Nu er nødkald på vej til alle nye biler

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Nu er nødkald på vej til alle nye biler

Indlæg af Hønsetyv » 3. jul 2018, 18:39

Kristian_J skrev:
30. apr 2018, 08:17
Spaniel skrev:
29. apr 2018, 21:19


Jeg har derimod nemt ved at forestille mig et system hvor der bliver sendt et GPS koordinat i forbindelse med et uheld. Jeg hilser det velkommen.

Jeg ser det lidt ala den Politi APP hvor man kan ringe 112 fra og så kan alarmcentralen se din position. Det betyder jo ikke at at politiet kan se den position hverken i realtid eller bagudvendt.
Jeg er enig. Hvornår har man nogensinde set almindelig overvågning blive brugt ulovligt af politiet (host, krudttønden, host)

I'm sorry, men hvis det er dit argument, så er det godt nok....... :wall:
Siden Krudttønden har der været et register over ulovlige overvågningskameraer der affilmer ud over offentlige steder.
Sjovt nok er der ikke rettet sigtelse mod en eneste ejer, mens der er bedt om film fra langt over 1000 i andre sager.
Så bare rolig fanden hytter sine!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Nu er nødkald på vej til alle nye biler

Indlæg af FrederikF » 3. jul 2018, 19:04

Godt at høre det med at blive hyttet - var et øjeblik nervøs for at blive efterladt ude i kulden:)

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Nu er nødkald på vej til alle nye biler

Indlæg af Hønsetyv » 3. jul 2018, 19:15

FrederikF skrev:
3. jul 2018, 19:04
Godt at høre det med at blive hyttet - var et øjeblik nervøs for at blive efterladt ude i kulden:)
Derfor regner jeg også med at blive mindst 100 år ;-)

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Nu er nødkald på vej til alle nye biler

Indlæg af Hønsetyv » 3. jul 2018, 19:36

En stor del af overvågningen fra fabrikkerne har at gøre med lagerstyring.
Hvilke dele går og hvor ofte, dermed skal fabrikanterne ikke have stakkevis af dele liggende der ikke rører sig ud af stedet, men kan med prognoserne se hvornår de skal sprøjte en byge ud for at undgå restordre.
Og ud fra data kan de så også se hvilke dele der slides hurtigere pga. hastighed og f.eks. salt på vejene.

Da en GSM forbindelse er pålagt fra EU så vær forvisset om at den også benyttes direkte fra fabrikken til at overvåge hver enkelt bil og dens brugsmønster.

1984!!!
Orwell var en pessimist :-(

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Nu er nødkald på vej til alle nye biler

Indlæg af PSindrup » 3. jul 2018, 19:39

Lycon skrev:
29. apr 2018, 12:45
Så lykkedes det dem alligevel at få smuglet 24/7 overvågning ind i vores automobiler, i sikkerhedens navn forstås. :Hug:
Nu er nødkald på vej til alle nye biler

Myndighederne rund omkring i landet må sidde og lave high-fives til hinanden, hvis de da kan nøjes med det. :oops:
Ro på nu!

Syntes du ikke at det tjener almenvældet at bilen selv kan kontakte alarmcentralen hvis man er udsat for et alvorligt trafikuheld?

Man skal godt nok være meget konspiratorisk indrettet (grænsende til det paranoide) for at kunne se noget skidt i det forslag.

Peter

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Nu er nødkald på vej til alle nye biler

Indlæg af KenP » 3. jul 2018, 19:58

nå ja det har man også kunnet på Opel af flere omgange.. første gang lukkede det ned i 2005, og deres nyeste har franskmændende taget livet af.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Nu er nødkald på vej til alle nye biler

Indlæg af Lycon » 3. jul 2018, 20:13

PSindrup skrev:
3. jul 2018, 19:39
Ro på nu!
Syntes du ikke at det tjener almenvældet at bilen selv kan kontakte alarmcentralen hvis man er udsat for et alvorligt trafikuheld?
Nej det syntes jeg ikke. Overvågningen der følger med er, for mig, for stor en pris at betale. Der er rigeligt med medtrafikanter på vejene til at alarmere 112. Og skulle jeg omkomme eller blive kvæstet i en soloulykke på Lars Tyndskids mark en nat, fordi der ikke blev sendt hurtigt nok hjælp, så tager jeg det med.
PSindrup skrev:
3. jul 2018, 19:39
Man skal godt nok være meget konspiratorisk indrettet (grænsende til det paranoide) for at kunne se noget skidt i det forslag.
Eller meget naiv for ukritisk at hylde det velkommen.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Nu er nødkald på vej til alle nye biler

Indlæg af FrederikF » 3. jul 2018, 20:19

Eksisterer der et problem med alvorlige uheld der ikke bliver opdaget i tide?
Vil en anordning der ikke kan skelne mellem alvorlige uheld og større uheld bringe flere mennesker hurtigere på sygehuset?
Konspiratoriske medlemmer af foraet?
Det synes jeg egentlig ikke, stater der overvåger og inddrager frihed er ikke tilbøjelige til at give den tilbage til folket. Der er stadig flere eksempler på at visse dele af den politiske elite bestemmer hvad der er rigtigt og godT, sundt og rigtigt. Den eneste grund til at vi finder os i det er fordi vi er vant til det - nøjagtig som når man lader leddet stå åbemt ved indespærrede dyr - ofte gpr de ikke ud.
Så er det lettere at frine af Iran, eller Sverige, hvor der er områder der skiller sig ud fra os og hvor det er synligt at der er et “rigtige meningers tyranni”. Hos os er det lige så slemt.
Jeg må ikke bygge til mit hus selv om jeg mamgler plads. Jeg må ikke sætte bagsæder i min bil, jeg må ikke købe en pistol (men gerne en halvautomatisk riffel). Jeg må ikke gifte mig med hvem jeg vil (hvis jeg vil bo i DK).
Jeg må ikke skyde på min grund mere end 5 gange om året. Jeg må ikke købe et jagtvåben uden at det registreres i hoved og røv - og hvks jeg glemmer en bagatel straffes jeg hårdt.
Jeg må ikke dyrke pot ibegen have og ryge det (har ikke lyst til at gøre dette - men kan ikke forstå hvorfor jeg ikke må? (Nu fik jeg lidt lyst til det)). Jeg må ikke have to koner (har heldigvis også nok i en, men jeg må gerne tage hende med ibswinger klub og donere sæd til det halve af kommunen). Jeg har ikke råd til at arve min fars gård og må i øvrigt ikke eje den og jagten uden at bo der fast.
Jeg må inke rense min fars andehul op som familien har gjort i hundreder af år (så nu forsvinder hullet ibdet område som staten sætter alt ind på at bevare “naturligt”.
Bare et par eksempler.
Så skulle nogen have lidt paranoia - tjaah hvorfor min?

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Nu er nødkald på vej til alle nye biler

Indlæg af Hønsetyv » 3. jul 2018, 20:39

Mon ikke biler begynder at ligne fjæsbog mht hvad de indsamler af data???

Guderne skal så vide hvad de (fabrikanterne i første omgang) bruger de data til og til hvem de så videresælger de data til i anden række. Som sagt så er der allerede præcedens for at retten kan få data udleveret til brug i straffesager, hvad er det næste?

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Nu er nødkald på vej til alle nye biler

Indlæg af FrederikF » 3. jul 2018, 20:45

Enig - der er penge i data. Men bare man ikke kører for stærkt, ryger hvor man må, ikke propper bly i patroner e til sin antikke haglbøsse og lader være med at... så er der jo ikke noget at frygte. Man går jo heller ikke fartbøde hvis man lader være med at køre for stærkt.

Jeg fatter ikke at folk generelt læner sig forover, leverer olien og tager behandlingen, med tillid til at det er i en god sags tjeneste :what:
Frihed skal man værne om - den kan nemt mistes og er ofte dyrt generobret.

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Nu er nødkald på vej til alle nye biler

Indlæg af Hønsetyv » 3. jul 2018, 21:00

Der er en glimrende grund til at min telefon er en Nokia 3110 fra 2000 og jeg benytter et taletidskort.
Den kan ringe and thats it, ingen GPS data, e-post eller brovserdata som de hungrende kan støvsuge.

Husk på at Søren Pind underskrev en udvidet overvågningslov i april sidste år som dikterer at teleselskaberne skal gemme al datatrafik (og det er ALT!) på enhver abbonent i 3 år til gavn for Onkel Blå.

Hvordan tror i ellers at de kunne fremlægge i retten hvad Madsen havde browset og på hvilke tidspunkter op til ugerningen, og det til trods for at de ikke fandt hans eller hendes telefon i (Pl)øresund?

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: Nu er nødkald på vej til alle nye biler

Indlæg af The Mad Viking » 3. jul 2018, 21:20

FrederikF skrev:
3. jul 2018, 20:19
Jeg må ikke have to koner (har heldigvis også nok i en, men jeg må gerne tage hende med ibswinger klub og donere sæd til det halve af kommunen).
I nogle lande må man have 2 koner, men i Danmark er mændene heldigvis beskyttet af lovgivningen mod lige det problem... :fun:

(Bare spas, jeg er generelt enig med dig) :smile:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Nu er nødkald på vej til alle nye biler

Indlæg af PSindrup » 4. jul 2018, 08:24

Lycon skrev:
3. jul 2018, 20:13
PSindrup skrev:
3. jul 2018, 19:39
Ro på nu!
Syntes du ikke at det tjener almenvældet at bilen selv kan kontakte alarmcentralen hvis man er udsat for et alvorligt trafikuheld?
Nej det syntes jeg ikke. Overvågningen der følger med er, for mig, for stor en pris at betale. Der er rigeligt med medtrafikanter på vejene til at alarmere 112. Og skulle jeg omkomme eller blive kvæstet i en soloulykke på Lars Tyndskids mark en nat, fordi der ikke blev sendt hurtigt nok hjælp, så tager jeg det med.
PSindrup skrev:
3. jul 2018, 19:39
Man skal godt nok være meget konspiratorisk indrettet (grænsende til det paranoide) for at kunne se noget skidt i det forslag.
Eller meget naiv for ukritisk at hylde det velkommen.
Jeg er dybt uenig, men det kommer vel ikke bag på dig. :giggle:

Jeg er også så naiv at tro at systemet først aktiveres når bilen kommer ud for et uheld. Vil "de" overvåge mig, så er det nemmere med min smartphone. :giggle:

Og så er jeg vildt imponeret over at du er villig til at ofre livet på den holdning (solouheldet på Lars Tyndskids mark) :numberone:

Peter

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Nu er nødkald på vej til alle nye biler

Indlæg af Wildlife » 4. jul 2018, 09:46

Hønsetyv skrev:
3. jul 2018, 21:00
Der er en glimrende grund til at min telefon er en Nokia 3110 fra 2000 og jeg benytter et taletidskort.
Den kan ringe and thats it, ingen GPS data, e-post eller brovserdata som de hungrende kan støvsuge.
Bare rolig, så længe din telefon er på telenettet ved de hvilke master du er i nærheden af på et vilkårligt tidspunkt, eller som minimum når din telefon skifter mast. De måler signalstyrken fra din telefon på 3-4 nærmeste master og vupti, de kan pinpointe din lokation med under 100 meters nøjagtighed. Så bare rolig, de ved også hvor din er henne, hele tiden, og da de ved hvem du kommunikerer med fra dit taletidskort, kan de nok også ret præcist fastslå hvem du er, taletidskort eller ej. :wall:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Nu er nødkald på vej til alle nye biler

Indlæg af Hønsetyv » 4. jul 2018, 20:04

Wildlife skrev:
4. jul 2018, 09:46
Hønsetyv skrev:
3. jul 2018, 21:00
Der er en glimrende grund til at min telefon er en Nokia 3110 fra 2000 og jeg benytter et taletidskort.
Den kan ringe and thats it, ingen GPS data, e-post eller brovserdata som de hungrende kan støvsuge.
Bare rolig, så længe din telefon er på telenettet ved de hvilke master du er i nærheden af på et vilkårligt tidspunkt, eller som minimum når din telefon skifter mast. De måler signalstyrken fra din telefon på 3-4 nærmeste master og vupti, de kan pinpointe din lokation med under 100 meters nøjagtighed. Så bare rolig, de ved også hvor din er henne, hele tiden, og da de ved hvem du kommunikerer med fra dit taletidskort, kan de nok også ret præcist fastslå hvem du er, taletidskort eller ej. :wall:
Og igen så alle kan være med: Jeg benytter et taletidskort!
Et taletidskort er 100% neutralt og ikke tilknyttet en person eller en adresse.
Så jo de kan da sagtens vide hvor telefonen er men ikke hvem der har den i hånden.

Politiet har af samme årsag i årevis forsøgt at få taletidskort forbudt da de er yndede af banderne der ønsker at være anonyme.
Problemet er jo så bare at de skal forbydes i alle lande i verden og den er vist lige tyk nok selv for det danske politi.

Med rod i overvågning så har jeg heller ikke rabatkort til diverse supermarkeder. Det kan godt være de giver 3% rabat men til gengæld ved de så nøjagtig hvad jeg slæber hjem derfra og på hvilke tider. Næ tak pengene bliver hævet i banken og så er der kontant afregning.

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: Nu er nødkald på vej til alle nye biler

Indlæg af The Mad Viking » 5. jul 2018, 04:05

Hønsetyv skrev:
4. jul 2018, 20:04
Wildlife skrev:
4. jul 2018, 09:46
Hønsetyv skrev:
3. jul 2018, 21:00
Der er en glimrende grund til at min telefon er en Nokia 3110 fra 2000 og jeg benytter et taletidskort.
Den kan ringe and thats it, ingen GPS data, e-post eller brovserdata som de hungrende kan støvsuge.
Bare rolig, så længe din telefon er på telenettet ved de hvilke master du er i nærheden af på et vilkårligt tidspunkt, eller som minimum når din telefon skifter mast. De måler signalstyrken fra din telefon på 3-4 nærmeste master og vupti, de kan pinpointe din lokation med under 100 meters nøjagtighed. Så bare rolig, de ved også hvor din er henne, hele tiden, og da de ved hvem du kommunikerer med fra dit taletidskort, kan de nok også ret præcist fastslå hvem du er, taletidskort eller ej. :wall:
Og igen så alle kan være med: Jeg benytter et taletidskort!
Et taletidskort er 100% neutralt og ikke tilknyttet en person eller en adresse.
Så jo de kan da sagtens vide hvor telefonen er men ikke hvem der har den i hånden.

Politiet har af samme årsag i årevis forsøgt at få taletidskort forbudt da de er yndede af banderne der ønsker at være anonyme.
Problemet er jo så bare at de skal forbydes i alle lande i verden og den er vist lige tyk nok selv for det danske politi.

Med rod i overvågning så har jeg heller ikke rabatkort til diverse supermarkeder. Det kan godt være de giver 3% rabat men til gengæld ved de så nøjagtig hvad jeg slæber hjem derfra og på hvilke tider. Næ tak pengene bliver hævet i banken og så er der kontant afregning.
Jeg er ganske enig med dig, og hylder dine gerninger, men jeg er nødt til at høre:
Er du min kone, som har oprettet en profil herinde, hemmelig for mig? :fun: :razz:
Hun kører præcis samme stil, og har hun glemt kontanter, så er det mig som må lægge Dankort til (Selv om hun har et selv), for “Det rager ikke bankmanden hvor jeg handler”. :biggrin: :tinfoil:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Nu er nødkald på vej til alle nye biler

Indlæg af Bionørden » 5. jul 2018, 04:35

Ja, teleselskaberne og Google overvåger dig.
Så medmindre du slukker din fon- eller dykker ned i en Ubåd, så er du overvåget 24/7 allerede.

Jeg har slået lokalisation fra på min Android tablet, alligevel ved 3. parts programmer, at jeg bor i Danmark, de tror så, at jeg bor i CPH. Men alligevel!
Og min tablet har ikke et simkort. Men min WiFi sladrer.

Desuden kan du overvåges, hvis du er en kendt kriminel- og du slukker din fon i et tidsrum, hvor der sker en forbrydelse, som ligner éen, du kunne finde på at begå. Ikke at være på, kan være lige så slemt (sladrende), som at være på.

Google kan videregive dine mails til firmaer, hvis de ikke er krypterede!

Intet man foretager sig på nettet er hemmeligt! Medmindrer man krypterer. Sådan har det jo været længe.

Men at ens køretøj sladrer virker måske lidt ubetryggende for mig. På den anden side er det en logisk konsekvens: Tænk på børnene og ofrene! Den er meget brugt, som begrundelse for at lave sikkedhedshuller: Men vi kan redde børn!

Mvh
Tine- wonn ´t they think of the children?! :shock:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Nu er nødkald på vej til alle nye biler

Indlæg af Bofhenator » 5. jul 2018, 09:22

Bionørden skrev:
5. jul 2018, 04:35
... og Google overvåger dig.

Jeg har slået lokalisation fra på min Android tablet, alligevel ved 3. parts programmer, at jeg bor i Danmark, de tror så, at jeg bor i CPH. Men alligevel!
Og min tablet har ikke et simkort. Men min WiFi sladrer.

Google kan videregive dine mails til firmaer, hvis de ikke er krypterede!

Intet man foretager sig på nettet er hemmeligt! Medmindrer man krypterer. Sådan har det jo været længe.
3. parts programmer får kun lov til at kende din position hvis DU SELV har accepteret det.

Google lader kun 3. part se dine mails, hvis DU SELV har givet dem lov.

Det glemmer folk lidt når der skal skrives store forargede overskrifter i medierne for øjeblikket ;-)

Der ud over er det glimrende praksis at kryptere al traffik i det omfang det kan lade sig gøre, dette gælder ikke kun mails. Udfordringen ved mails er at det skal krypteres til modtageren og de fleste bliver temmelig blanke i blikket hvis man spørger til hvordan man sender dem en krypteret mail.

Så er der hele spørgsmålet om hvor meget Google selv snager, men der må man jo vælge om man stoler på dem (og så holde op med at pive) eller man ikke stoler på dem og finder en anden løsning.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Nu er nødkald på vej til alle nye biler

Indlæg af Kleth » 5. jul 2018, 10:29

:goodpost: Det er let nok at være ude med riven, det er ligesom jeg netop har talt med en kollega omkring; 9/10 af alle it-sikkerhedsmæssige problemer almindelige brugere kommer ud for, er enten selvforskyldte eller skyldes ignorance.
The Wizardry Compiled (1989), Rick Cook
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
Ingen jeg kender, som ikke har en interesse eller profession i IT har styr på deres Outlook, Google, FaceBook, Twitter, Instagram, LinkedIn m.v. privacy og sikkerheds settings, men bruger dem gladeligt og deler gladeligt artikler når der er "sikkerhedsudfordringer". Jeg kan simpelthen ikke følge med i det hele, så jeg har fravalgt en stor del af de socigale medier.
Der er et skræmmende antal mennesker, som f.eks. ikke skifter default passwords på de enheder de anskaffer, installere software med kendte sikkerhedshuller (som f.eks. Teamviewer), bruger hjernedøde passwords og installerer software fra ikke sikre kilder og ikke ser på permissions når de tager noget i brug.

Det er let at føle sig forfulgt/overvåget og det er pokkers svært at undgå og det kan hurtigt blive en sovepude, at man tror det hjælper mod overvågningen at gøre eller ikke gøre X-Y-Z, men da alt ens opmærksomhed går med X-Y-Z glemmer man at A-B-C egentligt er det vigtigste.

De knapt så reaktionære af os indser, at vi kan have gavn af teknologien og det at følge med, er en nødvendighed for en moderne tilværelse, men indser også at vi må beherske alle eller i det mindste så mange som muligt af aspekterne omkring det, for ikke at blive misbrugt.
  • Hvor mange har f.eks. en mærkat eller skydelåg over kamera'et i deres laptop?
  • Hvor mange læser og forstår tilladelserne (og følgerne heraf) en app/program spørger om når den bliver installeret?
  • Hvor mange læser og forstår betingelserne når de tilmelder sig en service på indernettet?
  • Hvor mange bruger google-DNS? - Hvor mange ved ikke at de bruger google-DNS?
  • Hvor mange har et smart-tv med netforbindelse?
  • Hvor mange har sat privacy og security op på deres PC, smartphone eller tablet?
  • Hvor mange har sat privacy og security op i deres browser? Herunder blokerer cookies fra bl.a. [*.]facebook.com?
  • Hvor mange bruger 12 eller flere karakterer med både case og specialtegn i deres passwords og som ikke er baseret på et simpelt system med navne og/eller fødselsdatoer?
  • Hvor mange har en DMZ/Perimeter på deres netværk ud over routeren fra indernetudbyderen?
  • Hvor mange har et stærkt password på deres WIFI, administrator profil og ikke har aktiv remote-admin, respond to ping from WAN m.v. fra på deres router?
  • Hvor mange har en eller anden bagdør til deres netværk, som ikke er er sikret med mindst en 2048bit (hellere 4096bit) RSA nøgle?
  • Hvor mange kører en forældet eller ikke opdateret udgave af Windoze og/eller Internet Exploder?
  • Hvor mange har two-factor authentication/authorization på Google/Gmail, Outlook Live, Dankort/Mastercard, Ebay, Amazon m.v.?
  • Hvor mange sender personhenførbare og/eller personfølsomme data uden explicit at identificere modtager og sikre at data bliver krypteret med tidsvarende kryptering?
  • Hvor mange har kryptering af lager i deres laptop (og PC)?
  • Hvor mange anvender bærbare HDD, USB og andre medier som ikke er krypteret med den rimeligt stærk algoritme og nøgle?
  • Hvor mange har sat en OpenVPN forbindelse eller lignende op på deres router, som sikrer at al trafik er krypteret i det mindste til VPN break-out?
Der er meget meget mere man enten skal fra-, til- vælge eller holde styr på for ikke let at kunne trackes, aflyttes m.v. Bare tag Tapatalk som eksempel, mange af Tapatalk brugerne herinde havde deres "rigtige" navn i deres Tapatalk profil og så nytter det ikke at hæge om ens identitet bag NVF-aliaset :giggle: Der er og eller har været brugere som har anvendt samme brugernavn, signatur m.v. på andre fora, hvor der er afgivet mere lokationsnære oplysninger, adresser m.v.

Iøvrigt kan det at fravælge noget resultere i såkaldte non-events, når "alle" andre gør/anvender/udfører det, så kan udeblivelse eller fravalg give en event i sig selv. Det er nok ikke en bekymring som p.t. er relevant, men det kan blive højest aktuelt når eller hvis øget samkøring af registre bliver lovligt og en realitet.

Jeg kan heller ikke holde styr på det hele og jeg prøver at holde styr på det jeg vægter tungest - Og for at komme tilbage til tråden, så bør det være et krav (og jeg er egentligt rimeligt sikker på at GDPR kan hjælpe os) at lokations- og køre-data ikke deles eller at deling kan slåes fra indtil at enheden udsættes for en større G-påvirkning.

For at citere en tidligere kollega
If you do not know that you are under attack, it is because you have already been hacked!
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Nu er nødkald på vej til alle nye biler

Indlæg af Bofhenator » 5. jul 2018, 11:35

Kleth skrev:
5. jul 2018, 10:29
...
[*]Hvor mange kører en forældet eller ikke opdateret udgave af Windoze og/eller Internet Exploder?
...
If you do not know that you are under attack, it is because you have already been hacked!
Jeg har (næsten) fuldt hus... Hvad har jeg vundet? Ovenstående har jeg dog ikke forstand på, betragter det som malware og skynder mig at snige en linux-distribution på maskiner der kommer under mit tag med den slags snavs indbygget fra fabrikken...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Nu er nødkald på vej til alle nye biler

Indlæg af Kleth » 5. jul 2018, 20:33

Bofhenator skrev:
5. jul 2018, 11:35
Jeg har (næsten) fuldt hus... Hvad har jeg vundet?
Det havde jeg næsten også forventet :10: :GoodBoy: :GoodBoy: Min pointe rant går nok mest på at man ikke skal sætte kikkerten for det blinde øje men gøre noget velovervejet; hvor og når man kan gøre noget og hvor det faktisk betyder noget.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Nu er nødkald på vej til alle nye biler

Indlæg af Wildlife » 7. jul 2018, 12:57

Hønsetyv skrev:
4. jul 2018, 20:04
Wildlife skrev:
4. jul 2018, 09:46
Hønsetyv skrev:
3. jul 2018, 21:00
Der er en glimrende grund til at min telefon er en Nokia 3110 fra 2000 og jeg benytter et taletidskort.
Den kan ringe and thats it, ingen GPS data, e-post eller brovserdata som de hungrende kan støvsuge.
Bare rolig, så længe din telefon er på telenettet ved de hvilke master du er i nærheden af på et vilkårligt tidspunkt, eller som minimum når din telefon skifter mast. De måler signalstyrken fra din telefon på 3-4 nærmeste master og vupti, de kan pinpointe din lokation med under 100 meters nøjagtighed. Så bare rolig, de ved også hvor din er henne, hele tiden, og da de ved hvem du kommunikerer med fra dit taletidskort, kan de nok også ret præcist fastslå hvem du er, taletidskort eller ej. :wall:
Og igen så alle kan være med: Jeg benytter et taletidskort!
Et taletidskort er 100% neutralt og ikke tilknyttet en person eller en adresse.
Det er vi helt enige om - Men har alle dem du kommunikerer med også et anonymt taletidskort? Ellers er det jo ret nemt at lure hvem du kommunikerer med og nok dermed også hvem du er, i sidste ende.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Besvar