Fejlfinding på støvsuger

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Fejlfinding på støvsuger

Indlæg af KenP » 19. maj 2019, 16:33

Hejsa

Fruens støvsuger (ikke min for denne her kommer i hjørnerne) :giggle:

Er begyndt højst at ville køre på trin 3 ud af 5 trin, og da det styres fra håndtaget, skal man nå at skrue ned, inden den slukker.

Så formoder det må være termosikringen som slår fra, da der ikke er nogen begrænsning, så længe man kun kører på trin 3 eller lavere.

Det er en Nilfisk elite eco, kan godt læse andre på nettet har samme problem. Men da vi ikke kan finde kvittering, så kan vi ikke sende den ind.

Min formodning er at det er termosikringen som sidder til venstre på dette billed, med køleribber? For så ville jeg da forsøge at finde en ny at lodde på.
66B6B842-007D-45EB-AEED-79BB6248587C.jpeg

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Fejlfinding på støvsuger

Indlæg af Kenned » 19. maj 2019, 18:46

Du skal lige vide at jeg udtaler mig uden nogensinde at have åbnet en støvsuger selv, men den der sidder på kølepladen er sikkert en triac der regulerer strømmen til motoren. Normalt har en termosikring ikke en køleplade på, da den netop skal slå fra hvis den bliver over en bestemt temperatur.

Derudover så tror ikke umiddelbart det er termosikringen der er problemet. Hvis sådan en bliver defekt, så vil den sandsynligvis være afbrudt hele tiden.

Hvis du googler termosikringer så kan du også se at de fleste bare ligner en almindelig modstand, blot i et metalhus:

https://www.google.dk/search?q=thermal+ ... 8&dpr=1.36

Beklager at jeg ikke kan hjælpe yderligere.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Fejlfinding på støvsuger

Indlæg af Raptor357 » 19. maj 2019, 19:04

Thermosikringen er nix pille for læfolk.
Der sidder to kontakter der registrerer for meget modstand for luftstrømmen. det kan være før og efter motoren.
Der kunne måske være et filter der er stoppet til et sted. udblæsningsfilteret efter motoren kunne være en mulighed.
der sidder to elektrolyt kondensatore. sådanne nogle er kendt for at kunne blive syge og dårlige = miste deres ønskede egenskab. få dem tjekket hvis detr ikke hjælper at pille udblæsningsfilteret, pose og filteret efter posen (hvis forefindes) ud.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Fejlfinding på støvsuger

Indlæg af KenP » 19. maj 2019, 19:48

Jeg har pillet pose, filer og filter som sidder til sidst ud.. så ingen modstand overhovedet.

Virker fint på 1-2-3 så snart den bliver sat på 4-5 så slukker den.

Nope er ikke elektriker eller lign... men kunne været rart at få skidtet til at virke igen (har dog købt en anden)

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Fejlfinding på støvsuger

Indlæg af KenP » 19. maj 2019, 19:49

Prøver at splitte den noget mere ad... vi har dømt den død, men hvis nu man kunne...

For at se om jeg kan finde mere spændende....

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Fejlfinding på støvsuger

Indlæg af Raptor357 » 19. maj 2019, 20:03

Held og lykke :-)
Det er værd at gøre en indsats for at rede den gamle støvsuger. de moderne øko støvsugere er ikke så gode til at suge som de ældre, fra før der kom effekt begrænsning på. det er særligt et problem hvis man har tæpper.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar