Hvorfor forskel på transformere til LED og Halogen ?

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Brugeravatar
GT9
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1226
Tilmeldt: 12. sep 2009, 13:08
Interesser: Pistol-riffel skydning og jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 71 times
Been thanked: 70 times

Hvorfor forskel på transformere til LED og Halogen ?

Indlæg af GT9 » 15. jan 2018, 10:31

Hej

Jeg skulle i weekenden have en ny transformer til nogle Halogen spot.

Jeg ser så i butikken at der er nogle transformerer til LED og nogle til Halogen.

Hvad pokker er strøm ikke længere strøm :smile:

Jeg undre mig bare over hvad skyldes den forskel ?
Norwegian Blue Parrot

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hvorfor forskel på transformere til LED og Halogen ?

Indlæg af Langenge » 15. jan 2018, 10:46

Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvorfor forskel på transformere til LED og Halogen ?

Indlæg af Raptor357 » 15. jan 2018, 18:16

Som en der arbejder med elektronik til dagligt, så vil jeg sige at den artikel ikke er meget værd.
en lysdiode har brug for en form for styring for at der løber den rette strøm, det har en halogen pærer ikke, den skal bare have en spænding og så løber den rette strøm automatisk. Styringen kan være indbygget i LED pæren.
I en halogen pærer kan strømmen løbe begge veje, det kan den ikke i halogen, så en lysdiode kan vendes forkert. nogle styringer bygget ind i LED pærere tager dog højde for det.
Nogle strømforsyninger til LED har styringen indbygget, på dem kan man sætte x antal LED i serie der skal have samme strøm, ikke parallelt som med strømforsyninger til halogen.

Det var det meget basale for LED, strømforsyningen er også vigtig da elektroniske modeller er beregnet til at lukke ned hvis de oplever noget unormalt, det kan være at der kun bliver trukket strøm i den ene retning på en AC forsyning eller at strømforsyningen ikke udsættes for stort nok strømtræk og derfor tror der er en løs forbindelse.

Jeg går udelukkende efter LED pære med styringen indbygget i form af en lille switchmode da de også tåler de små spændingsvariationer der er fra strømforsyning til strømforsyning. at have styringen indbygget i strømforsyningen hører ikke hjemme steder hvor man som forbruger selv kan skifte en diode. ting det bruges i er sammenbyggede enheder, lyskæder, store lamper osv.

Bare fyr løs med spørgsmål,
jeg har sikkert glemt en masse åbenlyse spørgsmål.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
GT9
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1226
Tilmeldt: 12. sep 2009, 13:08
Interesser: Pistol-riffel skydning og jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 71 times
Been thanked: 70 times

Re: Hvorfor forskel på transformere til LED og Halogen ?

Indlæg af GT9 » 15. jan 2018, 21:21

Hej

Tak for jeres input super god artikel :thumbup:

Jeg skulle have spurgt, inden jeg købte transformator, for så skulle jeg da have skiftet transformer og pære til LED.

Det ved jeg så til næste gang.

:NVFrules:
Norwegian Blue Parrot

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvorfor forskel på transformere til LED og Halogen ?

Indlæg af Raptor357 » 15. jan 2018, 23:03

GT9 skrev:Hej

Tak for jeres input super god artikel :thumbup:

Jeg skulle have spurgt, inden jeg købte transformator, for så skulle jeg da have skiftet transformer og pære til LED.

Det ved jeg så til næste gang.

:NVFrules:
Det er ikke et problem hvis man ved hvad man har og hvad der kommer ud af det.
og generelt med LED, gang værdien med 4-6 så har du hvad den kan erstatte uden det virker fesent.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar