Selv-hostet foto-adgang fra PC og iPhones?

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Selv-hostet foto-adgang fra PC og iPhones?

Indlæg af Ingsorsi » 13. okt 2019, 15:21

Hej

Vi har efterhånden en større fotosamling i familien som ligger på en Linux filserver. Alle fotos er i Subversion og håndteres via Digikam med metadata i en database. Det virker rigtigt godt med adgang fra min stationære foto-PC.
Andre PC'er og laptops i huset kan tilgå billederne via enten NFS eller Samba. Og hvis laptops er ude af huset kan de gå på VPN hjemtil og derfra tilgå via NFS eller Samba. Så problemet med adgang til billeder er egentlig løst så vidt angår computere.

Men de senere år er bliver PC'er brugt mindre og mindre i familien. De fleste bruger iphones og ipads. Det giver et problem. Fordi nu er der en tilbageholdenhed med at "tømme" telefonernes billeder ind i vores foto-system. Denne tilbageholdenhed kommer af, at hvis billederne først er lagt ind i fotosystemet, så kan de ikke længere nemt tilgås fra mobiltelefon.

Så derfor vil jeg gerne høre om jeres erfaringer med at få adgang til fotos fra mobiltelefoner via en selvhostet løsning. Jeg ønsker IKKE at lægge alle mine fotos ud i skyen hos Google eller Apple eller lign.
Det må da for pokker være muligt i 2019 at dele billeder over fx WebDAV, CIFS eller lign. og så tilgå dem direkte fra en app i telefonen?
Kender I nogen app eller et system som gør dette på en nem, sikker og brugervenlig måde?

Jeg skal nok selv dele mine erfaringer herinde, hvis/når jeg selv finder en god løsning.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Selv-hostet foto-adgang fra PC og iPhones?

Indlæg af Raptor357 » 13. okt 2019, 16:08

Jeg har opgivet, jeg har en NAS med billeder og film, det virker kun inden for vores "lille" netværk. VPN kan jeg ikke få til at virke grundet den måde jeg får vores netværk på. Men telefonerne smider automatisk billedet op på Onedrive fra microsoft og har også en kopi lokalt.
Manuelt hiver jeg så billeder ned fra Onedrive til NAS.
Men det løser ikke det grundlæggende problem, du kan ikke få adgang.
Telefoner er så super dumme at arbejde med at man er nød til at skrive en app til formålet, da de ikke kan finde ud af at opføre sig som en almindelig computer. de har jo rigeligt datakraften i dag.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Selv-hostet foto-adgang fra PC og iPhones?

Indlæg af Ingsorsi » 13. okt 2019, 16:40

OK. Her er en opdatering efter lidt initiel research.

Min plan var at finde en app som kan browse samba file shares fra telefonen.
Det vil så virke her på matriklen via wifi og ellers via VPN, når telefonen er ude af huset.

Jeg har testet følgende apps indtil videre:

Kode: Vælg alt

APP                 STATUS      
=======================================================
SMBManager          Kan ikke oprette forbindelse
File Manager        Kan ikke oprette forbindelse
Documents           Kan oprette forbindelse og har en Foto album viewer
                    funktion som faktisk fungerer ganske godt

Jeg mangler at teste via VPN.

Til VPN bruger jeg OpenVPN, hvor jeg uploader en connection profile og private keys til telefonen via iTunes.

Jeg overvejer dog at prøve Wireguard også som efter sigende skulle være bedre. Men nu har jeg kørt med OpenVPN i en del år efterhånden og Det Virker(tm).

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Selv-hostet foto-adgang fra PC og iPhones?

Indlæg af HappyNanoq » 13. okt 2019, 16:59

Har IPfåne da ikke en løsning selv med noget hjemme-icloud.?? Apple AirPort Time Capsule 2 Tb.
https://www.amazon.com/Apple-AirPort-Ti ... B00DBA1VYU



Asustor NAS-server har også noget der kan kobles til dit hjemmenetværk, og devices sættes op til at gemme på den - og gøre data tilgængeligt derfra.
https://www.asustor.com/en/applications ... ple_device

Western Digital har også løsninger der kan bruges. 'My Cloud Home' / 'My Cloud ES2' - WD plejer at have løsninger der rettes til hele markedsspektret, og de burde have enten kablet NAS-løsninger, eller nogle der understøtter WiFi.
De kablede løsninger sættes så bare op til husets egen WiFi-router, og opnår adgang den vej - eller direkte til enheden via enhedens egen udsendte Wifi-netværk.

Hvis i har mod på en One.Com hjemmeside, kan den også sættes op som backup-lager, så når i tager et billede med mobiltelefonen/tablet, så uploades det automatisk til hjemmesiden (offentliggøres IKKE før man manuelt gør det via admin-login). Fin løsning hvis man tager masser af billede og blog'er.
Uploades via WiFi eller mobildata.


Med NAS - vælg dog noget med en vis sikkerhed, såsom en form for RAID eller backup engang imellem til USB-hd.
Vil være trist at miste én harddisk i enheden, og miste hele skidtet.
Så selvom RAID ikke er en "backup" i den forstand, så har man chancen for at data er tilgængelig alligevel.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Selv-hostet foto-adgang fra PC og iPhones?

Indlæg af Ingsorsi » 13. okt 2019, 17:04

HappyNanoq skrev:
13. okt 2019, 16:59
Har IPfåne da ikke en løsning selv med noget hjemme-icloud.?? Apple AirPort Time Capsule 2 Tb.
https://www.amazon.com/Apple-AirPort-Ti ... B00DBA1VYU



Asustor NAS-server har også noget der kan kobles til dit hjemmenetværk, og devices sættes op til at gemme på den - og gøre data tilgængeligt derfra.
https://www.asustor.com/en/applications ... ple_device

Western Digital har også løsninger der kan bruges. 'My Cloud Home' / 'My Cloud ES2' - WD plejer at have løsninger der rettes til hele markedsspektret, og de burde have enten kablet NAS-løsninger, eller nogle der understøtter WiFi.
De kablede løsninger sættes så bare op til husets egen WiFi-router, og opnår adgang den vej - eller direkte til enheden via enhedens egen udsendte Wifi-netværk.

Hvis i har mod på en One.Com hjemmeside, kan den også sættes op som backup-lager, så når i tager et billede med mobiltelefonen/tablet, så uploades det automatisk til hjemmesiden (offentliggøres IKKE før man manuelt gør det via admin-login). Fin løsning hvis man tager masser af billede og blog'er.
Uploades via WiFi eller mobildata.


Med NAS - vælg dog noget med en vis sikkerhed, såsom en form for RAID eller backup engang imellem til USB-hd.
Vil være trist at miste én harddisk i enheden, og miste hele skidtet.
Så selvom RAID ikke er en "backup" i den forstand, så har man chancen for at data er tilgængelig alligevel.

Min filserver har både RAID og backup til flere geografiske sites via sneaker-net samt via remote backup.
Jeg er ikke interesseret i at lægge mine fotos ud hos andre. Jeg vil have dem hos mig selv. Det er allerede uden for min comfort zone at bruge en proprietær app til at tilgå billederne.
Jeg kommer ikke til at bruge en proprietær løsning til min filserver.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Selv-hostet foto-adgang fra PC og iPhones?

Indlæg af Kleth » 13. okt 2019, 17:06

WD MyCloud Home fungerer glimrende men sikkerheden er væsentligt utilfredsstillende - Den mangler VPN og/eller two-Factor Authentication.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Selv-hostet foto-adgang fra PC og iPhones?

Indlæg af Ingsorsi » 13. okt 2019, 17:25

I tilfælde af nogen har lyst til at bygge noget lignende mit set up:

Fandt denne fine gennemgang af opsætning af en moderne sikker OpenVPN konfiguration på Debian:
https://blog.mirabellette.eu/index.php? ... ation-2018

Wireguard guide til Debian her:
https://wiki.debian.org/Wireguard

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Selv-hostet foto-adgang fra PC og iPhones?

Indlæg af KenP » 13. okt 2019, 19:58

Jeg bruger “goodreader” på min iPad, den kan tilgå samba og smb shares.

Så der er hul igennem hjemme hos mig, hvis man har koblet op med vpn først..

Men bruges dog ikke meget.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Selv-hostet foto-adgang fra PC og iPhones?

Indlæg af Ingsorsi » 13. okt 2019, 20:19

KenP skrev:
13. okt 2019, 19:58
Jeg bruger “goodreader” på min iPad, den kan tilgå samba og smb shares.

Så der er hul igennem hjemme hos mig, hvis man har koblet op med vpn først..

Men bruges dog ikke meget.
Har forsøgt at finde denne app. Vi taler om iPhone, ikke?
Kan det passe, at det primært er en PDF reader?

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Selv-hostet foto-adgang fra PC og iPhones?

Indlæg af KenP » 13. okt 2019, 20:37

Ingsorsi skrev:
13. okt 2019, 20:19
KenP skrev:
13. okt 2019, 19:58
Jeg bruger “goodreader” på min iPad, den kan tilgå samba og smb shares.

Så der er hul igennem hjemme hos mig, hvis man har koblet op med vpn først..

Men bruges dog ikke meget.
Har forsøgt at finde denne app. Vi taler om iPhone, ikke?
Kan det passe, at det primært er en PDF reader?
Ja det er korrekt, den er primært til PDF.

Ofte det je ghar behov for hjemmefra, altså filer af alle typer. Man kan downloade alt fra server ;-) (men ikke alt den kan åbne)

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Selv-hostet foto-adgang fra PC og iPhones?

Indlæg af Rednex » 14. okt 2019, 15:10

Herhjemme kører vi med en Synology NAS. Den har et fotobibliotek (PhotoStation) med tilhørende gratis apps til IPhone/IPad og Android (DS Photo).
Den kan også tilgåes via VPN, men det er ikke noget vi bruger i praksis.

App'en på telefonen kan sættes op til automatisk backup/overførsel. Vi har sat det op med geo-fencing, så den automatisk overfører de nye billeder når vi kommer hjem. Originalerne bliver liggende på enhederne (men den kan sættes op til at slette dem efter overførsel).

Billeder fra det "rigtige" kamera kan overføres manuelt via SMB/NFS share fra en PC.

Hvis man har tilbøjeligheder til at skulle dele billeder med omverdenen, så er der også et webinterface som man kan give adgang til udefra. Her bestemmer man selv hvad der skal deles med hvem. Det er heller ikke noget vi bruger.

NAS'en er sat op med RAID - så er der da ca. 50% chance for at beholde sine data hvis der er en disk der dør :fun: Jeg har oplevet det nogle gange efterhånden, og jeg har ikke mistet noget endnu.

Besvar