Adskillelse af internet linie.

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Brugeravatar
Bino
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 618
Tilmeldt: 1. feb 2004, 22:07
Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Adskillelse af internet linie.

Indlæg af Bino » 6. mar 2020, 20:50

Jeg vil høre om det er muligt at dele internet med en separat lejlighed på min grund, forstået på den måde at man ikke uden besvær kan tilgå mit hus enheder som er på samme netværk/linie.

Om det skal være Wi-fi eller kablet har ingen betydning.

På forhånd mange tak
Ham som var med fra starten.

PBP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 104
Tilmeldt: 27. dec 2015, 23:27
Interesser: Skydning med pistol
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 16 times

Re: Adskillelse af internet linie.

Indlæg af PBP » 6. mar 2020, 21:08

Rigtig mange moderne WiFi routere har en "gæstenet" funktion, hvor den laver et ekstra WiFi net med et seperat navn der tit slutter på -guest som standard. Derfra er der så internetadgang, men ikke adgang til andre ting på det "primære" WiFi. Hvis den anden lejlighed kan nøjedes med det, så er det meget let at lave.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Adskillelse af internet linie.

Indlæg af Ingsorsi » 6. mar 2020, 21:12

Bino skrev:
6. mar 2020, 20:50
Jeg vil høre om det er muligt at dele internet med en separat lejlighed på min grund, forstået på den måde at man ikke uden besvær kan tilgå mit hus enheder som er på samme netværk/linie.

Om det skal være Wi-fi eller kablet har ingen betydning.

På forhånd mange tak
Det er nemt at lave vha gæste wifi.

Denne box kan gøre det

https://www.computersalg.dk/i/2208826/t ... 0-traadlos

Hvis det er denne du har eller skaffer så guider jeg gerne igennem opsætningen pr mail.

Brugeravatar
Bino
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 618
Tilmeldt: 1. feb 2004, 22:07
Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Adskillelse af internet linie.

Indlæg af Bino » 6. mar 2020, 22:15

Mange tak jeg anede ikke at det var så "let" at finde en løsning. Lige pt er det ikke aktuelt, da vi ikke har fået fiberen endnu det var blot for at være på forkant med evt løsninger. Ingsorsi det er muligt jeg tager fat i dig når det bliver aktuelt :biggrin:
Ham som var med fra starten.

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 98 times
Been thanked: 119 times

Re: Adskillelse af internet linie.

Indlæg af DB89 » 6. mar 2020, 22:36

I nogle routere omtales det vist også som DMZ. Jeg tænker dog, at det måske vil kunne give lidt udfordringer, hvis lejligheden f.eks. for brug for port forwards osv. i routeren. Det med opdeling af netværk har jeg dog aldrig rigtigt haft behov for at rode med.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Adskillelse af internet linie.

Indlæg af Kleth » 6. mar 2020, 22:39

Hvis du kan fortælle lidt mere om æ udstyr, så er der måske mulighed for at oprette et eller flere isolerede netværk. Så kan enhederne på det ene subnet ikke se enhederne på det andet subnet, det er som allerede nævnt det man kan gøre med et gæstenetværk.

Mine unger kører på et separat netværk i huset, der er der filter på og deres enheder kan ikke se netværkslager mv på hovednetværket. Det har jeg bygget med en router jeg har sat efter netværksudbyderens router og som er isoleret fra resten.
Der er dog ikke en galvanisk adskillelse, så med de rigtige skills kan man nok komme over, men det er ikke lige til.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bino
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 618
Tilmeldt: 1. feb 2004, 22:07
Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Adskillelse af internet linie.

Indlæg af Bino » 6. mar 2020, 22:54

Pt er der intet særligt udstyr, da vores eksisterende linie ikke ville kunne bære lejligheden. Har en pairbondet linie som giver ca 15/2 i øjeblikket.

Men til efteråret kommer det forjættet føringerør op til huset og så sker der noget :fun:
Ham som var med fra starten.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Adskillelse af internet linie.

Indlæg af HappyNanoq » 6. mar 2020, 23:16

Ligger det separat fra din bygning.?

I så fald kunne en separat kablet linie fra fibermodem til selvstændig router i den separate lejlighed, og gerne sat op til et selvstændigt IP-range være en løsning, benyt 'managed ports' (lås ubrugte porte, og lås individuelle porte til bestemt MAC-adresse så kun trådløs forbindelse virker og det ikke er muligt at sætte computer i ubenyttede porte).

Slå gerne al logning til, så du kan se hvad der sker - brug gerne standard firewall regler og evt geoblocking.
Husk, du er fortsat 'ansvarlig' for hvad internettet bruges til.


Og med separat kabel fra fibermodem til dit netværk, hvor du gemmer al dit eget bag en firewall, som gør det svært at komme ude fra internettet og ind på dit netværk, eller fra et andet segment indenfor fibermodemmet og over på dit hjemmenetværk.

Jeg ville nok lave det med en lille kraftig router/switch direkte fra fibermodemmet som der allokerer en lille båndbredde til gæsterne i den separate bygning/lejlighed på én separat linie fra fibermodemmet - og som prioriterer det private net på en anden separat kablet linie - og dermed holder dem skarpt adskilte, så det essentielt er to separate netværk (segmentering af netværk hedder det).


Det giver bedst signal med egen router til formålet.
HUAWEI har gode grafiske administrationsinterfaces til den slags.

Hvis det er noget udlejning på dagsbasis, eller korttidsbasis, så kan man overveje at begrænse båndbredden til noget der ikke generer dit eget brug af fiberforbindelsen.
Router/switchen kan typisk sættes op til dels prioritering af porte (prioriterer din forbindelse) og sætte en max båndbredde, som eks 20 Mbit ud af en xxx Mbit linie samt stadig prioritere dit netværk.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Bino
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 618
Tilmeldt: 1. feb 2004, 22:07
Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Adskillelse af internet linie.

Indlæg af Bino » 6. mar 2020, 23:35

Ja det er en separat bygning, resten af dit svar er som jeg frygtet fuldstændigt langt ud over mine evner og fatteevne ;-)
Det er en kendt/fast bruger der kommer på linien.
Jeg tror det er bedst jeg venter med at gøre/købe noget indtil jeg har fået forbindelsen.
Til den tid er der nok andet udstyr og teknik til rådighed.
Ham som var med fra starten.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Adskillelse af internet linie.

Indlæg af ReneKJ » 7. mar 2020, 08:36

DB89 skrev:
6. mar 2020, 22:36
I nogle routere omtales det vist også som DMZ. Jeg tænker dog, at det måske vil kunne give lidt udfordringer, hvis lejligheden f.eks. for brug for port forwards osv. i routeren. Det med opdeling af netværk har jeg dog aldrig rigtigt haft behov for at rode med.
DMZ er når du placer din computer på "ydersiden" af routeren.
Det kan normalt ikke anbefales da alle porte så bliver tilgængeligt på nettet.


Min egen router har et gæstenetværk, og det fungere fint.
Mine kablede enheder og mit primære wifi er på eet net, mens gæste wifi er et andet separat net
Så har man også muligheden for at skifte password på gæstenettet med jævne mellemrum uden at skulle ændre det på alle sine printere, labtops, streaming devices og guderne må vide hvad som alt sammen er på wifi.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Adskillelse af internet linie.

Indlæg af HappyNanoq » 7. mar 2020, 11:47

Selvstændig bygning på grunden.

Så er det nemmeste og bedste vist en direkte kablet forbindelse fra fibermodemmet og til en trådløs router.

Sæt primær netværk op til dig selv til administrering(evt skjult ssid), og brug 'Gæstenetværk' funktionen til beboeren.

Havde en simpel TP LINK ARCHER AC1200 wifirouter i lejligheden i grønland, den var med fire antenner og to frekvenser (2.4 & 5 Ghz) og kraftig.
Hvis den selvstændige bygning har dampspærre med metalfolie eller har isolering der har metalfolie på, så skærmer dette for wifi fra din beboelse. Dermed svækkes signalet kraftigt. Det sker på mange campingpladser, hvor der er dårlig dækning i hytterne.



Sæt eks Archeren op med dit eget wifi navn/password...

...og sæt gæstenetværk op til bwboeren, og læg evt begrænsninger på antal samtidige brugere og båndbredde.

Dermed kan du altid administrere det fra mobil/tablet eller PC, eller tweake det.
Mener også åbne porte kan blokeres, så de ikke stikker et kabel i og går udenom dine begrænsninger og trækker mere end du bestemmer.

https://www.tp-link.com/us/support/faq/649/
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Adskillelse af internet linie.

Indlæg af ReneKJ » 7. mar 2020, 13:12

HappyNanoq skrev:
7. mar 2020, 11:47
Selvstændig bygning på grunden.

Så er det nemmeste og bedste vist en direkte kablet forbindelse fra fibermodemmet og til en trådløs router.

Sæt primær netværk op til dig selv til administrering(evt skjult ssid), og brug 'Gæstenetværk' funktionen til beboeren.

Havde en simpel TP LINK ARCHER AC1200 wifirouter i lejligheden i grønland, den var med fire antenner og to frekvenser (2.4 & 5 Ghz) og kraftig.
Hvis den selvstændige bygning har dampspærre med metalfolie eller har isolering der har metalfolie på, så skærmer dette for wifi fra din beboelse. Dermed svækkes signalet kraftigt. Det sker på mange campingpladser, hvor der er dårlig dækning i hytterne.



Sæt eks Archeren op med dit eget wifi navn/password...

...og sæt gæstenetværk op til bwboeren, og læg evt begrænsninger på antal samtidige brugere og båndbredde.

Dermed kan du altid administrere det fra mobil/tablet eller PC, eller tweake det.
Mener også åbne porte kan blokeres, så de ikke stikker et kabel i og går udenom dine begrænsninger og trækker mere end du bestemmer.

https://www.tp-link.com/us/support/faq/649/
Betyder det ikke at routeren kommer til at stå i gæstebygningen, og dermed giver problem med primært wifi og kabling?
Medmindre planen er at have en router for hver netværk, men min egen fiberboks tillader kun een tilsluttet enhed da der kun er een tilgængelig internetadresse.
Teknisk set kunne jeg godt få fiberboksens egen router aktiveret så jeg kan få flere enheder sat på, men jeg har ikke haft gode erfaringer med to routere i sekvens.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Adskillelse af internet linie.

Indlæg af HappyNanoq » 7. mar 2020, 14:05

Der må man se hvad fiberrouteren/fibermodemmet har af stik for udgange.

Har den kun én, kører man bare et kort kabel direkte i en router/switch, og splitter signalet i flere forbrugere.
Alle forbrugere vil optræde som én forbruger når man ser fra internettet - så hvis beboeren downloader film ulovligt, så kan det ikke adskilles om det er dig, eller beboeren og dermed hænger DU på bevisbyrden om hvem der downloadede hvad.

Lyder til det er værd at få lavet et lidt mere professionelt system. Og i stedet bruge Access Points.

Har ikke oplevet at to trådløse wifi-routere med samme wifi-navn giver problemer, bare man er logget på begge.
At netværksnavnet er det samme på begge, og man kun er logget på én.... giver ikke magisk adgang på den anden også, da wifi-enhederne har hver sin MAC-adresse.


Lyder til at det kunne give mening at lave det i eks Ubiquiti enheder, og bruge switches og accesspoints i din egen bolig... og et accesspoint med gæsteadgang i gæsteboligen.

Det kan også holde data adskilt, så hvis man forsøger at sætte kablet i egen computer eller splitte kablet, så får man ikke adgang til privatnetværket.
Og data flyder kun derhen du vil.

I stedet for trådløse routere, sættes der bare accesspoints op i stedet som nemt administreres fra PC/tablet/mobil.

Det behøver ikke være så fancy, og er nemt at administrere.
Samt der er MANGE hjælpevideoer på opsætningen.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Bino
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 618
Tilmeldt: 1. feb 2004, 22:07
Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Adskillelse af internet linie.

Indlæg af Bino » 7. mar 2020, 14:55

Ja om der bliver hentet/sendt ulovlige ting er nok et problem, kan man ikke spore det på mac adressen på netkortet ?

Selv om beboeren tilhøre det offentligt kan man jo aldrig være sikker på hvad der hentes/sendes.

I skal alle have tak for jeres indput, jeg må vende tilbage når forbindelsen er online og jeg ved mere, og kan give flere oplysninger til jer.
Ham som var med fra starten.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Adskillelse af internet linie.

Indlæg af Kleth » 7. mar 2020, 16:07

MAC- adresser kan spoofes/forfalskes :impatient:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Adskillelse af internet linie.

Indlæg af ReneKJ » 7. mar 2020, 16:31

MAC adressen er vist ikke synlig på den anden side af routeren.

Så hvis der skal logges hvilke enheder på lokalnettet der downloader hvad så skal man nok selv gøre det.
Og det rejser så andre spørgsmål om privatliv, især hvis vedkommende ikke er meflem af din husstand.

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 546
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Adskillelse af internet linie.

Indlæg af KenP » 7. mar 2020, 20:48

HappyNanoq skrev:
7. mar 2020, 14:05
hænger DU på bevisbyrden om hvem der downloadede hvad.
Så heldigvis ikke beboer som skal bevise hvem som henter hvad :-)... men dem som lægger sag an... selv besøgende kan downloade, det er man altså ikke ansvarlig for.

Det er kun fartbøder under 30% hastighedsoverskridelse.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Adskillelse af internet linie.

Indlæg af HappyNanoq » 27. mar 2020, 20:00

Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7715
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Adskillelse af internet linie.

Indlæg af T-REX » 27. mar 2020, 20:24

Den nemme løsning er, at i hver for sig, kobler jeres egen WiFi Router til Internet modemmet.
Lejeren leverer selvfølgelig selv, en WiFi Router, som han kan tage med, når han flytter.

Langt de fleste Internet Modems har idag mere end 1 LAN port.
Det betyder dog, at du skal deaktivere evt. WiFi der er indbygget i Internet Modemmet.

Og næsten alle WiFi Routere/AP'er fungerer, som en FireWall.(ubiquiti er en af undtagelserne)

WAN Port på Router, til LAN port, på modem.
I bestemmer derefter selv, hvordan jeres egen router er konfigureret.

Lejeren kan ikke se det udstyr, der står på indersiden af din WiFi Router, og omvendt.

DMZ er til brug for adgang udefra, og hvis din lejer ønsker dette, så bør han være på sin egen linie.

Se tegningen:
husnet.jpg
husnet.jpg (24.62 KiB) Vist 9464 gange
På den måde er der heller ikke bøvl over, hvor WiFi Router skal stå.
Det allerbedste er selvfølgelig, hvis der er kabel, fra Internet Modem, til huset du lejer ud.
Ethernet 1Gbit/S kan klare 100 meter, på Kobber. (Det kan 10 gbit/s også, men der er udstyret DYRT)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar