Katastrofal fejl rammer e-Boks

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af ReneKJ » 10. aug 2017, 14:22

ReneKJ skrev:
Kalthoff skrev: For lægfolk: bemærk at de u-ansvarlige ifbm. denne lønseddel-skandale fortæller at de vil slette de fejlfremsendte lønsedler fra e-bokse:
- Vi arbejder også på at få Nets til automatisk at fjerne lønsedlerne hos modtagerne i deres e-Boks, siger kommunikationschef Tine Greve fra Bluegarden.
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... jl/6770670
Hovsa, det var en meget interessant pointe du kom med der. Hvis det kan lade sig gøre, så kan alt.

Nu er det helt officielt: Din e-Boks er ikke din eBoks, Nets har nu foretaget sletninger af dokumenterne.
Og det er åbenbart heller ikke første gang.
Er det første gang at e-Boks fjerner indhold i et antal borgeres postkasser?
Det er ikke første gang, men det sker yderst sjældent og aldrig uden at involvere de berørte borgere.
https://www.version2.dk/artikel/helt-ek ... er-1078968
https://www.version2.dk/artikel/e-boks- ... er-1078977

Problemet er ikke som sådan at lønsedlerne er blevet slettet, men at det overhoved er muligt.

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1902
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 222 times

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af Robse » 11. aug 2017, 09:50

Ja ja ja !
Fantastisk
Ny muligheder

"vi har sendt opkrævningen til din eboks!"

" - beklager, den er der ikke - jeg har aldrig set den, måske er den blevet slettet ved en fejl?"

Eboks - brugerflade fra helvede, programmeret af aber og med statsgaranteret sikkerhed!
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1902
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 222 times

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af Robse » 11. aug 2017, 16:04

igen - og desværre:
Til ** **

Ved e-mails og telefonisk henvendelse af 11. august 2017 har du rettet henvendelse til Datatilsynet vedrørende E-boks.

På det foreliggende grundlag er det Datatilsynets umiddelbare vurdering, at din henvendelse vedrørende indretningen af systemet, herunder muligheden for sletning af dokumenter, ikke rejser problemstillinger af persondataretlig karakter.

Datatilsynet kan ikke udelukke at forholdet eventuelt er reguleret af anden lovgivning.

Såfremt du ønsker yderligere information om E-boks’ sikkerhedspolitik eller vil vide mere om, hvorvidt og i bekræftende fald, i hvilke tilfælde, E-boks kan slette dokumenter på egen foranledning, skal Datatilsynet henvise dig til at rette henvendelse til E-boks.

Datatilsynet betragter hermed din henvendelse for besvaret og foretager sig ikke yderligere i den anledning.

Med venlig hilsen


DATATILSYNET
Borgergade 28, 5. sal, 1300 København K
Tlf.: +45 3319 3200, Fax: +45 3319 3218
E-mail: dt@datatilsynet.dk, Internet: http://www.datatilsynet.dk
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af ReneKJ » 26. okt 2017, 09:51

ReneKJ skrev:
Mapzter skrev:
ReneKJ skrev:Det havde jeg faktisk glemt, men det hjælper jo ikke meget hvis jeg stadigt er nødt til at at have den gamle version liggende ved nets.
Du kan faktisk vælge hvad din NemID må bruges til. Jeg har 2 x NemID. Papir-løsningen, som jeg kun har godkendt til brug i netbank, og hardware versionen som jeg har tilladt til alt andet.
Nåh, men så er jeg vel efterhånden ved at løbe tør for undskyldninger :fun:
Det er ellers nemmere bare at brokke sig, men jeg må hellere få kigget på det.
Bump.
Ja jeg har endnu ikke fået taget mig sammen til at få lavet en hardware løsning, og hvad ser jeg så i aviserne idag:
"Nets spærrer NemID på hardware på grund af sårbarhed"
Nets har spærret certifikater knyttet til NemID på hardware på grund af en it-sårbarhed. Det drejer sig om hardwaren Gemalto IDPrime .Net NemID, som er den eneste godkendte hardware-løsning hos Nets til brug for NemID.

Spærringen sker på baggrund af den såkaldte Roca-sårbarhed. Forskere har fundet frem til, hvordan det er muligt at regne sig frem til en persons private nøgle alene på baggrund af den offentlige nøgle.
https://www.version2.dk/artikel/nets-sp ... ed-1082081

Så den eneste godkendte hardwareløsning har været pivåben et stykke tid.
Og personligt spørger jeg også mig selv hvor længe diverse efterretningsorganisationer har haft kendskab til sårbarheden?
Er det i virkeligheden en illusion at tro at vi nogen sinde har haft kontrol over vores egen nøgler, selv med hardware?

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Katastrofal fejl rammer e-Boks

Indlæg af Kalthoff » 26. okt 2017, 12:49

ReneKJ skrev:Er det i virkeligheden en illusion at tro at vi nogen sinde har haft kontrol over vores egen nøgler, selv med hardware?
Ja

Det har været klart fra starten at systemet bag NemID, E-boks mv. var indrettet så den udenlandsk ejede virksomhed Nets har den fulde kontrol over nøglerne.

IT-Fagpressen har fra starten af boret i sagen, fået fakta frem og råbt vagt i gevær.

Resten af pressen, politikerne og befolkningen i bred almindelighed har været fløjtende ligeglade og kun talt om hvorvidt det var nemt eller svært at betjene, samt hånet dem der afviste at bruge det.

Det er det største og mest landsskadelige svigt i Danmark i meget lang tid :wall: :puke:

Besvar