[Til Info]Angrebsbølge af telefon scam

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

[Til Info]Angrebsbølge af telefon scam

Indlæg af Kleth » 25. jan 2018, 07:40

Den 12/01 fik jeg et uventet opkald fra Sverige, telefonen ringede een gang. Jeg ringer ALDRIG tilbage med mindre det er en kontakt.
Siden er antallet af opkald fra Finland, Norge og Sverige steget til indtil flere daglige opkald.

I går blev jeg ringet op af et dansk nummer og uforvarende fik jeg taget det da jeg ventede nogle opkald. Det var så en kvinde der på dårligt Engelsk sagde hun kom fra "US Tax" - RIGHT! :moon: Bekendte har oplevet det samme med nordiske numre, hvor opkalderen udgiver sig for "IRS", "US Tax", "Microsoft", div sælgere m.v.

Jeg har løbende blokeret de kaldende numre og nummeret fra igår tilhører så en gut i Esbjerg, så der er tydeligvis tale om at udenlandske scammers som kan spoofe opkalder-nummeret. Jeg har også haft flere opkald hvor der bare har stået "Missed Call" uden at telefonen har ringet.

Jeg har mistanke om at der er flere scams i spil
1. Callback scam som vil have modtageren til at ringe tilbage til et nummer som omstiller til en betalingstjeneste.
2. Det klassiske forsøg på at få adgang til modtagerens PC eller franarre modtageren personlige opysninger eller betalingsoplysninger.

De missed calls er nok i kategori et, hvis det ikke er en auto-dialer som bare afprøver nummer serier for hvilke som findes.

Men det kan også betyde at der er personer som ringer til en, fordi ens nummer har været opgivet i scammernes opkals.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 826
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 459 times
Been thanked: 214 times

Re: [Til Info]Angrebsbølge af telefon scam

Indlæg af The Mad Viking » 25. jan 2018, 10:57

Jeg havde også en engelsktalende (Sådan da... :alcohol: )kvinde, som fra dansk nummer blev ved med at ringe i sidste lørdag formiddag.
Hun var også fra Microsoft, og ville fortælle mig at der var noget galt med min PC.
Flinkt af hende, selvfølgelig, og ikke mindst imponerende viden, i betragtning af at jeg ikke ejer en PC med internetadgang... :fun:
Trods flere “Venlige” henstillinger, blev hun ved med at ringe (Der gik måske også lidt sport i at snakke med hende).
Sidste gang hun ringede, var da vi var på skydebanen og kammeraten lige var ude at dreje en vase.
Da han kommer tilbage spørger han hvorfor jeg ikke bare holdt telefonen ned til låsebolten lige inden jeg vippede et skud af?.. :rolf:
Det havde jeg desværre ikke tænkt over, men næste gang... :modbat:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Til Info]Angrebsbølge af telefon scam

Indlæg af Kleth » 26. jan 2018, 15:45

Det foregår så åbenbart ikke kun på pidgin, men også på dansk
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/mid ... ndicappede

Spørgsmålet er da nærliggende om jeg er i kategorien mentalt handikappet :alcohol:
Iøvrigt så det opkald jeg fik besvaret, der kom jeg til at grine, sagde “No thank you - Bye!” før jeg lagde på og 7-9-13 har der ikke været falske opkald siden :Agents:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar