XP på en nyere maskine?

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

XP på en nyere maskine?

Indlæg af Hønsetyv » 29. sep 2017, 21:10

XP på en nyere maskine?

Ja sgu’!

Jeg er fyldt 50 og med i natpissernes klub så jeg må godt være lidt gnaven!
Jeg har været med fra Windows 3.1 tilbage i 90’erne og flyttet platform hver gang de har skiftet smag på karamellen men det sluttede med XP.
Vista var skod og 7 var for anderledes. Det svarer jo lidt til at Toyota flyttede rundt på alle betjeningsknapperne bare for at være smart og i ny og næ når de skiftede model så byttede de også rundt på gearene og pedalerne. Og for de der ikke ved hvad jeg snakker om så spørg en der kører riskoger om en tur på en Englænder! Der er nemlig byttet om på gear og bremse pedal, når der opstår en spændende situation og reflekserne sætter ind så bliver der gearet ned i stedet for bremset og det er øv (been there done that). For det meste holder gearkassen men den stopper ikke som den skal og det kan godt få bamseøjet til at knibe en tåre i trussen mens forhindringen kommer susende i foruroligende høj fart.

Nå, nu frem til sagens kerne installere XP på en nyere maskine, det kan man bare ikke, niksen biksen Karen Blixen!
Se alle nyere (efter 2009) maskiner kører (S)ATA bus i stedet for IDE og der er ikke drivere til det på Windows CD’en. Så den starter og render ind i en af de berømte BSOD (blue screen of death).
Nu er gode dyr rådne, for hvad gør en klog mand?
Det aner jeg ikke, men jeg foretog en Google søgning og fandt en mand der har skrevet et program der er intet mindre end genialt!!!
Det er en slags compiler agtig ting der indlæser den eksisterende XP CD i et bibliotek på PC’en og derfra kan der så tilføjes bl.a. alskens nye drivere som vil blive læst ind under installationen. Den brænder så den optimerede XP installation til en ny CD,og lur mig om ikke bare det spiller.

Til de der vil forsøge så søg efter ASHI drivere til jeres bundkort og hav dem klar til implementering i den nye installations CD. Vælg bare hele rovet den bruger kun den der er behov for.

Programmet der gør alt dette muligt kan findes her:
http://www.nliteos.com/

I den forbindelse har jeg sat sikkerhedssele på min kontorstol.
At gå fra 2GHz CPU, 1Gb RAM og 133MHz bus til 4x3,1GHz, 4Gb RAM og 1233MHz bus bliver nok noget der river hul i blusen :biggrin:

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: XP på en nyere maskine?

Indlæg af ReneKJ » 29. sep 2017, 21:17

Som regel er det vist nemmere bare at kører det gamle lort i en virtuel maskine. :smile:

Du er godt opmærksom på at der ikke er kommet sikkerhedsopdateringer til Win XP i lang tid?
Det er lige meget hvis man bare leger lidt med den, men jeg vil nok være ked af at have email, netbank osv på sådan en.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: XP på en nyere maskine?

Indlæg af Bofhenator » 29. sep 2017, 21:18

Der er ikke kommet regelmæssige sikkerhedsopdateringer til XP siden 2014, med undtagelse af et par virkelig grove exploits. Så hvis ellers du ikke bruger maskinen på nettet (så den bliver brugt til at udsende spam eller i et bot-net der kan genere alle os andre) så er det jo din egen sag ;-)

Men måske et skift til noget helt andet kunne være svaret? Debian Stable lyder som noget for dig?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: XP på en nyere maskine?

Indlæg af Hønsetyv » 29. sep 2017, 21:40

Jeg har haft XP siden den kom i 2001 og indtil nu har jeg ikke været angrebet af noget udefra kommende!
Så mon ikke jeg har bare lidt styr på det???

Lad os se: Netbank i de sidste 10+ år uden problemer og ved lidt sund fornuft når jeg kælker så har jeg ikke slæbt noget skidt hjem.

Bare forbi jeg ikke nævnte firewall og sikkerhedssoftware betyder det ikke at jeg kører med en nøgen røv vendt mod det bøsseværtshus netter er mht vira og malware.

Hvorfor skulle jeg have 10 og så køre en emulering af XP når nu jeg kan få den ægte vare uden alt jeg netop ikke kan lide ved de nyere styresystemer? Jeg har en Nokia telefon der er 20 år gammel (3210) og den kan det en telefon skal kunne, ringe! Jeg har en 22" monitor fordi øjnene ikke er hvad de har været, hvad skulle jeg da med telefon med en skærm der er mindre end det papir jeg tørrer røv med?

Næ nej drenge, det er spildte guds ord på Balle Lars.
Jeg gjorde det fordi jeg vil ikke for at tækkes resten af verden!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: XP på en nyere maskine?

Indlæg af Bofhenator » 29. sep 2017, 21:48

Hønsetyv skrev:
Bare forbi jeg ikke nævnte firewall og sikkerhedssoftware betyder det ikke at jeg kører med en nøgen røv vendt mod det bøsseværtshus netter er mht vira og malware.
Med et upatchet OS er dit applikationslag ligegyldigt, så jo det gør du, og du har selv leveret glidecremen.

Men krydsede fingrer herfra for det går godt :-)

Som sagt, hvis du gerne vil prøve et OS uden ændringer men med sikkerhedsopdateringer (læææænge), så er Debian Stable eller ubuntu LTS gode muligheder og det lyder som om du godt kan installere et nyt OS uden at kløjs i det, så det var måske et hit?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: XP på en nyere maskine?

Indlæg af Kleth » 29. sep 2017, 22:37

Bofhenator skrev: Som sagt, hvis du gerne vil prøve et OS uden ændringer men med sikkerhedsopdateringer (læææænge), så er Debian Stable eller ubuntu LTS gode muligheder og det lyder som om du godt kan installere et nyt OS uden at kløjs i det, så det var måske et hit?
:goodpost: Og med virtualisering kan man køre WinXP oven på og når det går i FUBAR er det bare at kopiere en backup af den virtuelle harddisk ind igen :biggrin: of med så kompetent en processor er der rigeligt kapacitet til det og data vil være bedre beskyttet.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: XP på en nyere maskine?

Indlæg af Kenned » 29. sep 2017, 22:47

Hønsetyv skrev:Jeg har haft XP siden den kom i 2001 og indtil nu har jeg ikke været angrebet af noget udefra kommende!
Så mon ikke jeg har bare lidt styr på det???

Lad os se: Netbank i de sidste 10+ år uden problemer og ved lidt sund fornuft når jeg kælker så har jeg ikke slæbt noget skidt hjem.

Bare forbi jeg ikke nævnte firewall og sikkerhedssoftware betyder det ikke at jeg kører med en nøgen røv vendt mod det bøsseværtshus netter er mht vira og malware.

Hvorfor skulle jeg have 10 og så køre en emulering af XP når nu jeg kan få den ægte vare uden alt jeg netop ikke kan lide ved de nyere styresystemer? Jeg har en Nokia telefon der er 20 år gammel (3210) og den kan det en telefon skal kunne, ringe! Jeg har en 22" monitor fordi øjnene ikke er hvad de har været, hvad skulle jeg da med telefon med en skærm der er mindre end det papir jeg tørrer røv med?

Næ nej drenge, det er spildte guds ord på Balle Lars.
Jeg gjorde det fordi jeg vil ikke for at tækkes resten af verden!
Du gør som du selv vil, men Mærsk blev inficeret udelukkende ved at to medarbejdere besøgte en hjemmeside hvor der var lagt en ondsindet kode. De behøvede ikke engang så meget som at klikke på et link for at få virussen. De var bagud med deres sikkerhedsopdateringer. Det kostede omkring en milliard.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: XP på en nyere maskine?

Indlæg af T-REX » 30. sep 2017, 02:36

Jeg er årgang 1963.

Jeg har arbejdet professionelt med computere, siden 1988, og har "Leget" siden IBM's første PC'er...
Så jeg har været med, siden DOS 2.0 og WordPerfect 1.0. Samt DR-DOS og DR Multiuser DOS + diverse mystiske DOS Multitask OS'er.

De fleste nyere Web Browsere, holder snart op med, at supportere XP, så du vil snart ikke kunne køre hverken Chrome eller FireFox, på en XP.
De fleste Web banker understøtter ikke gamle udgaver, af Internet Exploder....

Jeg kører Windows 10, og vender aldrig tilbage, til de "gamle" versioner.

Skift til Linux, Mac eller den nyeste Windows.
Lad være med at drømme om at bevare XP.
Har forsøgt at "bevare" XP, på Ny Hardware, for et par kunder... Og det er ikke besværet værd.
Kør XP, i en Virtuel Maskine, hvis du gider, eller har ting, der KUN kan køre XP.

Min gamle far på 82 klarede fint skiftet, til Windows 10, så du kan også. :biggrin:
(Hans kone klarede det også, så der findes mirakler) :rolf: :biggrin: :giggle:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: XP på en nyere maskine?

Indlæg af Marius » 30. sep 2017, 11:58

Enig, Hønsetyven skal på Linux!
Læg en Ubuntu på et USB drev og prøv den der fra - det er tilpas skævt/moderne og gammeldags til at du vil elske det!
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: XP på en nyere maskine?

Indlæg af Kleth » 30. sep 2017, 14:07

Kenneth Jensen skrev: Du gør som du selv vil, men Mærsk blev inficeret udelukkende ved at to medarbejdere besøgte en hjemmeside hvor der var lagt en ondsindet kode. De behøvede ikke engang så meget som at klikke på et link for at få virussen. De var bagud med deres sikkerhedsopdateringer.
Det er så ikke heeeelt rigtigt.
The malware surfaced in Ukraine in June after being spread by a malicious update to MeDoc, the country's most popular accounting software. Maersk picked up an infection that hooked into its global network and shut down the shipping company, forcing it to halt operations at 76 port terminals around the world.

https://www.google.dk/amp/s/www.theregi ... nt_maersk/

Og det største problem var ikke, at være bagud på sikkerhedsopdateringerne.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: XP på en nyere maskine?

Indlæg af Kenned » 1. okt 2017, 16:17

Kleth skrev:
Kenneth Jensen skrev: Du gør som du selv vil, men Mærsk blev inficeret udelukkende ved at to medarbejdere besøgte en hjemmeside hvor der var lagt en ondsindet kode. De behøvede ikke engang så meget som at klikke på et link for at få virussen. De var bagud med deres sikkerhedsopdateringer.
Det er så ikke heeeelt rigtigt.
The malware surfaced in Ukraine in June after being spread by a malicious update to MeDoc, the country's most popular accounting software. Maersk picked up an infection that hooked into its global network and shut down the shipping company, forcing it to halt operations at 76 port terminals around the world.

https://www.google.dk/amp/s/www.theregi ... nt_maersk/

Og det største problem var ikke, at være bagud på sikkerhedsopdateringerne.
Jeg kan se at dele af det jeg har hørt er forkert - bl.a. hvordan infektionen startede.

Infektionen havde dog ikke kunnet sprede sig til andre maskiner hvis de havde haft de nyeste opdateringer på, da den funktionalitet der blev udnyttet til spredningen blev lukket med en opdatering i marts.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: XP på en nyere maskine?

Indlæg af Kleth » 1. okt 2017, 17:18

Kenneth Jensen skrev: Infektionen havde dog ikke kunnet sprede sig til andre maskiner hvis de havde haft de nyeste opdateringer på, da den funktionalitet der blev udnyttet til spredningen blev lukket med en opdatering i marts.
[the EternalBlue vulnerability MS17-010] var kun en af spredningsformerne fra NotPetaya - Det er software som tog mange af sikkerhedseksperterne med bukserne nede, så jeg betvivler stærkt at Mærsk havde været home-safe ved bare at have været længere fremme med patchning. Der skulle have været et helt andet lag af sikkerheds-sanitet for at havde undgået den situation. Nogle tiltag ville have begrænset situationen.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Gixxer3000
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 315
Tilmeldt: 1. aug 2005, 09:03
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times

Re: XP på en nyere maskine?

Indlæg af Gixxer3000 » 3. okt 2017, 11:50

Hønsetyv skrev:XP på en nyere maskine?

Ja sgu’!

Jeg er fyldt 50 og med i natpissernes klub så jeg må godt være lidt gnaven!
Jeg har været med fra Windows 3.1 tilbage i 90’erne og flyttet platform hver gang de har skiftet smag på karamellen men det sluttede med XP.
Vista var skod og 7 var for anderledes. Det svarer jo lidt til at Toyota flyttede rundt på alle betjeningsknapperne bare for at være smart og i ny og næ når de skiftede model så byttede de også rundt på gearene og pedalerne. Og for de der ikke ved hvad jeg snakker om så spørg en der kører riskoger om en tur på en Englænder! Der er nemlig byttet om på gear og bremse pedal, når der opstår en spændende situation og reflekserne sætter ind så bliver der gearet ned i stedet for bremset og det er øv (been there done that). For det meste holder gearkassen men den stopper ikke som den skal og det kan godt få bamseøjet til at knibe en tåre i trussen mens forhindringen kommer susende i foruroligende høj fart.

Nå, nu frem til sagens kerne installere XP på en nyere maskine, det kan man bare ikke, niksen biksen Karen Blixen!
Se alle nyere (efter 2009) maskiner kører (S)ATA bus i stedet for IDE og der er ikke drivere til det på Windows CD’en. Så den starter og render ind i en af de berømte BSOD (blue screen of death).
Nu er gode dyr rådne, for hvad gør en klog mand?
Det aner jeg ikke, men jeg foretog en Google søgning og fandt en mand der har skrevet et program der er intet mindre end genialt!!!
Det er en slags compiler agtig ting der indlæser den eksisterende XP CD i et bibliotek på PC’en og derfra kan der så tilføjes bl.a. alskens nye drivere som vil blive læst ind under installationen. Den brænder så den optimerede XP installation til en ny CD,og lur mig om ikke bare det spiller.

Til de der vil forsøge så søg efter ASHI drivere til jeres bundkort og hav dem klar til implementering i den nye installations CD. Vælg bare hele rovet den bruger kun den der er behov for.

Programmet der gør alt dette muligt kan findes her:
http://www.nliteos.com/

I den forbindelse har jeg sat sikkerhedssele på min kontorstol.
At gå fra 2GHz CPU, 1Gb RAM og 133MHz bus til 4x3,1GHz, 4Gb RAM og 1233MHz bus bliver nok noget der river hul i blusen :biggrin:
Eller du kan downloade sata driver fra bundkort fabrikant til usb/floppy/cd og trykke f6 under XP installation.

Besvar