Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
STI_Skytten
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 270
Tilmeldt: 30. sep 2014, 12:41
Interesser: Terræn skydning og klub
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 14 times

Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Indlæg af STI_Skytten » 22. jun 2019, 19:49

Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler der let kan oplades.

Mvh

Michael
Senest rettet af Refraktorius 23. jun 2019, 22:40, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Intetsigende overskrift skiftet

Brugeravatar
Lotus
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 255
Tilmeldt: 16. mar 2009, 20:59
Interesser: Ting der siger bang
Geografisk sted: Syddjurs
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Re: 18650 batterier

Indlæg af Lotus » 22. jun 2019, 22:27

Det lyder meget bøvlet når der er så mange "hyldevarer" der passer til dit krav på 12V?

Custom batteri -> custom batterioplader

...but why?

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2764
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 442 times
Been thanked: 481 times

Re: 18650 batterier

Indlæg af Krung » 22. jun 2019, 23:29

Der let kan oplade? Hvis du kører dem i bund, skal der konstant strømkilde til at oplade dem... Hvis du er heldig.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7536
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 449 times
Been thanked: 902 times

Re: 18650 batterier

Indlæg af Raptor357 » 22. jun 2019, 23:47

Du er tættere på 10,8V med 3 celler
men hvad skal du føde og hvor meget strøm skal leveres og i hvilket spændingsområde er den "god"
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3298 times
Been thanked: 413 times

Re: 18650 batterier

Indlæg af Kalthoff » 23. jun 2019, 01:57

STI_Skytten skrev:
22. jun 2019, 19:49
Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler der let kan oplades.

Mvh

Michael
Der er 18650 celler (og lignende modeller) i mange af de batteripakker som bruges til elektrisk håndværktøj og andet batteridrevet udstyr med behov for at trække stor strømstyrke.

Det nemmeste og ofte billigste er at bruge sådanne batteripakker og den oplader der hører til.

Det eneste hjemmefusk man så skal stå for, er en form for adapter så man kan slutte sit eget udstyr til batteripakken. Sådanne adaptere kan i nogle tilfælde købes færdigt til netop el-værktøjs batteripakker.

Li-ion celler skal man have et oplyst afklaret forhold til. De besidder evnen til at aflevere en stor strømstyrke fra en lille pakke og har derfor evnen til at generere rigtigt meget varme på kort tid. Man skal derfor have helt styr på hvad der findes af termiske sikkerhedsforanstaltninger, strømbegrænsere, kortslutningssikringer osv. i ens celler/batteripakke og være i stand til selv at tilføje det der mangler til den samlede løsning. Ellers risikerer man at lave noget som udgør en urimelig stor brand/eksplosions-risiko.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7696
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 589 times
Been thanked: 1243 times

Re: 18650 batterier

Indlæg af T-REX » 23. jun 2019, 03:23

Som alle andre LiPo batterier, så skal pakken laves, så opladningen kan ballancere batterierne.
Og der skal benyttes oplader, der understøtter dette.

Bemærk, at 18650 Batterier, der påstår, at have væsenligt over 3400 mah, de er fup og fiduser!
https://lygte-info.dk/review/batteries2 ... %20UK.html

Panasonic har et, på ægte 3400 mah, dem på 9900 mah, er reklamegas, og holder sjældent mere, end 2000-2500mah

Her er instrukser til, hvordan man laver en LiPo batteri pakke.
https://www.instructables.com/id/How-to ... gle-cells/
Om det er Soft Case, eller Hard Case, som 18650'er, det er egentlig ligemeget.

Almindelige LiPo 18650 celler er 3,6-3,7v pr celle og 4 af disse giver ca. 14,4V eller ca. det samme, som når generatoren kører, på en bil/båd (Min båd leverer 14,4-14,7V)

18650 celler med LiFePo4 teknologi giver 3,2V pr. celle eller 12,8V for 4 celler i serie.

LiFePo4 kan ofte klare væsentlig mere brutal behandling, end konventionelle LiPo batterier, og har ofte en meget længere holdbarhed.

Jeg vil anbefale at du bruger LiFePo4.
Disse klarer ofte meget brutal behandling, som ex. opladning på under 10 min, og afladning, på 2 min. (Check specs, inden voldtægt af det specifikke batteri)


En Grund til at bruge 18650 celler er, at disse ofte kan "skrælles" fra batterier, til bærbare computere, og at man nogen gange kan få disse, gratis....
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7696
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 589 times
Been thanked: 1243 times

Re: 18650 batterier

Indlæg af T-REX » 23. jun 2019, 03:30

Lotus skrev:
22. jun 2019, 22:27
Custom batteri -> custom batterioplader
Det er da kun, hvis man benytter stik, der ikke er standard.
En pakke med passende Powerstik og et 4S Balancer stik, vil nemt kunne lades op, med en Universel LiPo Batterioplader, til RC udstyr.

Min Imax B6 lader fint, fra 1S til 6S, og klarer NiCd, NiMh, Bly + LiPo, Li-ion og LiFePo
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

STI_Skytten
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 270
Tilmeldt: 30. sep 2014, 12:41
Interesser: Terræn skydning og klub
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 14 times

Re: 18650 batterier

Indlæg af STI_Skytten » 23. jun 2019, 10:26

JRexA du har ret i at det er pga man kan skaffe dem fra gamle bærbar batterier, har et par 100 nu og meninger er at de skal trække et bærbart anlæg, som man bare kan sætte i opladeren.

Det kører 12-24V og indtil videre har jeg bare haft brugt et 12v motorcykel batteri, som kunne spille musik i ca 30 timer på 10Ah eneste minus er at det vejer 5 Kg.

Har nu testet 8 stk 18650 batterier som gav 16.8v sat sammen og havde en vægt på 200gram, og kunne spille musik i 14 timer så giver det sig selv at hvis man sætter 16 batterier sammen af 18650 batterier, så har man samme spilletid med en vægt som er 4,5Kg lettere, når man tar det med på telt tur eller på stranden :smile:

Har set en masse videoer på youtube og har bestil nogle stumper men ville ikke gøre en masse ud af det hvis en eller flere af jer allerede havde den gyldne løsning :NVFrules:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9619
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1718 times
Been thanked: 2143 times
Kontakt:

Re: 18650 batterier

Indlæg af Bofhenator » 23. jun 2019, 11:29

Jeg laver selv batterier af 18650 celler. Man skal holde tungen lige i munden når man samler dem og have styr på de lade kredsløb man bruger.

Køb gerne ordentlige loddeflige og hvis du har adgang til punktsvejsning er det at foretrække frem for lodning. Hvis du skal lodde så brug en kolbe med høj effekt så du ikke behøver at holde den på ret længe.

Og pas på, der er mange kræfter i de små sataner og alle de vrede små nisser inden i cellerne venter bare på en undskyldning for at hoppe ud og straffe dig!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7536
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 449 times
Been thanked: 902 times

Re: 18650 batterier

Indlæg af Raptor357 » 23. jun 2019, 12:41

Nogle 18650 celler har indbygget en sikring jeg har set dem fra 3A til 20A. Det skal man lige være opmærksom på.
+1 til bofhenators advarsel om vrede nisser. Undgå at lodde direkte på batteriet, og sørg for at det er afladet når du alligevel gør det, så er nisserne lidt mindre vrede.
Går det helt galt så køb et sæt batterier til den skruemaskine (og lader) du har. Og find en defekt maskine du kan skralde interfacet fra.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Engfred

Re: Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Indlæg af Engfred » 14. sep 2019, 17:31

Bare lige en kommentar.
3.7 v pr celle er nominel. En frisk opladet celle er på 4.20 v. Dvs 3 celler giver 12.4 volt. Bemærk at de holder spændingen meget bedre end feks nimh under belastning...
Man skal helst ikke aflade dem længere ned end 3.3 volt pr celle.


Mvh

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7536
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 449 times
Been thanked: 902 times

Re: Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Indlæg af Raptor357 » 14. sep 2019, 23:15

Engfred skrev:
14. sep 2019, 17:31
Bare lige en kommentar.
3.7 v pr celle er nominel. En frisk opladet celle er på 4.20 v. Dvs 3 celler giver 12.4 volt. Bemærk at de holder spændingen meget bedre end feks nimh under belastning...
Man skal helst ikke aflade dem længere ned end 3.3 volt pr celle.


Mvh
De falder hurtigt til 3,7v ved en rimelig last på bare 1C
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Indlæg af HappyNanoq » 15. sep 2019, 02:40

Har set en lille håndfuld Youtube videoer om hvordan man laver sin egen batteripakke til en el-cykel. Også cykler med meget stort effektbehov.
Der findes mange ting til hvordan, om man er til punktsvejsning, eller til plastholdere eller.... så er der masser af løsninger til hobbyfolket.

Det anbefales ikke at lodde nikkelbånd direkte på batterierne, medmindre man er rutineret og har en god kraftig loddekolbe, og måske fortinner emnerne lidt i forvejen - eller bedre endnu, bruger flux med omtanke.


Vruzend.com er et bud, hvis man vil skrue tingene sammen og undgå punktsvejsning som er dyrt i kraft af indkøb af selve punktsvejseren.

youtu.be/rylbFnTgFI8
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9619
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1718 times
Been thanked: 2143 times
Kontakt:

Re: Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Indlæg af Bofhenator » 15. sep 2019, 09:03

Jeg er gået over til 3d printede holdere til hver enkelt batteri, det virker bedre for mig end lodning eller punktsvejsning da det er mere fleksibelt. Dog fylder det mere så det dur ikke hvis pladsen er trang.
18650_V2.STL
(180.16 KiB) Downloadet 228 gange
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4974
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 491 times
Been thanked: 1132 times

Re: Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Indlæg af Lassescout » 29. sep 2019, 09:17

Vent. Stop. Jeg skal lige være med her!

Jeg har for nylig købt en jagthytte med en ret god "campingstørrelse" solcelleoplader incl. styringsenhed der dels sørger for jeg ikke overlader batterierne, og heller ikke aflader for dybt.

Det ser ud til at den tidligere ejer har tilsluttet 3 ganske almindelige 12 V bilbaterier. Det fungerer sådan set fint, styringsenheden kan indstilles til det brug, så de ikke aflades for dybt. Men det begrænser jo kapaciteten. Jeg overvejer derfor at købe deep cycle batterier som er beregnet til formålet. Dels kan jeg få batterier med flere Ah kapacitet, dels kan de aflades dybere, så jeg alt i alt får meget højere kapacitet. Men kodeordet her er "få", for de batterier er dog sat#ns dyre. Samtidig kan jeg nok skralde batterier fra kasseret elektronik, så det er ikke umuligt at jeg kan samle nogle hundrede genopladelige batterier gratis over en periode. Jeg er ikke nogen ørn til elektronik, men jeg kunne godt finde ud af at bygge et batteri med stumperne fra Vruzzend.

Spørgsmålet er, om det er umagen værd at gå den vej? Hvordan skelner jeg om de batterier jeg skralder er friske eller udtjente ? Det ville være ærgerligt at gå igennem alt besværet for så at finde ud af, at de batterier jeg har brugt ikke var besværet værd. Hvor mange celler skal jeg samle for at have 200-300 Ah med 12V ? Eller måske mindre ambitiøst: lave et 100Ah batteri og så få erfaringer med det til at bygge et til. Og så måske et til ?
Senest rettet af Lassescout 29. sep 2019, 09:39, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

STI_Skytten
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 270
Tilmeldt: 30. sep 2014, 12:41
Interesser: Terræn skydning og klub
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 14 times

Re: Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Indlæg af STI_Skytten » 29. sep 2019, 09:35

Hej Lasse

Den eneste måde jeg ved om batterierne er ok er at teste dem i min oplader, 2 gange for at se om mah på batterierne er nogen Lunde ens, samt om de bliver varme når man lader dem op ved 500 Mah.

Mvh

Michael

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4974
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 491 times
Been thanked: 1132 times

Re: Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Indlæg af Lassescout » 29. sep 2019, 10:13

STI_Skytten skrev:
29. sep 2019, 09:35
Hej Lasse

Den eneste måde jeg ved om batterierne er ok er at teste dem i min oplader, 2 gange for at se om mah på batterierne er nogen Lunde ens, samt om de bliver varme når man lader dem op ved 500 Mah.

Mvh

Michael
Ok. Jeg kan se, at en af youtuberne har et lille apparat som tester 4 celler ad gangen. Først lades de fuldt op, derefter aflades de og så angiver apparatet hvor mange mAh cellen rummer. Da der potentielt er flere tusinde kroner at spare, samt en masse hyggeligt nørderi i processen, kunne jeg godt overveje at anskaffe sådan en tester. Den kan nok spare en masse ærgrelser ved at frasortere udtjente celler.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Indlæg af Kleth » 29. sep 2019, 10:30

Jeg har en kammerat, der netop køber “udtjente” batterier fra laptops og elcykler og gennemtestet dem. Ofte er det kun nogle få celler der er blevet defekte og langt de fleste celler har stadig omkring 80% af norm kapaciteten og nogle gange skal de “motioneres” altså lades i lang tid ved lav spænding, før de når der op.

Min kammerat har solceller på sommerhuset og når han kører der op i elbilen, kan han lade elbilen fra hans powerwall imedens han tilser huset og ordner haven :thumbup:

Det er yderst vigtigt så vidt jeg forstår på ham, at have overladningsbeskyttelse og kortslutningsbeskyttelse på, for det er IKKE indbygget i celler til erhvervsmæssig anvendelse og det koster let udhus/skur/hus/hytte til brand, hvis man ikke tager højde for det den slags beskyttelse.

Man kan finde en del DIY information hvis man googler på “powerwall”.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4974
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 491 times
Been thanked: 1132 times

Re: Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Indlæg af Lassescout » 29. sep 2019, 17:48

Der var en gang en butikskæde der hed "Build - a - bear". Jeg mangler en internetbutik der hedder "Build- a- battery" :smile: .

Det kunne jo være fedt hvis jeg f.eks. kunne specificere at jeg vil bygge batterier til en powerwall model camping/hytte. Den skal lades med ca. 12 V og drive 12 V udstyr, max 300 W ad gangen. Derudfra kan jeg så bestille en plastikboks med indbygget elektronik og f.eks. plads til 12 batteriholdere hver med plads til 12 celler. Min opgave bliver herefter at høste celler billigst muligt, teste dem og finde den mest ensartede samling af 144 gode celler, hvorefter jeg kan fylde dem i batteriholderne og batteríholderne i batteriet. Når det er gjort kan jeg bygge et til og et til indtil jeg er oppe på den driftstid jeg ønsker mig.

Findes det?

Jeg vil tro at den ultimative test på sådan en powerwall bliver efterårsferien og juledagene. Der er flest dage i træk med stort forbrug uden ret meget solskin til at lade. Om sommeren derimod er dagene lange, så der bruges ikke ret meget lys, og solen kan tit lade på batteriet. Jeg har selvfølgelig en generator, men sporten er at den ikke skal startes.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4974
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 491 times
Been thanked: 1132 times

Re: Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Indlæg af Lassescout » 25. okt 2019, 11:10

Hej igen

Læringskurven har været stejl, men dette er da sjovt. Nu til status og spørgsmål:

Jeg er begyndt at samle udtjente laptop batterier og har købte en lader/tester fra batteribyen: https://www.batteribyen.dk/xtar-dragon- ... -12v-lader

Ambitionen er at bygge en powerwall til jagthytten, og der er situationen lidt speciel: Jeg må ikke plastre hytten til med solceller, men der er et lille panel på en hyndekasse på terrassen. Jeg har altså begrænset areal til rådighed. Jeg har til gengæld masser af tid til at lade op, for der kan nemt gå 3-4 uger imellem jeg er i hytten. Når jeg så er i hytten, vil jeg gerne have strøm til 4-5 dage, så der må gerne være høj kapacitet i batterierne, jeg har bare ikke behov for at trække ret mange ampere ad gangen og heller ikke at lade med ret mange ampere. Jeg skal nok mindst bruge 100 Ah, men gerne mere. Strømmen bruges kun til belysning og en lille 12V vandpumpe til håndvasken.

Jeg vil helst beholde et 12 volt anlæg, da alt udstyr i hytten er 12 volt campingudstyr, men de batterier jeg samler er Li-Ion, ikke LiFePo4. Jeg kommer nok til at købe en ny laderegulator der kan oplade de nye batterityper fra solpanelet.

Så spørgsmålet er nu: kan jeg lave en 14, 8 volt powerwall med 4S- 3,7 volt batterier incl. BMS, og så sætte en step down på udgangen så jeg får 12 volt i forbrugsenden? Eller skal jeg droppe Li-ion batterierne og satse på at købe LiFePo4 batterier hjem fra Kina, og så bruge dem? Jeg har fundet nogle færdige 12 v batterier til el-cykler med LiFePo4 batterier og 60 Ah. og indbygget BMS. Jeg kunne starte med at købe et og se hvordan det fungerer, og så bare købe flere og sætte i parallel indtil jeg har den kapacitet der passer mig. Er det den vej jeg skal gå? Vil jeg få problemer med de indbyggede BMS´er ved at parallelkoble batterier som egentlig er bygget til stand alone? https://www.ebay.com/itm/60AH-12V-LiFeP ... SwdkpdfuRn
Senest rettet af Lassescout 25. okt 2019, 11:45, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2764
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 442 times
Been thanked: 481 times

Re: Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Indlæg af Krung » 25. okt 2019, 11:27

Lassescout skrev:
25. okt 2019, 11:10
... bare købe flere og sætte i parallel ...
Den er svær, for hvis en af batterierne har en anden spænding end de andre, så har du reelt en kortslutning, og måske meget lidt jagthytte tilbage.

Hvis du har flere batterier, så tror jeg seriekobling + step-down er det bedste ... Men jeg har meget lidt forstand på den slags.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4974
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 491 times
Been thanked: 1132 times

Re: Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Indlæg af Lassescout » 2. feb 2020, 13:50

Wuhu, så har jeg bygget mit første batteri.

Jeg har brugt tiden siden seneste indlæg på at høste og teste celler, men nu blev det tid at tage det hele et trin videre. Batteriet skal ses som et forsøg, hvor jeg først og fremmest ville afprøve nogle teknikker. Jeg har samlet 10 parallelforbundne celler med 4 i serie, så det er et 4S-10P batteri. Jeg har loddet cellerne til kobber bus-bars med sikringstråd. 25 A på undersiden og 5 A på oversiden. Dette for at gøre undersiden mere fysisk og elektrisk robust end oversiden, så hvis en sikring knækker eller brænder over vil det mest sandsynligt ske på oversiden hvor jeg kan se det.

Jeg skulle også lære at lodde på de fuldt opladte celler. Det var ikke noget problem, selvom resultatet tydeligt viser at jeg er nybegynder på dette felt. Youtube tutorials virker! Endelig ville jeg afprøve stabiliteten når jeg borer huller i plastikholderne, og så spænder batteriet sammen med kabelstrips rundt om bus-barerne på over og underside. Det virker rigtigt godt, så den teknik vil jeg helt sikkert anvende i kommende projekter. Til gengæld var det bøvlet at lodde cellerne i "stjerneform" ind til den firkantede kobberforbindelse. Det var langt nemmere at lodde " lige over to-og to" som det er lavet i siderne og midt på firkanten. Så fremover vil jeg lave bus bars der går helt ud til enderne af batteriet og så lodde på den nemme måde.

Nu vil jeg afprøve hvor godt et 15-16 volt batteri fungerer i hytten. Der er jeg mere pessimistisk. En 12 V pære lyser meget kraftigere med dette batteri end med et 12 V bly/syrebatteri, så jeg er bange for jeg overbelaster dem. Min 12 V inverter fungerer heller ikke, men melder fejl. Så når jeg bygger "den store" powerwall kan det godt tænkes at jeg må tage skridtet videre og lave et 7 S batteri som så kommer temmelig tæt på 24 Volt. Så må jeg anskaffe en 24 volt inverter til at give 220 V AC og måske en step down fra 24 til 12 V for at drive 12 V systemerne.

Men det er stadig sjovt og lærerigt at nørkle med :smile:
Vedhæftede filer
b2.jpg
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 719
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 553 times

Re: Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Indlæg af Werecat » 17. feb 2020, 19:35

Det en en tråd i "se hvad jeg har lavet" værdigt.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7536
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 449 times
Been thanked: 902 times

Re: Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Indlæg af Raptor357 » 17. feb 2020, 21:39

Så skal lodningerne lige fikses først :twisted:
Det er godt gået af en nybegynder.
Jeg kan anbefale at tørre polerne af med en stærk syrer først, det gør at tinnen flyder bedre og at du ikke så let får kolde lodninger, dem har du nogle stykker af og andre er lidt tvivlsomme.

Men der er håb. Er det 80w kolben du har? Så er det nok den der driller.
Mellem spids og varmelegeme kommer der med tiden dårlig kontakt, rens med noget fint ståluld og du får lettere varme i emnet du lodder på igen. Jeg antager du bruger den bredeste spids du har :smile:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hej er der nogen herinde der kan, eller har forstand på at lave en 12v batteri pakke med 18650 celler?

Indlæg af PSindrup » 18. feb 2020, 08:32

et par hovedregeler når du lodder.

Hvis lodningen har form som en "kugle" når den er færdig, så har du enten brugt for meget tin eller den har været lavet for koldt - eller begge dele (og det er der mange af dine der er)

En perfekt lodning "buer indad" når den er færdig.

Du må aldrig smelte tinnet på loddekolben (kun når den skal havde kontakt til materialet du lodder på), men tinnet skal smeltes af de emner du lodder. Det er nemlig også kontrollen for at lodningen er tilstrækkeligt varm.

Og endelig, så må du ikke puste på lodningen for at få den til at køle hurtigere af (når du sidder og brænder fingrene)

Peter

Besvar