhold til det offentlige kan man jo anskaffe sig NemID på hardware, hvor den private nøgle IKKE opbevares hos Nets Danid. At det så ikke virker med Netbank og andre private tjenester er dog et kraftigt irritationsmoment.
Det havde jeg faktisk glemt, men det hjælper jo ikke meget hvis jeg stadigt er nødt til at at have den gamle version liggende ved nets.
Jeg kan forresten ikke se noget om at man kan sikkerhedskopiere hardware versionen. Det er sgu lidt surt hvis den står af eller bliver væk, og alt oprettet med den nøgle så er tabt.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af Mapzter » 9. aug 2017, 16:57

ReneKJ skrev:Det havde jeg faktisk glemt, men det hjælper jo ikke meget hvis jeg stadigt er nødt til at at have den gamle version liggende ved nets.
Du kan faktisk vælge hvad din NemID må bruges til. Jeg har 2 x NemID. Papir-løsningen, som jeg kun har godkendt til brug i netbank, og hardware versionen som jeg har tilladt til alt andet.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af Fast Fumble » 9. aug 2017, 16:58

ReneKJ skrev:Men lige e-boks kan godt finde ud af at sende mig en email når der er noget nyt, så det har jeg ikke noget problem med :thumbup:
Det kan skoleintra også.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af ReneKJ » 9. aug 2017, 17:57

Mapzter skrev:
ReneKJ skrev:Det havde jeg faktisk glemt, men det hjælper jo ikke meget hvis jeg stadigt er nødt til at at have den gamle version liggende ved nets.
Du kan faktisk vælge hvad din NemID må bruges til. Jeg har 2 x NemID. Papir-løsningen, som jeg kun har godkendt til brug i netbank, og hardware versionen som jeg har tilladt til alt andet.
Nåh, men så er jeg vel efterhånden ved at løbe tør for undskyldninger :fun:
Det er ellers nemmere bare at brokke sig, men jeg må hellere få kigget på det.

Besvar